Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa synthen/samplern du ägt

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-26 16:26
Ursprungligen av Grandpianoguy:

...No need of spreading the word... :rolleyes:

Det är min Jupiter-8 på bilden. *tihi*

Mvh
Demokid

Så varför sålde du den då?

Bästa synth är jävligt svårt, är rätt mycket sinnesstämning i det för mig.
Men vad jag känner på rak arm så är det fan Prophet-Plus till Creamware..innan det så var det Virus, som har grym bredd på spektrat...kan låta snällt som en polysix och rått som en Waldorf.

När det gäller sampler så undrar jag inte om TX16W slår skiten ur allt som jag pysslade med på den tiden (W30, EPS, S1000), fast då med Typhoon givetvis. Kunde dock låta lite skränig i vissa ljud pga 12bit, där tar min A3000 lätt övertaget, där jag lurat mina Waldorf-polare att tro de spelat på Nordlead2 när det i själva verkat var enperiod-vågisen SAW med VCA,VCF o ENV som laddas in med OS 2.0.

Korg Trident var en trevlig bekantskap, brassdelen var grym, feta resonansbasar till baskaggar/blipp a'la SPOCK.
En nyversion av låter "The laugh I once had" kördes Trident som baskagge...synthdelen var rätt tråkig, basic bara..

  • Medlem
  • 2006-08-25 23:28

Synth: Cwejman S1 mkII, alla som har en förstår nog varför

Sampler: Roland w30 (för att jag kan den) men hade gärna haft lite mer minne i den. Har inte ägt så många samplers (akai s3000XL, s5000, MD UW), men s760 verkar cool.

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2006-08-25 23:45

Jag har bara ägt två hårdvarusamplers (för det var väl hårdvara som avsågs av trådskaparen...?).
Den första var en Casio FZ-1, som vägde ett ton ungefär - och hade den smått otroliga samplingsfrekvensen 36kHz, 8 röster - och separata utgångar för alla om man ville det. Med 2MB RAM och enbart diskdrive (utan möjlighet att koppla in hårddisk eller annat skoj...) var den minst sagt begränsad - men samtidigt var den väldigt lättanvänd och smidig - förutom när man skulle släpa med den mellan hemmet och replokalen...

Den bästa är ändå den jag fortfarande har kvar; Kurzweil K2000 med allt extra utom samplingsmodulen (eftersom jag snabbt insåg att jag inte skulle behöva sampla själv, tack vare stort utbud av samplingsbibliotek). Det blev visserligen bara 32MB RAM, men tack vare de båda ROM-biblioteken, finns det ju mycket mer tillgängligt. Den är samtidigt en kompetent synt, med vad de kallar VAST, som påstås kunna emulera de flesta syntesformer. Jag är ingen syntprogrammerare, så jag är inte rätt man att bedöma det, men man kan få en j-a massa trevligt ljud från den i alla fall...

Skulle väl kunna skriva Doepfer A-100 bara för att det är det jag har mest av..
Men annars skulle jag nog välja Arp 2600..

Samplers har jag inte haft så många, men jag har 2 EPS.. (klaviatur och modul)
Simpel utan alltför många finesser och en bra sequencer.. (och den satt man och pillade med looppunkter på ljud.. brr... )

JA det var hårdvara som avsågs. men max/MSP är jag ett fan av.. Jag är avundsjuk på moogpower för han har alla mina drömsynthar utom emn, näm,ligen moog taurus!!!! MEn också på ägaren av OSCar

jag måste lägga till: korg800DV fast den aldrig har varit hel ,.så har jag giggat med den och spelat in den ända sen början,.nu har den gått vidare;( en annan favorit är ppg2.2 sååå kool synth!!

ms20+voyager

  • Oregistrerad
  • 2006-08-26 14:49

Nord Modular!

Om det inte bara är nyhetens behag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-26 16:26

Bästa samplern:
Min Emulator-II+ inkl bärbar Apple dator med mängder av ljud. (ångrar att jag sålde)

Bästa synten:
Förut var det Prophet~5 men nu är det nog OB-8:an eller Jupiter-8. Nä det är OB-8.

Mvh
Demokid

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-26 16:27

Nähä, det är väl Rolands Jupiter-8?

  • Medlem
  • 2006-08-26 17:13

Kan inte välja en tyvär.

Sh-101. Låter bra vad man än gör med den.
Mono/poly. San spelglädje. Gillar arpegiatorn skarpt tillsammans med sync/x
MS-10/20 för dess enormt elaka filter.
Tb-303. Brutalbasar och superfin seq.
Poly6 för sin personlighet och för sitt finfina pris.
Spectral audio neptune. Riktig elaking med brutal env.

Nästan alla mina synthar jag äger är dom bästa jag ägt/äger. Köpt med omsorg?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-26 20:14

Korg Mono/Poly. Det var min första synt (1984) och på den lärde jag mig att skruva syntljud. Har haft 3 stycken sedan dess men tyvärr ingen just nu. Tur att jag inte köpte DX7:an jag inte hade råd med...

Sampler: Casio FZ-1 köpte vi ny 1987. Jag har fortfarande inte sett någon mer lättanvänd hårdvarusampler.

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2006-08-27 00:57
Ursprungligen av drglas:

Sampler: Casio FZ-1 köpte vi ny 1987. Jag har fortfarande inte sett någon mer lättanvänd hårdvarusampler.

Precis som jag också skrev. Den var verkligen väldigt lättanvänd - men lite för begränsad, så jag sålde min för väldigt många år sedan.
Jag köpte min FZ-1 ny i Tyskland, på den tiden som den kostade ca 25000:- här hemma - och jag fick den för halva det svenska priset utan att ens behöva pruta!:eek:
Sedan har skillnaderna krympt, men ändå...;)

  • Medlem
  • 2006-08-26 20:17

jag använder alla till många olika saker så det är svårt att peka ut den som är "bäst", då alla är bra på sina sätt. jd-800 är dock min nuvarande favorit...fast cs-10:an är den som får vara med mest....hmm, det här är ju svårt

Tillverkare:Clavia
Modell:Nord Modular g2 expanderad
Synth
Motivering: Hade en Nord Modular innan och att jobba med G2:an känns som att jobba med en super Nord Modular. Många genier som gör fantastiska patchar. Användarvänlig. Tar bara lite för mycket tid att leka utan att få nått gjort.
Tillverkare:Akai
Modell: MPC 2500
Sampler/sequenser
Motivering: Inspirerande att jobba med. Jag får ångest varje gång jag ska programera trummor på en dataskärm. Tillräcklig modern med hårddisk , usb och ram för att jag ska ha tillgång till alldeles för många samplingar. Svänger som bara en MPC gör. (Klysha men det känns så bara. )

sidstation! fyfan... syncleaden är så jävla brutala!
(har visserligen inte spelat så många syntar... men det är den finaste jag kört!)

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-08-27 11:55

Håller med Timothy ang. G2 (dock saknar jag exp i min men det ska fixas asap).

På samplersidan så knäcker MPC4k allt jag testat. Den enda MPCn som är en fullfjädrad sampler med massa modulationsmöjligheter och en grym, snabbjobbad sequencer. Dessutom med inbyggd RIAA så man bara petar in skivspelaren utan några krusiduller. 512Mb minne om det någon gång skulle behövas (har nog maxat ca 100Mb när jag laddat å laddat utan att radera). Den kommer hålla länge.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-08-27 12:22

bästa synten för mig är nog min Monomachine. Det är så väldans enkelt att göra något personligt på den i och med att man lätt kan jobba med ljudet och modulera det med sequensern. Har man ett keyboard tillkopplat så kan man leka ännu mer med modulations och pitchhjulet som man kan koppla till helt sjuka grejer. Soundet är dessutom jättefint och de må vara kallt och hårt, men jag får väldigt lätt melankoliska ljud ur den.

Bästa samplern tycker jag lätt är Abletons Impulse. Perfekt för trummor och kan skapa oroligheter med randomparametrarna eller bara få trummorna att låta lite mer levande. Helt grymt enkelt och perfekt om man gillar att köra samplingar för sina trummor, vilket jag gör väldigt ofta. (Fast då samplar jag av min Machinedrum då och då vilket är en helt annan fantastik synt.)

idag upptäckte jag att siel-dk80 är bäst,..vet inte om det är membran-pushbutton eller ssm det handlar om. mina andra polyanaloger fick snällt titta på

Tillverkare: JøMøX
Modell: Xbase09
Synth/Sampler: NEJ(ett dragspel)
Motivering: binaural, finntorpshumpa & kallbank skulle ikke ha existerat utan ovan, kärleksväng med böjd krok i basen

\\ föresten har jag fått 2 nya baslådor
- 6st åtta tums element måste det vara annars låter det inte på riktigt

[RIGHT]4·²[/RIGHT]måste finna ett steg som kan driva biten

Sequential Circuits Pro~One tror jag, svårt val men trummor, basar & oljud serverat mellan två plankor är svårt att slå t o m för Nord Modular.

äh, delad första plats får det bli

Tillverkare: Akai
Modell:S-3000XL
Synth/Sampler:Sampler
Motivering:Mer snabbjobbad och stabil sampler får man leta efter. Inget lullelull som morphning eller FM filter, men så oerhört lättnavigerad och logisk. Klipper lätt upp ett par hundra samplingar för hand utan en massa tidsspill. MIDI't triggar blixtsnabbt trots mycket trafik i kabeln. Menyerna växlar snabbt och man kommer dit man vill utan att trycka sönder knapparna av otålighet.
Enda verkliga problemet med dom är displayernas ljusstyrka som avtar snabbt, men det finns byggbeskrivningar för att lägga in alternativ belysning. Det näst vanligaste problemet är att 'PLAY' knappen får mycket stryk av all förlyssning av ljud.

Tillverkare: Roland
Modell: TB-303
Motivering: Den enda musikmanick som jag kan lyssna på på samma vis som en köpt skiva.
Slumpa fram en basgång, instant acidnostalgi.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-27 23:15

Tillverkare: NI
Modell: Reaktor
Motivering: Den mest inspererande mjukvaran som existerar .. praktiskt taget oändliga möjligheter och om man lär sig bygga syntar så behöver den inte ta mycket datorkraft alls!

Min Microkorg står också högt i kurs. När jag ska ha basar som helt enkelt sitter rätt tar jag fram den, för min del finns ingen mjukvara som gör det bättre .. Och vocoda är mysigt med ..

Den enda hårdvaruinstrument som jag verkligen skulle vilja ha är en Machinedrum, påminner en hel del om de reaktorinstrument jag använder mest ..

Stepsequencing für alle!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-27 23:58

Tillverkare: PPG
Modell : Wave 2.2
Motivering : Bäst !

Tillverkare: Serge
Modell:1981
Synth/Sampler:Serge Modular
Motivering: Oändliga möjligheter och allt-till-all-tkopplingar, knasiga moduler och den där fina spaghetti/labutrustningslooken. Sen låter den vasst och organiskt på en gång, speciellt med 6 oscillatorer i en ond xmod-FM-patch

Tillverkare: Roland
Modell: TB-303
Motivering: Man blir glad bara man ser en!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-28 14:03

Det får nog bli Pro-One, eftersom den alltid bara låter så rätt!

Bevaka tråden