- charliecrash
- Medlem ●
- Hörby
Rubriken säger synth, hm, men är inte GEM gamla kombo-orglar. Halvtaskiga piano/clavinett, orgel och en smaskig rytmdel.
Jovisst, jag hittade en grym samlingssida om GEM imorse... Det där kan vara en 70talare t.o.m.
Chickidicheck.. 300 spänn, http://www.blocket.se/vi/9120818.htm?ca=22_s
Chickidicheck.. 300 spänn, http://www.blocket.se/vi/9120818.htm?ca=22_s
Den DÄR var sniken :), men kul design. Väldigt kort, man får knappt in knäna till volympedalen och nå tangenterna samtidigt.
Bara fyra rytmer och komp, kanske arpeggio. Där finns reglage för decay av bas, upper och lower iaf. Notboken visar en bild på en något fetare modell. Måste va några knappar bakom boken, för det syns inga yamaha-style drawbars. Dom är halvmåneformade, precis som på de stora CS syntharna.
Den eminent 1500 jag fått svar på, den kan jag få för 150euro. Jag hade ju tidigare även en 310 på gång, men trodde jag skulle missa den pga att jag inte kunde hämta den då. Nu har det visat sig att flera köpare inte heller kunnat hämta den, så först till kvarn i princip...
Priset jag och han "kom överens om" var 200euro, så det blir väl kanske det ändå. En köpare hade erbjudit 300, men som sagt, den är fortfarande kvar... Jag har dock inte pengar till båda, så nån får vara med och köpa..
Den eminent 1500 jag fått svar på, den kan jag få för 150euro. Jag hade ju tidigare även en 310 på gång, men trodde jag skulle missa den pga att jag inte kunde hämta den då. Nu har det visat sig att flera köpare inte heller kunnat hämta den, så först till kvarn i princip...
Priset jag och han "kom överens om" var 200euro, så det blir väl kanske det ändå. En köpare hade erbjudit 300, men som sagt, den är fortfarande kvar... Jag har dock inte pengar till båda, så nån får vara med och köpa..
Som sagt... jag är alltid redo att köpa en Eminent. Kvittar mig vilken av modellerna det blir så länge den har string ensemble.
När du väl får tag i en såndär, är det demouppladdningstvång hit in. Så det så!
Ok.. men hur blir det med samåkningen då? Jag åker knappast uppåt och hämtar upp. Vet ju inte var du bor, Airwolf.. (Eller om nån mer var sugen)
Ok.. jag får ringa runt lite, men blir väl att jag får hyra ett släp på statoil eller nåt sånt..
Ska först kolla med en flyttfirma, sen kolla med min svåger om han har en kärra att låna ut. (Antingen privat eller genom jobbet) Synd inte farsan jobbade kvar (pensionär), då kanske jag kunde lånat kärra därifrån..
Ni som vill med, pm:a mig med namn och telefonnummer, så slår jag en signal när jag kommer närmare er. (Hoppas det kan bli kommande helg, eller så får det bli nästa, men ju snabbare desto bättre chans att få tag i nåt)
Kollat med fraktfirman, men kunde inte få besked förrän tidigast fredag, så håll ut och håll även tummarna att de finns kvar när det är dags att hämta. (Går det inte med fraktbolaget inom rimlig tid, så blir det till att hyra släp och köra själv och hämta.) Jag frågade även om vad det kunde kosta, men han visste inte så noga, det beror ju helt och hållet på om det blir fler frakter runtomkring. (Alla delar på fraktkostnaden) Han sa iaf ca 3000, vilket är ungefär vad det skulle kosta om man åkte själv. (En person) Men ska man vara ensam om frakten (Dvs de kör och hämtar och lämnar bara det man ska ha) så blir det skitdyrt. Räkna med totalpris på minst 3000 iaf när det gäller samfrakt. (Som sagt, jag har bara råd med ena)
Tänk att det var orglar (!) som blev 2000-talets 909-or...
Hmm.. tänk om det blir 2 orglar till MIG! (Fast det blir nog svårt få dom på kredit, hehe)
Snart löning också...
Finns en Eminent 510 deluxe också.. den hade inte varit fel heller.. (så här är det: om fler är intresserade får de leta fram egna objekt så får vi se hur det ordnar sig med transport)
På fredag får jag ev. reda på hur det förhåller sig med transport. (Om de kan köra förbi Holland och hämta upp ett par orglar)
Hmm.. lite strul.. hade ju varit bra om man kunnat förutse detta.. lite svårt betala för en orgel om det inte går sätta in pengar på säljarens konto.. fraktfirman betalar givetvis inte heller.. nån som vet nån bra lösning? Säljaren föreslog UPS, men det verkar skitdyrt. Western Union är något billigare, men billigast verkar rek. brev vara, med spårning.
Sen så måste jag ta ut valutan i Euro också.. (de i Holland har ju den valutan.. hehe)
Slutar väl med att jag blir tvungen att åka själv ändå och hämta.. hade helst velat slippa det.
Alternativt att nån åker och hämtar åt mig.. jag kan betala med hårdvaluta..
Jag la upp lite nya Youtube filmer på GX-1 an, Mellotroner men även lite snuttar med min Technics U-90 orgel.
Lite autokomp
http://www.youtube.com/watch?v=yDH3SZR7mho
Lite stråkmaskin
http://www.youtube.com/watch?v=Cx0WLvMg6cY
// Mattias
Finns det nått generellt tips på vad man ska kolla på om man hittar orglar på loppis, nått specifikt som manser på dom om dom är bra, funderar om det vore kul med enorgel att ha i jobbstudion, enbrun med knappar och allt vore kul!
Finns det nått generellt tips på vad man ska kolla på om man hittar orglar på loppis, nått specifikt som manser på dom om dom är bra, funderar om det vore kul med enorgel att ha i jobbstudion, enbrun med knappar och allt vore kul!
I orgel väg i studion just nu så har jag
2 Solina
1 Thomas
3 Yamaha
1 Hammond l-100
1 Walton Jami
1 Technics U-90
1 Malmsjö
1 Viscount
1 Crumar (mer en synth fast det ser ut som en hemmaorgel)
1 CRB
1 Elgam
1 Jen Allegro
1 Baldwin orgasonic
1 Bergman Klavitron
...och det enda man kan säga är att dom alla låter olika förutom kanske dom tre Yamaha orglarna som är rätt snarlika varandra (föga förvånande). I princip så har alla orglarna ovan baspedaler och trummaskiner. Jag tror det man ska tänka på är att hitta en orgel som det händer grejer med när man bara står och leker...om man får ideer och uppslag bara när man pillar lite. Jag tycker såklart att dom alla är oumbärliga även om jag inte använder alla så ofta men det kan finnas ett ljud eller en rytm som är hemskt coolt i rätt låt på rätt ställe. En annan kul grej är att det ofta finns ingångar på baksidan som man kan dra in externa ljud genom högtalarna och lesliet (den roterande högtalaren).
En kort film från Yamaha D-80 orgeln
Efter att ha besök roth-händles studio sida, sett filmer/bilder, läst.. man får lust att flytta längre ut i obygden och skaffa sig en ladugård att ställa saker i. Hmm..
Roth-händle: Om du fick välja en.. bara en.. orgel att ta med till en öde ö... vilken skulle det bli?
Ooohhh...Då blir det nog Optiganen. Den optiska Orgeln som spelar flexidiscar med riktiga instrument loopar...Den blir liksom aldrig tråkig.