Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Whuzzup med analogsyntar?

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Om en synt (eller vilket annat instrument som helst för den delen) låter bra eller inte har väl oftast med sammanhang att göra (givetvis förutsätter jag att instrumentet fungerar som det är tänkt). Vilken typ av musik som instrumentet ska figurera i. Vilken kringutrustning man använder (stärkare, DI, mixrar, effekter, EQ, slutsteg, monitorer, högtalare m.m.). Dessutom tror jag det har väldigt mycket med spelstil att göra. Synten är ett kosntigt instrument på det viset, det kräver att musikern kan använda en otrolig massa olika spelsätt för att de olika ljuden ska komma till sin rätt.
Dessutom är allt ljud analogt

Det hörs ingen skillnad.

Har sagt det förut, men det tål att upprepas: När man hör det inspelat så är det otroligt svårt att höra skillnad (även om det helt klart finns dom som kan). Men när man sitter med en ädel-analog-synth framför sej är det en helt annan sak. Dom är helt enkelt roligare att ratta och spela på. Det lever på ett helt annat sätt.

Precis samma sak gäller gitarrstärkaremulering. På skiva funkar det bra med POD'ar osv. Men när man står framför en gammal rörhäck går det bara inte att jämföra...

Med det sagt, så har jag nästan inga analoga synthar nuförtiden. Prioriterar prisvärdhet, och en kompakt studio. Analogsynthar för vettiga pengar är oftast väldigt begränsade.

  • Medlem
  • 2005-12-27 16:30
Ursprungligen av Peter H:

Har sagt det förut, men det tål att upprepas: När man hör det inspelat så är det otroligt svårt att höra skillnad (även om det helt klart finns dom som kan). Men när man sitter med en ädel-analog-synth framför sej är det en helt annan sak. Dom är helt enkelt roligare att ratta och spela på. Det lever på ett helt annat sätt.

Precis samma sak gäller gitarrstärkaremulering. På skiva funkar det bra med POD'ar osv. Men när man står framför en gammal rörhäck går det bara inte att jämföra...

Med det sagt, så har jag nästan inga analoga synthar nuförtiden. Prioriterar prisvärdhet, och en kompakt studio. Analogsynthar för vettiga pengar är oftast väldigt begränsade.

Håller med dig Peter!

Ursprungligen av Peter H:

Har sagt det förut, men det tål att upprepas: När man hör det inspelat så är det otroligt svårt att höra skillnad (även om det helt klart finns dom som kan). Men när man sitter med en ädel-analog-synth framför sej är det en helt annan sak. Dom är helt enkelt roligare att ratta och spela på. Det lever på ett helt annat sätt.

Precis samma sak gäller gitarrstärkaremulering. På skiva funkar det bra med POD'ar osv. Men när man står framför en gammal rörhäck går det bara inte att jämföra...

Med det sagt, så har jag nästan inga analoga synthar nuförtiden. Prioriterar prisvärdhet, och en kompakt studio. Analogsynthar för vettiga pengar är oftast väldigt begränsade.

Jag håller med dig till viss del, men jag menar att det är svårare att få in en pod med blackfaceljud i prodd än en riktig blackface, och även samma sak med jupitern jag beskrev ovan. I slutändan kan resultatet mycket väl kännas likadant, men vägen dit kan vara olika lång.

Steve: Babianrumpa =

Men vänta nu. Axeman jobbade alltså med en låt. Till den behövde han en pad. Paden tillverkades på en jupiter8 och visade sig passa låtens ljudbild perfekt. Utifrån denna information börjar axeman tänka att alla ljud man gör på en jupiter8 passar alla mixar. Sedan går han ett steg längre och tänker att eftersom jupiter8:an är analog så betyder det att alla ljud man gör på analoga syntar passar alla mixar. Detta leder honom till frågan varför digitala syntar inte kan prestera motsvarande.

Har jag fattat saken rätt?

sinnesteorier...

Exempel 1:

En analog synt, vi säger Korg Monopoly bara för att kunna se något framför oss. Den låter bra, ser bra ut (trää, massa rattar), känns bra och det varma nätagget ger säkert ifrån sig en svag lukt (lukten kanske inte uppfattas men den finns säkert där och smaken tänker jag inte ge mig in på ). Synten är lätt att jobba med...nåja, lättare än följande exempel iaf...

Exempel 2:

En modern digital synt. Den låter exakt som en Monopoly, ser ut som valfri internetbankdosa, känns knappt och luktar bara om man trycker den mot näsan (snusfingeravlagringar som fastnat mellan knapparna och höljet). Ganska jobbig sak att göra ljud med pga det lilla teckenfönstret.

Exempel 3:

Mjukvara. Den låter likadant som exempel 1 & 2, ser ganska plottrig ut på skärmen osv. Svår att jobba med jämfört med 1, lättare än 2.

Vilken låter bäst?

Sisältää: Nej, det stämmer inte. Jag skiljer nämligen på mixstadie och produktionsstadie. En jupiterpad passar inte i alla låter, men gör den väl det så är den väldigt lättmixad.

Om du läser mina inlägg så kanske du förstår vad jag menar och ja, rubriken är lite missvisande, men säg mig en rubrik som inte tar sig vissa friheter. Din näst sista mening är halvt rätt, men med skillnaden att ,som jag skriver tidigare, inte har stött på någon "digital synt" som "presterar motsvarande". Därmed inte sagt att det inte finns.

Jag tycker för övrigt din ton är nedlåtande och det är någonting jag klarar mig utan.

Jag menade inte att vara nedlåtande men kanske sipprade det igenom lite att jag tycker påståenden av den typen jag beskrev är rejält befängda.

Nå. Glöm vad jag sa. Vad du menar är alltså att när en jupiter8 passar i en mix så är den oftast lättproducerad. Detta tänker du dig gäller alla analogsyntar. Korrekt?

Jag har testat en bunt analogsyntar och håller inte alls med. Jag tycker faktiskt att min Alesis Ion är betydligt mer lättproducerad på det viset du beskriver.

Jag har dock aldrig tänkt så innan du introducerade tanken eftersom det känns väldigt suspekt att bunta ihop "analogsyntar" i en gruppering. Dels låter ju olika exemplar av samma modell olika (det är vad analogmånglarna brukar kalla "personlighet".. ett av de mest upprepade argumenten för analogt framför digitalt) och dels låter olika modeller och märken sjukt olika.. i många fall.

Sisältää: Jag menar absolut inte att alla analogsyntar passar in jättelätt i mixar. Jag antar att du hakar upp dig på det eftersom jag valde en ganska dum rubrik. Well, det händer ibland.

Jag menar att jupiter8 sitter jättebra när man mixar. Därmed inte sagt att en Prophet5 gör det, eller ens, vad jag förstått, en jupiter 6. Jag förstår självklart att bara för att någonting är "analogt" så behöver det inte vara bra, på samma sätt som att "rör" inte nödvändigtvis är lika med bra. Eftersom jag dock inte är en syntkännare så är jupitern första gången jag kände att en pad lade sig på rätt plats utan att ta plats. Tidigare erfarenheter av padar brukar vara att de är stora, feta och lägger sig över hela mellanregistret.

Min mening med mitt inlägg var inte att komma med ett statement, att gammalt är bra. Snarare hoppades jag att någon kunde förklara och kanske hjälpa till att hitta andra guldkorn.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-12-27 22:50
Ursprungligen av axeman:

Jag menar att jupiter8 sitter jättebra när man mixar.

Förutsatt att man mixar din låt med det speciella ljudet du valde? Jag (tror jag) förstår sisältää: det låter som du hittat/skruvat fram ett ljud på en JP-8 å därav gjort en grov generalisering att JP-8 passar perfekt i [insert any name] mix. Att få en inblick i hur en synth funkar i mixläge tar inte en kvart...snarare månader.

Jag kanske missupfattat, isåfall ber jag om ursäkt.

En sak vet jag i alla fall; Alla med hörseln i behåll kan höra skillnad på gitarrljudet i en General Midi-synth och det jag spelar på min "analoga" Ibanez. I det fallet tror jag de allra flesta föredrar det analoga soundet.

Vad gäller synthar inspelad på skiva/mp3 så är skillnaden mellan analogt och digitalt försumbar. Tror inte ens Spindelmannen kan höra skillnad på en synth som ligger i en mix.

Ursprungligen av Dalleponken:

En sak vet jag i alla fall; Alla med hörseln i behåll kan höra skillnad på gitarrljudet i en General Midi-synth och det jag spelar på min "analoga" Ibanez. I det fallet tror jag de allra flesta föredrar det analoga soundet.

Äpplen och päron?

Jag tror alla med hörseln i behåll kan höra skillnad på pianoljudet i en Motif och det axeman spelar på sin analoga Jupiter-8. I det fallet tror jag de flesta föredrar det digitala soundet. :kaaaka!:

Dalleponken: Du tyckte ju att Steinberg Model E lät Minimoog :rolleyes:
Då tror jag inte det spelar så stor roll för dig vilken synth/keyboard/GM-bank som gör ljudet i en låt

  • Medlem
  • 2005-12-27 23:14

[QUOTE="GlobalMotion"]Dalleponken: Du tyckte ju att Steinberg Model E lät Minimoog :rolleyes:

Kan jag också tycka ibland, finns tom ett preset på poly800 som låter ganska likt en moog! Alla sounds är ju inte djupa blöta filtersweeps eller överstyrda leadljud

Ursprungligen av GlobalMotion:

Dalleponken: Du tyckte ju att Steinberg Model E lät Minimoog :rolleyes:
Då tror jag inte det spelar så stor roll för dig vilken synth/keyboard/GM-bank som gör ljudet i en låt

Visst har Model E några presets som låter "Moogigt", även om det kanske skulle höras viss skillnad (för vissa) vid ett A-B test helt utan effekter. Men i en mix är ju ljudet som sagt kryddat med EQ och en massa annat smarrigt.

Sedan känns det ju bra att Rick Wakeman tycker lika som mig, han om någon har ju spelat Moog i sina dagar och vet hur en Moog ska låta!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-12-27 23:05

GM: det tyckte ju Rick Wakeman oxå i en FM jag har i ngn låda nånstans...

Mårre: Och?

En sak som spelar in i just det här fallet tror jag är att Jupitern inte har några effekter, men däremot en ganska trevlig grundton. En liknande pad från en JVx080 har förmodligen minst chorus, eq och reverb, och blir därför svårare att passa in i en mix av den orsaken. I jämförelse är ljudet från Jupitern nog tunnare och därför mer lättmixat.

Rätt mycket i den här frågan verkar handla om karaktär hos syntarna/gitarrerna/förstärkarna man använder, och karaktär är uppenbarligen något som är svårt att definiera. Men för att återgå till ursprungsinlägget så tycker jag det finns åtskilliga med digitala syntar med en tydlig karaktär och där man "känner att det är ett instrument man spelar på": Microwave, K5000, Nord Lead, CZ101 och en uppsjö till. Överlag så verkar romplers som Motif eller 5080 ha mindre egen karaktär.
(Min teori: det har att göra med begränsningar hos instrumentet - en 5080 försöker göra alla slags ljud och klarar det hyggligt, men utan egen personlighet; en TB-303 eller Minimoog är mycket mer begränsade, men har å andra sidan tydliga nischer där de är lysande.)

Sen verkar det som om hur mycket karaktär folk tycker en viss synt har beror på väldigt mycket annat än ljudet: om den har träsidor, om den är gammal, om ens favoritmusiker använde den när man man 10-15 år, om den ser bra ut rent estetiskt osv osv.

Steve: Så sant så.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-12-27 23:19

Rick Wakeman på 70-talet:

(numera kan han ses i griniga gamla gubbar på tv).

Ursprungligen av false messiah:

Sen verkar det som om hur mycket karaktär folk tycker en viss synt har beror på väldigt mycket annat än ljudet: om den har träsidor, om den är gammal, om ens favoritmusiker använde den när man man 10-15 år, om den ser bra ut rent estetiskt osv osv.

Amen!

det e mkt viktigt att dom e snygga

Det känns som att det egentligen borde snackas dynamik och sånt här istället för bara "läten". För att försöka vrida på diskussionen lite så kommer här ett påstående: Att två olika ljudkällor låter identiskt betyder inte att de kan sitta lika bra i en mix.

Ursprungligen av Volantiz:

Det känns som att det egentligen borde snackas dynamik och sånt här istället för bara "läten".

Oftast så komprimeras elektronisk musik tämligen hårt (tror de flesta här på forumet gillar kompressor iaf ), så dynamiken i syntharna har inte så fasligt stor betydelse.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-29 11:28
Ursprungligen av Dalleponken:

Oftast så komprimeras elektronisk musik tämligen hårt (tror de flesta här på forumet gillar kompressor iaf ), så dynamiken i syntharna har inte så fasligt stor betydelse.

Jag komprimerar nästan aldrig mina syntar. Om jag gör det är det bara för att ta mort dom värsta topparna. Min musik skulle säkert behöva det men jag tycker det låter mer levande lixom.

mvh
Demokid

Ursprungligen av Volantiz:

Att två olika ljudkällor låter identiskt betyder inte att de kan sitta lika bra i en mix.

I såna fall betyder identiskt något annat för dig än för mig.

dalle: Jomen det beror på när, var, hur och med vad man komprimerar. Det har betydelse i många fall.

fm: Nä, det tror jag inte. Jag tar nu däremot hänsyn till skillnad på uppfattad och verklig signal. Örat hänger inte alltid med särskillt bra på sådana detaljer.. så det som "låter" är då i det här fallet uppfattat som identiskt även om det egentligen inte är det.

  • Medlem
  • 2005-12-29 19:10

men framförallt så har de massa knappar och rarttar...och ofta träpanel...
det får aldrig glömmas

Träpanel och inbrända kretsar luktar gott, men den som köper din låt kan ändå inte känna den goda lukten...

Bevaka tråden