Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gammel-orglar sökes!

Tråden skapades och har fått 152 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag planerar att åka till London för att hämta en synth på http://www.synthservice.com/. Holland ligger på vägen. Vi kanske ska göra gemensam sak och göra "99 - the roadmovie" Givetvis tar vi med allt batteridrivet/12V vi kan hitta och skriver låtar hela vägen! Jag har körkort, men vi får väl kanske hyra en större bil och avsätta 3-4 dagar. Någon som är på?

Någon som har testat Yamaha D85 - googlade, men hittade inte så mycket vettigt. Är det en riktigt synthsektion på den, eller vad är den lilla manualen till för?

Jag plinkade på en electone b30 nånting igår. skitkul!

Ursprungligen av segerfalk:

Någon som har testat Yamaha D85 - googlade, men hittade inte så mycket vettigt. Är det en riktigt synthsektion på den, eller vad är den lilla manualen till för?

D85 har en liten solosynth med aftertouch ala GX-1. Presetljuden till den och även till den övre manualen kommer direkt från EX-1, EX-2, E-70 och E-75 som i sin tur har hämtat sin synthteknologi direkt från GX-1:an. Så med andra ord kan man få en liten smakbit på GX-1 med en D85 (tror dock inte att synthljuden på den är sådär superkul). Folk som testat säger att det låter Yamaha SY-1.

Oj...rörigt. Hoppas att du fick ut något av det. :kaaaka!:

Det lät kul med "99 - the roadmovie". Men tror inte att min ekonomi kommer att tillåta det där.

• Medlem
  • Borås
  • 2006-10-05 14:51

hehe,
hade en stor viggen som bara var ivägen hemma, skänkte den till ett gruppboende här i stan för ca ett halvår sedan

Jag fick svar av en av de jag skickat förfrågan till. Han svarade på knacklig engelska och sa att det skulle komma nån och kolla.. är den kvar efter helgen så kanske jag kan få köpa den.
Med tanke på att det säljs flera såna och de verkar inte överdrivet sällsynta, så tror jag priset kommer ligga relativt lågt. (Har sett en Eminent 2000 Theatre för 150EUR!)

Ursprungligen av synthmicke:

Jag fick svar av en av de jag skickat förfrågan till. Han svarade på knacklig engelska och sa att det skulle komma nån och kolla.. är den kvar efter helgen så kanske jag kan få köpa den.
Med tanke på att det säljs flera såna och de verkar inte överdrivet sällsynta, så tror jag priset kommer ligga relativt lågt. (Har sett en Eminent 2000 Theatre för 150EUR!)

Jo, i och med att det är ett inhemskt märke så är de både vanliga och billiga. Jag har iof sett en Eminent GT 2000 i Danmark för 2000 pix för något år sedan. Hade dock ingen möjlighet att hämta upp den då.

Hade ju varit bra om man bara kunde åkt till danmark..

• Medlem
  • 2006-10-07 20:58

Jag hade en Yamaha Electone-nånting. Ostigt som tusan! Den sålde jag och ångrade mig snabbt, så jag skaffade mig en japansktillverkad Hammond. Tänk er de sköna tangenterna från hammondorglarna men med ljudet och de inbyggda trumkompen från en Yamaha! Även den är såld nu. Det var nån figur som köpte den för 500 kronor till sin dotter.

Tusan! En Eminent 1500 som är gratis! airwolf (och andra?) hoppas du/ni kan ställa upp på kort varsel.. blir det affär så kan det knappast dröja med slutförandet.. vore bra om man kunde ha nån plan..

• Medlem
  • 2006-10-08 18:19

Tusan! En Eminent 1500 som är gratis! airwolf (och andra?) hoppas du/ni kan ställa upp på kort varsel.. blir det affär så kan det knappast dröja med slutförandet.. vore bra om man kunde ha nån plan..

vadå gratis???? hänger inte med här?

Som sagt, jag är på, men vi måste till London också. Kan åka på kort varsel.

Nu får du allt berätta lite mer.

Nja.. om det är så att jag får kontakt med nån, så vore det bra om man kunde få med nån annan.. vore perfekt om denne också hade nåt på gång där. Den som var gratis är redan borta.. inte så konstigt.. jag fick inget svar heller.. inte säkert att alla holländare förstår engelska för den delen..

• Medlem
  • International user
  • 2006-10-11 13:21

synthmicke: Nja, holländare är bra bevandrade i engelska. Min allmäna erfarenhet är att om man frågar en tysk om han pratar engelska svarar han "yes, a little..", frågar man en holländare svarar han "yes, of course!".

• Medlem
  • 2006-10-12 08:21

mec: Trevligt! Glöm inte turbofladdra med benen i sidled för extra tryck.

Fixa midiklockstyrd strypare/spjäll på fläkten då, om det ska va så märkvärdigt. Jag tänker fan inte fotpumpa min framtida tramporgel iaf.

• Medlem
  • Staffanstorp
  • 2006-10-12 20:37

Alla pneumatiska brytare jag hört klickar för mycket. Annar är det en lysande ide!
Jag får helt enkelt spela och trampa manuellt. Det är skitcoolt det med!

edit:
Jag trodde du menade tryckluft separat till varje pipa..

Man skulle &så kunna köpa en billig asea robot, och låta den spela..

Vem sa pneumatik? Då ska ju en kompressor och en cistern skakas fram.
Du kan ju använda stegmotorer, magnetventiler eller utväxlade servomotorer - dom ska ju ändå befinna sig i närheten av fläktmotorn, så dom hörs inte mer än luftströmmen in i orglen.

Visserligen blir allt det där dyrt... Bara midi't blir dyrt...

Ett annat alternativ på elektrifieringsanalogmetod är ett elektroniskt relä som är inställd på auto-on/off med tidsintervaller, dom kostar nästan inget (altså typ 200:- ). Sätter man direkt på fläkten bara. Eftersom den arbetar med luftmotstånd mot orglen lär den fort gå ner i varv. Motståndet skulle man kunna styra med en enkel T på röret och X mängd vitullsstoppning där för överströmmning.

Eehmmm, kanske skulle skaka fram en gammal pjäs själv och leka med, jag råkar ha allt material hemma för tusan...

• Medlem
  • Staffanstorp
  • 2006-10-12 22:41

Nu blev jag sugen på att modda orglen... men
jag skall låta just denna vara som den är. Den är rent för fin för att utsättas för experiment.
Det är dessutom roligt och utmanande att behöva spela korrekt ibland..

Den gamla Viggen som jag fick däremot.. den skall till offeraltaret imorgon för organdonation. Förvånansvärt hög kvalitet på både keyboard och fjädertank.
Sådana grejor är alltid bra att ha liggandes om ifall att..
Ett hett tips för er som är sugna är loppmarknader. Där slänger dom orglar för att ingen vill (ville) ha dem.

Ursprungligen av mec:

Ett hett tips för er som är sugna är loppmarknader. Där slänger dom orglar för att ingen vill (ville) ha dem.

Ofta är just dom exemplaren så gamla att dom inte har trummor, komp eller ens orgel-attack. Bara tut-tut i olika, fast lika, nyanser. Minns att det stod en sån trist tut-tut i skolans musiksal med grava kontaktfel och missljud.

-Men man ska aldrig förvåna sig över vad folk slänger. You never know

Har fått svar på en annons jag mailade förfrågan om. Det är en eminent 1500. Jag är väl inte så duktig på att formulera mig, men jag erbjöd iaf 150euro, kunde tänka mig 200. sen kunde jag ge mer om han kunde ordna transport, men ha sån tur som Per-Kristian i Norge, det lär man väl aldrig ha..

Ursprungligen av ACID LIZARD:

-Vet ej vad den har för ljud, men det får nog plats några desktoppar...

http://www.blocket.se/vi/9715131.htm?ca=11_s

Den ser ganska snikig ut, 6 drawbars, en attack, 6 sololjud, 8 rytmer med variation, autokomp, två arpeggioljud med mönstervariation, två drawbars på nedre manual - inga sololjud. två basljud, några mixmöjligheter mellan upper/lower. Ser inga effektliknande reglage, kanske vibrato, så den verkar inte ha ensemblen, om jag får gissa. Fast jag kan ju inte läsa på den skitbilden. (Lär folk ta foto för helvete ). Dom svarta till höger KAN vara låtsasleslie.

• Medlem
  • Borås
  • 2006-10-14 15:16
Ursprungligen av charliecrash:

Den ser ganska snikig ut, 6 drawbars, en attack, 6 sololjud, 8 rytmer med variation, autokomp, två arpeggioljud med mönstervariation, två drawbars på nedre manual - inga sololjud. två basljud, några mixmöjligheter mellan upper/lower. Ser inga effektliknande reglage, kanske vibrato, så den verkar inte ha ensemblen, om jag får gissa. Fast jag kan ju inte läsa på den skitbilden. (Lär folk ta foto för helvete ). Dom svarta till höger KAN vara låtsasleslie.

Jag älskar när du pratar så där snuskigt nördigt, charlie.

• Medlem
  • Borås
  • 2006-10-15 21:40
Ursprungligen av charliecrash:

Oh, shit. Och jag som har 300 spänn också! Och jag som bor i Älvsborg!

• Oregistrerad
  • 2006-10-19 00:01
Ursprungligen av Kinor7:

Oh, shit. Och jag som har 300 spänn också! Och jag som bor i Älvsborg!

Jag ringde på den där dagen efter att annonsen kom ut (har en likadan bergman redan men den är lite kinkig, dessutom står den i malmö)..

9 i kör före...

kul

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-14 20:39

Köp för fan! Det är ju en Klavitron! Roth-Händle har väl en?

Älvsborg... Inte en chans jag kör så långt för den.

En musikaffär på blocket sålde en för 3500:-. Så schysst pris...ingen string ensemble dock.

Nej, jag skulle gissa den är "Entry-level" i sin serie. Lite tut-tut och pyskabump. Men fan, hade det varit skåne hade den varit här nu
Ingen i göteborgsområdet som giter hämta den till mig? Jag ska upp nästa helg.

Rubriken säger synth, hm, men är inte GEM gamla kombo-orglar. Halvtaskiga piano/clavinett, orgel och en smaskig rytmdel.

http://www.blocket.se/vi/9067392.htm?ca=22_s

Bevaka tråden