- Nils Holmlöv
- Medlem ●
- Täby
Skapades ursprungligen av: CubeDude:
Hm. Minnet är konstigt. Det var ju alldeles nyss
Nils, jag hoppas bli positivt överaskad av den nya provprenumerationen jag beställt. Det var f.ö. ett par, tre veckor sen, känns det som. Tar det lång tid innan såna kommer igång?
Vi trycker en gång i månaden, och tidningen når prenumeranter cirka två veckor efter det. Tecknar man en prenumeration precis efter att vi gått i tryck kan det dröja sex veckor från det att man tecknat pren tills man får sin tidning.
Med lite färskare intryck kanske jag kan formulera lite bättre åsikter om tidningen också.
I stort kan jag säga att jag ogillar när tidningar, websiter och diskussionsforum (99mac...) skall dela upp folk i proffs och icke-proffs. Räcker det inte med att vi är Mac-användare?
Det är nästan omöjligt att göra en tidning som alla gillar, vilket den här diskussionen visar ganska tydligt. För att kunna göra en tidning som är relevant, som läsarna tycker är viktig, måste man veta något om vad läsarna är intresserade av. Vi har valt att koncentrera oss på professionella läsare och avancerade hemanvändare. Vi gör i princip tre saker för denna målgrupp - vi testar produkter för att hjälpa läsaren att fatta väl underbyggda inköpsbeslut, vi strävar efter att läsaren skall kunna mer om Macen när de läst tidningen genom steg-för-steg-artiklar och expertspalter, och vi berättar om hur andra användare och företag använt Macen.
Vi ser gärna att icke-proffs läser tidningen, men majoriteten av materialet är framtaget i första hand för vår målgrupp.
Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld
Skapades ursprungligen av: Nils Holmlöv:
Vi ser gärna att icke-proffs läser tidningen, men majoriteten av materialet är framtaget i första hand för vår målgrupp.
OK.
För ordningens skull, hur definierar ni "proffsanvändare"?
Är det en person som är väldigt kunnig om hur hans/hennes Mac fungerar?
Är det en person som tjänar pengar på det han/hon producerar på sin Mac?
Är det en person som föredrar Quark XPress framför PageMaker?
Det blir lätt lite fånigt tycker jag...
Skapades ursprungligen av: iBib:
Tipsen är för kortfattade, det flashiga så flashigt att det nästan sticker i ögonen och artiklarna är numera obefintliga. Och när blev det dåligt att sätta betyg på testade produkter?
Tipsen är kortfattade - det är medvetet. Det främsta skälet till det är att det oftast inte finns särskilt mycket mer att säga - en smart genväg eller lösning som man inte behöver orda särskilt mycket om. Smarta tekniker som kräver lite mer utrymme brukar vi spara till steg-för-steg. Det är i alla fall så vi tänkt.
Jag utesluter inte att vi kan ha lite längre tips, ett slags mellanting mellan en spalt och tre sidor.
Obefintliga artiklar - jag förstår inte riktigt vad du menar här. Vi har ett antal fasta avdelningar och ungefär fem lite större artiklar i varje nummer.
Inga betyg - det finns två typer av tester i MacWorld, jämförande och produkttester. På produkttester sätter vi betyg mellan 1 och 5. För jämförande tester väljer vi ut bästa produkt och bästa köp men sätter inga betyg. I undantagsfall testar vi beta-versioner och då sätter vi inga betyg. Senast hade vi en artikel om nya Imac som dock inte var ett test, eftersom den Imac vi hade fått titta på kan jämställas med en Final Candidate av ett program, dvs inte en skarp produkt.
Vilken artikel/vilka artiklar tänker du på?
Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld
Skapades ursprungligen av: iBib:
Och sajten innehåller inget mervärde för prenumeranter. Det skulle kunna vara mycket bättre än det är nu.
Vi har Macbarometern och vi har Radannonserna. Saker som vi inte kan kontrollera har dock gjort att utvecklingen har dragit ut på tiden. Eftersom jag lovat så mycket tidigare som jag inte kunnat hålla tänker jag inte upprepa mig. Men så mycket vill jag säga att sajten som den ser ut idag inte är så bra som jag skulle vilja att den var.
Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld
Skapades ursprungligen av: mondo65:
Låt oss vända på det. Varför inte skriva om hur det är att köpa Mac idag? Jag menar inte ur ett proffsperspektiv utan ur hemanvändarnas och skolornas synvinkel. (MacWorld har knappast råd att ignorera hemanvändarna längre.)
Hur kan det komma sig att Apple har omkring 45 procent av skolmarknaden i USA men gissningsvis mindre än 10 procent i Sverige? Borde inte iMac G4 med Mac OS X vara den perfekta skoldatorn: pålitlig, virussäker, kraftfull, enkel att använda, välutrustad med program, kompatibel med Windows- och Unix-servrar?
Hur är det att köpa Mac på OnOff, Siba, City Stormarknad, Power och vad de nu heter? Det kanske kan vara ett uppslag till en artikel. Jag har en del riktigt otäcka skräckhistorier som jag gärna bidrar med.
Nu börjar vi komma nånstans. Det här är en bra idé, som jag kommer att titta på närmare. Inga löften, men jag gillar idén.
Och lägg av med pekpinnarna. Det heter iMac, iBook, iPod och iMovie, inte Imac, Ibook, Ipod och Imovie - oavsett vad rättstavningsfunktionen i Word och Språkpolisen säger.
Jag har dragit det här så många gånger att jag inte tänker dra det igen. Men på en punkt har du rätt - om man vill strunta i reglerna kan man skriva hur man vill.
Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld
Skapades ursprungligen av: ackiboa:
>>Nils Holmlöv
Lyssna nu på flera av de nyanserade inläggen ovan, det vore oförståndigt av dig att inte lyssna på alla de som betalar din lön och som i förlängningen gör att du kan hålla på med det du allra helst önskar.
När motiven är bra kan du inte bara nonchalera dem.
Det finns inget utrymme för stolthet!
Jag lyssnar på det som sägs, och nu börjar det bli lite mer påtagligt vad folk tycker. Jag tycker att det är jättekul att så många har synpunkter på MacWorld. Det har redan gett mig en artikel-idé, och det är värt mycket bara det.
Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld
Skapades ursprungligen av: MigueI:
Han hade över 50 inlägg innan 99.mac höjde gränsen för Seniormedlem till 75 inlägg.
Uppenbarligen så fick alla som hade senior status vid den tidpunkt behålla det.
Och det här blir mitt 75e inlägg, så nu är det problemet löst;-)
Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld
Apropå artikelidéer så har alltid tyckt att det vore intressant (om än lite nördigt) med ett hemma-hos reportage från Cupertino. Alltså hur det ser ut och fungerar innanför väggarna där idéerna föds och utvecklas. Intervjuer med fotfolket... och avslöjande bilder på Steve Jobs med fradga i mungiporna
Skapades ursprungligen av: CubeDude:
OK.
För ordningens skull, hur definierar ni "proffsanvändare"?
Är det en person som är väldigt kunnig om hur hans/hennes Mac fungerar?
Är det en person som tjänar pengar på det han/hon producerar på sin Mac?
Är det en person som föredrar Quark XPress framför PageMaker?
Det blir lätt lite fånigt tycker jag...
Det är en person som använder sin Mac för att tjäna pengar.
I praktiken skriver vi för människor som är vana vid Macen och som är duktiga på det de gör. Målgruppen avspeglar sig framför allt i det faktum att majoriteten av materialet är tester i någon form. Professionella användare/avancerade hemanvändare köper utrustning med jämna mellanrum och då skall de genom att ha läst tidningen veta vad som är ett bra köp just nu.
Det avspeglar sig även i vilken typ av artiklar vi väljer att skriva. Vi har inte lika mycket material om gratis-alternativ. De reportage vi gör handlar om hur experterna använder Macen - gäller det ett reportage om att göra musik pratar vi med professionella producenter.
Nu tror jag i och för sig att det här är intressant läsning för alla som håller på med Macen (även om jag så här i efterhand kan hålla med om att MW1 kanske var lite väl fokuserat på bara ljud).
Samtidigt måste jag säga att den här vändningen i diskussionen är lite lustig. "Ni har inte råd att ignorera hemanvändarna" var det någon som skrev. För ett år sedan hette det att vi inte var tillräckligt avancerade. Så som ni ser, det går inte att göra alla till lags.
Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld
Nils , angående 800MP testet så är det ju solklart att betyget borde varit minst en 4 sett till andemeningen i artikeln och till datorns prestanda.
Att det nu finns billigare & snabbare datorer kan väl inte vara relevant ? Eller sätter ni betyg efter hur framtidens datorer är speccade ? Konstig policy.
800MP var när den släpptes snabbare än alla andra Macar under OSX eller med tyngre MP-anpassade musik video & grafikprogram under 9.1. Vilket de flesta som maskinen riktades till körde. För dessa var 800MP en fullträff.
Att ni inte vill vara ett reklamblad för Apple kan jag ju förstå , men samtidigt så är ni ju i realiteten just det. Och det ger er också ett ansvar för att inte skrämma iväg de som har ett begynnande Mac intresse.
Det fånigaste i ditt svarsinlägg är ditt påstående att MW innehåller mer material än MP på grund av att MW är 8 sidor tjockare. Öh glasögondags kanske.
MP är vare sig ni insett det eller inte en mer intressant & välmatad tidning med mer varierat innehåll.
Att era ledare oftast varit helt ute & cyklat är ju lätt att kolla , för några år sen så la ni ju i princip ner Apple varje månad.
Att ni ett flertal gånger kritiserat Apple & dess produkter efter egna oftast felaktiga spekulationer är ju lättkontrollerat , du har väl tillgång till MW´s arkiv ?
Layouten i MW försöker vara snygg utan att lyckas. Större bilder & mindre text är ju världens simplaste knep. Er tidigare layout var ju proffsigare snyggare och mer logisk.
Att PC tidningar oftast är totalt okritiska mot sina "sponsorer" Är ju allmänt känt och hör ju egentligen inte hit , men er kritik mot Apple är ju oftast inte relevant.
Puck-musen var ju inget mästerverk men att idiotförklara alla , som tyckte att den ändå fungerade är ett litet exempel på er ibland påfrestande besserwisser-attityd.
Att er upplaga ligger på 11000 ex är ju talande. Innan iMac släpptes så hade ni väl betydligt högre upplaga ? Och då fanns det ännu en Mac-tidning förutom Macpressen , om MW var bättre så skulle ni säkert kunna ligga runt 20000.
Slutligen så vill jag påpeka att jag inte tycker MW är allt igenom usel , men tyvärr så har ni hamnat i bakvattnet av era inhemska och utländska roligare hungrigare & kreativare konkurrenter .
Skapades ursprungligen av: Nils Holmlöv:
Vi har Macbarometern och vi har Radannonserna. Saker som vi inte kan kontrollera har dock gjort att utvecklingen har dragit ut på tiden. Eftersom jag lovat så mycket tidigare som jag inte kunnat hålla tänker jag inte upprepa mig. Men så mycket vill jag säga att sajten som den ser ut idag inte är så bra som jag skulle vilja att den var.
Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld
Varför inte längre (bättre) tips och tricks på hemsidan? Macbarometern kan man få på macbarometern.com (den är dessutom bättre uppdaterad) och radannonser är väl inte så mycket att hurra för.
Jag måste dock tillägga att jag hellre köper Macworld än Macpressen eftersom den senare är mer fokuserad på "nybörjar"-användare. Och att Macworld är mycket snyggare (om än tunnare).
Men jag kommer nog inte att förnya min prenumeration eftersom tidningen inte tillför så mycket för mig jämfört med nyheter och tester jag kan finna på Internet.
Om det fanns mer riktiga "artiklar", som den 0202 om ljudkillarna skulle den vara mer läsvärd. Mer "vad man kan göra med sin Mac" artiklar, mindre "ojoj Programvaruföretagetdetochdet™ har släppt en ny produkt" sida upp och sida ner.
Slutligen så vill jag påpeka att jag inte tycker MW är allt igenom usel , men tyvärr så har ni hamnat i bakvattnet av era inhemska och utländska roligare hungrigare & kreativare konkurrenter.
Att svenska Macworld har hamnat på efterkälken vad gäller innehåll åtminstone sina utländska syster- och konkurrenttidningar är om inte uppenbart såväl ett faktum man bör diskutera.
Nu vet jag inte vilka tidningar du syftar på, men många utländska Mactidningar har tyvärr hälften reklam och resten tester och det blir lite tråkigt i längden... Eller har jag fel?
Skapades ursprungligen av: iBib:
Nu vet jag inte vilka tidningar du syftar på, men många utländska Mactidningar har tyvärr hälften reklam och resten tester och det blir lite tråkigt i längden... Eller har jag fel?
Senast jag läste MacWorld(US) eller MacFormat så hade de runt 50% reklam. Tycker inte det blir så kul att läsa då.
citat
"Senast jag läste MacWorld(US) eller MacFormat så hade de runt 50% reklam. Tycker inte det blir så kul att läsa då"
Läs en bok istället då !!
Allvarligt talat så är ju reklamen en del av tidningsupplevelsen , snygga & intressanta annonser är ju inte helt fel , att MW inte har mer annonser beror nog inte på att de inte vill ha det , snarare på deras problem att sälja annonsplats.
Tycker själv att MacUser.co.uk & MacUp.de , är två av de bästa Mac-tidningarna.
Jazper: Läs en bok istället då !!
För lite bilder!!
[ 23 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Fredrik Sigbjörn ]
Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
Senast jag läste MacWorld(US) eller MacFormat så hade de runt 50% reklam. Tycker inte det blir så kul att läsa då.
Håller med fullständigt. Fördelen med svenska datortidningar (framför allt Macworld och Macpressen) är att de inte är komplett nedlusade med reklam. Tyska Macwelt (likaså MacUp) har c.a 270(!) sidor varje månad. Av dessa är c.a 100-130 sidor reklam (endast de med mer än en helsida räknade). Trots detta kostar Macwelt 60 SEK. Med så mycket reklam skulle man väl kunna sänka priset något?
Den tyska nykomlingen Maclife har runt 100-120 sidor/månad och inte alls lika mycket reklam (kanske 20 helsidor) och kostar 65 SEK. Mindre reklam och 5 SEK dyrare är en bra kombination.
Jag lider kanske inte så mycket av de 120 sidorna reklam som det låter, då jag kan finna dessa nyttiga/hjälpsamma ibland. Men när jag köper Macworld(US) får jag färre sidor med proportionellt sett mer reklam för ett högre pris. Och denna reklam är meningslös för mig. Samma produkter hittar jag i Sverige (med hjälp av Macworld/Macpressen) eller Tyskland (Macwelt/Macworld/MacUp).
Vad det gäller Macworld så är det en tidning jag alltid har tyckt om, ibland mer, ibland mindre. Det finns saker i "nya" Macworld som jag tycker är sämre än tidigare men feedback till Nils & Co hör inte hemma här utan på macworld.se.
Nils ska dock ha eloge för sin möda att försöka klargöra för diverse medlemmar varför det är si och så med Macworld. Ibland tycks han dock tala för döva öron vilket är synd, det förstärker bara icke-macanvändares intryck att mac-användare är trångsynta och att "det inte finns några som helst fel med macen och att den är bättre än pc:n i varje jämförelse".
Skapades ursprungligen av: iBib:
Varför inte längre (bättre) tips och tricks på hemsidan? Macbarometern kan man få på macbarometern.com (den är dessutom bättre uppdaterad) och radannonser är väl inte så mycket att hurra för.
Radannonserna behöver man inte heller vara registrad för att komma åt, de finns via E-handel IDG.
Denna tråd är bland de bästa som jag läst på 99mac.com! Varför kanske någon undrar?!
Jo, framförallt tycker jag det är positivt att du, Nils Holmlöv, ger svar på tal. Det visar att du som representant för MW bryr er om vad macanvändarna tycker om branschtidningen ni ger ut. En tining som kan förbättras på många sätt, men som också uppvisar en hel del kvalitéer som inte konkurrenten MacPressen har. Då syftar jag främst på faktorer så som bättre pappers- och bildkvalité. Däremot tycker jag personligen att det ska skrivas »iMac« och inte »Imac«, osv. På den punken får du bakläxa Nils. *hihi*
Jag hoppas att denna tråd kommer att ge oss macanvändare två ännu bättre tidningar!
Jag väntar med spänning på att få läsa kommande nummer av MW och MacPressen, med förhoppning om små förbättringar.
Med vänlig hälsning
David Berggren
Jag läser Macworld US, MacAddict och MacDirectory. Jag störs inte av reklamen, eftersom tidningarna har bra innehåll. Bl.a är Macworld US:s CD ett måste. Ett mycket trevligt inslag är (som någon nämnde) Breen´s Bungalow.
Den enda svenska tidningen jag läser nu är MacPressen, men eftersom Datormagazins satsning på Mac OS X var mycket trevlig (läste senaste numret i morse) lär jag komplettera med den tidningen.
Ni menar väl inte att reklamfria tidningar är bättre än sådana med reklam? I.s.f menar väl en del att "reklamfria" SVT är bra (ryyys).
Ja o ja, måste bara flika in på detta lilla sidospår. SVT håller en klass som ingen annan kanal har som man kan ratta in i Sverige oavsett om du har kabel eller satellitmottagare. SVT är proffsiga, visar mångkulturella program och stör inte allt med att kasta in skitreklam som man sett tusentals gånger.
Om det visades identiska program på samma tid på 4:an och på 1:an, så tvekar jag inte en sekund att se på 1:an.
Framförallt sporten. Sporten på 1:an och 2:an har professionella kommentatorer som inte kastar ur sig klyschor i närheten av lika ofta som Lasse Kinky & Co.
Tacka vet jag SVT som vågar visa independant och kortfilmer. Tacka vet jag SVT.
Suck, ack ack ack. Underbara SVT, det reklamfria alternativet med den höga kvaliteten ack ack ack.
Jag håller inte med om SVTs "höga kvalitet" och inte heller kan jag förstå kritiken mot utländska Mac-tidningar "p.g.a att det är för mycket reklam!". Jag har inget emot reklam och jag kan inte se att SVT skulle vara bättre än de kanaler jag brukar titta på (Avante, Discovery etc). Ska jag se nyheter föredrar jag BBC och CNN framför SVT.
Okey, det var ett sidospår. Huvudfrågan gällde reklamen och min åsikt är att om man tycker att en tidning har för mycket annonser kan man ju vara idealist och starta en egen "reklamfri" variant och hoppas att läsarna är beredda att betala multum för att få en "reklamfri, fri och oberoende" tidning.
Själv skulle jag inte betala 200 kronor per månad för "Statens Reklamfria Kvalitets-MacTidning" även om andra kanske vill det. Dock kan man ju starta en reklamfri statlig tidning för entusiasterna och finansiera den via en "tidningslicens":-)
SVT bra? En kanal med så många "tillfälliga avbrott" efter deras "re-finish" har jag inte sett maken till..
Här är även en som inte tycker att dom håller en hög klass (speciellt inte i SVT Sporten.. ta bara "konsulterna" ur OS studion.. *suck*)
Men nu ska jag inte spåra ur ämnet mer än nödvändigt..
Det här är väldigt långt. Nu är ni varnade.
Skapades ursprungligen av: Jazper:
800MP var när den släpptes snabbare än alla andra Macar under OSX eller med tyngre MP-anpassade musik video & grafikprogram under 9.1. Vilket de flesta som maskinen riktades till körde. För dessa var 800MP en fullträff.
Då varje ny generation maskiner Apple släpper är snabbare än generationen tidigare så blir de då automatiskt femmor enligt ditt synsätt? Varför överhuvudtaget testa en sån produkt? Vi har ett ansvar mot våra läsare, de använder tidningen för att fatta inköpsbeslut. När testet gjors var antalet program som hanterade två processorer synnerligen begränsat. Köpvärdet för 95% av läsarna är därför lågt. Som framgår av testet är det bättre att vänta ett tag - och de som följde den rekommendationen kunde i slutet på januari se att de för cirka 3 000 mindre fick två processorer som hade 200 MHz mer, och 256 megabyte mer internminne.
Att ni inte vill vara ett reklamblad för Apple kan jag ju förstå , men samtidigt så är ni ju i realiteten just det. Och det ger er också ett ansvar för att inte skrämma iväg de som har ett begynnande Mac intresse.
Det faktum att det kommer ut Mac-tidningar i Sverige är självklart bra marknadsföring för Apple. Men om vi börjar snegla på vad som är bäst för våra annonsörer och inte på vad som är bäst för våra läsare kommer vår trovärdighet att försvinna. Och då försvinner tidningen. I slutändan tjänar Apple mer på att det finns en Mac-tidning som står på läsarnas sida, än på att det inte finns någon tidning alls.
Det fånigaste i ditt svarsinlägg är ditt påstående att MW innehåller mer material än MP på grund av att MW är 8 sidor tjockare. Öh glasögondags kanske. Layouten i MW försöker vara snygg utan att lyckas. Större bilder & mindre text är ju världens simplaste knep. Er tidigare layout var ju proffsigare snyggare och mer logisk. MP är vare sig ni insett det eller inte en mer intressant & välmatad tidning med mer varierat innehåll.
(redigerat från olika ställen i ditt inlägg)
OK, jag roade mig med att de första numren av MP och MW och sammanställde lite information om hur sidorna är fördelade:
MP har 4 s om Oscar Bjers, 3 s Imac LCD varav två är vad journalisterna på MP tycker, 9,5 s nyheter, 6 s reportage om färghantering, 5 s reportage om digitalfoto, 5,5 s presentation av företag som gör Mac-utbildningar, 10 s dv-kameratest/9 kameror, 7 s tester m 9 produkter, 1 sida spel utan tester, 2 krönikor och 2 s shareware.
MW har 5,5 s nyheter, 3 s Imac LCD, 3,5 s Logic 5-test, 4 s mp3-spelartest/fem spelare, 5 s Nuendo-test, 3,5 sidor guide om digitala/analoga mixar, 3 s reportage om producenterna Ghost, 3 s reportage om OS X är bra för musik, 5 s tester/5 produkter, 1,5 s spel/2 tester, 2,5 s tabell om alla tester senaste året, 6 s steg-för-steg om att byta hårddisk i Imac och mixa cd med Protools Free, 5,5 sidor tips och trick om ljud, video och allmänt, 2 krönikor, 1 s om tekniken bakom Mac/agp-bussen.
MacWorld har med andra ord fler sidor, fler tester, fler steg-för-steg och fler tips-och-tricks än MP. MW har å andra sidan fler nyhetssidor och en intervju, och fyra reportage/artiklar där Macworld har två. MP har genomgående mer yta för text än MW. I gengäld har de större grad på texten. De har ungefär lika många och lika stora bilder som vi har.
Samtidigt upplever du det inte på det här sättet, och det är något vi får fundera över.
Att era ledare oftast varit helt ute & cyklat är ju lätt att kolla , för några år sen så la ni ju i princip ner Apple varje månad.
Att ni ett flertal gånger kritiserat Apple & dess produkter efter egna oftast felaktiga spekulationer är ju lättkontrollerat , du har väl tillgång till MW´s arkiv ?
Det är du som påstår att vi är ute och cyklar och att vi lagt ner Apple i våra ledare. Det är du som har bevisbördan. Jag kan inte att bevisa att det aldrig hänt, däremot borde det vara lätt för dig att bevisa om det som du påstår händer "oftast". Det är du som hävdar att vi spekulerar i våra produkttester, så upp till bevis.
Puck-musen var ju inget mästerverk men att idiotförklara alla , som tyckte att den ändå fungerade är ett litet exempel på er ibland påfrestande besserwisser-attityd.
Vi har aldrig idiotförklarat de som tycker att puckmusen är bra. Joachim Johansson på MacWorld tycker t ex att den är "skitbra, den bästa musen Apple gjort". Men den har inte fått några efterförljare bland 3e-partstillverkare, Apple har slutat tillverka den, den har utsatts för omfattande kritik av press och ergonomer. Jocke och de andra som tycker om den är helt enkelt i klar minoritet. Jag lägger ingen värdering i det.
Att er upplaga ligger på 11000 ex är ju talande. Innan iMac släpptes så hade ni väl betydligt högre upplaga ? Och då fanns det ännu en Mac-tidning förutom Macpressen , om MW var bättre så skulle ni säkert kunna ligga runt 20000.
De officiella TS-siffrorna är inte släppta ännu, men vi ligger alltså _över_ 11 000 ex. MacMagazine lades som bekant ner efter 9 månader, pga dålig annonsförsäljning och dåligt intresse från prenumeranter och lösnummerköpare.
MacWorld har den största betalda upplagan av de Mac-tidningar som finns i Skandinavien. Vi har överlägset flest läsare. Men självklart passar vi inte alla typer av läsare. Jazper verkar vara en av dem som föredrar andra tidningar, och det verkar finnas andra här som håller med honom. Och jag är den förste att erkänna att vi inte är världens bästa Mac-tidning, det finns gott om områden där vi kan bli bättre.
Jag gillar den här typen av diskussioner just för att det hjälper oss att göra en bättre tidning.
Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld
[ 25 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Nils Holmlöv ]
Skapades ursprungligen av: Jazper:
Allvarligt talat så är ju reklamen en del av tidningsupplevelsen , snygga & intressanta annonser är ju inte helt fel , att MW inte har mer annonser beror nog inte på att de inte vill ha det , snarare på deras problem att sälja annonsplats.
I både England och USA ser marknaderna helt annorlunda ut. De har så många annonssidor, eftersom postorderföretagen till stor del låter binda in sina kataloger i tidningen. Det är väldigt ovanligt att något liknande sker i Sverige. Här skickar postorderfirmorna istället med sina kataloger i tidningen som lösa bilagor.
Och du har rätt Jazper, vi skulle gärna se ännu fler annonser i MacWorld. Fler annonser ger oss möjlighet att publicera mer redaktionellt material. Men vi är ganska nöjda med att annonseringen förra kvartalet ökade med 25%.
Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld
Skapades ursprungligen av: iBib:
Jag måste dock tillägga att jag hellre köper Macworld än Macpressen eftersom den senare är mer fokuserad på "nybörjar"-användare. Och att Macworld är mycket snyggare (om än tunnare).
Men jag kommer nog inte att förnya min prenumeration eftersom tidningen inte tillför så mycket för mig jämfört med nyheter och tester jag kan finna på Internet.
Om det fanns mer riktiga "artiklar", som den 0202 om ljudkillarna skulle den vara mer läsvärd. Mer "vad man kan göra med sin Mac" artiklar, mindre "ojoj Programvaruföretagetdetochdet™ har släppt en ny produkt" sida upp och sida ner.
Det senaste året har vi haft reportage och mellan en och tre artiklar av "steg-för-steg"-typen, i varje nummer. Problemet kanske är att reportagen/steg-för-steg-artiklarna inte tar upp de saker du vill läsa om. Frågan blir då, vad vill du att dessa artiklar skall ta upp?
Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld
[ 25 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Nils Holmlöv ]
Jag tycker att MW är bra mycket bättre än MP, men det är som att jämföra Obs i Rotebro med NK på Hamngatan. De lirar inte i samma division ens. Problemet är istället att MacWorld har blivit stel och tråkig. Tycker jag.
[ 25 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]