Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allt för att slippa jobba del2: Drömsynthar

Tråden skapades och har fått 100 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-11 09:59

Vilka drömsynthar har ni haft genom tiderna och vilka av dem har ni sedan köpt:
Nu menar jag inte synthar som vart roliga att ha och temporära gearlusts efter monosynthar etc, utan de man verkligen suktat efter år efter år

För mig har det varit följande under åren (är 33):

Fairlight CMI av lämplig model
Oberheim OBXa
Roland Jupiter8
Prophet 5 REV2 (har haft)
Emulator II
Minimoog (har)

Just nu har jag ingen drömsynth faktiskt

• Medlem
  • Skurup
  • 2006-09-11 10:34

Memorymoog - mest för den är så snygg!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-11 10:36

Jag har inte så stora krav vad gäller affektionsvärde och sällsynthet, men listan ser ut som följer:

Motif - För att den passar mig bra ljudmässigt.
Evolver (poly) - För att den låter så mysigt och galet.
Roland JP8000 - För att den låter så underbart och är snyggaste synthen någonsin i mina ögon.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-11 10:38

Jag drömmer om en synth som låter bra när jag spelar på den

Ursprungligen av zthee:

Jag drömmer om en synth som låter bra när jag spelar på den

Känner igen problematiken

Neptune II
Cheetah MS-6 (inköpt 2003)
ARP 2600

Toppen på listan rankas dock av kyrkorglar

Ursprungligen av Oberfunker:

Känner igen problematiken

Toppen på listan rankas dock av kyrkorglar

Jo, fast man skall helst ha en kyrka till dem också Men lägg ett skambud här: http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=60005&annonceid=4382405

Min lista:

CS-80 (har snart!)
Minimoog (hade, blev stulen)
ARP 2600 (har!)
Fairlight (kommer aldrig att skaffa!) Det var mest Art of Noise som skapade habegäret!
Polyfon sidstation med klaviatur (Phew! Nån som vill bygga?)
Tonto (kommer aldrig att bli ett loppisfynd)

edit: JD-800 suktade jag länge efter. Men det var så länge sen jag testade den, och nu är jag inte lika säker på att jag vill ha den. Det var nog mest behovet av att få dra i sliders som behövdes bli tillfredsställt.

Ursprungligen av segerfalk:

Jo, fast man skall helst ha en kyrka till dem också Men lägg ett skambud här: http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=60005&annonceid=4382405

Jo, lite det som är problemet ... Kyrkan är en del av instrumentet, liksom. Får väl bygga ett eget kapell eller någon motsvarighet. SoundFonts och liknande besparar en dock från en personlig konkurs i detta avseende ...

Nice orgel. Bra tips! Få se om man får den för ett par tusenlappar ... typ 2-3?

Nu har jag alla mina drömsyntar (förrutom mpc1000/2500 som inhandlas snart)
..men en arp2600 och någon till electrocomp skulle jag kunna tänka mig också.. men det är inte direkt några drömsyntar. Iofs så dagdrömde jag ganska så mycket om jx8p av alla #¤% syntar för en massa år sedan.. men den är jag tyvärr helt ointresserad av idag.

När jag funderar vidare lite.. synten jag drömmer om numera är den jag börjat bygga sakta men säkert.. måånga filter

Jag skulle vilja ha en MS-20 i bra skick, annars så är jag inte så värst intresserad av synthar längre. Skulle hellre vilja ha en bra renässansluta.

Prophet 5

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-09-11 12:06

Detta är väll listan om jag får be:

MS20
MDUW
FiZmo
SP1200

Har Sidstation som är den jag suktade längst efter, allt annat är impullsköpt....

Just nu drömmer jag om en MEK.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-09-11 12:20

Memorymoog
Jupiter 8
och förståss Waldorf Wave...

Och ingen av dem har jag haft...:(

Drömde en del om en Korg Wavestation i tonåren efter att ha spelat på en i musikaffären... Köpte en "otestat" några år senare mycket pga av det, och nu har jag en som är till salu...

Annars drömmer jag om:
DSI PEK (eller MEK, vilket känns mer överkomligt)
MS20
Waldorf Q+
OSCar
Moog (i stort sett vilken som helst )
Modulärt system

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-11 12:28

I sanningens namn så drömmer man väl lite fortfarande ibland.
ARP 2600
Macbeth M5
RSF Polykobol
Korg PS3300
Whiteface Odyssey
Oberheim 4 voice

Hade ju funkat!
Men jag vet också att de mest hade stått i min lägenhet och varit vackra, jag hade inte gjort mer musik med dem, utan mindre.

• Medlem
  • 2006-09-11 13:29

En Hartmann Neuron vore inte fel?

• Medlem
  • 2006-09-11 13:43

Korg MS20 + Korg MS50 (sålda till en polare som suktade betydligt mer än vad jag någonsin gjorde

Spectral Audio Neptune II, hittade en till slut

Cwejman S1, sparar och SKA köpa någon gång!!

Macbeth M3X, kommer troligtvis aldrig hitta någon, åtminstone inte när jag har pengar...

Spectral Audio Syntrack, kommer troligtvis aldrig hitta någon överhuvudtaget :(((

• Medlem
  • Skövde
  • 2006-09-11 13:57

Hmm...drömmer väl om något analogt modularsystem gissar jag. Känner att jag har det jag behöver just nu i syntväg... en riktig studio är väl högst upp på önskelistan annars. Den drömmen sprack när jag blev student...

• Medlem
  • Nyköping
  • 2006-09-11 14:06

ställer mig i samma folksamling angående ms20:an. tror dock att jag skulle bli besviken av någon andledning.

annars är jag supernöjd med min mpc1000. moog har jag dock ingen förståelse för efter ha testat en minimoog.

en 303:a eller en xoxbox suktar jag efter just nu.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-11 14:38

Jag testade en moog på musikbörsen en gång, i en timma, tyckte att den lät skit.
Sen när jag ägde en och verkligen lärde mig den, hur frekvenserna måste ställas in på millimetern på oscillatorerna och vilken otrolig värme den har i ljudet. Filter FM, crossmodulationen etc, ja då blev jag ännu en i beundrarskaran. Det är den enda synth jag aldrig säljer, aldrig! Jag har haft den i 10 år nu och köpt/sålt ruggiga mängder synthar under tiden.

Jag har gjort xox musik, electronica, alternativ rock, den funkar fan till allt! Fast inte som enda synth förstås, man skal använda den sparsamt, annars tröttnar man på det där feta varma.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2006-09-11 14:55

går faktiskt i tankarna om en minimax ASB. även om det är en klon. däremot har jag insett att jag måste sålla instrumenten jag använder. används det inte så köp det inte...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-11 14:59

En RMI Harmonic Synthesizer (dream on!) eller en fungerande ASM-1 (har en som inte fungerar just nu)...

ARP2600
Solina String Ensemble
Moog Prodigy

De tre syntharna är mina drömmar.

• Medlem
  • Skövde
  • 2006-09-11 15:09

Kom på att jag drömmer om en egen symfoniorkester och en arp omni 2...möjligtvis inte i den ordningen.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-11 15:20

RMI!! det hade varit något det!

En RMI Harmonic Synthesizer med extern sync. Finns (eller har funnits kanske?) fyra stycken i Europa varav en har extern sync...och den tillhör Jarre.

• Medlem
  • International user
  • 2006-09-11 15:39

Ifall någon skulle ge mig det där .com Studio-44systemet skulle jag väl inte klaga iaf :rolleyes:

Har inga drömsyntar längre, ärligt. Väldigt skum känsla men så är det. Har lirat och testat många maskiner genom åren nu och hittat det som passar mig och har idag en rigg som låter riktigt mumma. Alltså är mina drömmar med råge uppnådda idag på syntfronten. Det är en konstig känsla att ta på då det många gånger kan vara drömmen om prylen och sökandet som är häftgare än ägandet. :rolleyes:

Offtopic:
Däremot är det många drömmar kvar att förverkliga när det gäller själva studion i sig såsom; studiomonitorer, mixerbord, mastringskompressorer samt smartare arbetsmetoder och större erfarenhet i att mixa och mastra ihop produktioner för att uppnå ett proffessionellt sound.
Här har ju min VAIO 17" + Cubase SX3 med plugins fått mig att komma väldigt långt iof.

[RIGHT]http://www.Q-Force.se[/RIGHT]

Drömsynthar som jag skaffat är TB303 & Serge-modular, precis lika roliga som jag drömde om!

• Medlem
  • 2006-09-11 17:26

Fairligt CMI IIx
Elka Synthex
Moog Modular av något slag

Bevaka tråden