- theVOID
- Medlem ●
- Göteborg
hehe, jag tycker faktiskt att den gör det, ibland i alla fall!
När vi spelade in i studio sist så käns det som att den där värmen fastnade faktiskt!
Härligt! Har du några wav-filer du kan lägga upp så vore det mycket uppskattat.
"så finns det vissa som som är avundsjuka på folk som äger en analog och försöker övertyga sig själva att VA låter lika bra som analogt."
bara så det står klart. vemsomhelst kan KÖPA nåt analogt, det är inget att vara avundsjuk på. vad man kan vara avundsjuk på (om man är nere med avundsjukan ochsådär) är folks ihärdiga träning, deras kreativa kraft, deras talang eller engagemang. sånt kan man inte köpa för pengar. en VA i händerna på en sådan person smiskar vilken materialsport-taliban med en minimoog som helst på fingrarna varje gång.
sen tycker inte alla att "bra" är samma sak. därför har analogtalibanen fått sitt namn. för att han likt en fundamentalist har MYCKET svårt att se och förstå att andra personer kan tycka att andra saker är "bra" än de han själv upplever som "bra".
Shit asså!!! Visste inte att det var så innihelvete infekterat. Jag skrev det mest som ett skämt men det går visst inte skämta om sånt med analogtalibaner. Varför bli sur, det är ju bara till att skämta tillbaka? Liiiiite distans måste ni väl ändå ha till det ni håller på med? Å sedan är jag inte så säker på att det handlar om avundsjuka. Varför tror ni det förresten? Är det något man borde vara avundsjuk över?
Så knäpp upp översta knappen och kör in en Botox-spruta i överläppen och var lite sköna.
bara så det står klart. vemsomhelst kan KÖPA nåt analogt, det är inget att vara avundsjuk på. vad man kan vara avundsjuk på (om man är nere med avundsjukan ochsådär) är folks ihärdiga träning, deras kreativa kraft, deras talang eller engagemang. sånt kan man inte köpa för pengar. en VA i händerna på en sådan person smiskar vilken materialsport-taliban med en minimoog som helst på fingrarna varje gång.
Liiiiite distans måste ni väl ändå ha till det ni håller på med?
kan bara instämma med syked och fågeln!
...distansen blir kanske klurig när så mycket pengar(dvs oftast jobb) och prestige är inblandat? som så mycket annat urartar det mest till just materialsport - det är viktigt att ha "rätt" saker (analogt/moog/mac/mpc/rör/vintage/rullband mm mm) och framförallt är själva prestationen och bedriften att köpa saker och sedan gärna vara "unik" i sitt ägande och berätta om detta. detta går igen i det mesta som rör människors liv idag och det är inte så konstigt.
sedan så kan jag ju tycka att det var mycket fascinerande att läsa om peter80's närkontakt av CS-80 och daniel303 beskrivning av dess innersta. vilka sköra bestar det handlar om!
även jag själv är svag för det "analoga soundet" (oavsett vad som e g e n t l i g e n är källan) och finner det underligt att somliga inte verkar uppfatta det alls och tycker "värme" är ett totalt icke-existerande fenomen (från dessa håll brukar det också mycket riktigt vara totalt frånvarande). själv får jag utslag av bitcrush-fx men gillar all sampling under 16bit? :kaaaka!:
Haha! I mixen försvinner mycket av ljudet, jag gör ju mest gitarrbaserad musik, moogen spelade någon slags basaktig drone i en låt, men i studion lät det otroligt! Sen från 24bit/96Khz till 16 bit 44.1 så försvann en del! Sedan mixad lågt ibakgrunden försvann ännu mer
.....Ha demna baar spelat upp moogkanalen så.. men har inte den separat här tror jag, skal leta lite!
Ni som äger Minimoog model D.
Har varit sjukt fascinerad av minin sedan min ungdom. Det som satt djupa spår är dels Freddie Hansson i NOICE. Satan i gatan vilket fett minilead han hade, som dessutom kryddades upp med CP80:p Och The Maistro himself..............Manfred Mann. Lyssna på Plattan Angel Station, en orgie i minimoog.
Skulle någon kunna krana fram dessa sköna sounds och köra lite drillar som ovanstående artister:) Har aldrig ägt en Mini för jag trott att alla förväntningar skulle sabba allt. Men det kanske är dags.
Asgarv! Snälla inte analog/digital diskussionen haha!!!
kan man inte tycka att pocherad rödtunga och grlad oxfilé är likagott fast passar bra til olika tilfällen?
Sen är ju alla unga 20 åriga brudar som jag skändar på helgerna ;), ofta vegetarianer, så då få rman vackert bjuda på fisk.
Min bakfylle parallel till att man ofta är tvungen att använda VA/VST synthar helt enkelt för att analogerna ibland är för ostämda, ej går at spara på och hindrar musikskapandet!
Men bägge har sin plats
hmm skall nog sova strax!
Intressant hur en tråd om Minimoogen spårar ut...
Låt folk få gilla vad de vill och är det ett så stort problem om de tycker det de gillar är bättre än annat?
Liten fördom (på skoj): "digital talibanerna" som är aktiva i tråden har säkert också plastväxter hemma. De ser ju ut som riktiga och man slipper vattna.
Mvh
Global Motion (både analog och digital)
I den röda ringhörnan, från 99musik TEAM-ANALOGTALIBAN: TheVOID, moogpower och Demokid. Wooouuu (*publikvrål*, klapp, klapp, klapp)
I den blå ringhörnan från 99musik "TEAM-jag-har-svårt-att-se-att-folk-brinner-för-analogsyntar" RealParakeet, leere och Syked. Wooouuuu (*publikvrål*, klapp, klapp, klapp)
Utsedda till domare och sakkunniga är trion: FREBRIK, Nerkis och GlobalMotion. Wooouuuu (*publikvrål* klapp, klapp och klapp)
Vi har sett dessa läger braka ihop förr, utan att någon segrat. Hur ska det gå denna gången? Har RealParakeets Roland Jp8000 något att sätta emot moogpowers OBX med diskreta komponenter, eller är det Demokids Model D som ska dra det längsta strået i denna kamp? En sak är säker, hur det än går så kommer vi att få en "re-match" inom kort.
I den röda ringhörnan, från 99musik TEAM-ANALOGTALIBAN: TheVOID, moogpower och Demokid. Wooouuu (*publikvrål*, klapp, klapp, klapp)
I den blå ringhörnan från 99musik "TEAM-jag-har-svårt-att-se-att-folk-brinner-för-analogsyntar" RealParakeet, leere och Syked. Wooouuuu (*publikvrål*, klapp, klapp, klapp)
Utsedda till domare och sakkunniga är trion: FREBRIK, Nerkis och GlobalMotion. Wooouuuu (*publikvrål* klapp, klapp och klapp)
Vi har sett dessa läger braka ihop förr, utan att någon segrat. Hur ska det gå denna gången? Har RealParakeets Roland Jp8000 något att sätta emot moogpowers OBX med diskreta komponenter, eller är det Demokids Model D som ska dra det längsta strået i denna kamp? En sak är säker, hur det än går så kommer vi att få en "re-match" inom kort.
Ha ha ha.. Oj.. Tittar in här lite då och då.. Vilken sandlåda det blev i denna tråd, också...
Min platta som jag släppte senast var nästan helt uteslutande gjord med mjukvaroinstrument så, get real. Jag ger platsen till dig Visionfactory som enbiten analogtaliban i röd ringhörna. Dessutom är du grymt mycket bättre på att slåss än mig.
Nej, skämt åsido nu... "why can't we just be friends" passar mig betyldigt bättre. Tack jgb...
haha klockrent
Men snälla... jag skojade ju bara. :eek: Det var inte meningen att starta en dispyt om analoga syntars påstådda överlägsenhet jämfört med VA-syntar. Just nu känns det som att två arméer mobiliserats och står uppställda och redo att drabba samman. Bara för att jag skojade lite. Jag vill bara smita undan och fundera på vad fan som hände. :rolleyes:
det är ju nästan som när jag och pf drabbades samman på sas listan en gång i tiden, hehe...
Tror att många missförstår det där med att moogen är "fet"
En polysix i Unison, eller tom en Nordlead eller JP8000 i Unision är ju "fetare" och smörigare i ljudet förstås.
Men den är oerhört varm och krämig med bara två eller tom en oscillator... och har dessutom den där värmen som exempelvis inte Polysixen (som är grym!!) eller särksilt många andra synthar har.
Sen låter moogen på ngt sätt aldrig "inspelad" även om den är det, den låter alltid som den är "där". Aldrig burkigt.
En liten fundering jag hakat upp mig på: Synthmodet har förstås skiftat, men först vid mitten av 90-talet kom vi in i en period då de gamla apparaterna blev inne. Många av oss här på forumet suktar efter gamla analogapparater - allt ifrån rymdskepps-jupiter8:or till monofoniska maskiner. Tycks som om vi helst skulle vilja täcka väggarna där hemma med synthar. Med detta i bakgrunden; hur kommer det sig att de synthar vi spottar idag - i så väl riktigt livebruk, playbackmimande eller i videor - nästan uteslutande är de minsta monosyntarna? A. Bard står och petar med en Odyssey eller än mindre apparater t.ex. Brittpopparna står likadant med de små monomaskinerna, kombinerat med någon stråkmaskin och elpiano. Gärna liras det ackord playback på monomaskiner.
Nu till frågan: Har jag rätt i att mycket av musiken idag ska andas så lite ambitioner/pretentioner som möjligt, att det är aningen fult att visa sådana tendenser. Om jag har fel; varför syns så få Minimoogar. Är det inte för att det skulle vara att grädda i för mycket. Samma tendens ses ju t.ex. på trumseten, som helst ska vara så små som möjligt. Jag vet inte; det är bara en liten spaning jag har haft de senaste tio åren!
Beror det inte på att 1) monosyntar är billigare, 2) monosyntar är lättare att ha med sig på spelningar, 3) man spelar ändå bara lead/bas/sfx och inte några ackordljud och precis som PF är inne på ser det tuffare ut.