Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa synthen/samplern du ägt

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .

För att kontra saddox (och samtidigt föra in lite positivism) tänkte jag fråga vilken är den/dem bästa synthen/Samplern n ihar ägt?

Tillverkare:
Modell:
Synth/Sampler:
Motivering:

Tillverkare: Emu
Modell: ESI32
Synth/Sampler: Sampler så klart (-;
Motivering: Älskar den, gör att jag sparar cpukraft på vstpluggar till min ibook g3, Det låter riktiogt skoj när man samplar ljud med 44.1 kHz samplings frekvens i 22 kHz. Sedahn älskar jag den för jag har hittat billiga ljudbanker till den..

Hähä.
Jag har egentligen 2 absoluta favoriter, men ska tvinga mig att ta valet nu.

Tillverkare: ROLAND
Modell: SH101
Synthershizer;)
Motivering: Så otroligt enkel. Ger fantastisk spel/skruvarglädje. Enastående ljudomfång. Random på LFO är+ och kul. Sequensern är enkel och otroligt rolig. Bra att man kan step-trigga sequensern även. Grym envelop.
Så förbaskat snygg design även:) Bästa köp jag någonsin gjort, bland allt "skräp" man haft!!! (såldes för ett par år sedan)

Tillverkare: Oxford Synthesiser Company
Modell: OSCar
Synth/Sampler: Synt[h]
Motivering: Vackrast, bäst, finurligast. Har ägt min sedan 1989 och jag upptäcker fortfarande nya saker med den. En synt som är lika mångsidig live som i studion. Underbart filter, en riktig personlighet. osv.

p.s. om någon är road av det kan man leka leken "spot the OSCar" på min avatar här brevid
<---

Roland JP-8000 av den anledning att den låter som en Juno-106 och är den mest inspirerande synten jag ägt. Jag är också väldigt förtjust i Korg Wavestation eftersom man kan göra otroligt ockulta ljudlandskap med den.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-25 15:52

Synth:

Tillverkare: Sequential Circuts
Modell: Pro One
Motivering: Helt underbar synth. Låter bra, bra botten, djup och kan bli elak. Ett stort plus för mod möjligheterna på den här synthen. Den ligger bra till med min Mono/Poly. Det är egentligen hugget som stucket. Hade jag bara fått behålla en analog synth, då hade jag behållit den här. Då hade alla andra åkt! (Utom Mono/Poly då...)

Sampler:
Tillverkare: Ensoniq
Modell: EPS16+
Motivering: Jag har inte ägt så många samplers. Jag började med en Akai X-7000, sedan en EPS och jag har en Emax också. Men EPS16+R är den som jag har använt absolut mest. Kan den utan och innan. Jag älskar den, och det är tveksamt om jag någonsin kommer att skaffa mig en annan sampler.

Roland JD-990 med "Vintage synths"-expansionen. Mitt universalverktyg!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-08-25 16:02

Elektron monolåda!

För den är den sequenser som passat mig bäst, och mer än så.... det är en grymme ljudillustrator att skissa upp mina ideér med, det bara blir som man vill, eller så blir det nått helt oväntat, man kan alltid köra på säkra kort med ljud man vet hur man rattar in och blnada med helt nya trix, + att den är hypernjure på att styra mina andra syntar (iofs bara 2) och trummgrunkor, så att dom integreras i min aphjärna med mina fingrar...

Pro~One. Grym feting.
MC-202. Otroligt inspirerande i all sin knölighet.

Native Instruments Reaktor.

Leklåda med det mesta mellan himmel och jord, allt från samplingsmangling till FM, additivsyntes, subtraktiv syntes och tillräckligt bra analogimitationer för att göra mig nöjd.

Sen att jag ibland svär över gränssnittet, cpuåtgången och att det är krångligare att bygga egna prylar än i alternativen kan jag leva med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-25 16:59

Sampler - Akai MPC2000XL. Jag kan sälja allt. Utom den.

Om det ska vara synth, så säger jag DSI Evolver, för den kan låta hur som helst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-12 12:27
Ursprungligen av zthee:

Sampler - Akai MPC2000XL. Jag kan sälja allt. Utom den.

Om det ska vara synth, så säger jag DSI Evolver, för den kan låta hur som helst.

Jag har funderat lite på det här nu. Och sampler så är det fortfarande MPCn. Men synth vet jag nog faktiskt inte. Jag känner att jag har börjat flytta fokus från själva ljudbiten och blir mer och mer intresserad av att ha något att spela på. Något som faktiskt är kul att grönbergstrigga.

Återkommer när jag har hittat något sånt.

DSI Evolver.
För att den låter precis som jag önskar att en synth ska låta! Distat och skevt & samtidigt varmt och fett... Enda minuset är att det är för få rattar, men det hoppas jag att tåmten ska komma med bot till...

(Waldorf microQ och Korg Polysix kommer inte så långt efter, då de bägge är synthar med mycket "själ". Kommer aldrig att sälja nån av dom här tre!!)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-25 17:11

Tillverkare: Moog
Modell: Minimoog Model D
Synth/Sampler: Synt
Motivering: Låter grymt bra. Överraskar mig alltid positivt de få gånger jag hinner lira på mina syntar.

Snor ditt upplägg Neriks.

Tillverkare: Yamaha
Modell: CS15
Synth/Sampler: Synth
Motivering: Den låter mig gå rakt på sak om det är ett visst ljud jag jagar men tillåter mig också att bara sitta och ratta och hitta nya ljudupplevelser. En synth som för tillfället konkurerar starkt med min Juno-6 om direkthet och kulhetsfaktor.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-25 17:14

Hehe.. ja.. bra tråd detta också

Bästa sampler:

Tillverkare: E-MU
Modell: ESI-4000
Motivering:
En bra arbetshäst som fixar det mesta i de flesta lägen.
Flexibel arkitektur.

Bästa synth:

Denna var värre...

Tillverkare: Ensoniq
Modell: SQ-80
Motivering:
SKönt ljud, lätthanterlig, och massa extra som sequencer osv
Annars ligger Novation Superbasstation högt då den har ett väl fungerande CV/Gate-interface inbyggt(till min Roland SH-09.. som också är skoj).

Bästa synth: Korg MS-20. Jag ägde den inte iofs, men hade den under nästan tre års tid. Otroligt rolig att jobba med. Juno-1 var också väldigt rolig att jobba med, lättskruvad.

Bästa sampler: Förmodligen Ensoniq EPS. Inte för att den hade någon vidare ljudkvalitet, men för att den var trevlig att använda. Hade en väldigt trevlig sequencer med.

  • Medlem
  • 2006-08-25 17:51

Jag är med på 101an också.

Eftersom jag inte har någon sampler per se lägger jag till 808an också. Intet nytt under solen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-25 18:22

Hårdvara: Roland JV1080
Mjukvara: Reason

Nu blev det sådär väldigt kluvet kände jag. Jag vill verkligen inte mäta mig på något sätt här nu men, alltså...
Jag har faktiskt inga favoriter av nedanstående då alla har sina egna personliga kvaliteér som golvar mig på olika sätt varje gång jag slår på dessa och skapar musik. Det vore närmast en omöjlighet och ett brott att välja ut en av dessa som bäst, ärligt...

[CENTER]Favorit Synt(ar):
ARP 2600 (duofonisk råanalog fullt patchbar drömmaskin som låter därefter)
Moog Prodigy (massvis av organisk moogvärme och karaktär i vacker träskrud)
Korg MS-20 (råanalog filtermumma som låter som inget annat)
Sequential Circuits Pro~One (otroligt exakt men rå maskin med egen karaktär)
Oberheim OB-X (utan tvekan den råaste, välljudande polyfon jag någonsin lirat på, respect)
Oberheim Matrix-1000 (bred och lättmixad maskin som låter mycket bra)
Roland TB-303 Base Line (fullständigt underbar sequencer som får en att skratta, resten kan ni redan)
Roland MKS-50 (precis och lättmixad maskin med ett skönt typiskt Roland sound)
Casio CZ-1000 (låter bredare än en FM-synt och flörtar med analoger samtidigt)
Syntecno Tee Bee MkII (mycket rå maskin med grymma oscillatorer och filter)
Novation Bass Station keyb. (ulv i fårakläder med en unik karaktär som flörtar lite med moog)

Favorit Sampler:
Ensoniq EPS 16+ (välljudande, smart sampler/workstation där kreativiten alltid ges extra bränsle)

[/CENTER]

Ujujuj, det var svårt... jag har ju så många

Just nu är det ARP 2600. Låter helt enkelt fantastiskt - organiskt, göttigt, mumsigt, fluffigt...mmm. Och dessutom är patchkablar sketakul Om jag bara fick välja ett instrument att ha kvar skulle det dock bli ett Fender Rhodes elpiano. Jag tröttnar aldrig på soundet.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-08-25 18:53

Bästa synth: Roland Juno 106. Vill jag aldrig bli av med igen. Så trevlig, så inbjudande. MIDI implementationen tillåter mycke lattjo med tex. Cubase. Ljuden är oftast alltid användbara någonstans i en mix.

Bästa sampler: Har iofs bara ägt två, Roland W30 och Ensoniq EPS16+. Där tar EPS:en rätt enkelt första platsen. Helt klar den synth/sampler som jag varit mest produktiv med låtskrivandet med. Skön att jobba med helt enkelt.

  • Medlem
  • 2006-12-12 13:00

Tillverkare:Roland
Modell:Jv-1080
Synth/Sampler:Synth
Motivering:Tja..jag har inte ägt nån mer än den, och så är ljuden grymma ljud förstås...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-25 19:17

Bästa synth: Virus Indigo. Skitsnygg, låter skitbra och är skitkul att editera. Man kan få fram de mest extrema ljuden och de mysigaste utan några problem. Man klarar sig nästan helt utan menydykningar också.

Bästa sampler: Roland S-750. Med skärm och mus blir det skitenkelt att sampla grejjer. Den är som sagt väldigt logisk och väldigt cool.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-25 19:24

syntar:
mjukvara: max/msp
hårdvara: doepfer A100

sampler:
mjukvara: max/msp
hårdvara: doepfer A112

  • Medlem
  • 2006-08-25 19:39

Roland SC-88Pro. Grym för sin tid som GM-maskin och har dessutom ljud som håller bra även idag.

/Mein

synth/seq/sampler: mpc3000

motivring :dyr och snygg

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-25 20:09

Måste säga att den synth som jag använt och använder mest hela tiden är min Roland Juno-106. Det är en riktig smör-och-bröd synth.

Bästa synt snackar man så mycket om. Jag ska istället nämna min mest nyttjade pryl: Yamaha RM1X. Den första prylen jag köpte när det var dags att bygga studio på riktigt. Jag har gjort en del musik med dess egna ljud med överlag fungerar den som en mycket simpel midi-sequencer i pussyrock studios samt live och det lär den fortsätta vara, länge.

...No need of spreading the word... :rolleyes:

  • Medlem
  • 2006-08-25 21:38

Bästa Sampler/trummis

Emu SP1200. Så köttig, så fet, så skön.......så jäkla dyr:( Ångrar ofta att jag sålde min

Synth

Yamaha cs15. Helt enkelt en jäkligt ball rackare till vettiga pengar. Har dock svårt att välja ut EN synth ,ed stort H. Beror på vad man skall ha den till.

Fyller på

Bästa rörstärk

Fender Super Reverb utan mastervolym. Låter bara så jäkla bra, ett sjuhelsikes tryck och sköna skimrande toner till underbart bluesspräck på hög volym.

Bevaka tråden