- Real Parakeet
- Medlem ●
Skall lägga upp en demo på JP-8000...
...så där ja... Som vanligt ger jag om ursäkt för mitt taffliga spelande. Hör ni något som då och dpå påminner om någon känd melodi så är det ett misstag.
Roland JP-8000
Obs! Ca 25 MB!!!
Det var en lång demo, och jag är överaskad. Låter mycket trevligt. Jag som fnyst åt den för sitt techno-utseende. Jag ska skärpa mig.
Ja, utseendet och plastigheten kan nog ligga JP-8000 i fatet, men den är överskådlig och rent ut sagt förbannat kul att göra ljud på. Jag har haft en Juno-106 och JP-8000 ligger tillräckligt nära i ljud för att ersätta den. Jag har testat Korg MS2000r, Novaton Nova, AN200, Microwave XT, Waldorf Q Rack men JP-8000 är den som är absolut roligast att ratta och leka fram ljud på. Det är för att det i likhet med Juno-106 har sina begränsningar och är extremt överskådlig.
Synd att de fortfarande är så pass dyra. Men nu är den med på min mentala syntlista iaf.
Hallå!
Det ja hoppas kunna med synten är att kunna skapa helt egna ljud, har ingen tanke om hur detta går till i praktiken. Har tills nu bara suttit å lekt och testat ändra på parametrarna i min micron utifrån ett preset ljud för att DELS hajja vad som tex LFO:erna gör med ljudet osv.("lära mig syntes") och dels göra egna ljud. Det som ja stör mej lite på är att det är svårt att få en känsla för vad som händer när man skruvar på micronen. Det är inte så överskådligt i den lilla displayen och man får skuva hur mkt som hälst på ratten för att ändra en parameter från max till min, känns så "odirekt".
Men vill kunna göra egna ljud från grunden. Detta borde gå att göra min micron tycker man, men har inte förstått hur och kan tänka mej att det tar riktigt lång tid med allt skruvande som de skulle innebära, nog inte ideal synten att göra egna ljud på.
Nån som förstår vad jag pratar om?
Junons med sina reglar för allt måste ju vara rätt direkt omedelbar när man pillar på den...
Silältaää: Ion, nä för lik min micron:)
Maxen: Ne verkligen inte. Allt som heter synt känns svårt att tröttna på just nu:). Den är smidig. Stepsequensern är det enda ja leker med när ja inte pluggar typ. Detta handlar nog mer om att utvidga intrument samlingen.
Johannes: "Komma in i synttänket" !!! Yes, huvet på spiken, nått åt det hållet ja vill åt, helt klart! Känner igen de där med färgning i min micron, men så är det väl med alla syntar mer eller mindre? Hur som häslt är det inte så viktigt att det låter jätte analogt, tycker micronen är rätt bra på de. tack för massa bra om jp:n, verkar bra allllltså.
Vad ja vill spela, pads å sånt så klart, "jymd musik". Sen säkert industri, ebm osv. plus massa annat. Kort å gott, allt möjligt!
Enapa: duttandet låter befriande tycker jag!
RP: heheheeh riktigt fint demo. :eek: Ljud mässigt så låter den as bra iaf! Om den är så lätt att ratta som du sejjer så borde den förmodligen vara det ja söker.
Finns en Akai AX-60 på vendolin nu. Den har reglar till allt.
Den är så mycket mer än en Juno 106 också.
Finns en Akai AX-60 på vendolin nu. Den har reglar till allt.
Den är så mycket mer än en Juno 106 också.
Tack för tipset, sett att det skrivits bra om den. Är inte akuellt att köpa nått just nu, blir nog 2006 tidigast!
Para: grymt demo, det var ju värsta guraräkan med Feedback Lead vid 7:15! Otaffligt i min bok!
Och demot innehåller verkligen just "färgningen" från JP-8000. Inte minst därför att herr Parakiten låter attackerna gå ner på 0 (=klick, man måste ställa dem på minst 3)
JP:n kan göra distade FM-syntljud också med vissa rattningar, men annars täcker nog RP:s demo det mesta.
Para: grymt demo, det var ju värsta guraräkan med Feedback Lead vid 7:15! Otaffligt i min bok!
Här kommer en snutt av samma ljud fast i en låt och med lite effekter. Hårdrocksgura
Nog tusan påminner den en del om en elgitarr.
Jag upprepar mig. Clavia G2 rack. Om du inte har gjort det så rekomenderar jag att du laddar ner demon.
[CENTER]
[/CENTER]
Här snackar vi verkligen överskådligt Det förutsätter ju förvisso att du har en dator i närheten, för editorn. Men den är grymmt bra om man vill lära sig hur (dom flesta) syntar är uppbyggda. Sen tror jag att alla ovan nämda synthar "finns" till G2an, och om inte så är det ju bara att börja patcha.
Spanky: Jag tror du missade att han vill ha en billig och lätt synth. Det är, för någon som inte har greppat subtraktiv syntes och LFO:er, inte helt trivialt att sätta igång att patcha ljudkedjor och koppla in alla möjliga moduler för att modulera olika parametrar även om man kan titta på förprogrammerade patchar.
Sen missade du med att han vill komma åt kontrollerna direkt. Det tolkar inte jag som att sitta och pilla med en mus på en skärm och ha en slät 19"-rack brevid sig. Så tjata på du - jag tror dock inte att en G2:a är vad HEK behöver börja med. Det är en fin synth dock och jag älskar min G2:a över många andra synthar jag har.
Jag tror att en Nord Lead 1/2 eller JP8000 kommer att passa bättre då en sådan är mer "instant" än vad en Nord Modular är. JP8000 har fördelen att den har en effektenhet med, så den låter säkert roligare än en torr Nord Lead - men kör man med externa effekter, eller VST-effekter, så hade jag valt Nord Lead före JP8000 .. men .. vänta .. det är ju det jag HAR gjort
Du har säkert helt rätt Rizzo. Med det beror nog lite på hur man ser det, grabben har, bevisligen, en Micron och (iallafall tillgång till) en dator och vill överskådligt kunna skapa "helt egna" ljud.
Som jag ser det är svaret på frågan i första posten,
"Världens mest lättrattade och användarvänliga synt att skapa helt egna ljud med, va heter den? ", G2an, IMHO.
Jag tror inte jag är _helt_ ute och cyklar, men jag lovar att sluta "tjata" nu.
Spanky: Jag tror du missade att han vill ha en billig och lätt synth. Det är, för någon som inte har greppat subtraktiv syntes och LFO:er, inte helt trivialt att sätta igång att patcha ljudkedjor och koppla in alla möjliga moduler för att modulera olika parametrar även om man kan titta på förprogrammerade patchar.
Sen missade du med att han vill komma åt kontrollerna direkt. Det tolkar inte jag som att sitta och pilla med en mus på en skärm och ha en slät 19"-rack brevid sig. Så tjata på du - jag tror dock inte att en G2:a är vad HEK behöver börja med. Det är en fin synth dock och jag älskar min G2:a över många andra synthar jag har.
Jag tror att en Nord Lead 1/2 eller JP8000 kommer att passa bättre då en sådan är mer "instant" än vad en Nord Modular är. JP8000 har fördelen att den har en effektenhet med, så den låter säkert roligare än en torr Nord Lead - men kör man med externa effekter, eller VST-effekter, så hade jag valt Nord Lead före JP8000 .. men .. vänta .. det är ju det jag HAR gjort
Du är skön, råttan.
Börja med att ladda ned lite manualer från de enkla syntarna vi nämt, 106, proone, monopoly, kanske minimoog.
Där kan du säkert hitta beskrivning av hur en synt fungerar, det kan nog bringa klarhet i micronen också. Om man förstår vad man gör så är det enklare att avgöra om en synt är bra eller inte...
Volle: låter Nord Lead 1 så mycket bättre än JP-8000? NL1 tillhör väl också kategorin "så råa VA att de knappt kan kallas VA", utan att det är gränssnittet som är "analogt" ? (jag har ingen NL1 själv, så jag undrar alltså)
Rent featuremässigt är ju JP-8000 och NL1 väldigt lika.
De låter väldigt olika. JP8000 låter helt klart "roland", vilket jag inte ser som något intressant ljudmässigt (jag är iofs inte intresserad av eurodisco, italo eller synthpop). NordLead-serien låter istället helt klart åt oberheim-hållet, vilket jag personligen tycker är helt klart mer användbart. Utöver det så låter NL1 klarare och ettrigare/aggressivare då jp8k låter mullrigare och mer tämjd. NL1 går att använda för ljusa klanger där tyvärr jp8k lider av så jobbiga aliasingproblem så att det blir onödigt ansträngande för örona (man bör imho passa sig för de övre oktaverna där).. NL1 lider också av aliasingproblem, men det är inte alls lika framträdande. Till basar så är det verkligen en smakfråga vilken man gillar. Jag gillar ingen av dem till sådant. NL1:ans basar (som jag då helst inte gjorde subbasar med, mer åt högre och ettrigare basar) dubbade jag helst med någon analogsynt för att få en ganska så stark karaktär. Jp8k känns generellt sett klart djupare i basen, men ändå inte särskillt kul. Till stråkar och pads så tycker jag att jp8k är klart mer intressant. På NL1:an så har jag bara fått till ungefär 3 olika padljud som låter riktigt bra. De låter däremot ganska så kliniska och sträva.. snygga och blir lätt väldigt framträdande i mixar, men livlösa när de körs solo. Leads och effektljud är väl de punkterna där jag tycker NL1:an verkligen kan visa vad den går för! Till sådant så står den ut rätt bra än idag till och med i studios som även har fullt med klart dyrare, modernare och även en hel del vintage-syntar. JP8k kan jag däremot tyvärr inte se någon användning för varken där eller hos någon som idag letar efter en ny synt.
Om man ser det på ett helt annat sätt istället:
Idag då det finns billigare/lika billiga syntar som överträffar jp8k på i stort sett allt så ser jag det som att den idag enbart säljer pga sin hype. Visst finns det ett par ljud som den verkligen gör bra och som verkligen passar vissa stilar, så visst finns det en liten marknad för den bland de som känner att de måste ha just de ljuden, men i övrigt?
Nord Lead är en synt som verkligen kan pressa ur sig distinkta och framträdande ljud av olika typer som t.om. idag har något att säga till om brevid en Nord Lead 3, Virus KC, ION, MiniMoog, ProOne osvosvosv.. och dessutom så är det en suverän live-synt.. så den ser jag fortfarande lever upp till sin prislapp.
Volantiz! Vilken av syntarna ser du som det bättre komplementet till en micron om du hört nån. Måste säga att ja tycker jp:n i ljudklippet låter helt underbart, iaf annorulnda, mer polerat, allmänt mjukare, ofta mer "proffsig" ( ) i sitt ljud(jämfört med min micron). Hmm nån som har ett ljudklipp på en NL1 kanske? Är en NL2 alla gånger bättre än en NL1 förresten?
Om man ser det på ett helt annat sätt istället:
Idag då det finns billigare/lika billiga syntar som överträffar jp8k på i stort sett allt så ser jag det som att den idag enbart säljer pga sin hype.
Vilka tänker du på då främst?
HEK: JP8k har inbyggda effekter vilket gör att den låter mycket mer "färdig" i ljudet än Nordarna (inte minst är det tex eq med höjd bas på basljuden). Testa att jämföra dem med effekterna avslagna om du har möjlighet. En hygglig multieffekt får man idag för runt en tusenlapp och de låter oftast bättre än det som sitter i syntar och är flexiblare.
Men JP8k är ändå en tacksam synt att ratta, så det är nog ett bra val om du är ute efter ljud med Rolandkaraktär. Norden är råare i karaktären, och ska du göra EBM och industri skulle jag satsa på en Nord. Själv gillar jag till skillnad från Volantiz padsen på Nord Lead (2, vet inte hur stor skillnad det gör), men då har det mest blivit digitala krispigheter, inte mjuka fluffpads. Men fram med en bra chorus så går säkert det att lösa också.
Nord Lead 1 och 2 är ju byggda efter Prophet-5, och slår man upp manualen till Nord Lead 2:an finns där ett kapitel som heter just "About the Prophet-5 factory sound recreations", så därför låter de mer "true" medan JP8000 i mina öron låter mer "plast". Många tycker att NL-syntharna låter för torrt och väljer därför en JP8000 eller en Virus istället and I don't blame them.
HEK: Det bästa vore om du kunde glida in i en butik och testa. Jag vet att JAM i Stockholm har ett par nordar och en JP8000 inne (om de inte redan blivit sålda) som du kan lira på för att se vad du tycker om dem. Be att få en demonstration och säg att du är på jakt efter ett komplement till din Micron. De är trevliga på JAM må jag säga.
"Vilken av syntarna ser du som det bättre komplementet till en micron om du hört nån"
Det beror en del på om du vill köra med inbyggda sunkeffekter eller om du har någon extern effektburk. En MS2000 kanske? Eller en virus? Nord Lead? Nova2? ..
"Hmm nån som har ett ljudklipp på en NL1 kanske?"
Jag har tyvärr bara kvar en bunt gamla låtar med ljud från den där den är processad.. tror jag. Något speciellt typ av ljud jag ska leta efter?
"Är en NL2 alla gånger bättre än en NL1 förresten?"
Nej.. men nästan.
"Vilka tänker du på då främst?"
Andra likprisade VA-syntar med inbyggda effekter och stora möjlighet till liknande typer av ljud. T.ex. Waldorf Q, Access Virus B eller valfri synt från Novation. De är alla i grunden lättanvända dessutom (och går att jobba djupare i när man väl börjar lära sig). ION borde ju också stå med där.. men nu har du ju nästan en sån redan
FM: 2:an har bättre förutsättningar för skönare solopads. Dessutom så gillade jag verkligen padsen från nl1:an (jag använde dem väldigt mycket!).. men de var ändå inte intressanta att köra t.ex. improviserad pad-ambient med utan en massa effekter
"Nord Lead 1 och 2 är ju byggda efter Prophet-5"
..och har patchar direkt kopierade från matrix1000 (eller var det 3:an som kom med det?)
Jag får iaf mer matrix-känsla än prophet då jag står vid en nord lead 1.. så länge man håller sig borta från synken då. Min första tanke efter att ha tjackat en matrix1000 var att det var en analog nord lead
För att inte skrämma andra från att tala gott om jp8k: Det mesta jag skriver här är subjektivt. Just jp8k och nl1 är syntar som jag under flera år jämfört mot varandra.. och har kommit fram till ganska så starka och helt åtskiljande åsikter om. De är helt enkelt heeelt olika syntar även om specarna kan se liknande ut. NordLead passar mig perfekt och jp8k har inte ett dugg att komma med.. hos mig då. Jag kommer antagligen tjacka en NL igen (vem har min gamla? wake09?).. men tills vidare så får nord modularen stå för de lite aggressivare clavia-ljuden här.
FM: Mistänkte det. Detta e kanks en dum fråga, men om man redan har effekter i synten + har en effekt manik kopplad efter synten, får man dubbeltet upp då i effekt väg? :rolleyes:
När ja hör RPs ljudfil så e det ju bland annat padsen som ja tycker låter sagolika. Mjuuuuka. Men som du sejjer, kankse går att kirra med effekter på en NL.
Rizzo: Jasså? Har vart inne på jam några gånger men har alltid tyckt att det vart HELT tomt på syntar. Fasen, har nog inte tid förenns efter jul iaf.........
Volantiz: Inge besvär för min skull MEN ( ) om du pallar så ta nått ljud, kankse nån pad som går att jämföra med jp:ns .. fast kasnke svårt att jämföra ändå om det e massa effekter på jp:ns .. kör lite allmänna ljud .. om du råkar få tid nån dag.
Med frågan "Vilken av syntarna ser du som det bättre komplementet till en micron om du hört nån" tänkte ja mellan jp:n och nord lead. Var lite oklar. Men ska försöka hitta ljud, kankse även leta upp syntarna å testa själv. Tack för superb hjälp alla!