Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

synt med egna ljud

Tråden skapades och har fått 84 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-15 12:38

hej!
Världens mest lättrattade och användarvänliga synt att skapa helt egna ljud med, va heter den?

Borde det vara lätta att ratta till eget på en alesis micron .. om de e någon som testat?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-15 12:42
Ursprungligen av HEK:

hej!
Världens mest lättrattade och användarvänliga synt att skapa helt egna ljud med, va heter den?

Borde det vara lätta att ratta till eget på en alesis micron .. om de e någon som testat?

Jag skulle föreslå juno6, 60, 106 ... lättare än så blir det inte..

vill du ha något modernare, så är nord-syntharna väldigt logiska och simpla, kör nl2 och har aldrig haft många minuter till helt färdiga önskeljud...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Jag svarar Clavia G2 engine på den frågan. Kort och gott!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-15 12:54

har en ljudsnutt från en juno-106 som ja e kär i ... så kul att höra att dom är lättjobbade. NL kan bli lite för dyrt. Tack för svar, mkt intressant.

NL1 och Juno 106 går för ungefär samma pengar numer...

Folk blir väl ilskna på det envetna JP-8000-tjatet, men jäklar vilken användarvänlig synt. Lika enkel (tyvärr, på många sätt) som en riktig analogsynt (en dedicerad ratt per funktion, nästan), men med digitala fördelar som patchminnen etc.

Enda felet är väl just det där med helt egna ljud, vad det nu betyder. JP:n har en karaktär som är svår att komma ifrån, och den fungerar verkligen inte till allt. Så fort man lärt sig den helt och hållet börjar man reta sig på begränsningarna, men åas har man vid det laget nog lärt sig så mycket om syntes att man är redo för ett modulärt system.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-15 13:01

det jag uppskattade med juno60 och som jag uppskattar med nl2 är mångsidigheten, jag kan ratta fram allt från skimrande sköra pads till stygga eleka basar etc.

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-15 15:22
Ursprungligen av Don:

det jag uppskattade med juno60 och som jag uppskattar med nl2 är mångsidigheten, jag kan ratta fram allt från skimrande sköra pads till stygga eleka basar etc.

Det är bara sååå synd att NL2an har sååå taskig botten. Jag gillar min NL2a, men oj va stryk den får min Modular G2 när jag patchat något som liknar en NL2.....

  • Oregistrerad
  • 2005-12-15 15:33
Ursprungligen av Rizzo:

Det är bara sååå synd att NL2an har sååå taskig botten. Jag gillar min NL2a, men oj va stryk den får min Modular G2 när jag patchat något som liknar en NL2.....

Testa och kör den genom en schysst preamp... *visslar lätt*

...

"gol jud"

NL 1

Har du klaviatur eller du behöver klav. också? Annars köp nordrack 2

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-15 13:15

Johannes, kul att höra mer om den synten. Fattar ja dej rätt om jag säger att den är alltså enkelt att ratta in eget på men svårt att få till ljud av olika karaktär?

Tänker att en juno 106 borde gå å få tag i för 3000. Det låter lite för en NL1 tänker ja lite spontant..

Klart grabben ska ha en hundrasexa.
Det är faktiskt en helt grym synt. Och lättjobbad. Och minnen. Och ofta prisvärd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-15 13:27

mjaaaa skulle nog sitta ... låter väldans fint alltså

Tack för tipsen alla. Bara ös på om ni kommer på nått mer, men egna ljud ska alltså va i fokus.. å "användarvänlighet"..

Jag får också slå ett slag för JP-8000. Den är som en Juno-106 fast med lite fler funktioner. Väldigt skojrattat maskin.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-12-15 13:49

Behöver du lira akord??

Det finns massa goda syntar i jp8000-prisklassen.... men en 106 skulle iaf jag tröttna på typ omgående.... dutt-programering är lite sådär.....

Ska du ösa på så kan du kika på monopolly, den kör jag stenhård på, den dagen jag tröttnar på den så..... typ vet inte.... askulig synt...

Sen är jag en förespråkare av att hitta sin egen grej, alla syntar låter bra i händeran på rätt person som rattar eller duttar.,

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-15 13:57

Har du tröttnat på micronen?

Säger som apan...Monopoly...

Men det är subjektivt.

Gå till någon musikaffär och prova.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-17 15:01
Ursprungligen av Maxen:

Har du tröttnat på micronen?

Säger som apan...Monopoly...

Men det är subjektivt.

Gå till någon musikaffär och prova.

Ahh Monopoly, mycket lättjobbat (så länge oscillatorerna inte stämmer ur sig). NL2 har väl en del lite kryptiska funktioner - jag blev aldrig klok på den där ringmodulationen som gjorde att synten stämde om sig. Men jämfört med mycket annat efter 1983 så är den klart lättjobbad.

Annars är ju original DX7:an lättjobbad också

Alesis Ion borde väl finnas för 4000,- nu. Lättrattad som sjutton, låter bra och är sådär tolv gånger starkare än 106:an. Men du har ju ditt ljudideal.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-12-15 14:28

Har en 106, fick den för 2000:- av en kille so hade haft den i Källaren i 15 år, den var i mint condition vill jag lova Dock har den tappat en röst nu. Mycket rolig och lättrattad synth, har som som de flesta synthar enligt mig ett eget och ganska begränsat sound. Så det är val upp till dig att hitta en synth som du tycker låter lovande. Om du har möjligthet så ratta runt så mycket du kan och se vad den går för.

Btw så är Ljudklippet du länkat till borta?

Enapa: Vad menar du med "dutt-programering" ?

Kostar verkligen en beggad nl2 bara runt 4000 :- nu

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-12-15 14:38

Dutt.... asså sånna utan rattar där man duttar uppochner på paramatrarna... har för mig att man duttade vissa krejjer på 106an..... eller kanske inte....

Tja, JAG tycker att den är enkel iaf. Det var synten jag "lärde mig syntes" på. Hade en Kawai K3 tidigare ([EDIT]och en K1:a! The evil användargränssnitt from hell! Kändes det som då[/EDIT]) och trots att den är betydligt simplare krävdes det ändå JP:n för att jag skulle komma in i synttänket.

JP:n kan låta på massor av sätt, men man har snart lärt sig dess repertoar s.a.s, och då känner åtm jag mig begränsad, och behöver FLER SYNTAR FLER SYNTAR JA JA ACHTUNG GAS! Den kan nog göra minst lika många olika typer av ljud som NL1 och Juno-syntarna (basar, pads, leads, allt möjligt), det jag menar är bara att den har en viss JP-8000-färgning av alla ljud, och den funkar inte direkt till att emulera andra syntar. Utom Jupiter- och Juno-serien då, eftersom den väl byggdes för att likna dem. Men ändå kan den inte alls låta som en AlphaJuno.

Åas kan jag inte komma på någon enkel synt som kan härma andra syntar bra. Det går liksom inte ihop med enkelhet. Men du bör testa en JP för att se om du gillar soundet. Gå inte på att den bara gör Scooterleads bara

Vad har du tänkt att spela? Det bästa med JP:n är inte soundet, även om det inte är dumt alls. De där Juno106-exemplen skulle enkelt gå att göra bra kopior av med en JP8000, men det skulle aldrig låta exakt likadant förstås. Särskilt filtret kan inte knorra som ett analogfilter, men det låter rätt bra ändå, och det är ju inte alltid det ska knorra. Tyvärr saknar den VCO-emulering vilket gör att det är svårt att få den att låta sådär småsmutsigt analogt som man ofta vill ha. Bara 8 röster / två "timbres" också. För vissa typer av ljud måste man dessutom stacka timbresarna (sp?).

JP:n kom väl 1996, så den är väldigt omkörd av modernare grejer vad gäller ljud och features. Det bör man tänka på om man redan har syntar eftersom den kanske kan uppfattas som lite omodern i ljudkaraktären.

Har du redan en midiklav, kolla på JP8080, den har bättre effekter mm. Det största felet med 8000 är imho att den saknar inbyggd dist.

Jag tror säkert att andra äldre VA (NL1 t.ex.) kan funka lika bra, men om du vill ha väldigt enkel programmering men ändå många möjligheter är nog JP-8000 en toppkandidat eftersom väldigt lite sker via menyer eller dubbelfunktioner. Åas är det ju precis det som gör den begränsad. Svårt!

Igen, vad har du tänkt spela, vad gillar du för ljud, och hur mycket kan du idag? Varför vill du byta synt?

NL2 för 4000? Men varför i helsingland kostar JP-8000 fortfarande 6000+ ? Jäkla tyska trancenissar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-15 14:58

Indigo, nae....NL1 kostar runt 4k. Den billigaste NL2:an jag har sett. Den kostade 5500:-

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-12-15 14:58

enapa: aha, jo det stämmer. den har inga rattar bara reglar, på så sätt är juno-6-60-106 är duttarnas duttsynth

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-12-15 15:00

Ja det stod ju faktiskt nl1

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-12-15 15:25

indigo: Då är den ingen duttare.... det är ju hlet ok med reglar, mides att det var knappar ocskå.... alá tråksyntar...... får kolla upp innan jag anklagar nån för att vara dutt!!!

HEK; du kanju få terra M7P och sid omdu vill....

Jag håller med ang Juno60/106, de är verkligen enkla att ratta in bra ljud på. NL2 är inte dum den heller men som sags innan så har den klen botten och kan låta lite metallisk om man drar på med filterna för mycket, fast den är grym som VA ändå.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-12-15 15:39

lugnt apan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-15 18:05

Hur eget låter en Juno-106 då? Näe, köp en lite mer avancerad synth.. Det är rätt lätt att göra egna ljud på en virus faktiskt, kirra en sådan!

Bevaka tråden