- lohmann
- Medlem ●
oi..
jag har länge funderat på att börja samla på äldre instrument. och jag har nu en liten samling. (pk88, 909, mt32, kawai16 etc)
dock så fick jag nyligen upp ögonen för gamla yamaha/technics-orglar! dom där feta trädonen med dubbel klaviatur, och de feta flerfärgade plastknapparna för alla effekter, instrument och beats.
jag vann precis den här: (tradera)
då är frågan: har du en yamaha- eller technics-orgel? och vad vill du ha för den?
det enda problemet är att dom är förjävla otympliga och bokstavligen otransportabla över större avstånd. (yamahas harpsi-chord-block/talga/rep/snöre/kugghjuls-funktion-grej pajade ofta redan vid transporten hem vid nyleverans) och sen väger dom ju bly med. (..i skrivande stund får jag stånd. :hmmm:)
innan jag dör har jag lovat mig själv att äga ett magasin, fullt med sånna här.
Bra grej att börja samla på då det finns i princip hur mycket som helst till i princip inga pengar. Dåligt om man inte har några hundra kvadratmeter till övers
http://www.blocket.se/li?q=orgel+yamaha&ca=23_3_s&c=30&w=3
Försök få tag på en yamaha yc45d - med ribbon controller och aftertouch i sidled! Verkar asball!
Bra grej att börja samla på då det finns i princip hur mycket som helst till i princip inga pengar. Dåligt om man inte har några hundra kvadratmeter till övers
http://www.blocket.se/li?q=orgel+yamaha&ca=23_3_s&c=30&w=3
Försök få tag på en yamaha yc45d - med ribbon controller och aftertouch i sidled! Verkar asball!
Ser ju rätt lovande ut ja...
---
"du är aldrig tuffare än din sista hit"
Jag skulle vilja ha någon sådan gammal orgel också, men kommer att använda den live väldigt mycket i hårdrockssättning, så en möbelorgel är ju inte intressant.
Då börjar jag fundera, skulle det inte gå att ta en så kallad möbelorgel och såga av den undre delen och med lite elektronikjusterande transformera högtalarsignalen som är ämnad till högtalaren under klaviaturen till en line-utgång istället? Hur svårt kan det vara tror ni?
Jag skulle vilja ha någon sådan gammal orgel också, men kommer att använda den live väldigt mycket i hårdrockssättning, så en möbelorgel är ju inte intressant.
Då börjar jag fundera, skulle det inte gå att ta en så kallad möbelorgel och såga av den undre delen och med lite elektronikjusterande transformera högtalarsignalen som är ämnad till högtalaren under klaviaturen till en line-utgång istället? Hur svårt kan det vara tror ni?
det har gjorts och är möjligt på typ, samtliga. (med mycket arbete, elektroniken sitter oftast i underdelen på äldre yamaha, etc)
jag anser det vara helgerån, men ok.
det har gjorts och är möjligt på typ, samtliga. (med mycket arbete, elektroniken sitter oftast i underdelen på äldre yamaha, etc)
jag anser det vara helgerån, men ok.
Nu ska du få höra på skändning!
Jag hade en sådan när jag var liten. Det var mitt första instrument som jag spelade på (mer om det i tråden om hur man började, som är aktuell nu också.) Men när jag började med piano på musikskolan skulle det vara "anslagskänslighet" vad det nu är för modernt snicksnack. Så morsan fick ta besparingarna och köpa en casiokeyboard. Då passade hon på att ge orgeln till myrorna. WTF!? Men jag var ung och dum och 9 bast och hade en cool blinkande keyboard med stor display och inbyggda rytmer såsom Rumba. Jag var nöjd liksom.
jag har en sån sketen en som jag fick från nåt dagis. på den finns det en tele-lineout på undersidan redan. kanska dags att börja såga....
Vad är det för modell. Och hur många manualer har den? För jag vill helst ha en stor istället för två små, eftersom jag vill kunna göra långa svep i våra rockiga röjlåtar
Helt underbara maskiner. Yamahas Electones är ju så klockrena och har man tur innehåller de en del överaskningar också. Själv hade jag utan tveka skaffat en Yamaha D80 eller D85 om jag bara haft plats. Ännu hellre en EX-2 eller E-70/E-75..dvs. Yamaha GX-1 i presetversioner.
Annars är ju Eminents orglar och deras inbyggda, eminenta (:kaaaka!: ) String Ensemble något att satsa på.
Jasså, ännu en orgelknas, va trevligt, välkommen i den lilla exklusiva klubben Ge fan i mina Technicsorglar bara!
Du kan ju titta lite i min långa röriga tråd om 'Gamla Sunkiga Hemkeyboards', särskilt i slutet, för jag fick helt enkelt spatt på mahognyimitation för några veckor sen...
Förresten mina föräldrars Electone A-505 är kanske till salu, skicka PM till Encore här på forumet, så kan han förmedla.
Förresten, vad heter den modellen du vann på http://www.tradera.com/auction/aid_32043017
SX-U25?
Förresten, vad heter den modellen du vann på http://www.tradera.com/auction/aid_32043017
SX-U25?
jag vet faktiskt inte, en technicsmaskin ..står det bara. (samlare som man är tar man -allt-!)
Någon 99:a skulle säkert kunna få ta den mot avhämtning.
var bor du?
jag vet faktiskt inte, en technicsmaskin ..står det bara. (samlare som man är tar man -allt-!)
var bor du?
Jag bor i Jönköping för tillfället och mormor bor i Huskvarna. Men hon lever och är vid god hälsa och spelar på den då och då. Men när den dagen kommer, måtte det dröja många år än, kollar jag här på 99:an om någon vill ha den.
Jag har en orgel från början av 1900-talet i sovrummet. För att prata gammorgel då.
Det är mer sådana jag gillar
Fast sunkiga hemmaorglar är också lite kul ... om de är riktigt sunkiga.
Vi hade en gammal Yamaha-orgel en gång i tiden. Jag och polar´n Per brukade spe... göra oljud på den. Morsan och syrran gick på orgellektioner. Det är en ganska fet orgel men den saknar autokomp, den har bara rytmsektion. Vettiffan vad det är för en modell bara. Det låter mest oboe och horn om den - glöm alla rockorgelljud. Den har även ett inbyggt leslie som jag tror heter tremolo. Det ballaste på den är en grön regel som gör ljudet lite mer...spejsat. Jag vet inte hur jag skall förklara... det lägger liksom till något kort blippande, frekvensmodulerande ljud. Tyvärr är detta ljud bara monofoniskt.
När syrran flyttade tog hon med sig orgeln men jag tror inte att hon spelade så mycket. Det var väl mest hennes papegoja som häckade på den och gnagde bort träfanéren. Fast det är inte så farligt. Just nu står orgeln hemma hos mormor. Den dag hon sminkar en biskop så vet vi inte riktigt vart vi skall göra av orgeln. Jag vill inte ha den och ingen annan i släkten är direkt musikaliska eller skulle ha vett att respektera denna klenod. Någon 99:a skulle säkert kunna få ta den mot avhämtning.
Nope, tror att det står "Percussion" eller nått under regeln. Orgeln påminner mest om en BK-5C fast utan autokomp.
Oberfunker: Kika här - http://c64.org/~jgb/bilder/ - 751 och framåt är lite bilder på den.
Fyfasiken vad härligt! Suuuuuupersköna bilder på knopparna! kan man övertala dig att sampla lite oväsen från den ... framförallt klickande och knäppande, förskjutande av reglar och sådant
Bland det första som kommer att finnas i mitt kommande boende är en av de där gratis - eller nästan gratis - tramporglarna som man ser ibland. Helst någon med så skön text som denna Urläckert!