- Katzenjammer
- Medlem ●
- International user
Ramlade över det här via MatrixSynth:
http://www.thomann.de/de/waldorf_nano_synth_fuer_cme_uf_keyboard.htm
Ett instickskort till CME klaviaturer vilket bygger på MicroQ. 24 rösters polyfoni, 16 midi multi mode (vad det nu innebär) och 1000 ljud. För bra för att vara sant? Billigt dessutom.
Finns det bara en datoreditor så känns det som ett fyndpris. Fast orden "1000 sounds" får mej nästan att tänka på en ren presetsynth...
Det har förresten bekräftats nu att det är en ren presetsynth... Några editerbara parametrar bara.
Cutoff und Resonance regeln die Filtereinstellungen, Attack
und Release die Hüllkurven, es folgen dann
die Regler Pan, Reverb, Chorus und Tempo.
Trist!
Nu verkar det som om det börjar röra sig i waldorfslottet....
Hemsidan är uppdaterad med en liten teaser. Kan det månne vara en ny mikrovågsugn som är på ingående :). Ser ut att vara en stor och rolig display i mitten i varje fall. Satan vad det här ska bli roligt. Mera wavetables åt folket!
GAS!
PF, klart det inte räddar ett nytt företag! Men(!) det skapar en hype. Sen får vi hoppas att de utvecklar prylar vid sidan av som kan vara tillgängliga för den stora massan.
Det vore ju ett smart PR-drag att komma tillbaka med en fet maskin och sen glida på vågen. Så skulle jag tänka. Gratis reklam och sen kunna kränga saker som om det vore korv.
Har inte Waldorf alltid haft lite hybris? Wave, Q+, den där 16-kanalsfilterlådan...
Jag tror de gör ett felsteg med en presetsynt, de som köper Waldorf är nog i högre grad än andra intresserade av att göra egna ljud (eller tror sig vara det, vilket rent försäljningsmässigt är ungefär samma sak).
Hmm...om den verkligen ska bli någon hit så måste det vara möjlkigt i synten att lägga olika vågformer för olika velocity också. Annars blir det inget nytt ju...
I ärlighetens namn så måste den vara riktigt riktigt riiiiktigt bra och innovativ för att den ska vara befogad. Jag hoppas att de hittar på något nytt och kul.
Bara att hoppas dom hittat en affärsmodell som funkar. Till viss del håller jag med pf, men inser man bara vilken marknad man rör sej på går det säkert att hålla sej flytande på lyxiga nischsynthar. Ska bli intressant att se vad det blir iaf.
Förresten, har ni sett det här? Waldorf pluggarna, i Waldorf regi, som Universal Binary. http://www.thomann.de/thoiw7_waldorf_waldorf_edition_prodinfo.html
Undrar om det stämmer? Varför skulle dom vara VST2.0 om dom nu gjort sej besväret att göra dom Intel-Mac kompatibla. Och priset antydde också utförsäljing av gammal bröte...
Bekräftelse: http://electro-music.com/forum/topic-13716.html
we are going to have 3 of the old models available soon (MicroQ, Q and Q+) as well as the software bundle 'Waldorf Edition'. There will be a version 2 upgrade available later this year, including Mac/Intel compatibility and AU format)
For next year we are working on a couple of new products, at NAMM and Musikmesse we will see more.
We also have this liitle module for the CME UF series keyboards: The CME Nano module which is basically a MicroQ sounding preset synth.
Undrar om det stämmer? Varför skulle dom vara VST2.0 om dom nu gjort sej besväret att göra dom Intel-Mac kompatibla. Och priset antydde också utförsäljing av gammal bröte...
Mejlade Thomann för att fråga om detta verkligen stämde, att de var intelkompatibla. Det var de tydligen så nu lägger jag in en beställning på dessa. Framför allt PPG känns intressant som bröd och smörsynth till macbooken.
Nu hänger jag inte med så väl i datorsvängen så om någon kunde förklara vst2.0 och varför de inte borde vara det osv?
Kanske värt att skicka ett mail till Waldorf och fråga, lämna med länken till Thomann där det står Intel Mac kompabilitet och se vad de har att säga.
Men som jag förstår det så bör det fungera. Möjligt att detta är ett övergångspris och en gratis uppdatering för registrerade användare släpps först senare.
Men eftersom de finns i butik och utryckligen står specifierade att fungera på Intel Mac så ska de ju göra det.
Vem vill vara testkanin?