- synth_ollie
- Medlem ●
då jag är gammal analogtaliban så har jag aldrig kollat speciellt på nån av nord modularerna, råkade dock göra det idag tack vare denna tråden , men bara 4 parters multitimbralitet, det känns lite väl snålt måste jag säga... ??
Kolla in Creamware Modular istället, bättre helt enkelt.
Kolla in Creamware Modular istället, bättre helt enkelt.
men detta är väl bara ett program ? alltså ingen hårdvaru burk ?
Hur många parters multitimbralitet har herr analogtaliban på sina gamla analoghäckar då?
jaa du, jag har faktiskt bara EN gammal analoghäck, ett fläskigt gammalt roland modularsystem och det får jag iaf sådär 8-12 parter ur.....
jaa du, jag har faktiskt bara EN gammal analoghäck, ett fläskigt gammalt roland modularsystem och det får jag iaf sådär 8-12 parter ur.....
Vad räknar du som en part?
En snabb fulpatchning ger till hands att man får in 2 Drumsynth-oscillatorer (2osc+envelopes+lp/bp/hp-filter), 4 percussion-oscillatorer (oscillator+pitchenvelope), 2 stycken 2op-fmstackar+ADSR och 1 enkel subtraktiv synt (2 oscillatorer, filter + 2 envelopes). Tillräckligt för att göra en hel låt med.
Nu tror jag iofs att man förmodligen får skära ner en smula för att få in all splitlogik, men plockar man bort en drumsynth får man in 7 sequencers + klocka på samma DSP-mängd.
Och det är en slot av 4.
Vad räknar du som en part?
en part är ett enstaka ljud, hurpass simpelt eller komplext det än må vara,
och visst låter det bra allt det du rabblar upp, men bara 4 parter (slots?) och
4 utgångar känns i mitt tycke ändå som en rätt allvarlig bergänsning, iaf om man
bara har detta instrument och inget annat (det kanske man iofs oftast har iofs, men ändock... )
men detta kanske man fixar på nord mdular g3
Det går ju att splitta en part i fler delar om man vill. Då tycker jag de 4 utgångarna är ett större problem.
Det är där missförståndet ligger. En slot kan innehålla allt det där som false messiah räknade upp. Dvs, ett antal parter får plats i en slot.
Håller med om att fyra utgångar är lite väl lite om man vill gå loss ordentligt, å andra sidan kan man lätt bygga en liten mixer.
Det är där missförståndet ligger. En slot kan innehålla allt det där som false messiah räknade upp. Dvs, ett antal parter får plats i en slot.
jo, ajj si, men hurpass bökigt är det att dela upp en "slot" i flera parter då ?
hursomheslt så måste det ju vara bökigare än om man hade säg 8 slots från början,
nä, snålt tilltaget är vad det är !
Köpa en till? När en nordmodular kostar mindre än en sådan här: http://www.synthesizers.com/q119.html så vore det väl lite slösaktigt?
Nu hänger jag inte med alls, men jag var själv inte särskilt tydlig.
Jag menade att om fyra slottar är lite kan man ju bara köpa en Nord Modular till så får man åtta. Hur kommer Q119 in i bilden? :rolleyes:
Dela upp en slot i flera parter: note split-modulen. Klart.
Jag tycker inte de 4 parterna i sig är något större problem. Man får lätt in ett komplett trumkit i en slot, en fläskig bas i en annan, och har två slots över till polyfoniska övningar. DSP:n och ljudutgångarna är snarare de flaskhalsar man träffar på i min erfarenhet.
Och jag antar att du har liknande problem med ett analogt modulsystem eftersom de flesta inte är nedlusade med CV-klaviatur, sequencers och liknande för att kontrollera 8-12 parter samtidigt. Trummor är väl relativt lätt (via trummaskiner med triggutgångar), men att styra flera melodiska parter samtidigt antar jag är svårare? Eller åtminstone dyrare.
Sen är de flesta analogmodularer inte särskilt bra på polyfona patchar (om man inte heter Zimmer eller Reznor i efternamn). Eller att spara patchar.
Jag gillar att använda saker till det som man inte förväntar sig, t.ex. en sequencer som oscillator. Det är i stort sett alltid i gränserna eller det som konstruktören inte tänkt sig från början som det intressanta finns. Exempelvis så kan man köra klocknerdelare för att bygga sig suboscillatorer.
Jag gillar att använda saker till det som man inte förväntar sig, t.ex. en sequencer som oscillator. Det är i stort sett alltid i gränserna eller det som konstruktören inte tänkt sig från början som det intressanta finns. Exempelvis så kan man köra klocknerdelare för att bygga sig suboscillatorer.
Själv gillar jag att köra audio genom logikmodulerna i NM. Inte alltid så musikaliskt, men det kan ge rätt intressanta resultat. Sen har jag inte sysslat så mycket med de grå kablarna, men man kan tydligen göra en del intressanta saker med dem när man använder dem till sånt de inte var tänkta för.
Jag har själv inte testat att trigga en Q119 i över 1kHz men det vore intressant att vet om den kan gå högre? Kanske Stryph kan testa på sin Q119?
Den interna oscillatorn i Moog 960 ska klara 0.1 - 500 Hz vilket kanske också kan vara i lägsta laget. Triggar man dock sequencern med en extern oscillator så går den dock betydligt högre. De två Moog-sequencers som jag har skiljde sig dock ganska mycket åt vad de klarade av så det gällde att välja sequencer efter vad man ville göra
Jag har spruttat runt lite med min Q119 i audiohastigheter och även om jag inte mätt frekvensen verkar den iaf gå lite högre än 1000Hz. Åtminstone så högt att man kan använda den som oscillator, men det låter inte så bra, särskilt inte när man använder den som suboscillator. Vet inte om det är för att vågformen blir "för" fyrkantig eller nåt. Jag har iaf inte provat så mycket efter de första försöken eftersom de inte lät så bra. Rogers nya Q960 borde gå att klocka lite fortare eftersom den är annorlunda uppbyggd inuti.
Mer om Q119: Den är helt mikroprocessorstyrd men CV-utgångarna från processorn går genomm väldigt analoga potar. Däremot är klockan (så klart) digital och har ett rent ut sagt fånigt arbetsområde. Gatelängd-inställningen är också helt digital och sinkar faktiskt klockan när man vrider på den. Slumpläget där sequencern ska hoppa fram och tillbaka mellan de olika stegen upprepar sig efter ett antal steg, väldigt digitalt. Slewlimitutgången är också fånig för den har väldigt litet intervall.
Jag är dock rätt nöjd med min Q119, den ingår i många patcher och är väldigt användbar på många sätt. Dels kan man nyttja de tre separata CV-utgångarna för de olika raderna när man kör i 24 steg och då endast få ut spänning ur dem när sequencern är på den raden. Dels finns en väldigt användbar Done-utgång, dels har den omkoppling för CV-spann och dels finns de sköna start/stop/go ingångarna som funkar väldigt bra att använda tillsammans med ett klaviatur plus förstås add-ingången om man är på transponeringshumör.
Jag tycker alla religionskrig är tramsiga, oavsett om det gäller protestaner och katoliker, PC eller Mac, analogt eller digitalt. Låt folk använda de prylar de vill och lyssna på musiken de gör istället.
Om man prompt ska jämföra koncept (som trådnamnet antyder) är det i min bok dött race. Jag vill hemskt gärna ha en G2 för den har massor av spännande moduler jag skulle vilja testa och använda, särskilt för styrning av mina andra synthar. Upplägget är ju helt genialt med obegränsad tillgång till moduler och en helt oöverträffad flexibilitet. Men jag skulle helt klart sakna min hårda modular om jag var tvungen att byta, jag gillar den imponerande storleken och att kunna dra kablar härs och tvärs och prova spännande saker. På en G2 kan man inte koppla vad som helst till vad som helst (rätta mig gärna om jag har fel för jag skulle vilja att man kunde det) men på min .com har jag kopplat saker är rätt knasiga. Jag har modulerat mina VCO'er i MHz med en signalgenerator och styrt saker med ljudutgången från min 606a, feedbackat via delayer och fjäderreverb. Det är ruskigt kul!
Jag tycker alla religionskrig är tramsiga, oavsett om det gäller protestaner och katoliker, PC eller Mac, analogt eller digitalt. Låt folk använda de prylar de vill och lyssna på musiken de gör istället.
sant, och när jag råkade "ändra" denna tråden så var det inte för att börja det gamla vanligat gnatet om analogt vs digitalt osv.... jag tyckte bara att det verkade lite väl snålt med "bara" 4 parter i nord modular, nu fick jag ju reda på hur det förhöll sej och att så egentligen inte var fallet, jag kan också förstå att det är lockande med en sån maskin pga alla moduler man har där och som man aldrig skulle kunna ha i en riktig modular, och vem vet, kanske att jag kommer att ladda ner g2 demon och testa den nån dag...
Jag har spruttat runt lite med min Q119 i audiohastigheter och även om jag inte mätt frekvensen verkar den iaf gå lite högre än 1000Hz. Åtminstone så högt att man kan använda den som oscillator, men det låter inte så bra, särskilt inte när man använder den som suboscillator. Vet inte om det är för att vågformen blir "för" fyrkantig eller nåt. Jag har iaf inte provat så mycket efter de första försöken eftersom de inte lät så bra.
jo men hey om man spelar en ton med gruntonen på 1000Hz på sin "sequenceroscillator" med 8 steg så kommer den att låta som en sample med sample rate 8KHz (16KHz om man har 16stegs-sequencer, 4KHz om man ställer sina 8 potar två och två med lika värde geddit) och det är ju poängen med att köra sequencer som oscillator -lofi digitalljud. det och att man kan låta vågformen morpha lite hursomhelst genom att vrida upp och ned värdet på de olika stegen -vilket inte vore lika praktiskt/effektfullt om den hade 96 steg eller nåt (alltså om den hade "bra ljud")
Jag håller helt med stryph.
Just när det gäller Nord Modular kontra analogmodularer tycker jag dessutom att det är bättre att se dem som komplement snarare än något man måste välja mellan. De har helt olika styrkor och svagheter.
Själv blir jag nyfiken på att höra hur de analoga sequencers som nämnts här i tråden låter i audiohastighet...
Vikningsdistortion istheshit. Med en CV-styrd waveshaper och/eller de tre raderna i Q119 så borde man kunna få fram rätt intressanta PPG-liknande saker.
Ollie: Jag tycker din fråga är klart relevant. Jag tycker bara det är synd att det alltid ska urarta till religionskrig, oavsett vems fel det är.
FM: Jag kanske kan spela in lite olika saker från min modular, prylar man vanligtvis inte brukar göra. Ge mig lite tid bara. Det finns en waveshaper i mitt .com också men den är inte så jättekraftfull. Däremot kommer man inte kunna få vikningsdistorsion ur en klockad sequencer som oscillator. Man kan trigga ett sample and hold i audiofrekvens dock och få massor av härliga digitala artefakter.
mr pink: Jag tror du har lite knas med din matte, eller så fattar jag fel av vad du skrev. För att förtydliga för alla:
Om man stegar en sequencer får man den samplingsfrekvens man stegar med, oavsett antal steg. Varje steg/ratt kommer att motsvara en sampling men samplingsfrekvensen är alltid samma som frekvensen man stegar med. Ställer man rattarna från lågt till högt för att representera en sågtand och har 8 steg får man en sågtand med en åttondel av den stegade frekvensen. Dvs stegar du med 1000Hz får du 125Hz på din sågtand. Sätter du varannan ratt hög och varannan låg får du en fyrkant med halva stegfrekvensen, dvs 500Hz.
Sen ska jag förtydliga mig själv:
Jag gillar vanligtvis SID-ljud och annat lofidigitalt så jag vet vad jag kan förvänta mig av såna här experiment men jag tyckte att det inte lät så bra på Q119.
FM: Jag kanske kan spela in lite olika saker från min modular, prylar man vanligtvis inte brukar göra. Ge mig lite tid bara. Det finns en waveshaper i mitt .com också men den är inte så jättekraftfull. Däremot kommer man inte kunna få vikningsdistorsion ur en klockad sequencer som oscillator. Man kan trigga ett sample and hold i audiofrekvens dock och få massor av härliga digitala artefakter.
Det är ju så sant, eftersom man ändrar samplings/klockningsfrekvensen för att ändra tonhöjd till skillnad från "vanlig" digital signalgenerering.
Ollie: Jag tycker din fråga är klart relevant. Jag tycker bara det är synd att det alltid ska urarta till religionskrig, oavsett vems fel det är.
Jag gillar religionskrig! Här kommer bensin till elden:
JAG TYCKER DIGITALSYNTHAR & SOFTSYNTHAR ÄR SKIT! ÄCKLIGA INTERFACE, FULA LAYOUTER...BLÄBLÄBLÄ!
Jag gillar religionskrig! Här kommer bensin till elden:
JAG TYCKER DIGITALSYNTHAR & SOFTSYNTHAR ÄR SKIT! ÄCKLIGA INTERFACE, FULA LAYOUTER...BLÄBLÄBLÄ!
Moog och Buchla luktar gammal gubbe! Träpanel förstör regnskogen! Analoga oscillatorer är bara bra om man vill göra ostämd musik! Mina ljud kan klå dina ljud!