Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allt för att slippa jobba del2: Drömsynthar

Tråden skapades och har fått 100 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Mårre:

Markera adressen i adressfältet å tryck "Enter".

Funkar inte..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-14 02:23
Ursprungligen av synthmicke:

Funkar inte..

skumt. länken funkar bra här. men prova här istället. samma bild. fast hennes namn är felstavat.:hmmm:
http://matrixsynth.blogspot.com/2006/01/elain-radigue.html

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-14 02:24
Ursprungligen av emp:

den här var också fin. http://kalvos.org/jpg/radigue-large1.jpg

jepp ! jag känner en i tyskland som har 3 st såna arp2500 kabinett,
skapligt sugen man är på att åka ner cch prova den... !

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-09-15 09:38

vore kul med en evolver.... mduw eller en 808...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-15 09:41

Jag har börjat drömma lite om en 909:a. Men en 808:a vore nog bättre. Eller båda.

Eller en xbase999 eller en machinedrum.

*drömma*

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-09-15 09:44

808 är nog mest zthee, fast mpc+xbase999 lärhju spöa gamle roland... fast inte i punsh på dansgolv... eller jo... fast inte på 808punsh...

Jag har gått runt hela veckan och försökt skjuta undan tanken över att jag behöver en MPC i någon form...

• Medlem
  • 2006-09-15 10:23

Är det just workflowet som är bra med MPC:arna? För annars är det väl bara en trumsampler? Eller har jag missat något stort?

//Tomas

• Medlem
  • 2006-09-16 14:04

SP1200 el. kanske häftigare SP-12, Emulator II, Sidstation, akai s900, MPC 60 el. 3000, m.m. mest samplers men ändå! Jag var på väg att köpa en sp1200, hade fixat lånade pengar osv till den men sen var den förstås borta när jag väl kunde fått min dröm i uppfyllelse, så det fick bli en mpc 2000 istället vilket jag visserligen blev nöjd med men inte tror jag trivs med lika bra i långa loppet som om jag hade fått min sp1200.. Såntdär kan man grubbla över i all evighet!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-16 14:40

Just hittat en ny drömsynt från -78: Arp Omni II. VAR får man tag på en sån?

• Medlem
  • Staffanstorp
  • 2006-09-16 19:34

PF, Jag känner en som har en ARP Avatar. Låter likadant, men har "fler" möjligheter.
Han kanske skall sälja den, sa han. Du måste dock ha midi/cv till den, eftersom den inte har egna tangenter..

• Medlem
  • Staffanstorp
  • 2006-09-16 19:37

ÄH, jag är ju helt ute och snurrar. Avataren är ju som en ODESSY, och inget annat!
MEN han har en Omni II i finfint skick. Skall jag fråga ifall den är till salu?

Det är lite "elorgel" över den, men den låter bra.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-16 21:33

Bara som en kul grej kan du ju gärna fråga, men den har väl tangenter?! Annars är det ingen Omni II...

• Medlem
  • Staffanstorp
  • 2006-09-16 21:39

Jodå, den har tangenter.. Jag har spelat på dom med. Stråkdelen låter solina. (samma ensamble effekt på pricken)

Eh... Avataren har väl inga tangenter?
http://www.astrud.com/synthesisers/avatar.jpg

Inga tangenter och stor som ett hus. Såg en sådan för ett tag sedan..trodde dock inte att den hade nåt gemensamt med Odyssey!?

Jaja.. hade gärna köpt en ARP Omni II jag också, Finns det någon som har en så hojta till vet ja.

• Medlem
  • Skövde
  • 2006-09-17 01:40

Mec: Du får gärna fråga om den ändå. skulle vilja ha lite prisuppgift på maskinen. Var väldigt nära att köpa en men när säljaren ringde och sa att han ville ha mer för den (den var iofs nyrenoverad osv) så backade jag ur, vilket jag ångrar lite idag för då hade jag pengar, nu är jag fattig...

*nynnar på Love will tear us apart av Joy Division*

• Medlem
  • Staffanstorp
  • 2006-09-20 00:10
Ursprungligen av Clase:

Mec: Du får gärna fråga om den ändå. skulle vilja ha lite prisuppgift på maskinen. Var väldigt nära att köpa en men när säljaren ringde och sa att han ville ha mer för den (den var iofs nyrenoverad osv) så backade jag ur, vilket jag ångrar lite idag för då hade jag pengar, nu är jag fattig...

*nynnar på Love will tear us apart av Joy Division*

Jag vet att AVATAREN kostar 7500:- villket får anses vara ett klipp.
Hade jag inte haft en bra ARP redan (2600) hade jag slagit till genast!

• Medlem
  • Staffanstorp
  • 2006-09-17 09:16

Alltså AVARAR har inga tangenter.
Han har en OMNI II också! (full av tangenter)

En kul grej är att AVATAREN egentligen är en gitarrsynth!! med tillhörande pickup och allting.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-09-17 11:34
Ursprungligen av mec:

En kul grej är att AVATAREN egentligen är en gitarrsynth!! med tillhörande pickup och allting.

Det är dessutom synten som knäckte ARP som företag...:(

seiko

• Medlem
  • 2006-09-17 13:37

Inte särskilt många.

*En P-5 gärna rev.3.3 eller en riktigt stabil 2.X med midi. (jäärajt?! Stabil? My ass)
Alernativt någon Oberheim ist för P-5.
*Någon lagom stor modular med lite udda moduler. Möjligtvis doepfer/as kombo.
*En moog. Bara för att ha en moog lksom. Micromoog men ok. En mini om man verkligen får drömma.
*En cs-30 med sequencer (L?) Synthar med seq är något specielt.
*En ms-50 bara för att det skulle kompletera så fint.
*En One voice bara för det fina nasala ljudet.
*En stråkmaskin. Arp omni eller en solina.

Mer synthar vill jag inte ha. Tycker att jag har laggt ribban på en ganska så lagom höjd.

• Medlem
  • 2006-09-19 08:53

* Några som varit länge på listan är ju:

- Moog Memorymoog:
Lintronics-moddad såklart! Behövs inga förklaringar.

- Oberheim Matrix-12:
Jag har Matrix-6:an och Xpandern så denna vore ju rätt nice att ha också. Att använda den tillsammans med Xpandern för att skapa sjuka ljudlandskap är ... smålockande ;D.

- Hartmann Neuron:
Jag ska ha en bara för faktumet att ingen annan synth har samma form av ljudsyntes. Det kommer att dröja, men jag ska ha en.

- Alesis Andromeda:
Av någon anledning så trodde jag att det gick att välja mellan denna och en Memorymoog.

- Roland Jupiter-6:
Tillsammans med 8:an, som jag redan har hunnit med att skaffa - helt underbara synthar

- Prophet-5
Ja, jag antar att man måste ha en sån här åtminstone en gång i livet.

- Elektron Machinedrum (UW):
Dom jävlarna går aldrig ner i andrahandsvärde och har löjligt högt nypris så jag har aldrig skaffat någon, men det får bli dags snart tror jag.

- Korg Wavestation A/D:
Har av någon anledning aldrig skaffat en, kanske mest för att jag väntat på att de skulle gå ner i pris vilket de har gjort nu med råge. Älskar wavesekvenserna även om de tenderar att bli väldigt, väldigt klyschiga.

- Korg PS-3100/3200/3300:
Trist att de ska vara såpass sällsynta på marknaden men jag vill verkligen ha en. Skaffar hellre en av dessa än en MS-20/50. Okej, jag vill väl ha bådeoch i och för sig, men alla verkar ju sukta efter en MS-20 så då vill jag inte ha någon ;).

- Fender Rhodes + andra elektromekaniska klaviaturinstrument:
Ingen synth, men i denna tid av VST och DSP vill jag verkligen ha ett riktigt elpiano. Funderar på Wurlizer också. Någon som har lust att lista sina favoriter inom denna domänen?

- Modulärsystem:
En blandning av olika sorter helst. Funderar på att börja kika på Doepfer och Analogue Solutions samt att patcha ihop dessa med ett Roland System-100 och en Korg PS-3x00. Kan nog bli roligt.

* ... sedan skulle man ju vilja ha...

- Oberheim 2-Voice / Analogue Solutions 4-voice + Moog Minimoog:
Egentligen är jag inte intresserad av en Minimoog eller 2-voice var för sig, men jag vill gärna ha kombinationen av båda för att kunda blanda. Funderar på Analogue Solutions midivariant också, någon som har erfarenhet av den?

Att sedan ha en Oberheim Matrix-12 bredvid en Oberheim 2-Voice vore ju som en musikteknisk kulturgärning. Coolare kontraster är ju inte lätta att hitta. Samma tillverkare, två olika decennier, två olika tekniker, två olika syften, två olika sound. Vore underbart att få kombinera.

- En x0x-svit:
En kliché förvisso, men jag har TR-606, -808 och -909 redan så jag vill iallafall ha 707:an också för att bli komplett, kanske mest för att Frontline Assembly har använt den (nej, 505, 626 och 727 är inte värda att skaffa i min mening). Sedan är den ju så billig att det enda man förlorar på att skaffa en är bostadsutrymme. Att sedan skaffa en TB-303 (för 606:ans skull, gärna moddad) och en MC-202 skulle ju göra allt komplett. Vill ha lite gamla tabletops och trummaskiner för att kunna leka lite med hands-on, CV-baserad komposition.

- En bra kombination av 8/12-bitars samplers/trumsamplers:
E-Mu SP-1200 (för house- och oldschool-hiphop-känslans skull), Akai-900 och E-mu Emax-2. Kanske skulle funka. Har ju hört mycket positivt om Emulator-2 också, men vad finns det utöver analogfiltren som motiverar att köp (säg INTE Front-242 eller något annat löjligt ;). Jag ÄR inte synthare även om det är svårt att tro på det själv ibland)? Den är STOR och obillig.

- En svit av moderna trumsynthar/trumsamplers/trummaskiner:
Waldorf RackAttack (och VST-Attack) har jag redan. Vill ha tag i Korg ES1X, ER1X och Elektron Machinedrum UW. Kombinera ihop detta med en x0x-svit så borde man ha så man klarar sig sen ;).

- En hyfsat komplett svit av analoga effekter:
Jag har en förkärlek till Rolands effekter från mitten av 70-talet till mitten av 80-talet. Jag har redan Rolands SVC-350 vocoder, RE-501 spaceecho och SPH-323 phaser. Till detta vill jag lägga SBF-325 flanger och PH-830 stereophaser samt RE-201 och RE-150 spaceechon och någon bra springreverb eller två. Någon som har bra tips på bra springverbs?

Sedan måste jag ha åtminstone en Sherman Filterbank 2 till samt en Moogerfooger MF-102 Ringmod, MF-103 phaser och MF-105 MuRF.

.... Sedan finns det drivor med DSP-synthar (som t.ex en hel Waldorf-svit), effekter, infrastruktur, mixers, ljudkort och sånt som man borde skaffa också. Men denna posten är redan seriöst offtopic.

//Tomas

Det känns lite väl dyrt.. man får ju en oddy för mindre

Ursprungligen av Volantiz:

Det känns lite väl dyrt.. man får ju en oddy för mindre

Va? Får man? Vad kostar en Odyssey nuförtiden?

De brukar ligga mellan 6 & 7.. iofs så har jag tappat kollen senaste halvåret

EMS Synthi 100

-Tändningslås och startnyckel!

:eek: :kaaaka!: :rolleyes:

http://www.youtube.com/watch?v=zbbAsMpLiCo&mode=related&search=

Jösses anamma! Vilken jäkla maskin. Hmm... blev det 7200 hål i patchen?

är det ingen här som diggar Access Virus??

Bevaka tråden