- theVOID
- Medlem ●
- Göteborg
- 2006-09-23 18:44
Bakfull
Såg dessa två eminenta minimoog fan och demonstrationsfilmerna på youtube.
http://www.youtube.com/watch?v=uFyQ2WFUneg&mode=related&search=
http://www.youtube.com/watch?v=WY2AeD0Tn4Y
Började då fundera varför jag VET att jag aldrig kommer att sälja min minimoog och varför den är så speciell jämfört med ALLA andra synthezisers jag ägt. Kom fram till följande.
1. Även om den är en syntheziser så är det något med dess ljud (man kan blunda och det finns fortfarande kvar) som gör att jag känner att den har mer gemensamt med mina gitarrer än med mina andra synthar, på något märkligt sett. den har en organisk mjukhet i sitt grundljud som ingen annan synth jag ägt har.
2. Det känns som att den är "där" . man hör inte högtalarna på samma sätt som med andra synthar. Alla andra jag ägt och spelat på känns som att de är instängda i en burk, i högtalarna.
3. Den är så mjuk och ren fast på ett bra sätt, jag avskyr renhet i andra synthar. Aldrig någonsin sträv eller knastrig, det finns inga missljud och heller inget brus överhuvudtaget. Märkligt det där. Den brusar ingenting, skumt.. Kan det ha med att den inte har några IC kretsar i sig? Någon som vet?
4. Värmen. Det låter som att den brinner en koledad glöd i den, och detta gäller även när det bara är en oscillator i gång. Men bara ibland.. skumt.
5. Krämigheten. Ingen synth låter som en minimoog när man vrider mjukt på filter cutoffen och spelar samtidigt. Oslagbart. Som smält choklad. Flera andra låter bra, som prodigyn,SEM,virtuella mfl, men inte som minin, i alla fall inte som min.
6. Råstyrkan i oscillatorerna. De är så högljudda och råa jämfört med andra synthar. Aggresiva ,men inte som en ARP utan fortfarande varma. De är så "in your face"
Flöjtkänslan i trinagelvågformen, så vacker!
7."Bouncigheten" i enveloperna. Finns en knorrigt studs i basarna som jag inte hört i andra synthar. Enveloperna är definitivt inte linjära.
8. Den vackra resonansen i filtret. Som i introljudet på kraftwerks kometenmelodi 2. Ett "haunted" ljud. Som liknar resonansen i ett SSM 2046 filter(polisix/monopoly /PPG etc) men är snällarecoch varmare.
9. Känslan i rattarna, kvaliten i hela insrumentet som sådant. 100%
10. Känslan av att stå och spela Die Robots,Autobahn etc och det låter så "rätt"
11. Att jag kan använda den i mitt alternativa rockprojekt och mina synthprojekt, den passar alltid in! Använder ALDRIG det där klassiska moogsynthbasljudet utan har den til helt andra saker.
Jag har ägt andra moogar, exemeplvis Moog Prodigy, och även om de låter bra, så uppvisar de inga av ovanstående fenomen på samma sätt om överhuvudtaget. Oavsett om man bara kör två oscillatorer eller tre. Voyagern saknar även den flera av ovanstående fenomen.
Gillar ljudet i en massa andra synthar, säger inte att Moogen låter "bättre" än en prophet 5 , Jupiter 8 etc. MEN, den låter verkligen unik, då den på flera sätt inte låter och känns som en "synth".