Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Whuzzup med analogsyntar?

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-12-29 19:58
Ursprungligen av Dalleponken:

Träpanel och inbrända kretsar luktar gott, men den som köper din låt kan ändå inte känna den goda lukten...

Nu är inte jag den som går igång speciellt mycket på träsidor, men naturligtvis är helhetsintrycket viktigt. Saker som hur snabbt man hittar rätt parameter och hur synthen reagerar när man vrider på en ratt är kanske viktigare än hur bra synthen kan låta egentligen. Två helt identiska synthar med olika användargränssnitt kommer inte låta på samma sätt i hånderna på en musiker eftersom han kommer styras och inspireras att göra olika ljud på dem.

Så för att återgå till ursprungsfrågan: Det kanske (eller kanske inte) finns egenskaper i en analog synths ljud som en digital synth saknar, fast jag tycker själv att det är ganska ointressant i förhållande till hur man använder intrsumentet.

• Oregistrerad
  • 2005-12-29 20:11

Anledningen att jag föredrar gamla analoga synthar är att de aldrig sviker. Min microkorg dog, min Alesis Ion dog igår och min nya delaypedal var fungerande till och från.
Men min Korg MS10 och min Logan String Melody II har aldrig dött eller ens strejkat någon gång fast de har använts flitigt sedan 70-talet. Jag vet att många varnar för opålitliga antika synthar men för mig står de för kvalité och karaktär.

Fast sedan tycker jag iof sig att många mjukvarusynthar låter minst lika bra som gamla analoga synthar. Mycket beror på vem som programmerar grejerna.

• Medlem
  • International user
  • 2005-12-29 21:23
Ursprungligen av equinoxe:

Anledningen att jag föredrar gamla analoga synthar är att de aldrig sviker.

Ojdå ... vilken generalisering! Jag önskar verkligen att jag kunde hålla med dig men i princip varenda analogsynt som jag äger har det någon gång strulat. Jag är analogfreak ut i fingerspetsarna och skulle inte kunna tänka mig en studio utan några gamla "analogisar". Som tur är så älskar jag att laga och kalibrera analogsyntar så för mig är det dock inget större problem om de strular eller går sönder!

• Oregistrerad
  • 2005-12-29 22:05
Ursprungligen av neriks:

Ojdå ... vilken generalisering! Jag önskar verkligen att jag kunde hålla med dig men i princip varenda analogsynt som jag äger har det någon gång strulat. Jag är analogfreak ut i fingerspetsarna och skulle inte kunna tänka mig en studio utan några gamla "analogisar". Som tur är så älskar jag att laga och kalibrera analogsyntar så för mig är det dock inget större problem om de strular eller går sönder!

Jo, just den meningen är en generalisering. Inlägget är ju grundat i egna erfarenheter även om jag hört skräckhistorier också. Vad som förvånar är att mina åldringar tickar på medan kidsen lägger av. Det går över mitt förstånd. Det hade ju varit mer troligt att det vore tvärtom.

Det måste vara skönt att kunna vara sin egen tekniker. Ibland önskar jag att jag gick el på gymnasiet och läste teknisk linje nu under högskoletiden. Men jag saknar intresse för det tyvärr.

• Medlem
  • International user
  • 2005-12-29 22:36
Ursprungligen av equinoxe:

Vad som förvånar är att mina åldringar tickar på medan kidsen lägger av.

Det som jag tycker är fördelen med äldre analogsyntar är att de oftast innehåller enklare teknologi och därigenom är enklare att laga och underhålla. Nackdelen är väl att det i vissa fall kan vara svårt att få tag på vissa reservdeler ... men det brukar alltid lösa sig på någon märkligt sätt! Jag kanske sticker ut hakan lite men jag tror exempelvis att en Minimoog är betydligt enklare att hålla i fungerande skick än ... säg en Hartmann Neuron ... på 20 - 30 års sikt! Då ha Minimoogen dessutom 20 - 30 år redan på nacken!

Analogsyntar är som gamla Harley Davidson-hojar.. Låter maffigt, har enkla konstruktioner men (har oftast) taskig kvalitet och kräver konstant underhåll. Folk som gillar lukten av trägavlar och brända kretsar liknar kategoriskt de som gillar lukten av trasig topplockspackning och bränd olja på gamla HD-hojar.

mm.. det är nog ungefär vad diskussionen tyvärr har vänt till att handla om. Det började iaf med ett väldigt intressant ämne.. att jupiterns pads verkade lyftas fram i mixen utan att ta lika mycket plats. Jag vet med säkerhet att det finns andra prylar där det verkligen är så.. och det handlar inte så mycket om analogt vs. digitalt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-30 12:20

Jag skulle tycka det var riktigt skojj med en ljudtävling. Jag kan dock mest bidraga med digitala synthar. Waldorf Q, XTk, Virus och JD-800. Om några med analogisar är med kan det ju bli ett riktigt kul test..

Vi hade en ljudtävling ett tag sen, fast det var rätt oorganiserat och kom inte fram till något resultat vad jag minns. Ljudtest mellan analogt och digitalt har funnits ett par, fast utan några direkta resultat. Nån dag ska jag sätta mig och fixa ihop ett litet ljudtest.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-30 14:14

Vi skulle ju alla kunna hjälpa till då.. Mycket roligare.. Så kör vi med en basmelodi, en leadmelodi, en padmelodi och ett arpeggio..

• Medlem
  • 2005-12-30 14:22

Ok, nu säljer jag all hårdvara. Slog skallen i en MS-10... det gör ont!

(Den lätte gick ni inte på hoppas jag!)

• Medlem
  • 2005-12-30 14:23

stackars ms-10

Jo, jag gick på den...
Undrade dessutom just varför du kröp omkring på golvet eller hänger MS-10an i taket?

Bevaka tråden