Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det unika med minimoogen

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .

skitcoolt vore ju att ha en tillexempel en blockflöjt o mima några rejäla ackord med, eller varför inte spela lesliehammond med en triangel? roddarna skulle älska en

Det är ingen kritik, bara en spaning som förundrat mig länge. Varför ser det coolt ut att stå nochalant och picka lite på på en 2-3 oktavers monomaskin, gärna med ett intetsägande sinusljud som låter så tunnt det bara går? 1987 stod tre av medlemmarna i Whitesnake på rad med var sin stor polyfonisk apparat (omöjliga att identifiera) och lirade introt till Here I go again; varför? Ett tag skulle det absolut inte synas några synthar alls på videon, trots att det ploppade fram ljud ur låtar som i stort sett var baserade helt på synthar. I stället fick vi se gitarrer, som kanske inte förekom i låten (var är gitarrljudet i A-ha´s Take on me).
Det är något särskilt med synthar som gör att de ibland har förekommit ymnigt i bild och ibland varit lysta i bann. Det där fascinerar mig en del.
Vad gäller pris och utrymme: Är inte en D50 lättare at transportera än en MS20, samt ävenledes en smula billigare?

alltså en d50 e ju tyngre o otympligare men o andra sidan vem bryr sig om man tappar den

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-05 13:45
Ursprungligen av theVOID:

Bakfull
Såg dessa två eminenta minimoog fan och demonstrationsfilmerna på youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=uFyQ2WFUneg&mode=related&search=

I'know... repris men jag missade denna video. Kille har så rätt... precis så kände jag för Model D innan. När jag sedan köpte en fattade jag vad alla snackade om. Det är den absolut den analogsynt som låter bäst... inte så konstigt att andra tillverkare försöker kopiera den.

Som sagt bara min uppfattning...

Mvh
Demokid

• Oregistrerad
  • 2006-12-06 11:42

Tillhör nog lägret som inte riktigt förstår sig på varför jag skulle ha en mini (eller någon annan jättedyr 70-talskvarleva). Visst, de låter jättebra. Men de är dyra och lite krångliga att ha att göra med (tycker jag). Och det fina ljudet försvinner ganska snabbt när man börjar skära i det för att få in det i en mix.

Sen till detta med känslighet i denna fråga. När jag pluggade marknadsföring fick vi lära oss en sak: en dyr produkt får oftare nöjda kunder än en mellandyr. Det är helt enkelt så att när man har betalat en herrans massa pengar för något så vill man gärna motivera för sig själv varför det var värt alla de pengarna. Om det finns brister har man lättare överseende med dessa just för att de positiva egenskaperna är så himla stora.

En billig produkt har också ofta nöjda kunder: Bristerna kan förbises med motiveringen att "jaja, den var ju inte så dyr".

Titta bara på listan över mest nöjda nybilsägare som motormännen presenterade för ett tag sedan. Den toppades av Toyota Yaris, BMW 3-serien, BMW 5-serien - Billig, Dyr, Dyr.

• Medlem
  • 2006-12-07 13:18
Ursprungligen av bewing77:

Titta bara på listan över mest nöjda nybilsägare som motormännen presenterade för ett tag sedan. Den toppades av Toyota Yaris, BMW 3-serien, BMW 5-serien - Billig, Dyr, Dyr.

BMW 3-serie är verkligen en rejält bra och trevlig bil!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-07 12:25

Det sista stämmer säkerligen bra!
Man är ju på ett sätt förbannad på det satans eländet med! Som står där och binder pengar! Den GÅR ju inte at sälja, skulle kännas som att sälja en arm (hehe, inte riktigt kanske) men den och min Fender Jaguar känns verkligen oersättliga för mig och är värdna nästan vad som helst i min ögon.

Sen blir manju sne när man ser vad man kunde köpa/uppleva etc fö pengarna, men jag få rockså sinnesfrid när jag ser på dessa instrument. De stimulerar estetsiskt och genom sin tidlöshet, och är ju så vackra. Det är nog mycket av värdet tror jag!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-07 14:18

Har en kompis som fick BMW feber, det blev nästan tvångsmässigt att ha den senaste (näst näst senaste iaf) BMW 3 serie bilen och köpa i tyskland!

Då kan man snacka om dyr hobby

Klämkäcka mainstreambilar = Instant Bad Business (läs: Audi, Mercedes, BMW, mfl dussinbilar...)

Det är först när man lägger ribban för ett bilinköp på Chris Reas nivå man inte loosar lagt kapital. Snarare tvärtom...

Dessa maskiner som fullständigt trollbinder en likt ett gammalt instrument där visuella intryck, dofter och soundet påverkar en på ett sätt som egentligen inte går att förklara med enkla termer... Magi...

[CENTER]

Ferrari 250GT SWB 1961[/CENTER]

• Medlem
  • International user
  • 2006-12-08 12:08

OT: Oh ... nej tankarna faller genast på en 250 Gran Turismo Omologata. Min favoritbil! :kaaaka!: Jag kör visseligen BMW och är väldigt nöjd med den. Det är dock en flugskit i jämförelse med en 250GTO. Vilken bil, vilken bil!!! Här snackar vi vintage-bilar! :kaaaka!: Byggd mellan 1962-1964 i totalt 39 exemplar. Med 3 liters V12:a på 302 hk (vid 7500 varv) och en vikt på runt 1000 kg så har bilen väldigt bra prestanda även med dagens mått mätt. Vill man ha tag på en 250GTO idag så får man vara beredd att betala över $10M Jag känner förövrigt en herre i Florida/USA som äger en!

Ursprungligen av neriks:

OT: Oh ... nej tankarna faller genast på en 250 Gran Turismo Omologata. Min favoritbil! :kaaaka!: Jag kör visseligen BMW och är väldigt nöjd med den. Det är dock en flugskit i jämförelse med en 250GTO. Vilken bil, vilken bil!!! Här snackar vi vintage-bilar! :kaaaka!: Byggd mellan 1962-1964 i totalt 39 exemplar. Med 3 liters V12:a på 302 hk (vid 7500 varv) och en vikt på runt 1000 kg så har bilen väldigt bra prestanda även med dagens mått mätt. Vill man ha tag på en 250GTO idag så får man vara beredd att betala över $10M Jag känner förövrigt en herre i Florida/USA som äger en!

OT: 250GTO'n och 275GTB'n är också självklart mina favoriter... Finns förövrigt en riktigt go pre-getawayfilm med 250GTO'n som är ifrån tidigt 70-tal med en känd F1 förare bakom ratten som jag formidabellt ryser av... En rysning som en riktigt grym gammal rå analogsynt också kan ge... Slurp!

Ursprungligen av moogpower:

Klämkäcka mainstreambilar = Instant Bad Business (läs: Audi, Mercedes, BMW, mfl dussinbilar...)

Då förstår jag att du har lagt ner planerna på bilköp nu då? Eller är det en gammal Ferrari som ska inhandlas?

Ps. Bilköp kommer alltid att vara en dålig affär, men det är ju knappast med anledning av att tjäna pengar man köper bil, eller en synth för den delen.

[visionfactory]Då förstår jag att du har lagt ner planerna på bilköp nu då? Eller är det en gammal Ferrari som ska inhandlas?

Jag ser fram emot en vacker vår med det motordrivna taket nere... Den skall bli en realitet, men inte i en Ferrari dock...

[visionfactory]Ps. Bilköp kommer alltid att vara en dålig affär, men det är ju knappast med anledning av att tjäna pengar man köper bil, eller en synth för den delen.

Korrekt, för oss dödliga med de bilportföljer som vi har att handla efter, permanent. Men har man riktigt bra med flis över till några klassiker så är det sannerligen en grymt bra och stabil investering, likt konstföremål, målningar el. dyl. Och har man då dessutom ett brinnande intresse för klassiska sportbilar så är det ju helt perfekt!

vintage

Ursprungligen av moogpower:

[visionfactory]Då förstår jag att du har lagt ner planerna på bilköp nu då? Eller är det en gammal Ferrari som ska inhandlas?

Jag ser fram emot en vacker vår med det motordrivna taket nere... Den skall bli en realitet, men inte i en Ferrari dock...

[visionfactory]Ps. Bilköp kommer alltid att vara en dålig affär, men det är ju knappast med anledning av att tjäna pengar man köper bil, eller en synth för den delen.

Korrekt, för oss dödliga med de bilportföljer som vi har att handla efter, permanent. Men har man riktigt bra med flis över till några klassiker så är det sannerligen en grymt bra och stabil investering, likt konstföremål, målningar el. dyl. Och har man då dessutom ett brinnande intresse för klassiska sportbilar så är det ju helt perfekt!

Skönt att höra att jag inte e ensam om att gilla gamla bilar.
har själv 2st klenoder i garaget .
/
Jonas

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-08 12:25

Personligen ser jag ingen konflikt i mjukvara vs Hårdvara, nytt vs gammalt. Använder lika gärna min Legacy som min nyinköpta Moog Prodigy - skillnaden är att Moogen känns mer som ett instrument som låter personligt och olika varje gång, måste spelas för hand (ingen MIDI>S-trig ännu) och därigenom har sina begränsningar. Men begränsningar är också kreativt och ofta källa till roliga lösningar/kompromisser.

• Oregistrerad
  • 2006-12-08 19:45

Förlåt, men Manfred Mann som ni hyllar hela tiden - är det "Blinded by the light"-Manfred? (Fantastisk låt - på topp-10-bästa-låtar-ever-listan om ni frågar mig). Visst är det mycket monosyntslingor - men jag hade ingen aning om att han rankades moogvirtuos. Kul! Ska lyssna igenom igen med nya öron.

...haha, roligt när man får ytterligare anledningar (både bra och mindre bra) till att uppskatta musik.

Bevaka tråden