Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hitta OS Roms till EX5 idag?

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-07 17:32

Någon som vet vart man kan få tag på OS Roms till Yamaha EX5 i dagens läge?
Ser ut som att jag har det nästintill äldsta som finns både på Main Rom och TG, version 1.03 på båda.

Har hittat lite diskussioner om det på www.ex5tech.com men för att vara ärlig så förstår jag faktiskt inte vad de pratar om, och så vill jag gärna kommunicera på svenska och veta om det finns något ställe i Sverige man kan vända sig till.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-10-07 22:42

Det e bara till att ringa Yamaha i Gbg så fixar de biffen! Jag fick hem PROMar å testade men tyvärr var TG-PROMen för EX5. Ringde upp Yamaha igen å de skickade rätt direkt.

Annars kan man prova att maila:
http://www.yamaha-europe.com/yamaha_europe/sweden/service/030_contact/sparepart/index.php

Du behöver 4st PROMar:
XT350101 (v.1.11)
XT351101 (v.1.11)
XT352206 (v.1.14)
XT353206 (v.1.14)
(saxade från min egen tråd på EX5tech). Var försiktig vid installation! Benen måste oftast "justeras" för att passa in snyggt i socklarna å tar man i för mkt kan de gå av!

Installation:
http://www.ex5tech.com/rom_replace.html
http://www.attfield.co.uk/ex/romreplacementp1.htm
(bättre, mer utförlig guide)

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-07 22:50

Åhå, tackar för det svaret!
Men hur mycket kan det tänkas kosta tro? och måste man på något sätt vara registrerad eller något tjoffs?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-07 22:53

Haha! Jag antar att jag är trött, men steg två i den här guiden var riktigt kul
http://www.attfield.co.uk/ex/romreplacementp1.htm

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-10-08 00:40

Näe, det brukar vara gratis. Jag har uppdaterat en EX5r å en EX7 å aldrig betalat nåt. Det skadar iofs aldrig att vara trevlig (vare sig man mailar eller ringer).

Citat:

Replacement of the cat is left as an excercise for the user.

e ganska kul avslutning på guiden oxå.

Ursprungligen av Bobbski:

Någon som vet vart man kan få tag på OS Roms till Yamaha EX5 i dagens läge?
Ser ut som att jag har det nästintill äldsta som finns både på Main Rom och TG, version 1.03 på båda.

Har hittat lite diskussioner om det på www.ex5tech.com men för att vara ärlig så förstår jag faktiskt inte vad de pratar om, och så vill jag gärna kommunicera på svenska och veta om det finns något ställe i Sverige man kan vända sig till.

OS Roms? blir EX5 snabbare eller?

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-10-08 13:10

Nej, TG-PROMarna fixar till lite småbuggar i presetljuden å OS-PROMarna fixar till sequencern å dess timing. Typ...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-08 16:38

Mårre: I det där rerservdelsformuläret du länkade till hos Yamaha, där ska man fylla i en massa jox som jag inte vet så mycket om, som t.ex. inköpsdatum, butikens namn och stad. Är det viktigt att ha med det tro? Köpte den begagnad och den har gått mellan några människor sammanlagt så det är inte så lätt att få fram den informationen, och vad händer när jag fyllt i det, skickar de då prylarna till mig bara sådär?
.. och vart hittar man serienumret?
Många frågor!

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-10-08 18:17

Jag köpte min EX7 i Tyskland via eBay. "Inköpsdatum" skrev jag när jag köpte den beggad (ungefärligt datum), "butikens namn" skrev jag begagnad privatköpt och "stad" skrev jag nog något med Tyskland. Tror inte det är så viktigt men du måste fylla i nåt där för att det ska funka. I det här fallet handlar det ju om PROMar som ska uppdateras (å inte något som är trasigt). Serienumret bör du hitta på en lapp vid powerknappen och "strömkabelsingången" på baksidan.

När allt e klart så brukar de skicka grejerna på stört. Jag fick hem PROMar på 2-3 dagar.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-08 19:16

Sådär, då var det beställt och jag får tacka så mycket för hjälpen!

Jag skriver säkert igen sen när jag råkat bryta av vartenda ben på alla roms och dessutom råkat skruva in katten under luckan! :kaaaka!:

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-19 20:40

Jag har nu fått ett litet paket från Yamaha, men tyvärr fick jag bara ett av fyra PROMs. På de övriga tre står det "Back order". Innebär det att de kommer senare eller att det helt enkelt är slut tro?

Någon som sitter på några gamla PROMS? Jag har som sagt ett väldigt tidigt OS i min nu, så jag skulle nöja mig med ett som var lite nyare än det jag har nu, det behöver inte vara det nyaste som släpptes. Jag kan erbjuda pengar för frakt och en hundring för dem.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-11-19 21:27

Vilka saknar du? Jag kan ha 2st TG-PROMar liggandes nånstans (får leta lite).

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-19 21:41

Jag saknar alla utom XT353206 (v.1.14).
Kan man uppdatera exempelvis OS men inte TG och tvärtom, eller måste man uppdatera alla fyra samtidigt?

• Medlem
  • Järfälla
  • 2006-11-19 22:30

Hur får man fram dessa versionsnummer?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-19 22:40

Hur man vet vilken version som sitter i ens synth menar du?

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-11-19 23:39

Vilket flyt du har isåfall!

Hittade mina som blivit över och de är:
XT352206
XT353206

men jag fattar inte. Du fick ju bara en av fyra skrev du? Det måste innebära att du inte kan uppgradera OS:et, bara TG:n...
Jag pratade med nån nisse på verkstan och han mumlade nåt om att man var tvungen att uppgradera allt för att det skulle funka. Annars kunde det bli kaiko.

pme:

Citat:

Save any unsaved work first, then hold down VOICE, H, 8 (latter two on the bank buttons, not the numeric pad. This will tell you the version number.

• Medlem
  • Lidingö
  • 2006-11-21 14:27

Rommar

För att kolla version gör så här:

EX5/7: VOICE + BANK H + PART 8
EX5R: VOICE + 6 + 9 (samtidigt på den numeriska delen)

Jag hade 1.03 själv innan jag gick upp på den senaste versionen och skillnaderna var främst att presetljuden blev "skarpare och mindre dova" samt att vissa ljud ändrades och vissa fick nya namn. Största skillnaden blev dock att midi-timingen blev några snäpp bättre. Läste någonstans att Yamaha höll på att dra på sig en stämning ifrån Steve W pga att de hade använt namn som inkräktade på hans alster (??) Skröna eller ej? F-n vet.....

M v h

Danne

• Medlem
  • Järfälla
  • 2006-11-22 09:36
Ursprungligen av my03:

För att kolla version gör så här:

EX5/7: VOICE + BANK H + PART 8
EX5R: VOICE + 6 + 9 (samtidigt på den numeriska delen)

Jag hade 1.03 själv innan jag gick upp på den senaste versionen och skillnaderna var främst att presetljuden blev "skarpare och mindre dova" samt att vissa ljud ändrades och vissa fick nya namn. Största skillnaden blev dock att midi-timingen blev några snäpp bättre. Läste någonstans att Yamaha höll på att dra på sig en stämning ifrån Steve W pga att de hade använt namn som inkräktade på hans alster (??) Skröna eller ej? F-n vet.....

M v h

Danne

1.05 på min. Tack för infon!

Bra att veta detta ... Är rätt sugen på just en EX5:a har jag hajat ... Visst är det de som också har VL inbyggt? Trevlig maskin - synd bara att de är blå. Special Edition-varianten lär ju inte vara så lätt att få tag på

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-11-21 18:44

Öbërfüñkër: japp, EX5 har en röst VL inbyggt! Låter riktigt bra oxå.

Ursprungligen av Mårre:

Öbërfüñkër: japp, EX5 har en röst VL inbyggt! Låter riktigt bra oxå.

That does it ... Måste ha en. Den verkar ju kunna riktigt mycket.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-21 22:23

Mårre: Ah, fan att jag bara fick en då, annars hade det ju gått, buhu! Synd att det inte gick att uppgradera var för sig också då. Nåväl, jag får tacka ändå och istället hoppas på att det där "Back order" som stod på följesedeln innebär att det skickas senare, men jag är skeptisk

my03: Det är just MIDI-tajmingen jag vill åt, min spelar otajt
Det där om att presetljuden är mindre dova, innebär bara det att de har fått sig en höjning i diskanten av de befintliga filtren, i vardera patch, eller innebär det en ljudförbättring överlag?

Oberfunker: Klart du ska ha en EX5! Jag behöver någon att byta patchar med
Jag skulle inte byta bort min för allt smör i småland. Inte ens för något betydligt dyrare. Eller tja.. jag skulle gärna byta till något betydligt dyrare, sälja den dyra och köpa fler EX5:or, höh.
Inte blå! Mörkblå metallic, om jag får be
Men den är inte så jätteblå. Väldigt konstig färg som ser nästintill svart ut så länge man inte har skarp belysning rakt mot den.

Edit: Stavvfäl.

• Medlem
  • Lidingö
  • 2006-11-22 14:30
Ursprungligen av Bobbski:

my03: Det är just MIDI-tajmingen jag vill åt, min spelar otajt
Det där om att presetljuden är mindre dova, innebär bara det att de har fått sig en höjning i diskanten av de befintliga filtren, i vardera patch, eller innebär det en ljudförbättring överlag?

Hehe. Självklart

I mina öron har de ljud som är "kvar" fått mer diskant (säkert pga filterpill ifrån Yamaha). Däremot så byttes en del patchar även ut om jag kommer ihåg rätt.

Att yamaha säger "backorder" är inget att vara orolig för. Det innebär att du snart får ytterligare ett paket med resterande 3 prommar (har hänt mig då jag beställde nya pottar till en CS2x också. Tänkte samma sak som dig då, men så damp det ner ett paket.... ).

M v h

Danne

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-22 17:31

my03: Woho! Då kommer det väl förr eller senare då, tackar för svar!

Har en EX5R på ingående här ... 3500:- låter väl rätt okej, eller?

Få se bara hur mna kan ROMma om den ... om det blir nodvändigt. Vill absolut ha senaste - rätt många fixar med det verkar det som

• Medlem
  • Lidingö
  • 2006-12-12 10:10

coolt

Ursprungligen av Oberfunker:

Få se bara hur mna kan ROMma om den ... om det blir nodvändigt. Vill absolut ha senaste - rätt många fixar med det verkar det som

Det är ett helt okej pris faktiskt. Har den något extra "lull" som minne, asib-1 scsi, flash?

Såg ditt inlägg på ex5tech. Är inte helt säker nu, men jag "tror" att vl70m-editorn ska fungera riktigt bra mot ex5:ans vl också. Finns en editor att tanka hem ifrån Yamaha.

M v h

Danne

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-12 19:15
Ursprungligen av Oberfunker:

Jag tycker det låter som ett jävligt bra pris! Jag vill ha en sån jag också. En EX5 räcker inte till för mig, höh.
Själv väntar jag fortfarande på att mina roms ska dyka upp, hrmm... kanske ska slå dem en pling imorgon och höra vad de säger om saken.

Missade era svar

Det blev den ... 3500:- inklusive frakt rentav. Mycket nöjd. Den har klockrena ljud och möjligheter. Arpeggion är inte minst riktigt inspirerande att jobba med. Och snygg är den också!

Ska kolla in det där med chippen asap ...

• Medlem
  • Lidingö
  • 2007-01-27 20:23

Hej Ober,

jo, den är faktiskt riktigt duktig på arps. På Ex5tech finns ju dessutom motif-arpeggiosar att ta ner också (kommer inifrån Yamaha). Tydligen togs dessa fram till Motif på just en EX.

(här finns de: http://www.ex5tech.com/ex5ubb_cgi/ex5tech_DLs.cgi?MotifARP).

M v h

//Danne

Coolt, Danne! Man tackar!

Länken fungerade förvisso inte här men jag är medlem på sidan så jag borde kunna snoka upp dem. Seriöst cool, denna synth!

Försöker just leta reda på vilken editor som egentligen är smidigast ...

Bevaka tråden