Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SY99/77/TG77 dreammachines

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-06 14:46

SY99 är ju framförallt en väldigt avancerad FM synth med för,måga att använda dina egna samples som modulatorer i FM algortimerna.
Det finns helt OK effekter (mkt bättre än SY77's) och OK resonanta filter, men styrkan ligger på området komplexa "synclavier" stuk ljud.

En typisk avancerad patch består av 2 AFM element med 6 operatorer i varje, dessa moduleras av en PCM sample eller en av dina egna samplingar, eller noise. Man kan själv definiera sina algoritmer, välja var 3 feedback loopar skall vara etc.
Loopbara enveloper.
Sen har du två samplings element. Allt kan routas genom 8 parallela filter. LP/HP, med resonans.
Alla operatorer och en massa andra parametrar är anslagskänsliga.

Jag kör den inte multitimbralt, med den har 16 röster för FM delen och 16 röster för sampledelen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-06 15:35

haha cp snyggt (the imp). Precis hur ballt som hälst. Är det bara sy99 eller vart detta kört gonom nån extern dist också?

coolt intro !!!

lite depeche mode över det !!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-06 16:49

TACK :)!

Hehe jepp lite DM över det

Det är enbart SY99, inget annat, även "ARP 2600" basen.
Inga effekter alls, lite reverb bara. Ingen dist. SY99:an kan skapa oehört komplexa ljud som sagt.
Låter ju fetare med bättreljudkvalitet också förstås.

Gjorde den som en SY99 demo först, men sen blidde den intro istället.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-06 17:05

Haha! Nu har en massa synthnissar uppenbarligen varit inne och röstat på The Imp ;)! SÅ nu lyssnar ingen på de "riktiga! låtarna längre! När jag gick in och kollade så var lyssnarantalet på "Imp" 242st! hehe...påminner mig om en gammal belgisk dansbandsgrupp det!

• Medlem
  • Skövde
  • 2006-09-06 20:23

Ah! nu hittade jag! Tack för den lilla guiden! Lät ju rätt så tufft, men inte så jättespeciellt såvida man nu inte gillar att sådana ljud görs helt random.... får jag lite tid över ska jag göra något liknande med monomachine och se om det går... annars får man kanske tjacka en SY99...

problemet är ju bara det att jag hellre föredrar mjukvara nuförtiden, eftersom jag redan har för mycket hårdvara och måste spela in den om jag vill ha med den ut och spela live... inspelat är inte roligt helt enkelt...finns det något som liknar sy99 i mjukvara?

Ursprungligen av Clase:

Ah! nu hittade jag! Tack för den lilla guiden! Lät ju rätt så tufft, men inte så jättespeciellt såvida man nu inte gillar att sådana ljud görs helt random.... får jag lite tid över ska jag göra något liknande med monomachine och se om det går... annars får man kanske tjacka en SY99...

problemet är ju bara det att jag hellre föredrar mjukvara nuförtiden, eftersom jag redan har för mycket hårdvara och måste spela in den om jag vill ha med den ut och spela live... inspelat är inte roligt helt enkelt...finns det något som liknar sy99 i mjukvara?

Äh... även om du kör mjukvara så kan du kosta på dig en SY77/99 bara för att de är sexiga. Dessutom är de vansinnigt sköna att spela på så du kan gott köpa en och ha som MIDI-klaver. Det är som att köra fingrarna i ett smörpaket.

• Medlem
  • Skövde
  • 2006-09-06 22:49

Jaha...trots att jag inte har pengar så har jag blivit lite nyfiken...vad brukar man få hosta upp för en SY99/77 då? Står lite i valet och kvalet att kanske köpa NI's FM7, vilket borde fylla mitt behov av FM-syntes rätt bra tillsammans med micromodularen och min monomachine.

Gjorde för övrigt riktigt knäppa grejer med monomachines fm-syntes för en stund sedan. Ljudexempel kommer så fort jag orkar.

• Medlem
  • Linköping
  • 2006-09-06 23:10

SY99an utannonseras för 4000-5000. Inte värt att sälja om man har en mao...
SY77 brujar väl gå för runt 3500.

(Jag bytte till mig min SY99a mot en D70...kändes som ett bra byte...för mig)

SY77 har jag sett för mindre än det (runt 2000-2500kr), och TG77 för ytterligare en ett par hundralapper mindre.

FM7 är nog ett smidigare alternativ, och kan 95% av vad SY99 kan. Å andra sidan kommer en rätt stor del av deras sound från kombinationen av (A)FM och romsamplingar (och rejäla doser 1980-talsdoftande effekter), så slutresultatet får olika karaktär. Absynth eller Cameleon är kanske mer åt samma håll, om man inte vill göra rena FM-ljud.

Jag tycker också att det är lite lustigt att det är billigare att köpa en SY77, DX7 eller liknande än FM7, det måste vara ett av få fall där kopian är dyrare än originalet.

• Medlem
  • Skövde
  • 2006-09-07 01:22

Tja, fast om jag köper en FM7 på natives rea så kostar den strax under 1000:-, vilket är ett helt ok pris faktiskt. Det är ju helt klart billigare än vad orginalet kostar idag som brukar gå för det dubbla, och då klarar den inte att jobba som effektenhet och är bökigare att editera osv.

Skippar nog SY77/99 och kör på mjukvara faktiskt. Har platsbrist och det är ju trevligt om macbooken frå jobba lite också... (ok ok ok...fm7 är inte ub än, men det kommer)

Japp, reapriset är klart prisvärt. Det är mest att jag tycker att ordinariepriset (över 3000kr) är förvånansvärt högt för något som man kan köpa till lägre pris som hårdvara.

FM7 säger jag bara. Allt det som jag saknade på förebilderna finns i denna fantastiska mjukvara, och så enkelt äntligen! Options som sköna resonansfilter och en överblick som verkligen inte är den trevligaste i DX/SY-serien för att bara nämna en liten del. Om synten är rådigital ser jag absolut inga anledningar till att inte ha den i datorn. Jag menar, om jag vill släpa hem ett härke som tar plats och väger bly så skall det vara värt det. I detta fall förstår jag dessvärre inte anledningen överhuvudtaget...?

Vissa av oss längtar efter att ha fin brun plåt hemma men jag håller med att FM7 är som en gåva från ovan har fått mig att bli in i det närmaste religös. Använder FM7 hårt på nya Krauseskivan som är under produktion.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-07 14:59

Härket är ju snyggt

Ursprungligen av HEK:

Härket är ju snyggt

Jag föredrar att göra musik med mina härken. Inte pryda vardagsrumsväggen.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-07 15:46
Ursprungligen av moogpower:

Jag föredrar att göra musik med mina härken. Inte pryda vardagsrumsväggen.

Du har ingen stil!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-07 16:08

haha instämmer

Där trampade vi på ömma tån där, sorry. Det var inte min mening att göra det. Däremot var min åsikt min egna personliga som jag står för. FM7=YES, DX/SY=NO. Och vi är ju alla olika. Så bra!

Men visst.. Kanske det hade varit snyggt att projja upp FM7 på vardagsrumsväggen! JA! Men.. Då blir det inte så mycket musik gjort där i heller... Mera stil då liksom...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-07 19:47
Ursprungligen av moogpower:

Där trampade vi på ömma tån där, sorry. Det var inte min mening att göra det. Däremot var min åsikt min egna personliga som jag står för. FM7=YES, DX/SY=NO. Och vi är ju alla olika. Så bra!

Höh, nejdå, jag instämmer. Även i FM7 framför DX7 (som jag tycker är läskigt ful, men jag kan göra musik med den ändå ), det är väl investerade pengar. SY99/77/TG kan jag inte uttala mig om då jag inte provat någon, men jag tycker det är skumt att de kostar lika mycket som tex EX5/EX7/EX5R (beroende på säljare).

• Medlem
  • 2006-09-07 22:10

FM7 är ett riktigt bra program, kanske det bästa NI åstadkommit, med undantag från Reaktor. Sen om det verkligen kan låta exakt som en SY-synth, eller om det blir samma subjektiva skillnad som mellan en äkta analog och dess soft-variant lämnar jag åt de riktiga audiofilerna.

En sak jag undrar är varför inte FS1r nämns här, det är ju en FM synth med "formant-syntes" som faktiskt kan åstadkomma rätt sköna ljud. Köpte min efter att lyssnat mycket på Plaid (WARP) ett tag. Interfacet är verkligen urdåligt, men det finns åtminstone en bra editor till den vad jag lyckats hitta. Det är fortfarande den senaste FM-synthen som Yamaha gjort väl, med undantag av DX-200?

Ursprungligen av lrb:

FM7 är ett riktigt bra program, kanske det bästa NI åstadkommit, med undantag från Reaktor. Sen om det verkligen kan låta exakt som en SY-synth, eller om det blir samma subjektiva skillnad som mellan en äkta analog och dess soft-variant lämnar jag åt de riktiga audiofilerna.

Jag kan se två anledningar till att ha hårdvaruoriginalen:

1) DA-omvandlarna gör skillnad. Precis som det inte är samma grej att köra en mjukvarusampler genom en bitreducerare så finns det en poäng med att ha brusiga bruna syntar. (Tex så låter TX81z hårdare än de flesta mjukvaru-FM-syntar jag hört.)

2) Det finns inget program som riktigt kommer i närheten av SY77, fast FM7 är bra nära. Men att köra dubbla lager FM + samplingar gör att SY77/99 påminner mer om Wavestation än en ren FM-synt, tycker jag personligen. FM via samplingar är väl mer intressant än användbart, men det finns där iallafall.

Sen kan man tycka att det ovan inte väger upp mjukvarans fördelar med bättre gränssnitt, bättre integration och fler funktioner (filter, envelopes), men helt vansinnigt är det inte.

Citat:

En sak jag undrar är varför inte FS1r nämns här, det är ju en FM synth med "formant-syntes" som faktiskt kan åstadkomma rätt sköna ljud. Köpte min efter att lyssnat mycket på Plaid (WARP) ett tag. Interfacet är verkligen urdåligt, men det finns åtminstone en bra editor till den vad jag lyckats hitta. Det är fortfarande den senaste FM-synthen som Yamaha gjort väl, med undantag av DX-200?

Jag tror FS1r lider av det usla gränssnittet. Fantastisk synt, men hopplös att göra ljud på. Och de som är intresserade av syntar som FS1r vill nog överlag göra egna ljud, så tiotusentals presets är inte någon större fördel...

Glöm inte att SY77/99 har två rätt okejiga resonansfilter också. Varför hamnade inte de i Wavestation?

• Medlem
  • Skövde
  • 2006-09-07 22:34

Kanske för att SY77/99 är gjorda av Yamaha och Wavestation är gjord av Korg? :rolleyes:

Jag har för övrigt bestämt mig för FM7. Ska sedan bli bättre på att spela in min Monomachine, Micromodular, Pulse och min övriga hårdvara också...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-07 23:03

Appropå DX-200 är inte det en DX7:a med ett V/A-filter påstucket efteråt? Och easy-edit rattar? Lite FM7 lixom...

"Kanske för att SY77/99 är gjorda av Yamaha och Wavestation är gjord av Korg?"
Yamaha äger Korg. De köptes upp några år före Wavestation. Jag läste någonstans att Korg hade ett filter på G men att det hamnade i någon Yamaha-sampler istället för att Yamha tyckte att det var för bra för Korg. Har för mig att filtret var tänkt för Korg M1 från början. Historien säger också att grabbarna bakom Prophet VS satt och deppade när de precis fått veta att företaget de jobbat för konkat. En snubbe från Korg knallade förbi och frågade om de ville ha jobb. Det var så Wavestation kom till.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-08 21:10
Ursprungligen av Real Parakeet:

"Kanske för att SY77/99 är gjorda av Yamaha och Wavestation är gjord av Korg?"
Yamaha äger Korg. De köptes upp några år före Wavestation. Jag läste någonstans att Korg hade ett filter på G men att det hamnade i någon Yamaha-sampler istället för att Yamha tyckte att det var för bra för Korg. Har för mig att filtret var tänkt för Korg M1 från början. Historien säger också att grabbarna bakom Prophet VS satt och deppade när de precis fått veta att företaget de jobbat för konkat. En snubbe från Korg knallade förbi och frågade om de ville ha jobb. Det var så Wavestation kom till.

Vet inte om Yamaha äger Korg idag direkt. Ingen aning. Är du säker? Då var det så, men det var ju 15 år sedan nu. Företaget med innovationerna - som köptes upp av Yamaha - var Sequential och samplern du menar var Prophet 3000. Den hade bl a det typsnitt som sedan hamnade i Wavestation. Och det filter som hamnade i SY77/99. Tror inte att något filter var planerat för M1. Inte ens WS fick ju något kul filter.

Sidospår: Kul filter hade däremot Prophet VS, en långt bättre och mer spännande synt än "efterföljaren" Wavestation. VS är genomtänkt, inget man på något vis kan säga om WS. Roligt att Dave Smith plockade upp där han slutade med Prophet VS och byggde något slags efterföljare i och med Evolver-serien som finns nu.

Måste sedan även jag instämma i lovorden till NIs FM7, ballaste mjukvarusynten kanske. Konceptet att den kan läsa all Yamaha FM-sysex är fantastiskt ballt.

• Medlem
  • 2006-09-08 20:08

Parakeet: hade 77:an verkligen bra filter?? jag tror knappt jag visste vad ett filter skulle användas till då jag ägde min dock, men har för mig att det mest lät sådär bara.

SY77/99 har mycket bättre filter än alla Yamahas tidigare FM-syntar. Dvs, de har filter. Filtret är lite i samma stil som FM i övrigt, ganska hårt och metalliskt sound, inte särskilt analogt men ändå användbart. Ovanligt kompetent för att vara från den tiden också: resonant, kan ställas in som lågpass 12/24dB, högpass eller bandpass.

Japp...jag har laddat in mina egna programmerade ljud från min DX11 till FM7 och använder DX11:an som midikeyboard och spelar allstå dess ljud i FM7:an. Galet men coolt

Bevaka tråden