Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hitta OS Roms till EX5 idag?

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Angående "Back order" från Yamaha. Jag ringde Yamaha och beställde nya filtmattor till klaviaturen på en gammal KX88, fick ett brev efter några dagar... Back order! Det fanns tydligen bara ett par ex kvar på något lager i Japan. Gissa om Jag blev förvånad när det efter någon månad dök upp ett paket på posten!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-01-30 15:07

Nu har jag fått de senaste PROMSen och installerat, och EX5 är nu... död
Jag har petat i kretsarna på rätt plats, och de ser åtminstone ut att sitta i ordentligt med alla ben, inget ser ut att vara böjt eller skadat.
Jag stoppade i dem och gjorde omedelbart en factory reset som det stod att man skulle göra och allt verkade frid och fröjd.. fast jag kom aldrig till menyn där jag får välja fabriksåterställning, men den har konstigt nog utfört en, då välkomstmeddelandet bytts ut mot "Welcome to EX World. I am ready!!" och sen händer inget mer. Nada. Går inte att trycka på något, bara skärmen lyser, inga dioder. Ingen reaktion från klaviaturet. Jag har inga MIDI-kablar i.
Ska prova att sätta i och se om den sänder MIDI... *tjoff*.. Nix, varken MIDI in eller ut.

Någon som har en idé om vad jag ska ta mig till? :/

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-01-30 15:19

Kan du testa att återställa den?
Dvs stoppa i det gamla OS:et?

Kontrollera annars att de sitter i korrekt.. det kan se ut som om de sitter bra i men om det går, kontrollmät med en multimeter att det är kontakt mellan benen(lite kommer du åt på ovansidan) och sedan var de går på kretskortet(om du kommer åt).

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-01-30 15:33

Saddox: Stoppa i det gamla OS:et blir lite knivigt men är inte omöjligt. Jag bockade såklart benen på några av chipen när jag skulle dra ur dem, men det går nog att ordna tror jag.
Ska prova att mäta också. Kämpar med de där miljarder skruvarna, puh.

En annan sak som skulle vara bra att veta är om jag verkligen fått rätt PROMS. Det står någon form av beteckning på dem, vilket inte säger mig någonting.. men det sitter också påklistrade lappar med exempelvis beteckningen XT350101 på, och enligt dem stämmer allt, men det skulle vara kul att veta om klisterlappen verkligen stämmer överens med numret som står tryckt på själva kretsen.

Att rycka ur backup-batteriet också, kan det göra något tro? Jag skulle vilja kunna komma in i menyn där jag ställer in allt sånt där och så långt kommer jag ju inte nu.. kanske har det hängt sig på något vis och lossnar om man lossar batteriet ett litet tag?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-01-30 16:15

Den lever!

Kunde inte komma åt att mäta.. det var några kablar som satt fast i kretskortet som jag inte kunde lossa på och kunde därmed inte komma åt undersidan, så jag satte i de gamla romsen istället och då funkade den finemang.. och hade dessutom inte alls återställt sig. Alla mina gamla patchar fanns kvar.

Ska ta en till titt på det här ikväll, måste ge mig iväg.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-01-30 17:09

Provade att sätta i det nya igen, men samma sak igen. Helt dött.
Tre månaders väntan på att få prylarna, och så blir det såhär, snacka om antiklimax.
Jefla siiit!
Ska ringa Yamaha och höra om de har fler på lager imöra!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-01-30 19:26

Ja.. då måste ju något vara skumt med de där PROMsen... helt klart.

Hehe.. ja.. det är en bjässe.. byggd som en stridsvagn.

Det är oerhört viktigt att du ersätter rätt gammal krets med motsvarande ny. Du måste matcha numren på etiketterna. Varje krets är individuell och inte som t.ex. minneskretsar där det inte spelar någon roll om en 512:a byter plats med en annan 512:a.

Och se till att den lilla urgröpningen på ena kortsidan av kapseln pekar åt samma håll som den förra. Titta inte åt vilket håll texten på etiketten sitter.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-01-30 20:14

Stefan: Jag var mycket noga med det och är säker på att jag satte dem i rätt ordning. Jag utgick från länkarna och hur de förra satt i, och det verkar som att det är rätt så. Det funkar iallafall med det gamla operativet. Det jag däremot inte är säker på är att de själva lyckats klistra på rätt lapp på rätt krets. Antingen det, eller att det helt enkelt är fel på någon av kretsarna.
Tänkte jag skulle fråga dem imorgon om de vet vad respektive krets ska ha för märkning för respektive artikelnummer

OK, låter som om du har koll på läget. Finns en del info på ex5tech om bytet.

Har provat att beställa per hemsidan, men man borde kanske ringa istället ... Få se om jag får rätt på det ...

Tack till Bobbski för vinken att han fått sina komponenter. Hoppas det kommer att funka till slut!

Fick just svar från Yamaha! Skickade mail igår - de är snabba som attans!

XT353206 är det enda av chippen som finns inne för tillfället men de tre andra är beställda åt mig med beräknad leverans om 2-4 veckor. Och det hela ska tydligen kosta gratis. Alldeles underbart!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-02-01 16:04

Ahaaa! Man kan skicka mail också, det tänkte jag inte på. Har bommat telefontiden tre dagar i rad nu.. Förstår inte hur de kan stänga telefontiden så okristligt tidigt som 12:00... finns väl inte en männsiska som är vaken så dags?
Får bli ett mail då.

Oberfunker: Nemas problemas

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-02-05 20:04

Nu har jag köpt mig en ny EX5, silverversionen, och iochmed att den innehöll det senaste operativsystemet så kan jag direkt säga att det var en del skillnader jag inte läst om tidigare, nämligen att det går bra mycket snabbare att byta mellan olika programplatser. Att byta ljud går ungefär dubbelt så snabbt som innan, om inte mer. Den tycks reagera på allting mycket snabbare, även när man editerar ljud och ska byta mellan olika menyer.
Presets är som sagt lite omgjorda och jag TROR att det kommit till några nya.
En annan sak som jag aldrig hört talas om tidigare är att jag tror att det här med uppiffningen av en del patchar inte bara beror på att de skruvat till patcharna, utan att själva AWM-samplingen är lite upphottad. En del av mina egna tillskruvade ljud låter nu lite annorlunda, som tur är dock bara till det bättre. Låter inte lika mycket burk över det hela. Mer rent.
Jag tror också att det gick lite snabbare att ladda en bank från diskett.

Har inte kollat det här med MIDI-timing än, ska väl bara vara till det bättre vad jag förstått, men har inte hunnit jämföra än. Bara suttit och spelat för hand hittills.

... och nu förstår jag vad det menas med att SCSI är segt.. ojoj, tar tid att ladda in saker där, men det spelar inte så stor roll, nu går det verkligen att göra ungefär precis vad man vill.

Ursprungligen av Bobbski:

Nu har jag köpt mig en ny EX5, silverversionen, och iochmed att den innehöll det senaste operativsystemet så kan jag direkt säga att det var en del skillnader jag inte läst om tidigare, nämligen att det går bra mycket snabbare att byta mellan olika programplatser. Att byta ljud går ungefär dubbelt så snabbt som innan, om inte mer. Den tycks reagera på allting mycket snabbare, även när man editerar ljud och ska byta mellan olika menyer.
Presets är som sagt lite omgjorda och jag TROR att det kommit till några nya.
En annan sak som jag aldrig hört talas om tidigare är att jag tror att det här med uppiffningen av en del patchar inte bara beror på att de skruvat till patcharna, utan att själva AWM-samplingen är lite upphottad. En del av mina egna tillskruvade ljud låter nu lite annorlunda, som tur är dock bara till det bättre. Låter inte lika mycket burk över det hela. Mer rent.
Jag tror också att det gick lite snabbare att ladda en bank från diskett.

Har inte kollat det här med MIDI-timing än, ska väl bara vara till det bättre vad jag förstått, men har inte hunnit jämföra än. Bara suttit och spelat för hand hittills.

... och nu förstår jag vad det menas med att SCSI är segt.. ojoj, tar tid att ladda in saker där, men det spelar inte så stor roll, nu går det verkligen att göra ungefär precis vad man vill.

Mycket trevligt! Håll oss uppdaterade om du hittar nåt mer.

Det blir chiptrimmning här också. Ska bygga om i studion nu i veckan efter det att jag fått in min submixer och nya mic. Installerar om rubbet. Funderar även på att ta datorn i samma veva. Den skulle behöva sig en städning den med. Framförallt ska det dock bli skönt att få in EX5R:en och min nya B3:a ordentligt i MIDI- och lljuddel ... Ska bli mäktigt nice att äntligen kunna lira allt samtidigt utan att behöva patcha om en massa.

• Medlem
  • Järfälla
  • 2007-02-05 20:25

Vilken version är den senaste? Dvs versionsnummer i displayen.

• Medlem
  • Lidingö
  • 2007-02-06 09:32
Ursprungligen av pme:

1.11 / 1.14

//Danne

Ursprungligen av pme:

Just ja ... Sorry ... Glömde att svara

• Medlem
  • Järfälla
  • 2007-02-11 12:52

Helt appropå EX5. Någon som vet vad det ska vara för minnen i dessa? Är det yamaha special eller någon form av pc minnen?

Ursprungligen av pme:

Helt appropå EX5. Någon som vet vad det ska vara för minnen i dessa? Är det yamaha special eller någon form av pc minnen?

Det är vanliga PC-minnen som de såg ut för några år sedan, modell 72-pinnars SIMM.

• Medlem
  • Järfälla
  • 2007-03-04 17:15

Någon som har fått sina promar?

Väntar ännu ... Men snart borde det vara dags.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-03-07 23:25

Jag tror de fick lite problem med dem. De hade bara skickat iväg två till hela skandinavien, där jag samt en dansk var de som fick sina. Det visade sig dock vara fel på mina, danskens vet jag inte... men de som vi fick var iallafall nyutvecklade eftersom de haft lite problem med dem tidigare.. men det gick ju inte så bra med mina iallafall.
Det slutade med att jag fick skicka tillbaka mina som jag fick, och så tog de fram nya par i Japan som de mätte och provmonterade i en synth och såg så att de verkligen fungerade innan de skeppade dem till Yamaha Skandinavien som sen skickade dem till mig.. och det lät tyvärr som att det var jag som knep två av tre nytillverkade par, så ni får säkert vänta ett tag till är jag rädd

Edit: Varning för trött svamlande.

Edit 2: Förtydligande: Tror de tog fram nya eftersom de gamla inte fungerade som de skulle.. men de nya de tog fram ville inte heller funka så bra, så nu håller de förmodligen på med en tredje omgång.

Oj ... låter komplicerat ... och dyrt ... hmm ... Undrar om det verkligen är intressant med allt trubbel? Å andra sidan är det fortfarande en riktig värsting så ... Det kanske är värt det i alla fall

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-03-08 19:42

Det är ju alldeles gratis för dig, och har du beställt så ska de förr eller senare dimpa ner hos dig, så det är bara att vänta

EDIT: Ingen dålig serviceanda på Yamaha. Allt det där besväret för en synth som de inte tillverkat på flera år, helt gratis, till en kund som dessutom köpt sin synth begagnad.
Liksom.. sätta en kille nere i Japan på att fixa med chippen och stoppa dem i en synth, vilket är lite mekande, och sen skicka dem till mig helt gratis. De där chippen lär ju kosta en slant att ta fram också för den delen. Fina fisken!

Ursprungligen av Bobbski:

Det är ju alldeles gratis för dig, och har du beställt så ska de förr eller senare dimpa ner hos dig, så det är bara att vänta

EDIT: Ingen dålig serviceanda på Yamaha. Allt det där besväret för en synth som de inte tillverkat på flera år, helt gratis, till en kund som dessutom köpt sin synth begagnad.
Liksom.. sätta en kille nere i Japan på att fixa med chippen och stoppa dem i en synth, vilket är lite mekande, och sen skicka dem till mig helt gratis. De där chippen lär ju kosta en slant att ta fram också för den delen. Fina fisken!

Jo, precis ...

Men visst är det imponerande! Helskönt. Det får en att bli en riktig Yamaha-taliban ... Fast för min del var det nog CS-10:an som gjorde den saken redan tidigare

• Medlem
  • Järfälla
  • 2007-04-09 23:24

Någon som har fått sina promar nu då?

Letade efter den här tråden i säkert tjugofem minuter igår för att ställa samma fråga

Nej, jag har inte fått mina och på EX5tech verkar det dåligt för de flesta. En del hävdar att Yamaha troligen har släppt projektet ...

Hej - om det lyckas och man kan få nya ROM vore jag mycket tacksam om du, eller någon annan användare, kunde meddela det här. Ingen mening för mig att beställa om ingen får någonting, har köpt min EX5R begagnad och skulle behöva ROM fr o m 1.07 för att kunna ladda nya VL-modeller (har 1.05). Har inte brytt mig så mycket innan, men har nu skaffat en WX5 wind controller...

Bevaka tråden