Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

synt med egna ljud

Tråden skapades och har fått 84 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-17 13:43

Om du redan har en Micron, varför ska du ha en till VA-synt? Det känns ju underligt. (PF tar er tillbaka till ruta noll).

"om man redan har effekter i synten + har en effekt manik kopplad efter synten, får man dubbeltet upp då i effekt väg?"

Helst så stänger man helt enkelt av effekterna i synten.

"När ja hör RPs ljudfil så e det ju bland annat padsen som ja tycker låter sagolika. Mjuuuuka."

NL är inte alls lika mjuuuk i grunden. Men effekter kan göra hela skillnaden.

"..HELT tomt på syntar"

Vilken JAM har du varit inne på?

"Inge besvär för min skull MEN"

MEN jag sitter hemma sömnlös med konstant huvudvärk och en ganska så tung förkylning som bjussat på knallröda variga ögon och hela menyn.. och har varit så den senaste veckan. Aldeles för seg i skallen för att jobba osv.. Jag är alltså väldigt uttråkad och skriver gärna en en hel bok i ämnet "NL1 vs. JP8000"

"kankse nån pad som går att jämföra med jp:ns"

haha.. nä.. den gör inte såna pads. Och tyvärr så har jag inte kvar min, så jag kan inte lägga upp nåt demo på pads den gör riktigt snyggt heller (sånt körde jag mest då jag använde den i replokaler, så inget sådant inspelat vad jag har minne av).

"Med frågan "Vilken av syntarna ser du som det bättre komplementet till en micron om du hört nån" tänkte ja mellan jp:n och nord lead"

Om du är ute efter färdigförpackat ljud så antar jag att jp8k är mer lämplig (men då är det som sagt mycket bättre att kolla in något annat). Om du är ute efter rent grundljud som du själv vill jobba vidare med utanför synten.. och samtidigt en skön synt som är lätt att släpa runt på (6,3kg och i smidigt format) så är NL att föredra. Jag börjar iofs misstänka mer och mer att ingen av dessa syntar är riktigt rätt för dig.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-12-17 13:58

Jag skulle nog satsa på en Nordrack och en 106a som skulle kunna fås för stålarna en jp8k kostar..... och effekter finns ju till datan nuförtiden...

AX60!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-17 16:03

Jamen dåså då e det bara välja läsglajjor då, de rosa kankse skulle passa tihi. närå bok ska inte behöva skrivas

PF: Är nog egentligen mest intressrad av att lära mej hur syntar funkar tror ja. Testade reason och syntarna där för inte så länge sen. Lyckades få fram en synt som stod å lät lite:). Efter att ha lekt lite med reglagen så märkte man ju att det händer ju massa saker vid minsta ändring, man kunde ju styra ljudet på "ett sånt lattjo sätt", lätt göra knepiga egna saker. VIsst, visst borde knaske bara skaffa progrmmet men ja vet inte, känns roligare att köpa en synt än en cd-skiva eller två. Kanske dumt att tänka så, reason är säkert snuskit bra. Hur som hälst så tycker jag inte att ja får begrepp om vad som händer med ljuden när ja pillar på ljuden i min micron, dels är ju menysystemet ändå mkt mindre direkt å osmidigt än ha reglage för varje pryl(även det nog är så smidigt som de kan bli) sen så blir ja allmänt förbryllad för ja tycker knappt ja få nån förändring när ja pillat sönder ett ljud( ställt allt på max för att kolla vad som händer.) Ibland blir det pankaka av alltihop, ibland händer det ingenting med de olika inställnignarna, haha ja måste ju göra nått fel asså men tycker ndå den kan va mysko i just detta avseende(Ska leta upp nått micron forum å diskutera detta vidare på.. ) Annars gillar ja den massa, den låter bra, har väldigt många funktioner, har massa preset ljud som ja tycker låter as bra.

Har inte tänkt köpa nått på ett tag eller än, ska glida runt till affärer å checka upp andra syntar.

Har ju min sy77 också, och den ska det gå att göra egna ljud på. Har tom en hel jätte tjock bok om det, det är väl bara det att den är så himmla tjock som stoppar mej :(. Ska dock ta tag i de dära.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-17 23:03
Ursprungligen av HEK:

Har ju min sy77 också, och den ska det gå att göra egna ljud på. Har tom en hel jätte tjock bok om det, det är väl bara det att den är så himmla tjock som stoppar mej :(. Ska dock ta tag i de dära.

FM-programmering har oförtjänt dåligt rykte. Det är jättekul!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-12-18 00:25

FM-syntes är inte så krångligt faktiskt, men dock lite annorlunda och svårare än subtraktiv syntes.

Det jag tycker att du ska göra är att läsa din manual till din micron. Jag vet massor av saker jag vill göra med storebror Ion till den... Annars tycker jag att du ska skaffa en enklare subtraktiv synt (gratispluggar finns det massor av) och testa lite på den. Envelopes, filter, cutoff osv är inte svårt. Väldigt basic matte.

Ett förslag:

Ladda ned manualen till Clavia Nord Modular G2 här:

http://www.clavia.se/G2/V1_30/G2UserManual_V1_3x.pdf

Gå till sidan 248 "Synthesis Basics" och läs. Där går man igenom hur olika syntesmetoder fungerar på ett lättfattligt, pedagogiskt och kul sätt. Det är inte så många sidor.

Vill du dessutom testa hur det fungerar i praktiken kan du ladda ned demoprogrammet här:

http://www.clavia.se/g2/demo/index.htm

Inget av det kostar ett öre. Bara lite tid och huvudbry.

Sedan tycker även jag att du ska köpa dig en Juno 106 eller NL1. När du tröttnar kan du alltid sälja den för ungefär samma pengar, de har legat stadigt i pris i flera år nu.

Det där med EQ och effekter i synten är ett lite märkligt resonemang. Har man bra effekter i synten är det ju inte alls "fusk" utan bara ytterligare möjligheter. Inte mer fusk än att ha ett fjäderreverb i sin modular. JP-8000-effekterna är ganska mediokra, men de är absolut inte kassa; väldigt begränsade dock, och hårt nischade åt ett visst sound. EQ:n är jättebra att ha även om den nästan bara kunde varit bättre :). Två väldigt begränsade extra filter, ju.

Jag tänkte så där för några år sedan och skaffade syntar utan inbyggda effekter eftersom jag har bättre externa effekter. Korkat! Det är världens jobb att hålla på att koppla och ha två olika system att hålla reda på patchar i. Dessutom lyckas de på något sätt alltid stå så långt som möjligt från varandra i rummet, och man bryter ryggen när man ska böja sig in bakom racket för att koppla om eller skruva datarattar...

Nej, aldrig mer en synt utan eq, chorus, flanger och dist. Även den kassaste dist är användbar oftare än man tror. Externa effekter är mest användbara i teorin (imho), och dessutom försvinner de ju inte för att synten har egna. Problemet är om man som JP-8000 har satsat på delay. Man vill oftast inte koppla effekter efter delayet. Åas är delayet oumbärligt att ha när man rattar.

Iaf, PF har ju rätt vad gäller att Micron borde kunna göra allt du vill ljudmässigt och den låter ju riktigt analog åtm. av kassa nät-mp3:or att döma, men det är ju inte därför HEK letar ny synt?

Volle: jäklar, du bashar verkligen JP8k Kan förstå dig iofs, ibland blir jag också så jäkla lack på att den vägrar att låta o-JP8000-igt. Och om jag bara fick ha en enda synt (vilket jag kanske snart bara får pga bostad! Jikes!) skulle det absolut inte bli en JP8000. Men som synt att lära sig på kan jag knappt tänka mig något bättre. Möjligen om NL1 är lika "direkt", är den det?

HEK: Sikta in dig på en enkel synt (mjuk eller hård) som har en ratt/knapp per funktion, och inte så många funktioner. Funktionsmässigt simpla syntar som NL1 och JP8k räcker långt för att göra de flesta "typer" av syntljud. Även en gammal analog skulle funka fint, med då går du miste om patchminnen, vilket gör inlärningen krångligare. Även JP8k har legat ganska stabilt (högt) i pris de senaste åren.

SY77 spöar det mesta vad gäller synteskraft. En helt bizarrt kraftfull synt! Men försök inte lära dig Micron genom SY77 :)! FM-syntes i sig är inte omöjligt, men SY:n är något av det mest komplexa som skapats, och dessutom är den såpass olik att du inte kan överföra de ena skillzen till den andra synten.

Sitter du alltså på en Micron och en SY77 idag? Egentligen borde du ha det mesta täckt där i form av olika ljudtyper. Men som du märkt är det en sak att ha de teoretiska möjligheterna :rolleyes:...

Ursprungligen av Johannes:

Det där med EQ och effekter i synten är ett lite märkligt resonemang. Har man bra effekter i synten är det ju inte alls "fusk" utan bara ytterligare möjligheter. Inte mer fusk än att ha ett fjäderreverb i sin modular. JP-8000-effekterna är ganska mediokra, men de är absolut inte kassa; väldigt begränsade dock, och hårt nischade åt ett visst sound. EQ:n är jättebra att ha även om den nästan bara kunde varit bättre :). Två väldigt begränsade extra filter, ju.

Problemet är när man ska jämföra ljudet hos två syntar där den ena har effekter och den andra inte. Då låter såklart synten med effekter mycket bättre, men det blir kanske inte lika roligt när man slår av jättereverben för att den inte passar in i mixen. Eller för att man bara kan ha effekterna på ett ljud i taget (inget problem med JP8k, men de flesta romplers beter sig ju så).

Just eq tycker jag är extra dumt - det går i princip inte att hitta ett mixerbord utan eq av samma klass som brukar sitta i syntar (om vi pratar enkel tvåbandseq), och att hålla på och grotta med eq på flera ställen är osmidigt.

Grejen med effekter är att de kan göra väldigt stor skillnad för slutresultatet. Jag har gjort varma pads på min Casio VZ-1 (en av de kallaste syntarna som existerar) genom att använda chorus, delay och (har jag för mig) Behringer-filter (huga). Det låter kanske som ett argument för inbyggda effekter, men eftersom separata effektenheter oftast låter bättre, är mer flexibla och mer lättrattade tycker jag att de är att föredra.

Citat:

SY77 spöar det mesta vad gäller synteskraft. En helt bizarrt kraftfull synt! Men försök inte lära dig Micron genom SY77 :)! FM-syntes i sig är inte omöjligt, men SY:n är något av det mest komplexa som skapats, och dessutom är den såpass olik att du inte kan överföra de ena skillzen till den andra synten.

SY77 är iofs lättrattad för att vara FM, men det säger inte så mycket.
Det kan nog vara en rolig synt att gräva ner sig i när man lärt sig vanlig subtraktiv syntes. Den kan låta väldigt annorlunda jämfört med fabriksljudet också.

Ursprungligen av Volantiz:

Jag är alltså väldigt uttråkad och skriver gärna en en hel bok i ämnet "NL1 vs. JP8000"

...vi är snart där!

Nänä.. det är inte ett dugg fusk att ha effekter i synten.. men när de låter så dåligt så är det mest ett hinder. Jag var iofs inte alls särskillt noga med sånt förr då jag sket fullständigt i ljudkvalitet.. men nu så orkar jag inte med mediokra effekter.. de förstör bara mer än vad de tillför.

Sen att det ska vara jobbigt med externa effekter.. så ser inte jag det. Patchbays och många auxar på mixern löser det problemet när syntantalet börjar stiga. Dessutom.. hellre lite mer möda för bra kvalitet.

De enda syntarna som jag har interna effekter i nu är proteus2000, ultra-samplern, electrocompen (fjäderreverb och ringmodulatorer) och nord modularen. Emu-effekterna använder jag aldrig någonsin. Modularernas effekter använder jag nästan enbart som externa effekter för andra ljudkällor. .. så man kan väl säga ganska så lugnt att vi har olika sätt att se på saken
Mjukvarueffekter använder jag en del också.. finns en massa gratis sådana som slår de flesta inbyggda effekter på fingrarna

"Möjligen om NL1 är lika "direkt", är den det?"

Minst.. finns inte ens en display som man behöver använda sig av. Det jobbigaste är typ att byta midikanal på de 4 olika parterna.. det gör man genom att trycka shift+nån av partknapparna och sedan välja kanal med upp och ner-knapparna.

Om det hade funnits något standardiserat system för att ratta externa effekter direkt från synten och spara inställningarna tillsammans med syntens patch hade externa effekter varit bäst, men nu blir det ju alltid det där, jag har t.ex. en favvo dist+phaser+delay+kompressor-patch som jag använder på allt, men jag vill ju ändra feedbacken på delayet, eq:n för disten och allt möjligt annat individuellt för varje ljud. Och det är klart att man kan ha patchar i effekten och i teorin är det ju jätteenkelt, men det blir alltid krångel krångel krångel! :rolleyes:

Klart det är bättre för kvalitet och låtar att köra det via mixern och ha sends till ett dyrt delay, men man tappar i ljudrattar-vänlighet. Men eftersom jag sedan länge gör ljud och inte musik (:() så är det säkert som du säger med olika syn.

Argh! Inga patchnamn på NL1?! JP:ns display är perfekt använd; det som blir enklare av en display visas i displayen, punkt. Surt bara att Roland var för snåla/fega för att lägga in extrakontroller för LFO2 och effekterna via displayen. Fast åas hade jag ju inte kunnat rekommendera synten till HEK isåfall

För att summera: Det vi har kommit fram till i tråden är väl ändå att det är en enkel en-ratt-per-funktion-synt som är bäst att lära sig med?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-19 23:59
Ursprungligen av Johannes:

För att summera: Det vi har kommit fram till i tråden är väl ändå att det är en enkel en-ratt-per-funktion-synt som är bäst att lära sig med?

Antar att du snackar om JP:n där, ser fram emot att testa den!

Tack för tipset Kosmonaut, ska se om ja hittar nån att prova nångång!

Hajjar båda sidor av effektsnacket. Men skulle effekterna i synten störa på nått vis borde det väl bara va att dra ner dom tänker ja.... hursomhälst .. tack för ytterliggare uttömmande och bra svar! Detta tål att tänkas vidare på över lite julafton, julskinka osv. hos släkten i norrland. Kanske micronen får följa med också. God jul alla, gott nytt år!

utan o läsa igenom allt; juno låter bättre än nordleaden men nordleaden kan låta mer olikt. en juno låter nästan alltid juno. båda är lättjobbade.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-18 12:16

kanske en sh-32 skulle passa

Jag som är väl insatt i JP-8000 tyckte att SH-32:an var krånglig när jag provade! (SH-32 är en slags desktopversion av JP-8000 + samplade trummor, men den har en del andra grejer också)

  • Oregistrerad
  • 2005-12-18 16:33

nah, den är skitenkel att använda och dessutom är den billig...vad var det du tyckte var krångligt?

Jag lyckades inte få den att göra som jag ville! Jag stod ett tag på börsen med den en gång efter att ha läst lite om den och sett begagnatpriserna och hur jag än vred så blev det fel... Helsnurrig "sequencer" också. Det känns som att de prackat i lite fler funktioner än vad gränssnittet byggdes för.

Hade nog varit lättare med manual iofs. Och det är säkert en synt med sina kvaliteter, jag tyckte bara att den verkade väldigt "ointuitiv".

  • Oregistrerad
  • 2005-12-18 22:44

mm, kanske lite sant det du säger. det är väldigt mycket grejer på en liten yta med en kass display. det finns dock ingen sequenser i den, men däremot en riktigt trevlig arpeggiator. en kort stund med manualen så behärskar man apparaten väldigt väl.
dom ligger runt 2000 begagnade, och jag betalade 2500 för min helt ny så nå jättehemska priser är det inte tycker jag
det är iaf en bra nybörjarsynth om man vill lära sig subtraktiv syntes. den är enkel och billig.

om man inte är i så stort behov av många röster och multitimbralitet kanske en 106'a skulle vara att föredra.

Vad jag förstår bygger SH-32 på PCM-teknologi, medan JP-8000 ju är en ärke-VA? Eller är det filtermodellerna som är tagna från JP:n kanske?

Interna effekter är guld värda när man jobbar som jag gör - först gör man låten klar på MIDI. Sedan spelar man in alla MIDI-spår till audiospår. Under MIDI-statiet är det rätt gött med interna effekter, dels för att fetta upp ljudet och dels för att få ett hum om hur det skall låta senare (och då mycket bättre).

Eller om man jobbar som jag - först pillar man ljud, sen meckar man med syntar Nej men det är så bra att snabbt kunna få en hyfsat färdig version av ljudet. Effekten är ju ofta en hel del av det. Även om det inte är just det delayet som hamnar i mixen kan man ju spara det som en "skiss".

HEK: nej, jag menar att nästan alla arkitekturmässigt enkla syntar (tex gamla analoger som CS-10) med enrattperfunktion troligen duger ungefär lika bra att lära sig med. Sen tror jag att JP:n kunde passa din ljudsmak utifrån Juno-demot att döma.

Altemark: SH-32 har iaf andra oscillatorvågformer än JP-8000. Jag tror att filtermodellerna är samma; det lät så vad jag minns.

(Om jag ska våga mig på en ganska okvalificerad gissning efter att ha läst om begränsningarna (syncen stänger av hälften av syntmotorn, och liknande) så verkar det som om ingenjörerna på Roland vikt sig dubbla för att undvika aliasing hos oscillatorerna, med hjälp av några listiga modeller som involverar bandbreddsbegränsade vågformstabeller. Huruvida detta är PCM eller lookupbaserad modellering är väl närmaste en definitionsfråga)

Så, oscillatormodellerna kommer inte från JP-8000, men syntens upplägg gör det helt klart. Trummorna däremot är "tråk-PCM" vad jag vet, men klart användbar kvalitet. Känns dock som att SH-32:an skulle ha kommit '98 eller nåt, för hela konceptet känns lite daterat.

Förresten blev jag påmind om den knasiga displayen som visar "text" i en 3-teckens 7-segmentsdisplay! Inte "attack" utan "4tK" etc. alltså Det i sig gör nog att jag inte skulle rekommendera den till en "nybörjare", även om det verkar vara en riktigt kraftfull "utfyllnadssynt".

någon? :rolleyes:

Efter att ha lyssnat på lite mp3-demos av AX-60 är det nästan att jag också måste rekommendera den! Men det är nog iofs bättre med 2 oscillatorer ur pedagogisk synvinkel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-20 09:19

För mig är effekter som eq, flanger, dist osv ofta en helt integrerad del av ljuden från en synth. Dels vill jag spara effektinställningarna med varje patch och dels så vill jag styra effekterna med LFO:er och controllers etc.

Det har mig hänt flera ggr att jag har spelat in ett ljud från min Virus utan dess interna effekter för att lägga på något bättre i Cubase. Men då har ljudets karaktär ändrats så mycket att det inte fungerade lika bra i låten längre, så jag spelade in det igen med Virusens effekter.

Däremot är det ofta väldigt inspirerande att koppla synthar igenom externa effekter, man får ju helt nya möjligheter och på nåt sätt händer det ofta nåt mer intressant med ljudet när det får passera några olika burkar, lite konstig distortion där och lite brus där... Speciellt analoga distburkar, eller att bara dista en synth i mixerbordet.

En tanke... varför räknar ingen ett resonansfilter som en effekt som alltså också borde vara extern!? Antagligen för att man är van vid att synthar alltid har ett resonansfilter... Jag tror att vi kommer vänja oss vid att också andra effekter är en integrerad del av en synth. Jag hoppas bara att de inbyggda effekterna i synthar utvecklas och blir så bra att man inte behöver känna att man "borde" byta ut dem innan man spelar in nåt. Vi är väl inte så långt därifrån redan nu...

Ursprungligen av tommyc:

Det har mig hänt flera ggr att jag har spelat in ett ljud från min Virus utan dess interna effekter för att lägga på något bättre i Cubase. Men då har ljudets karaktär ändrats så mycket att det inte fungerade lika bra i låten längre, så jag spelade in det igen med Virusens effekter.

"Kill your darlings". Ibland blir man så insnöad på att ett ljud ska låta på ett visst sätt att det är svårt att höra det med andra effekter. Men å andra sidan kan det krävas ganska mycket petande om man byter ut effekterna.

Citat:

En tanke... varför räknar ingen ett resonansfilter som en effekt som alltså också borde vara extern!? Antagligen för att man är van vid att synthar alltid har ett resonansfilter... Jag tror att vi kommer vänja oss vid att också andra effekter är en integrerad del av en synth. Jag hoppas bara att de inbyggda effekterna i synthar utvecklas och blir så bra att man inte behöver känna att man "borde" byta ut dem innan man spelar in nåt. Vi är väl inte så långt därifrån redan nu...

Filter är integrerade i röststrukturen på ett helt annat sätt än externa effekter, iallafall om vi pratar om polyfona syntar. Du får ju samma filterinställningar, inklusive envelope, anslagskänslighet och keytrack för alla röster. Det blir wahwahstuk snarare än filter som en del av synten.

Bevaka tråden