Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa synthen/samplern du ägt

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Bästa synt

Tillverkare : Moog
Modell : source
Motivering : Snygg, lättjobbad och låter förbaskat bra !

Bästa sampler

Tillverkare : Emu
Modell : SP1200
Motivering : Låter sjukt bra och en fröjd att jobba med.

  • Medlem
  • 2006-12-10 01:38

Tillverkare: Akai
Modell: S700
Synth/Sampler: Sampler
Motivering: Det mesta låter snyggt när man har samplat det med en S700. Den är snabbjobbad. Det behövs inte mer än några enstaka knapptryckningar för att spela in ett ljud, och man kan spela på det direkt. Det är ungefär så mycket jobb jag orkar lägga på att sampla.

Tillverkare: Clavia
Modell: Nord Modular
Synth/Sampler: Synth
Motivering: Funkar både till avancerat patchbyggande och intuitivt rattande. Ljudkaraktären passar min smak också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-10 03:16

Tillverkare: roland
Modell: jp8000
Synth/Sampler: Synt
Motivering: Låter grymt bra.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-12-10 03:53

bästa sampler: mpc1k

älskar faktiskt min mpc1k. lätt att sköta och sen insåg jag verkligen hur lätt det var att sampla för några dagar sen. sen tycker jag den är asläcker - blått och rött. en paradox i färger. totalt snyggt.

bästa synt kommer att bli edit sen. just nu har en favorit som jag inte äger. lika bra att inte säga något.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-10 11:16

Tillverkare: Akai
Modell: S3000
Synth/Sampler: Sampler
Motivering: Låter bra, lättjobbad, stabil och pålitlig

Om vi ska vara rättvisa, ska varje maskin bedömmas efter sin tid. Då blir det lätt Minimoogen, men det känns för lumpet att säga bara. Lite för enkelt, kanske. Om jag i stället skulle välja att bara få behålla en bruksapparat (Hu!) måste det bli min Wavestation EX. Den klarar allt jag behöver och har en del kryddigheter som jag trivs med. Den står sig också enormt bra för att vara 14 år gammal.
Samplat har jag aldrig gjort, så jag passar på den kategorin.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-10 21:54

Synth: ESQ-1, för innovation och modulation. Synk, formanta vågformer och mycket mer! Snabbjobbad trots alla parametrar.

Sampler: ESI-32. Otroligt snabbjobbad. Klicka meny och sen numeriska knappar direkt till rätt parameter, (Som Nokia vs Ericsson på gamla goda tiden utan grafisk skärm). Undo funktion! Används inte längre, trots allt går det smidigare med Kontakt.

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2006-12-10 23:05

Bästa synth: Memorymoog
motivering: den lever, och är i sync med mig. Helt underbart sound som överraskar hela tiden. Framför allt ger den mig INSPIRATION.

Eminent 310 är ingen synth, men är annars av samma kaliber. Låter fantastiskt.

Bästa sampler: Roland S50
Motivering: Hög ljudkvalitet och lättjobbad. Dessutom supergedigen och skitsnygg.

bästa synth: Alesis Micron. Fantastiskt flexibel VA som låter sååå mycket dyrare.Snygg är den också. Bang for the buck som det brukar heta
bästa sampler: Akai mpc 1000. Den var bra när den kom.Blev bätrre med officiell OS uppdatering 2.01 och blev ett monster tack vare en japansk snilles egen konstruerade OS.

Tillverkare:Roland
Modell: JD - 800
Synth/Sampler: Synth
Motivering: Den första synth jag köpte, har inte ägt många andra, flexibel, mjuk, lätt att bära, när den kom till posten hämtade jag den på cykel, extra bra när roland sålde ut sina SL-JD-kort för 295 kr istället för "rövarpris" mmmm...mmmm..mmmm, dags att damma av den.

Tillverkare:EMU
Modell:ESI-32
Synth/Sampler:Sampler
Motivering:Lättjobbad, framförallt bra med SCSI när man kan klippa samplingar i Peak och skicka över, underlättar med ZIP och CD ROM.

Tillverkare:Korg
Modell:Polysix
Synth/Sampler:Synth
Motivering:Älskade de varma ljuden på den synthen....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-13 14:31

Haha! Noterade termen "grönbergstrigga", Finns en del gamla SAS:are här med andra ord ?
Finns nämde Erik G kanske också på 99?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-13 14:35

theVOID, det finns nog en hel del gamla SAS:are här? Jag är dock inte en utav dem. Utan en liten lurker på listan som plöjt igenom arkiven

  • Oregistrerad
  • 2006-12-16 11:06

Tillverkare: Kurzweil
modell: K2500
Motivering: En synt med nästan oändliga möjligheter och ett fenomenalt ljud. Dessutom otroligt välbyggd och riktigt skön att spela på! Har inte provat något som kommit i närheten. Somliga spyr på den, verkar vara lite älska eller hata...

En veteranSAS-are till här! Har varit med sen slutet av 90-talet nån gång...

Jag var med i SAS ett tag, men tröttnade på allt trams och offtopic, plus att jag inte hade så mycket i utrustningsväg heller.. Funderar lite på att ansluta mig igen..

Ursprungligen av synthmicke:

Jag var med i SAS ett tag, men tröttnade på allt trams och offtopic, plus att jag inte hade så mycket i utrustningsväg heller.. Funderar lite på att ansluta mig igen..

Ja, visst är det irriterande med off-topic Själv tycker jag att listan är kul med all spontan humor som uppstår Och man behöver ju inte läsa allt.

  • Medlem
  • 2006-12-17 13:44

Jag gick med i SAS för kanske en månad sen...ska nog hoppa av snart, för jag orkar inte få tjugo mail om dagen där det diskuteras hur många CS-80or det finns i Sverige. SAS är troligen den nördigaste listan jag varit med om!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-17 15:15

SAS är väl inte nördigt.. jo... varit med ett par år.. vet inte hur länge.
Skoj folk, udda maskiner.

  • Medlem
  • 2006-12-17 15:34

Av de tusen mail jag fått från den listan har jag nog läst...tio kanske? skickade ett meddelande till listan en gång och fick inget svar så jag blev inte så pigg på att hoppa in i diskussionen efter det

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-17 15:44

OT: Trevligt med SAS-folk här också, var med 97-2000 nångång när jag bodde i Umeå, medverkade på samlingsskivorna Absolute SAS#1,2,3 och 4 också.

Min bästa synth: Juno-106an - kan göra det mesta.
Min bästa sampler: EPS 16+ - lite mindre klinisk än Akai.

Bästa synth: Yamaha YS-200. (Det är i stort sett en DX-11 med småsukig multieffekt.)
Motivering: Det är den jag haft mest skoj med! Hade den + en Alesis HR-16 som enda utrustning ett tag. bli-blop lät det...

Bevaka tråden