Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det unika med minimoogen

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-23 18:44

Bakfull
Såg dessa två eminenta minimoog fan och demonstrationsfilmerna på youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=uFyQ2WFUneg&mode=related&search=
http://www.youtube.com/watch?v=WY2AeD0Tn4Y

Började då fundera varför jag VET att jag aldrig kommer att sälja min minimoog och varför den är så speciell jämfört med ALLA andra synthezisers jag ägt. Kom fram till följande.

1. Även om den är en syntheziser så är det något med dess ljud (man kan blunda och det finns fortfarande kvar) som gör att jag känner att den har mer gemensamt med mina gitarrer än med mina andra synthar, på något märkligt sett. den har en organisk mjukhet i sitt grundljud som ingen annan synth jag ägt har.

2. Det känns som att den är "där" . man hör inte högtalarna på samma sätt som med andra synthar. Alla andra jag ägt och spelat på känns som att de är instängda i en burk, i högtalarna.

3. Den är så mjuk och ren fast på ett bra sätt, jag avskyr renhet i andra synthar. Aldrig någonsin sträv eller knastrig, det finns inga missljud och heller inget brus överhuvudtaget. Märkligt det där. Den brusar ingenting, skumt.. Kan det ha med att den inte har några IC kretsar i sig? Någon som vet?

4. Värmen. Det låter som att den brinner en koledad glöd i den, och detta gäller även när det bara är en oscillator i gång. Men bara ibland.. skumt.

5. Krämigheten. Ingen synth låter som en minimoog när man vrider mjukt på filter cutoffen och spelar samtidigt. Oslagbart. Som smält choklad. Flera andra låter bra, som prodigyn,SEM,virtuella mfl, men inte som minin, i alla fall inte som min.

6. Råstyrkan i oscillatorerna. De är så högljudda och råa jämfört med andra synthar. Aggresiva ,men inte som en ARP utan fortfarande varma. De är så "in your face"
Flöjtkänslan i trinagelvågformen, så vacker!

7."Bouncigheten" i enveloperna. Finns en knorrigt studs i basarna som jag inte hört i andra synthar. Enveloperna är definitivt inte linjära.

8. Den vackra resonansen i filtret. Som i introljudet på kraftwerks kometenmelodi 2. Ett "haunted" ljud. Som liknar resonansen i ett SSM 2046 filter(polisix/monopoly /PPG etc) men är snällarecoch varmare.

9. Känslan i rattarna, kvaliten i hela insrumentet som sådant. 100%

10. Känslan av att stå och spela Die Robots,Autobahn etc och det låter så "rätt"

11. Att jag kan använda den i mitt alternativa rockprojekt och mina synthprojekt, den passar alltid in! Använder ALDRIG det där klassiska moogsynthbasljudet utan har den til helt andra saker.

Jag har ägt andra moogar, exemeplvis Moog Prodigy, och även om de låter bra, så uppvisar de inga av ovanstående fenomen på samma sätt om överhuvudtaget. Oavsett om man bara kör två oscillatorer eller tre. Voyagern saknar även den flera av ovanstående fenomen.

Gillar ljudet i en massa andra synthar, säger inte att Moogen låter "bättre" än en prophet 5 , Jupiter 8 etc. MEN, den låter verkligen unik, då den på flera sätt inte låter och känns som en "synth".

Jag har aldrig fastnat för Minimoogen trots att jag fått chansen att spela på några stycken. För mig är det bara en av de "bättre" analogsyntharna och bland de dyrare. Löjligt dyr t.o.m. Mycket tack vare kultvärdet.

Det mesta av vad du besrkiver tycker jag passar bra in på andra analogsynthar också.
Men det är ju ytterst subjektivt sådant här. Bara att gratulera att du funnit rätt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-23 18:59

Jag har haft en ohygglig mängd analogsynthar, tyckt om många av dem väldigt mycket. men inte fått samma spelkänsla, samma närhet i ljudet och till instrumentet som med minimoogen.

Löjligt dyr ;), håller med. Men unik.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2006-09-23 20:09

tror aldrig att jag skulle trivas med en minimoog. vantrivdes med den jag testat även att oscilatorerna var väldigt stabila och jag fick testa den en längre stund. kändes tomt på något sätt.

• Medlem
  • 2006-09-23 20:46

den e fin. låter moog...

Min nyupptäckta favorit som definitivt väcker känslor likt minimoogen är för mig: Oberheim OB-X

Av många glömd bakom OB-Xa och OB-8 men skall absolut inte jämställas med dessa.

Många av dina ovanstående punkter stämmer så väl in på den med. Och jag har lirat mig igenom det mesta av det bästa genom åren.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-23 21:23

Innan jag köpte min Model D tänkte jag "Men vad är det med minimoog egentligen... ADS envelopes, ingen LFO, ingen PWM m.m." Så testade jag den...
Föll direkt... inte så konstigt att alla tillverkare försökte låta Model D. Förutom en otroligt fin hårdvarukvalitet så låter den helt underbart. Inte bara bas/lead utan även mysiga melodiljud m.m. Model D's sågtand är helt grym och kombinerat med Ramp låter det nästan PWM. Jag använder oftast bara två VCO... Filtret låter tok kladdigt! Min Model D kommer jag aldrig sälja.

Mvh
Demokid

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-23 21:50

Ja OBXan är väl en av de väldigt få polysyntharna med 100% diskreta komponenter, gör uppenabrligen skillnad!
Å andra sidan har vi ju Prophet 5 REV2 som också låter nästan så där "in your face" och minst lika varmt som minin. Den har ju IC kretsar den.

man ska aldrig säga aldrig...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-23 21:52

OBX menar jag, OBXa har ju CEM

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-23 23:13

Den här Packrat-strippen sammanfattar hela Moog-grejjen väldigt bra:
http://www.keyboardmag.com/pop-up.asp?storycode=11141&seq=1&type=P

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-23 23:30
Ursprungligen av theVOID:

3. Den är så mjuk och ren fast på ett bra sätt, jag avskyr renhet i andra synthar. Aldrig någonsin sträv eller knastrig, det finns inga missljud och heller inget brus överhuvudtaget. Märkligt det där. Den brusar ingenting, skumt.. Kan det ha med att den inte har några IC kretsar i sig? Någon som vet?

Du har inte öppnat din Mini va? Det är med största sannolikhet(*) IC-kretsar i den! 1458:or, TL081:or om det är ett nytt oscillatorkort, 741:or och 3046:or om det är det gamla. Det är bara att öppna och se efter. Det är samma sak med OBX:en, hur många IC-kretsar som helst på oscillatorkorten.

Det som menas med att en oscillator, ett filter etc är diskret uppbyggt är att man inte har använt en krets typ CEM3340 eller SSM2050 där man tryckt in alla OP-ampar och annat skrot i en enda krets. Det betyder inte att det inte finns integrerade kretsar. Förstärkarna är alltid IC-kretsar, det behövs en bunt logik-kretsar för OBX:en eftersom den har minnen. Även 3340:or osv behöver en bunt diskreta komponenter för att fungera, man har bara tryckt in det viktigaste i en krets för att få bättre temperaturstabilitet och betydligt bättre toleranser.

Här är en bra bild inuti en OBX, ca 20 IC:s per oscillatorkort:

http://www.siliconbreakdown.com/obx.html

Men det visste du kanske redan? Du kanske har en av ytterst få miniMoogar med helt diskreta oscillatorer? :kaaaka!:

(*)Det finns några enstaka exemplar som är helt diskret uppbyggda, dvs det är diskreta transistorer på oscillatorkorten. Jag har aldrig stött på någon.

Ursprungligen av Frebrik:

Det som menas med att en oscillator, ett filter etc är diskret uppbyggt är att man inte har använt en krets typ CEM3340 eller SSM2050 där man tryckt in alla OP-ampar och annat skrot i en enda krets. Det betyder inte att det inte finns integrerade kretsar. Förstärkarna är alltid IC-kretsar, det behövs en bunt logik-kretsar för OBX:en eftersom den har minnen. Även 3340:or osv behöver en bunt diskreta komponenter för att fungera, man har bara tryckt in det viktigaste i en krets för att få bättre temperaturstabilitet och betydligt bättre toleranser.

Det är just precis detta diskreta S.E.M-arv som förvandlar OB-X till ett formidabellt polyfonmonster.

Tillbaks till topic:
minimoog

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-23 23:33

Hehe, sant, glömde det där med 3046:orna. Jag har det gamla kortet i min.
Men som sagt, det viktigaste är att det låter som det låter och att det inspirera till att skriva bra musik

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-23 23:36

Ah, du har i alla fall gamla kortet. Koolt, det är inte så vanligt.

Jag håller med om att miniMoogen är speciell, framför allt är det bra kvalitet rakt igenom. Det är inspirerande om något. Prodigyns rattar känns MC-303 i jämförelse...

• Medlem
  • 2006-09-24 00:42

Gaaah, jag vill ha en mini!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-24 01:45

Minimoogen gör fantastiska ljud, men det gör även Pro One och CS-15 och en massa andra sköna monosyntar. Så ibland är den lite överskattad faktiskt.

• Medlem
  • International user
  • 2006-09-24 08:17

Personligen så underskattar jag nästan alltid Minimoogen ... Varje gång jag vevar igång min Minimoog (vilket inte är så ofta ) så blir jag glatt överraskad av hur bra den låter. Jag kanske har uselt ljudminne ... eller så lirar jag helt enkelt alldeles för sällan på min lilla Mini

• Medlem
  • International user
  • 2006-09-24 08:26

Jo ... glömde nämna ... Många hävdar att Minimoogar med det gamla oscillatorkortet låter bättre än Minimoogar med de nya. Generellt håller jag dock inte riktigt med eftersom jag har råkat ut för motsatsen ett flertal gånger när jag reparerat/servat olika Minimoogar. Det kan skilkja ganska mycket i ljudkaraktär mellan olika Minimoogar även om de har samma revision av oscillatorkort. På samma sätt så kan faktiskt Minimoogar med olika revisioner på oscillatorkortet faktiskt låta relativt lika Vad jag egentligen försöker säga är att varje Minimoog har en egna "personlighet" och får ni chansen att testa flera Minimoogar bredvid varandra så passa på och njut av likheterna och olikheterna!

Ursprungligen av neriks:

testa flera Minimoogar bredvid varandra

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-24 13:41
Ursprungligen av neriks:

Jo ... glömde nämna ... Många hävdar att Minimoogar med det gamla oscillatorkortet låter bättre än Minimoogar med de nya. Generellt håller jag dock inte riktigt med eftersom jag har råkat ut för motsatsen ett flertal gånger när jag reparerat/servat olika Minimoogar. Det kan skilkja ganska mycket i ljudkaraktär mellan olika Minimoogar även om de har samma revision av oscillatorkort. På samma sätt så kan faktiskt Minimoogar med olika revisioner på oscillatorkortet faktiskt låta relativt lika Vad jag egentligen försöker säga är att varje Minimoog har en egna "personlighet" och får ni chansen att testa flera Minimoogar bredvid varandra så passa på och njut av likheterna och olikheterna!

Ahh det är det som är så underbart med analogisar. Dom låter alla lite olika, dom har en själ Försök fixa det på en VA synt.

• Medlem
  • 2006-09-24 12:23

nu blir man ju sugen på att bygga en mini-klon...

• Medlem
  • 2006-09-24 13:52

ööhhhh. låt oss inte glömma att det sitter en person bakom apparaten som får den att låta unikt. samspelet är rätt viktigt. maskiner har inte så mycket själ utan en själfull ratt/knapp tokig person bakom kontrollerna. minimoogen är fin och låter bra men den är inget mirakel.

Ursprungligen av syked:

ööhhhh. låt oss inte glömma att det sitter en person bakom apparaten som får den att låta unikt. samspelet är rätt viktigt. maskiner har inte så mycket själ utan en själfull ratt/knapp tokig person bakom kontrollerna. minimoogen är fin och låter bra men den är inget mirakel.

Äh, sabba inte för analogtalibanerna när de försöker motivera varför en analogsynt låter bättre än en digital. De har fullt upp med att övertyga sig själva.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2006-09-24 16:28
Ursprungligen av Real Parakeet:

Äh, sabba inte för analogtalibanerna när de försöker motivera varför en analogsynt låter bättre än en digital. De har fullt upp med att övertyga sig själva.

word!

själv anser jag att det är rattandet som gör sitt.
men det finns en del digitala som är helt själlösa

• Medlem
  • International user
  • 2006-09-24 16:35

Och precis som så många andra trådar i den här avdelningen så måste man plocka fram spann och spade för att kunna följa med i diskussionen...

Äh, jag tycker att det är härligt. Man kanske lär sig nåt ju!
De gånger jag spelat på farsans minimoog har jag blivit sjukt inspirerad av ljudet. Även när den låter illa låter den bra.
Instrument ska uppmuntra till musik.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-24 19:38

så finns det vissa som som är avundsjuka på folk som äger en analog och försöker övertyga sig själva att VA låter lika bra som analogt.

Jag säger bara att det är häftigt att likadana syntar låter lite olika.

Hälsningar
Stolt analogtaliban

• Medlem
  • Nyköping
  • 2006-09-25 00:22
Ursprungligen av Demokid:

så finns det vissa som som är avundsjuka på folk som äger en analog och försöker övertyga sig själva att VA låter lika bra som analogt.

jag har ägt analoga syntar (även om de inte varit något att skryta med).
jag gillar enkelheten med va. analoga har sin charm.

men ser man på slutet på 80-talet och 90-talets digitala syntar är de vedervärdiga. då föredrar jag hellre en analog synth.

Void: Fin kärleksförklaring. Karaktären du gillar i minimoogens ljud, följer den med i en digital inspelning?

Bevaka tråden