- Helix
- Medlem ●
- Stockholm
Ah, tack för länken.. Ljudet i den låten verkar ju inte så värst märkvärdig.
Men om ni synthfantaster skulle välja mellan en CS-15 och en SH-101 vad skulle valet bli? En SH-101 är ju både mindre avancerad och verkar ha rejält mycket sämre byggkvalité än vad CS-15:en har. Å andra hand har den ett filter som kan självoscillera och en sekvensiator.
Ah, tack för länken.. Ljudet i den låten verkar ju inte så värst märkvärdig.
Men om ni synthfantaster skulle välja mellan en CS-15 och en SH-101 vad skulle valet bli? En SH-101 är ju både mindre avancerad och verkar ha rejält mycket sämre byggkvalité än vad CS-15:en har. Å andra hand har den ett filter som kan självoscillera och en sekvensiator.
00001010
Vince clark har förövrigt använt sig av ProOne inte SH-101
Pro One c:a 6000kr 2VCO härligt filter även med resonans.
Sh-101 ca: 5000kr? 1VCO+sub, filter som låter piss när man har resonansregeln över 50%
Skulle inte ens köpa en Sh-101 för 3000kr. Men det är säkert en kul synth med dess sequencer.
Ärligt talat: Sh-101 glider på 303ans rykte.
Vince clark har förövrigt använt sig av ProOne inte SH-101
Pro One c:a 6000kr 2VCO härligt filter även med resonans.
Sh-101 ca: 5000kr? 1VCO+sub, filter som låter piss när man har resonansregeln över 50%
Skulle inte ens köpa en Sh-101 för 3000kr. Men det är säkert en kul synth med dess sequencer.
Ärligt talat: Sh-101 glider på 303ans rykte.
:hmmm:
:eek:
..och återigen :hmmm:
:eek:
..och återigen :hmmm:
hahahahahaha :kaaaka!: :kaaaka!: :kaaaka!:
GM: "filter som låter piss när man har resonansregeln över 50%"
Halva grejen med 101:ans ljud är att köra filtret som extra oscillator, låter skitbra tillsammans med övriga vågformer. Funkar på andra syntar också men det är något speciellt med 101:ans resonans som gör att jag nästan alltid använder den så.
Voodoo Ray på er alla
Bionik: Okej intressant. Det hade jag inte tänkt på.
sant...attacken är grym, det går tex göra mycket bra trumljud med 101. Jag lovade för länge sen att jag skulle göra en låt med enbart 101-ljud, nu lovar jag igen men som vanligt sätter jag inget datum på löftet. Ni som sett min 101 förstår varför.
Halva grejen med 101:ans ljud är att köra filtret som extra oscillator, låter skitbra tillsammans med övriga vågformer. Funkar på andra syntar också men det är något speciellt med 101:ans resonans som gör att jag nästan alltid använder den så.
Jupp! SH101 är den enda synth jag någonsin lyckats skapa ett övertygande säckpipeljud med. Och det är ett gott betyg enligt mig.
Edit: Just ja, man kan göra säckpipor med Promars också, men så är ju Promars 101:ans storebror.
Vem behöver syntar för att göra säckpipeljud när man kan göra en själv?
@enapa: technochanter? Vad är det? Gör den säckpipor? Var hittar jag den? Vill ha genast!
@sis: Jo, en Prophecy hade varit kul. Funderar lite på att skaffa det där MOSS-kortet till Triton. Det är väl samma sak.
@volantiz: jo, klart man skulle kunna göra säckpipor på g2. Bergis på classic också. Men det är ju lite fusk. Jag skulle väl ha sagt: "den enda analoga monosynth som jag lyckats göra säckpipa på" istället.
Generellt: med säckpipa i synthsammanhang menar jag snarast något i stil med synthpipan i Human Leagues "Dreams of Leaving", vilket förmodligen är gjort med just en Promars.
Jag tycker den låter väldigt likt, iaf lika fult...
Jag har en vanlig säckpipa och måste väl säga att Technochanter låter lika likt den som den gör min gitarr eller klarinett. Det kommer ju lixom bara ett sinuspip i från den, har inte det minsta likhet med en säckpipa.
HEK: Tackar! Lite lagom soft låt tycker jag såhär några år i efterhand. I övrigt så hör man MS-50 på baskaggeliknande knorr, förmodligen Juno-2 eller JP-8 på ackorden, MS-20 på basgång (ingen aning om hur jag fick till det ljudet, gillar det verkligen, låter elbas ungefär!) samt en 606:a som trummis.