Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacWorld

Tråden skapades och har fått 89 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi prenumererar på MacWorld, men f*n orkar leta reda på papperstidningen var gång man skall in på deras hemsida. jag har helt stutat att besöka den.

• Oregistrerad
  • 2001-10-16 10:11
Citat:

Skapades ursprungligen av: nicke30:
Vi prenumererar på MacWorld, men f*n orkar leta reda på papperstidningen var gång man skall in på deras hemsida. jag har helt stutat att besöka den.

kan bara instämma....

Sen så när man väl orkat logga in blir man besviken på underhållet...

är det bara jag som blir nostalgisk då jag tänker på Lindhe och Mattsson?

Varför behöver man tidningen varje gång? Borde inte lösenordet sparas i en cookie, så att man slipper logga in varje gång?

/ [V]

Citat:

Jag har visserligen företagsprenumeration, men jag loggar in med mitt användarnamn och lösenord jag har på IDG.se.

Smidigt. Tyvärr sparas det inte i en cookie ännu, men det kommer säkert.

Tycker också att Macworlds nyheter på nätet blir fler och bättre.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Venger:
Varför behöver man tidningen varje gång? Borde inte lösenordet sparas i en cookie, så att man slipper logga in varje gång?

/ [V]

Den gamla inloggningslösningen var inte på något sätt perfekt, men det var vad vi lyckades åstadkomma i våras. Nu har vi en ny inloggningslösning. Den nya har flera fördelar:
1. Man kan välja inloggningsuppgifter själv, så att de blir lättare att komma ihåg.
2. Man kan använda samma inloggningsuppgifter om man prenumererar på flera olika idg-tidningar.
3. Man kan själv administrera sina prenumerationer.

En cookie-lösning finns inte ännu, men kommer att komma i vinter efter att alla tidningar på idg är inlagda i systemet.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

Nu har Macworld.se lagt in sitt nyhetsarkiv. Nyheter från slutet 97 och framåt finns att läsa.

Det blir bättre och bättre. Snart kan 99mac lägga ner?

Vad vore forumet utan våra medlemmars humor?

MacWorlds hot mot 99Mac.com är av samma typ som en ärtbössa. M.a.o kan vi på 99Mac.com sova lugnt.

Vi har på jobbet ett flertal prenumerationer på MacWorld. Ingen av dessa namn och prenumerations nummer hjälper oss att logga in på Macworlds hemsida.
Efter hel del testande läste jag att man måste ringa till idg om man har en företags prenumeration.

Jag körde en wisard för att få tillgång till sidan men den slutade med att jag skulle ringa efter en prenumeration.

Urkasst. Nu blir de inte några mer försöka att ta sig in på deras hemsida.

Tacka vet jag Macnytt och MacPressen.

Sedan tycker jag att man skriver iPod. inte Ipod. lpod läser jag som Lpod.
Macworld skriver MacWorld med stort W och säger att det är för att det är deras varumärke. iPod, iMac iBook mm är väl oxå det varumärken.

Citat:

Urkasst. Nu blir de inte några mer försöka att ta sig in på deras hemsida.

Skicka ett brev till [email protected] så hjälper de dig. Jag fick tillbaka ett mail med en aktiveringskod som jag använde för att logga in. Nu loggar jag in med mitt användarnamn och lösenord jag har på idg.se. Har jag en gång loggat in behöver jag inte logga in fler gånger. Lösenordet sparas.

Har också företags prenumeration.

Citat:

iPod, iMac iBook mm är väl oxå det varumärken.

Det är inte många som skriver iMac, iPOD etc. De flesta undviker att stavningar som kan uppfattas som textreklam. Det avviker från svenska skriftnormer.

IDGs går ifrån sina egna regler när de skriver MaWorld i löpande text, men de vill väl framhäva sitt eget varumärke.

IDGs skrivregler är ingen anledning att sluta läsa en av deras tidningar.

[ 25-10-2001: Meddelandet ändrat av: Christian Aahs ]

[ 25-10-2001: Meddelandet ändrat av: Christian Aahs ]

Jag skulle vilja säga tvärtom, det är sällsynt med Imac och Ipod etc. De flesta respekterar andras varumärken, en del av produktens marknadsföringsvärde ligger just i att namnet stavas ut t ex iMac och inte Imac.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Jag skulle vilja säga tvärtom, det är sällsynt med Imac och Ipod etc. De flesta respekterar andras varumärken, en del av produktens marknadsföringsvärde ligger just i att namnet stavas ut t ex iMac och inte Imac.

Jag ser inte iMac-stavningen som "gratisreklam". Apple har valt den stavningen och jag som skribent på MacNytt följer Apples stavning. På så sätt tycker jag att man slipper missförstånd.

Dessutom verkar IDG-sfären med tidningar vilja skriva SCSI som scsi och CD som cd, ATA som ata. *suck* Dessa är väl inte på något vis varumärken? Ska man skriva ATA som Ata eller ata då? MacNytt kör med ATA-stavningen.

Företagsnamn då? Alla är vana att läsa IBM med stora bokstäver. Det är i princip ett ord med stora bokstäver i engelska ordboken! Accepterat även som ett ord.

Jag är inte utbildad inom reklam och marknadsföring osv men jag kan inte fatta varför det skulle ge Apple reklam om man skrev iMac (Apples stavning) och inte Imac (som MacWorld skriver). Det finns ju ingen större konkurrens mellan företag som säljer Mac-datorer för det första?

MacPressen tycker jag gör bra som skriver iMac som iMac. Tyvärr ger dom ingen studentrabatt som MacWorld gör men MacWorld har jag inte längre och jag saknar den heller inte speciellt..

Förkortningar skrivs med versaler (stora bokstäver) t ex IBM, ABB, FN och CD.
Att skriva iMac är ju lika fel som att skriva MacWorld men språket är ju levande och förändras ständigt Förmodligen borde det skrivas Imac™ resp Mac World™

Isåfall borde det skrivas iMac ® eftersom det är ett registrerat varumärke vilket TM inte behöver betyda..

Men saken är att iMac är namnet, Imac är en egennamnsstavning..

iMac är det korrekta eftersom det är vad Apple döpt sin produkt till.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Carl-Johan Eelde:
Dessutom verkar IDG-sfären med tidningar vilja skriva SCSI som scsi och CD som cd, ATA som ata. *suck* Dessa är väl inte på något vis varumärken? Ska man skriva ATA som Ata eller ata då? MacNytt kör med ATA-stavningen.

Företagsnamn då? Alla är vana att läsa IBM med stora bokstäver. Det är i princip ett ord med stora bokstäver i engelska ordboken! Accepterat även som ett ord.

Man brukar nog säga att det som uttalas bokstav för bokstav skrivs ut med stora bokstäver. IBM är ett exempel. Samma sak med fortkortningen USB.

Läs gärna mer på TT:s språksidor

Citat:

Jag citerar TT:s skrivregler. Kan vara bra att känna till om man ska skriva för nyhetsmedier.

"Förkortningar som ord

En del förkortningar har med tiden kommit att ingå i svenskan som självständiga ord och dessa skriver vi gement:
alu, behå, cd, cd-rom, laser, pvc, rot-avdrag, radar, mc, tv, vd, vvs
liksom sjukdomarna och de medicinska begreppen: aids, hiv, cp, ms och tbc."

Man kan även säga att förkortningar som uttalas som ett ord ska stavas med gemener, till exempel scsi, till skillnad från när du uttalar de enskilda tecknen i en förkortning, till exempel TCO, då skrivs det med versaler.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:

Den stora frågan är annars vad en "mac guru" är för någonting. Det är sådana som skall hänga här på 99mac. Jag antar att "mac guru" är släkt med en kompis till mig som är "sjuk gymnast".

M

Citat:

Sedan tycker jag att man skriver iPod. inte Ipod. lpod läser jag som Lpod.
Macworld skriver MacWorld med stort W och säger att det är för att det är deras varumärke. iPod, iMac iBook mm är väl oxå det varumärken.

Det där har retat mig sedan de införde det och idag kom jag på varför. Vad sägs om detta resonemang: I och med att de skriver ut sitt eget varumärke men inte skriver ut andras tycker jag det tyder på att de anser att de själva som nyhetsförmedlare (MacWorld) är viktigare än de nyheter de förmedlar (imac). Det tycker jag är korkat av en nyhetsförmedlare. Det är det jag retar mig på. Det är ett distorsionsfält över verkligheten att inbilla sig att samma Macnyheter är finare och bättre i mACwORLD än i andra tidningar/webbplatser.

Sedan kan man ju diskutera det kloka i att som företag behålla en policy som många av deras kunder uppenbarligen retar sig på. Det kanske inte är bästa sättet att skaffa sig flera prenumeranter.

Nu skall jag dessutom vara ironisk, jag skriver det så ingen missar. Jag kan ju förstå att mACwORLD skriver sitt eget varumärke som de gör och andras på det sätt de vill. De påstår att de inte vill göra reklam för andra. De får ju inte betalt för det. De säger visserligen inte utttryckligen det senare men vi kan ju alla läsa mellan raderna.

Alla vet ju att om en stackars läsare läser en artikel med ordet iMac i så rusar denne direkt till affären och köper några stycken, om man skriver det imac så löper man ju inte den risken. Denna marknadsföringskraft skall man förstås spara för betald annonsplats.

Vi kan alla även observera den ökade försäljningskurvan på mACwORLD sedan denna policy infördes.

Så, nu är jag klar.

/Ola

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Isåfall borde det skrivas iMac ® eftersom det är ett registrerat varumärke vilket TM inte behöver betyda..

Om man är säker på att det är ett inregistrerat varumärke skriver man namnet Imac®, annars skriver man namnet Imac™.
Om man vill försöka efterlikna bilden av varumärket så skriver man iMac. Jag vet inte om det är inregistrerat som en bild, i så fall med ett visst typsnitt.
I löpande text lägger man normalt inte in ett varumärke. Det är väl det som är finessen med iMac, just att man gör det, tvärt emot alla regler för att det har blivit inarbetat, smart Apple™

Och så har vi ju vår gamla kompis

se-ess-enn

csn

Hämtat från PRV

5. Hur får ett varumärke se ut?

Ett varumärke får bestå av alla tecken som kan återges grafiskt. Dessutom måste det med hjälp av märket gå att skilja på din produkt/tjänst och andras. (Det kallas för att märket har särskiljningsförmåga.)

Citat:

Skapades ursprungligen av: Mikael Pawlo:
Den stora frågan är annars vad en "mac guru" är för någonting. Det är sådana som skall hänga här på 99mac. Jag antar att "mac guru" är släkt med en kompis till mig som är "sjuk gymnast".

M

Den rätta formen skall vara mac-guru då "mac" är ett utländskt ord och som sådant inte skrivs ihop med ett svenskt.

Nu är dock Mac så vedertaget i svenskan (även om det inte står med i SAOL) att jag skulle kunna acceptera macguru också.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-20 19:54

Jag tycker väl att MacWorld numera är tämligen humorfri. Tidningen har blivit mycket snyggare men samtidigt tappat i skärpa, journalistisk skicklighet och spiritualitet. Det är inget kul längre helt enkelt. Tidningen är genuint tråkig. Så därför slutade jag prenumerera för ungefär ett år sedan. Tack och adjö.

Det är lite komiskt att varje nummer av MW innehåller inte mindre än tre idolporträtt på Nils Holmlöv. Fjolligt tycker jag.

Inloggningsgrejen på MW:s webb blev droppen. I samma ögonblick tappade jag intresset totalt och gick över till originalet: Macworld US. Tack för ordet.

PS Det heter iMac, iBook, iTools, iDisk osv och inget annat. MW och Computer Sweden är sannolikt de enda tidningarna i hela universum som skriver sådana ord med med versal begynnelsebokstav. DS

[ 20 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Tycker själv att MacWorld blivit en väldigt tråkig tidning, med bror duktig ledare som nästan alltid spekulerar fel. Konstiga tester med slutsatser som "G4 800 MP är Apples bästa och snabbaste dator någonsin , men MW ger den bara medelbetyg !! Dessutom är ju layouten katastrofal varken snygg kreativ logisk eller inbjudande.
MacWorld är ju också överkritiska mot Apple , något som de själva ser som "journalistisk integritet" och självklart skall man vara kritisk men ibland är de ju rent utav fåniga när kritiken baseras på egna spekulationer. Tror att MacWorld faktiskt fått många Mac-intresserade att köpa PC istället. Eftersom flera som köpt MW i tron att de ska få goda råd inför Mac köpet blivit negativt inställda till macar p.g.a MWs överkritiska inställning. PC tidningar innehåller oftast inte i närheten så mycket gnäll trots att de egentligen borde vara överfyllda av kritik mot MS & Intel. Men PC tidningarnas redaktioner kanske vill framhäva det bästa med sin plattform ?

• Oregistrerad
  • 2002-02-20 21:25

MacWorld. Det känns trist att hacka ner på andras hårda arbete, och Nils Holmlöv är säkert en trevlig kille, men vad ska man göra?

På den gamla goda tiden fick man alltid en trenummers prenumeration på MacWorld när man köpte Mac. Men jag fastnade aldrig. Tidningen kändes alltid alldeles för snobbig. En slags vi-vet-bäst attityd genomsyrade hela produkten.

En insändare, och svaret på denna, blev droppen för mig, det måste ha varit -98 någon gång. Då bestämde jag mig för att aldrig mer köpa MacWorld. Det var en tjej som skrev in och undrade varför MacWorld var så negativa mot puckmusen. För hon hade inga problem med att använda den. Svaret hon fick (mellan raderna) var att hon inte var professionell nog att bedöma saken. Ja, jag minns inte ordväxlingen ordagrant, men det var så jag tolkade, och minns det hela.

Vad det gäller MacWorlds stavningspolicy håller jag med föregående talare. Det är enbart förvirrande och jävligt irriterande med denna "korrekta" stavning.

Sedan lösenord infördes på webbsidan har jag raderat mitt bokmärke.

Men jag har en synd att erkänna: jag har beställt en ny trenummers prenumeration. Jag vill se om de bättrat sig sedan 1998.

Jag tog bort mitt bokmärke till MacWorld för länge sedan, och prenumerationslappen ligger ännu obetald, och lär så förbli.

Citat:

...MacPressen tycker jag gör bra som skriver iMac som iMac. Tyvärr ger dom ingen studentrabatt som MacWorld gör men MacWorld har jag inte längre och jag saknar den heller inte speciellt..

Jag har köpt Macpressen några gånger lösnummer och blivit grymt besviken. Det som man har tryckt på papper är ju det som har stått på webplatsen i flera veckor. En och annan nyhet men mest upprapningar. Lägger inga pengar där längre.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-20 21:50

Nja, jag tycker att tidningen är väldigt snygg måste jag erkänna, ytligt sett, men den är också kemiskt ren från humor. Jag hatar snobberiet och självgodheten i den tidningen! MW genomsyras av en Bror Duktig-mentalitet och ett elitistiskt tänkande som går stick i stäv med grundtanken med Mac: att den ska vara en dator för vanligt folk. Amerikanska Macworld däremot är verkligen kanon! Jag gillar Breen´s Bungalow.

[ 20 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

I ofärdstider gör man klokt i att hålla ihop.

Här ovan finns många blandade omdömmen om MacWorld, övervägande många är negativa.
Jag har även stött på kritik här mot MacNytt och Macpressens siter. Mycket av kritiken är säkert rättvis.

Men lyssna här: Vi Macanvändare och Apple är hårt trängda, vi måste samarbeta och vara rädda om Macsiterna och de enda 2 Mactidningar/språkrör som finns kvar i Sverige. Tidningarna och siterna gynnar Macvärlden och Apple, två tidningar ger också större möjlighet än en att inspirera det "beige" folket oavsett om antalet exemplar är desamma.

Mitt förslag, oberoende av hur besvikna vi är, går ut på att vi i fortsättningen med all kraft försöker ge Nils Holmlöv och siternas skribenter ett uppbyggligt stöd genom konstruktiv kritik och berömma det som ändå är bra.

Sedan kan vi sitta ned och bara hoppas att de ibland "lite överlägsna stockholmarna" lyssnar.

Jag tror att det skulle vara förödande för Macsverige om MacWorld lades ned.

Vi måste sluta med att spotta oss själva i ansiktet!

Ackiboa , jobbar du på MacWorld ?

Tycker annars att ditt inlägg är något överhysteriskt. Något spottande har det ju inte varit frågan om. Och din tes om att "vi bör hålla ihop" är ju bara fånig.

Macar är datorer för individer som kan tänka själv/annorlunda , inte för kor.

Jag tror/vet att Sverige klarar sig utan den undermåliga MW-tidningen. MW som dessutom stängt sin site för icke prenumeranter på ett osmidigt sätt , kan ju knappast påstås bredda intresset för Mac. Kolla in MacUp.de eller någon av de engelska Mac-tidningarna där kan du snacka om välgjorda publikationer , med kunniga skribenter. MW USA är ju inte helt fel heller men det var ett grovt misstag att lägga ned MacUser och slå ihop den med MW USA. Macpressen är också betydligt bättre & framförallt trevligare med mer material & en positivare hållning. MP´s layout är väl inte den proffsigaste , men mycket varmare än MW´s kalla & tomma stil.

Att Apple skulle vara hårt trängda är ju dessutom bebissnack , Apple är ett av de mest kreativa & respekterade företagen i världen , och dessutom lönsamt !

Att Apples marknadsandel antagligen aldrig kommer överstiga 10% är ju lite synd , men 100 miljoner nöjda användare , är ju ändå en rätt stor marknad

Bevaka tråden