- Mondo
- Medlem ●
- Stockholm
Nej, jag tänker inte subventionera den i mitt tycke arroganta och snobbiga attityd som präglar MacWorld. Jag vill ha en tidning som är kul, lättsam och humoristisk och som har kontakt med läsekretsen.
En tidning må vara hur snyggt designad som helst, men om den saknar djup och engagemang så blir det inte mycket mer än en snygg yta. Därför köper jag hellre Macworld US. Den har bättre skribenter och en vänligare, öppnare, mer ödmjuk ton. Eftersom jag använder ett amerikanskt Mac OS 9.2.2 är det på många sätt bättre så.
[ 21 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
Är MacWorld ful? Snälla nån, MacWorld Sverige tog ett stort steg upp i den stilistiska stegen för ungefär ett år sedan. Jag tycker "nya" svenska MacWorld är riktigt stilig, ren och attraktiv.
Nej, jag jobbar inte heller på MacWorld
Jag har skrivit i detta ämne många gånger, så jag säger såhär: jag håller med jazper till 100 %.
Det som saknas i sverige är väl en svensk Mac tidning för professionella användare. Både MP och MW är ju väldigt basic. kanske något att starta upp härifrån?
Skapades ursprungligen av: ackiboa:
Mitt förslag, oberoende av hur besvikna vi är, går ut på att vi i fortsättningen med all kraft försöker ge Nils Holmlöv och siternas skribenter ett uppbyggligt stöd genom konstruktiv kritik och berömma det som ändå är bra.
Visst, men det borde också vara deras jobb att lyssna på läsarnas kritik.
Trådar liknande denna har dykt på alla Mac-forum jag besökt sedan MacPower-tiden.
Lite sen in i debatten...
Jag tycker att det är positivt när en tidning låter skrivreglerna gå före en bevakad produkts varumärke. En kanske liten, men tydlig, markering att tidningen inte är ett reklamblad utan en journalistisk produkt.
Macworld känns också journalistiskt sett (och formmässigt) proffsigare än Macpressen, även om den senare kanske är bättre på många andra sätt.
Att "Imac" är något otydligare än "iMac" tycker jag inte gör så mycket.
Det finns för övrigt en outhärdligt lång tråd om det här på IDGs E-forum.
Kort inlägg - jag har blivit tipsad om den här tråden och kommer att göra ett inlägg om någon dag. Först vill jag bara att alla de som har en uppfattning om MacWorld ska få chansen att säga sitt. Så har ni några konkreta synpunkter på humorbefriade texter, dålig journalistik eller på varför vi har för mycket/för lite teknik i tidningen så skriv. Eller tipsa en kompis.
Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld
Taz_1999, jag håller med till 100 %. Jag inser numera att jag (om jag rusar över en hmmm Mäkvörld, mAcWoRlD eller hur det nu stavas) ska läsa Lmac och Lpod och börja tala om den nya "Lmac G4" etc.
Förresten, jag ska se om någon vill visa Ldvd för mig.
Jag har inte några konkreta synpunkter utan tröttnade helt enkelt på MacWorlds träiga artiklar och självbelåtna översittarattityd. Idolporträtten på Nils Holmlöv och medarbetarna i tidningen är larviga. Vid en viss punkt hade jag fått nog och sa upp prenumerationen. Nu har jag Macworld US och den är toppen.
Jag är påverkad av den gratisreklam andra tidningar ger Apple. Jag läste nämligen om "iMac" igår och det räckte. Jag beställde 10 stycken direkt när jag såg ordet (det räckte med rubriken Nya iMac för att jag skulle bli frestad).
Eftersom jag är ett offer förstår jag att mAcWoRlD vill skydda mig och andra från att gå på gratisreklam. Det är bättre att fråga efter Lmac.
Skapades ursprungligen av: Jazper:
Tycker själv att MacWorld blivit en väldigt tråkig tidning, med bror duktig ledare som nästan alltid spekulerar fel. Konstiga tester med slutsatser som "G4 800 MP är Apples bästa och snabbaste dator någonsin , men MW ger den bara medelbetyg !! Dessutom är ju layouten katastrofal varken snygg kreativ logisk eller inbjudande.
MacWorld är ju också överkritiska mot Apple , något som de själva ser som "journalistisk integritet" och självklart skall man vara kritisk men ibland är de ju rent utav fåniga när kritiken baseras på egna spekulationer. Tror att MacWorld faktiskt fått många Mac-intresserade att köpa PC istället. Eftersom flera som köpt MW i tron att de ska få goda råd inför Mac köpet blivit negativt inställda till macar p.g.a MWs överkritiska inställning. PC tidningar innehåller oftast inte i närheten så mycket gnäll trots att de egentligen borde vara överfyllda av kritik mot MS & Intel. Men PC tidningarnas redaktioner kanske vill framhäva det bästa med sin plattform ?
Det här var ju en ordentlig skrapa. Men jag ska försöka svara så gott jag kan i alla fall.
Ledaren - utan exempel på bror duktig-mentalitet och spekulationer blir det svårt att bemöta. Det jag gör i ledaren är att skriva om saker som jag tycker är viktiga för Mac-plattformen just nu. Självklart har jag som alla andra fel ibland, men alltid? Det är ett ganska tvärsäkert påstående som jag vore glad om du kunde motivera på nåt sätt.
800 MP-testet - det "citat" som du har med här kommer inte från MacWorld. Att nya maskiner är snabbare än de äldre de är tänkta att ersätta är faktiskt det minsta man kan begära - det räcker inte till toppbetyg. Och jämfört med dagens snabbaste maskin var den både dyrare och sämre utrustad. Så jag ser inget konstigt i att MP800 fick en trea i betyg.
Layouten - vi tyckte att det var dags för en förändring. Att döma av de reaktioner vi fått är majoriteten av läsarna positiva. Det betyder inte att allt är perfekt, långtifrån. Och vi jobbar kontinuerligt för att tidningen skall bli lättare att läsa och mer inbjudande. Men innan förändringen var det många som tyckte att tidningen såg tråkig ut. Det går inte att göra alla nöjda antar jag.
Kritik mot Apple - vi har såvitt jag minns aldrig kritiserat Apple baserat på egna spekulationer. Men kan du hitta exempel på det så skall jag mer än gärna göra avbön. Sedan tycker jag att det är lite konstigt att du kritiserar pc-tidningarna för att de _inte_ gör det vi gör, men jag låter det vara...
Skrämma Mac-köpare - vi gör MacWorld för de som redan har en Mac, eller som är nyfikna på vad som är möjligt med Mac. Syftet med sajten och tidningen är dock inte som du tycks tro att fungera som ett reklamblad för Apple. Att sälja Mac är Apples ansvar. Och om vi skrämmer bort kunder från vissa av Apples maskiner som är dåliga - de har ju som bekant funnits - så är det bara bra.
Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld
Skapades ursprungligen av: CubeDude:
En slags vi-vet-bäst attityd genomsyrade hela produkten.
En insändare, och svaret på denna, blev droppen för mig, det måste ha varit -98 någon gång. Då bestämde jag mig för att aldrig mer köpa MacWorld. Det var en tjej som skrev in och undrade varför MacWorld var så negativa mot puckmusen. För hon hade inga problem med att använda den. Svaret hon fick (mellan raderna) var att hon inte var professionell nog att bedöma saken. Ja, jag minns inte ordväxlingen ordagrant, men det var så jag tolkade, och minns det hela.
Insändaren publicerades i MacWorld 3 2000. Den är för lång för att jag ska orka återge den här, men i korta drag gick den ut på att hon inte kunde förstå att vi dissade en produkt som hon gillade, och tyckte att vi borde skaffa oss testare utan förutfattade meningar om puckmusen.
Mitt svar gick ut på att det var riktigt vi hade förutfattade meningar om hur möss ska fungera. Jag skrev att det var svårt att inte ha det efter 15 års musanvändande. Jag gratulerade henne till att vara nöjd med musen, men påpekade samtidigt att hon var rätt ensam om att tycka det.
Det är möjligt att mitt svar var raljerande, men det var aldrig meningen. I sakfrågan håller jag dock fast vid att puckmusen - trots att vissa användare tycker den är utmärkt - är en misslyckad design.
Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld
Skapades ursprungligen av: Jazper:
[B]Macpressen är också betydligt bättre & framförallt trevligare med mer material & en positivare hållning. MP´s layout är väl inte den proffsigaste , men mycket varmare än MW´s kalla & tomma stil./B]
På en punkt håller jag med dig Jazper - ingen skall läsa MacWorld av något annat skäl än att de får ut något av tidningen.
Dina omdömen om Macpressen tänker jag inte gå in på - de är dina och inge jag skriver här kommer att förändra dem.
Däremot stämmer inte ditt påstående att Macpressen skulle ha mer material. Macpressen har sedan i höstas varit 68 sidor tjock, och MacWorld är 76 sidor.
Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld
Ledaren - utan exempel på bror duktig-mentalitet och spekulationer blir det svårt att bemöta. Det jag gör i ledaren är att skriva om saker som jag tycker är viktiga för Mac-plattformen just nu. Självklart har jag som alla andra fel ibland, men alltid? Det är ett ganska tvärsäkert påstående som jag vore glad om du kunde motivera på nåt sätt.
Som vanligt undviker du själva sakfrågan - innehållet i tidningen - och öser på med en massa standardfraser. Varför retar sig folk på MacWorld tror du? Kan det vara att den har blivit snygg men trist?
800 MP-testet - det "citat" som du har med här kommer inte från MacWorld. Att nya maskiner är snabbare än de äldre de är tänkta att ersätta är faktiskt det minsta man kan begära - det räcker inte till toppbetyg. Och jämfört med dagens snabbaste maskin var den både dyrare och sämre utrustad. Så jag ser inget konstigt i att MP800 fick en trea i betyg.
Jag minns också det där testet och var ordentligt förvånad över att MP 800 bara fick godkänt. Vi pratar om en dator som fortfarande krossar det mesta i pc-väg. Fast det där är en detalj i sammanhanget.
Layouten - vi tyckte att det var dags för en förändring. Att döma av de reaktioner vi fått är majoriteten av läsarna positiva. Det betyder inte att allt är perfekt, långtifrån. Och vi jobbar kontinuerligt för att tidningen skall bli lättare att läsa och mer inbjudande. Men innan förändringen var det många som tyckte att tidningen såg tråkig ut. Det går inte att göra alla nöjda antar jag.
Det är nog få som anser att den tidigare inkarnationen av MacWorld var snyggare än dagens. Det är inte riktigt det som är problemet; utseendet är bara en liten del av helhetsintrycket. Det som får mig att tröttna är den träiga, oengagerade stilen och den tidvisa arrogansen i tidningen. Åter igen: du undviker sakfrågan.
Kritik mot Apple - vi har såvitt jag minns aldrig kritiserat Apple baserat på egna spekulationer. Men kan du hitta exempel på det så skall jag mer än gärna göra avbön. Sedan tycker jag att det är lite konstigt att du kritiserar pc-tidningarna för att de _inte_ gör det vi gör, men jag låter det vara...
Menar du att pc-tidningarna inte kritiserar pc-tillverkarna? Vad menar du närmare bestämt?
Skrämma Mac-köpare - vi gör MacWorld för de som redan har en Mac, eller som är nyfikna på vad som är möjligt med Mac. Syftet med sajten och tidningen är dock inte som du tycks tro att fungera som ett reklamblad för Apple. Att sälja Mac är Apples ansvar. Och om vi skrämmer bort kunder från vissa av Apples maskiner som är dåliga - de har ju som bekant funnits - så är det bara bra.
Självklart är MW inget reklamblad för Apple, det är det väl ingen som tror heller. Varför tar du ens upp en sån sak? Din läsekrets är inte helt bakom flötet.
[ 22 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
Skapades ursprungligen av: CubeDude:
Visst, men det borde också vara deras jobb att lyssna på läsarnas kritik.
Trådar liknande denna har dykt på alla Mac-forum jag besökt sedan MacPower-tiden.
Det är rätt att det med jämna mellanrum dyker upp diskussioner kring MacWorld. Personligen tycker jag det är bra, det visar att tidningen engagerar. Och vi lyssnar på kritiken, tro mig. Men jämför man antalet nöjda prenumeranter med antalet "kritiker" så är kritikerna väldigt få. Jag har roat mig med att snabbt kolla igenom inläggen och räkna antalet kritiker och antalet positiva röster. Totalt handlar det om uppskattningsvis 9 personer som tycker att MacWorld är dålig, och cirka 10 som tycker det vi gör är bra.
Det är samtidigt drygt 11 000 personer som köper tidningen varje månad. Då kan jag inte gärna dra slutsatsen att allt vi gör är dåligt, eller hur?
Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld
Skapades ursprungligen av: Nils Holmlöv:
[B]Insändaren publicerades i MacWorld 3 2000/B]
Hm. Minnet är konstigt. Det var ju alldeles nyss
Nils, jag hoppas bli positivt överaskad av den nya provprenumerationen jag beställt. Det var f.ö. ett par, tre veckor sen, känns det som. Tar det lång tid innan såna kommer igång?
Med lite färskare intryck kanske jag kan formulera lite bättre åsikter om tidningen också.
I stort kan jag säga att jag ogillar när tidningar, websiter och diskussionsforum (99mac...) skall dela upp folk i proffs och icke-proffs. Räcker det inte med att vi är Mac-användare?
I stort kan jag säga att jag ogillar när tidningar, websiter och diskussionsforum (99mac...) skall dela upp folk i proffs och icke-proffs. Räcker det inte med att vi är Mac-användare?
Håller med. MW har liksom inte riktigt råd med det om man bara säljer 11 000 ex. Nils Holmlöv tar fortfarande inte åt sig av kritiken utan undviker de viktiga frågorna.
mondo65: Som vanligt undviker du själva sakfrågan - innehållet i tidningen - och öser på med en massa standardfraser. Varför retar sig folk på MacWorld tror du? Kan det vara att den har blivit snygg men trist?
Jag håller inte med dig om att "folk" i allmänhet retar sig på MacWorld. Du gör det uppenbarligen, och Matts E. Lindmark har slutat prenumerera på tidningen vid ett antal tillfällen de senaste åren. CubeDude och några till är uppenbarligen också irriterade. Men de flesta läsare jag kommer i kontakt med, även de som har viss kritik att framföra, är i huvudsak positiva till tidningen och dess utveckling de senaste åren.
mondo65: Jag minns också det där testet och var ordentligt förvånad över att MP 800 bara fick godkänt. Vi pratar om en dator som fortfarande krossar det mesta i pc-väg. Fast det där är en detalj i sammanhanget.
Det här är något som vi kan lastas för - vi kanske inte är så tydliga med vad våra betyg betyder. Godkännt är precis just det. Det är en helt OK maskin, men inget mer än vad man kan förvänta sig. Det är inte mest pang för pengarna, i det här fallet var det bara mest pang just då, till en ganska kraftig peng.
mondo65: Det som får mig att tröttna är den träiga, oengagerade stilen och den tidvisa arrogansen i tidningen. Åter igen: du undviker sakfrågan.
Och sakfrågan är? Jag anser inte att vare sig Jonatan Karlssons eller Thomas Ytterbergs texter är träiga (det är våra flitigaste skribenter). Jag håller inte med om att vi är oengagerade. Vad gäller arrogansen är det inte något jag kan bedöma - du tycker uppenbarligen att vi är det, men utan exempel kan jag inte förstå vad du menar.
Det betyder inte att du har fel, bara att jag inte förstår vad du menar. Berätta gärna, så kanske vi kan förbättra det.
quote:
Nils Holmlöv: ------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------
mondo65: Menar du att pc-tidningarna inte kritiserar pc-tillverkarna? Vad menar du närmare bestämt?
Det var ett - uppenbarligen misslyckat - försök till ironi. Jag uttrycker mig lite annorlunda den här gången: Jag tror inte på att skriva GoodNews-artiklar. MP800 var en bra maskin, men knappast mer än en snabbare version av en maskin som lanserats tidigare. Och den extra processorn var vid artikelns publicering ointressant för 95% av alla användare. Apple har tre månaders garanti på Ipod - det är intressant för köparna, men det kan knappast kallas särskilt bra.
För övrigt håller jag inte med CubeDude om att pc-blaskorna skulle vara okritiska.
mondo65: Självklart är MW inget reklamblad för Apple, det är det väl ingen som tror heller. Varför tar du ens upp en sån sak? Din läsekrets är inte helt bakom flötet.
Flera skribenter här har kritiserat oss för att stängningen av sajten inte gynnar Macens spridning, och för att kritiska artiklar kan skrämma bort potentiella Mac-kunder. Då tyckte jag att det var på sin plats att klargöra att MacWorlds syfte inte är att hjälpa Apple att bygga marknadsandel.
Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld
Macworld känns mest som en tidning med mycket yta, men med lite substans. Det är mycket flashigat, sajberspäjsat och kromat. Men det känns inte riktigt som den tidning för proffsanvändare som det skulle kunna vara.
Tipsen är för kortfattade, det flashiga så flashigt att det nästan sticker i ögonen och artiklarna är numera obefintliga. Och när blev det dåligt att sätta betyg på testade produkter?
Jag vill ge Nisse Holmlöv en eloge. Han har ryckt upp tidningen några snäpp. För första gången på flera år så prenumererar jag på MW istället för macpressen just nu!..
Att sedan datortidningar inte är lika roligt nuförtiden, för att alla nyheter har man läst på webben, är en annan sak.....
Och sajten innehåller inget mervärde för prenumeranter. Det skulle kunna vara mycket bättre än det är nu.
Snälla Nils Holmlöv, kan ni inte skriva iMac,iBook, iDVD, iPod i er tidning.
Det skulle göra den oerhört mycket lättare att läsa. Man ser ju trotts allt ord som bilder när man läser, och man stannar upp i texten lite nu och då när man läser Lpod.
Låt oss vända på det. Varför inte skriva om hur det är att köpa Mac idag? Jag menar inte ur ett proffsperspektiv utan ur hemanvändarnas och skolornas synvinkel. (MacWorld har knappast råd att ignorera hemanvändarna längre.)
Hur kan det komma sig att Apple har omkring 45 procent av skolmarknaden i USA men gissningsvis mindre än 10 procent i Sverige? Borde inte iMac G4 med Mac OS X vara den perfekta skoldatorn: pålitlig, virussäker, kraftfull, enkel att använda, välutrustad med program, kompatibel med Windows- och Unix-servrar?
Hur är det att köpa Mac på OnOff, Siba, City Stormarknad, Power och vad de nu heter? Det kanske kan vara ett uppslag till en artikel. Jag har en del riktigt otäcka skräckhistorier som jag gärna bidrar med.
Och lägg av med pekpinnarna. Det heter iMac, iBook, iPod och iMovie, inte Imac, Ibook, Ipod och Imovie - oavsett vad rättstavningsfunktionen i Word och Språkpolisen säger.
[ 22 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
jag tycker att macworld är helt ok. macpressen är för ful för att läsas tycker jag. när det gäller papperstidning så handlar det mycket om upplevelse tycker jag - kvalitét på papper o.s.v.
har iofs bara läst ett nummer av macpressen, men jag tyckte inte att det va´ särskilt bra.
sen att hemsidan lämnar mycket att önska kan nog de flesta hålla med om.
ps. hur kan nils holmlöv vara seniormedlem utan att ha skrivit 75 inlägg? :eek: är han mer värd än vad jag är? ds.
[ 22 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: majk ]
>>Nils Holmlöv
Lyssna nu på flera av de nyanserade inläggen ovan, det vore oförståndigt av dig att inte lyssna på alla de som betalar din lön och som i förlängningen gör att du kan hålla på med det du allra helst önskar.
När motiven är bra kan du inte bara nonchalera dem.
Det finns inget utrymme för stolthet!
En kommentar om sidantalet i MacPressen/MacWorld.
Jag har inte gjort nån särskilt vetenskaplig undersökning, men efter att ha bläddrat lite i de senaste numren av bägge tycker jag att det verkar som om MacPressen har mer redaktionellt material. MacWorld verkar ha mer annonser och med sin luftigare layout och fler/större bilder blir det mindre plats kvar.
Om man skulle ge sig på en räkning av ord känns det som om MacPressen skulle vinna med rätt mycket. Att det sen inte säger nåt om kvalitén är en annan sak.
Apropå innehållet:
MacWorlds februarinummer handlar till väldigt stor del om ljud på ett eller annat sätt. Ljud intresserar mig, men hade det handlat om layout eller nåt annat som inte är så intressant för mig hade jag blivit väldigt besviken på numret. Som lösnummerköpare tycker jag detta är rätt bra, men om jag varit prenumerant hade jag blivit lite sur. Gärna temanummer, men inte till så stor del som nr 02/02
[ 22 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: hankpank ]
Skapades ursprungligen av: majk:
jag tycker att macworld är helt ok. macpressen är för ful för att läsas tycker jag. när det gäller papperstidning så handlar det mycket om upplevelse tycker jag - kvalitét på papper o.s.v.
har iofs bara läst ett nummer av macpressen, men jag tyckte inte att det va´ särskilt bra.
sen att hemsidan lämnar mycket att önska kan nog de flesta hålla med om.
ps. hur kan nils holmlöv vara seniormedlem utan att ha skrivit 75 inlägg? :eek: är han mer värd än vad jag är? ds.
[ 22 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: majk ]
Han hade över 50 inlägg innan 99.mac höjde gränsen för Seniormedlem till 75 inlägg.
Uppenbarligen så fick alla som hade senior status vid den tidpunkt behålla det.