- stryph
- Medlem ●
Träpanel förstör regnskogen!
Regnskogar är ändå vidriga, jag hatar naturen. Fler motorvägar, färre träd. Och ingen jävla vindkraft heller! Kärnkraft är coolast och växthuseffekten är bara ett jippo, jag fattar inte att folk går på sån skit.
ah! jag menade precis som jag skrev, men jag missade att inläggen innan pratade om klockfrekvensen 1KHz medan jag började pladdra om den resulterande tonens frekvens 1KHz, och jag förutsatte alltså att man gjorde en "cykel" av alla sina steg (högsta möjliga upplösning/lägsta möjliga ton alltså med de steg man)
sen vad som låter "bra" och "dåligt" när det ska vara lo-fi är kanske svårt att bara prata om...
beep
har aldrig provat klocka min sq10 i ljudhastighet men det kanske kan va nåt. finns det risk o skada nåt, LEDs eller annat om man gör det?
Jag säger som en gammal Fantomen-stripp: "Dårar! Ormguden Moog kommer förtära er alla!"
Äh, jag bara drog lite halvirrelevanta och halvironiska jämförelser.
Om man ser till vad man får så skulle jag säga att en NM kan ge väldigt mycket för de pengarna man lägger. För ungefär samma pengar kan du få en sequencermodul till ett .com-system, upp till en själv att välja.
Köpa en till? När en nordmodular kostar mindre än en sådan här: http://www.synthesizers.com/q119.html så vore det väl lite slösaktigt?
Bah. Går ju inte ens att klocka ordentligt som oscillator, så vad ska man med en sån till? Värdelösa analogteknik.
Bah. Går ju inte ens att klocka ordentligt som oscillator, så vad ska man med en sån till? Värdelösa analogteknik.
hehe, men blir det inte pilligt att pacha med musen på skärmen sådär ?
det måste ju vara bra mycket trevligare att patcha modular "på riktigt" iaf....
Okejdå. Borde tänkt efter lite och insett att det är rätt ovanligt med helanaloga sequencers.
Tror fortfarande inte att den är lika bra som oscillator som Nord Modularens sequencers...
Okejdå. Borde tänkt efter lite och insett att det är rätt ovanligt med helanaloga sequencers.
1. Det är inte ovanligt.
2. Vad spelar det för roll vad som sitter bakom panelen?
Tror fortfarande inte att den är lika bra som oscillator som Nord Modularens sequencers...
Öhh...nu tappade jag nog tråden här igen.
amino: Nord Modularens sequencers går att klocka rätt fort om man säger så. Lyssna på PPG2006-ljudet här: http://99musik.se/forum/showpost.php?p=296932&postcount=109
Där använder man sequencerns helt enkelt som en vågform som man kan ställa in. Primitiv men väldigt skön wavetablesyntes.
Ollä kanske ska kolla min postning och inse att man t om kan få en "part" Nord Modular G2 (monofon, men ändå fullt fungerande) till det facila priset av 0:-. Det är väl inte så pjåkigt? Jag insåg även att man kan spara patcher med gratisversionen, så WOW! Nu har jag en modularsynt också! Principiellt är den långt bättre än föregångaren Micro Modular eftersom den har effektenhet.
men att styra flera melodiska parter samtidigt antar jag är svårare? Eller åtminstone dyrare.
atari med c-lab creator och 16 kanalers cv/gate konv.
Sen är de flesta analogmodularer inte särskilt bra på polyfona patchar (om man inte heter Zimmer eller Reznor i efternamn). Eller att spara patchar.
sant, men vem f-n behöver spela ackord, det är ju inte dansbandsmusik man spelar
atari med c-lab creator och 16 kanalers cv/gate konv.
De MIDI-CV-konverters med många kanaler jag hittar kostar lika mycket som en Nord Modular.
Men brukar inte tvättäkta analogtalibaner klanka ner på MIDI och vilja att allt ska gå i ljusets hastighet?
sant, men vem f-n behöver spela ackord, det är ju inte dansbandsmusik man spelar
:kaaaka!:
(fast fråga Wendy Carlos så får du förmodligen ett annat svar...)
amino: alla nya CV-sequencers är väl digitala om jag förstått rätt? (att gamla sequencers är analoga är väl rätt självklart om vi pratar om Moogs och Buchlas tidigaste produkter.)
Vi kan förmodligen käfta om hårda eller mjuka modularer är bättre hur länge som helst, men jag tror inte att det leder någonstans. Båda har sina fördelar och nackdelar. En Nord Modular har högvis med saker som är extremt dyra eller omöjliga att göra med en analogmodular, och en hård modular är överlägsen när det gäller expansion (så länge plånboken tillåter ), gränssnitt och ljudkvalitet (om vi talar om strikt analoga ljud).
Men till syvende och sist så är båda musikinstrument, och vad som passar ens arbetssätt och smak är något väldigt individuellt och inte något som man måste bevisas att det är ett bättre alternativ. Det är lika poänglöst som en diskussion mellan en bastubespelare och en elbasist om vilket instrument som är "bäst". Dessutom är det inget som utesluter att man kombinerar dem båda.
Klart det är men alla har inte råd med analogsystem för 30.000:- plus tillbehör. Eller besitter nödvändig kompetens för att reparera småfel osv. Du kör på som du alltid har gjort, Ollä, med genuina övertramp och absolut ingen läsförståelse.
men kom igen nu va.. ??
Ollä kanske ska kolla min postning och inse att man t om kan få en "part" Nord Modular G2 (monofon, men ändå fullt fungerande) till det facila priset av 0:-. Det är väl inte så pjåkigt? Jag insåg även att man kan spara patcher med gratisversionen, så WOW! Nu har jag en modularsynt också! Principiellt är den långt bättre än föregångaren Micro Modular eftersom den har effektenhet.
Jag tycker det är riktigt taskigt av Clavia. Nu vill jag ha en G2, och det var säkert deras plan med det hela.
Micromodularen har också effekter? (Okej, nu tar förmodligen processorkraften slut innan man hinner använda den till något vettigt, men ändå.)
amino: Nord Modularens sequencers går att klocka rätt fort om man säger så. Lyssna på PPG2006-ljudet här: http://99musik.se/forum/showpost.php?p=296932&postcount=109
Där använder man sequencerns helt enkelt som en vågform som man kan ställa in. Primitiv men väldigt skön wavetablesyntes.
Jo, jag är fullt medveten om att man kan göra så, men jämförelsen mellan en Q119 och en sequencermodul i Nord Modular skär ju sig djupare än Grand Canyon. Det är ju två helt vitt skilda saker. Och vem är så dum i huvudet att han köper en Q119 för att använda det som oscillator? Då har man inte mycket koll. :rolleyes:
Jo, jag är fullt medveten om att man kan göra så, men jämförelsen mellan en Q119 och en sequencermodul i Nord Modular skär ju sig djupare än Grand Canyon. Det är ju två helt vitt skilda saker. Och vem är så dum i huvudet att han köper en Q119 för att använda det som oscillator? Då har man inte mycket koll. :rolleyes:
Ännu mer korkad är man om man köper 2 och krossfejdar mellan dem för att få lite fejkad wavetablekänsla i stil med ett par av patcharna här i tråden. Ännu bättre om man köper 3-4 stycken! :kaaaka!:
(jag tror du missar ironihalten i jgb:s och mina jämförelser av Q119 och Nord Modular. Att klaga på att Q119 inte går att klocka bra som oscillator är ungefär ett lika relevant klagomål som att dissa att Norden bara har 4 parter.)
Och vem är så dum i huvudet att han köper en Q119 för att använda det som oscillator? Då har man inte mycket koll. :rolleyes:
såna dära digitala gameboyish vågformer med analoga kontrollmöjligheter (som man kan få ur en cv-sequencer) är ju hur hip som helst.
och varför skulle man inte kunna klocka en synth.com-sequencer i audiohastighet? när jag kör vågformer (som audio alltså) på mina analogue solutions-sequencers så kopplar jag bort det digitala elementet i sequencern -klockan som inte går så snabbt, och klockar från en annan vanlig oscillator (fyrkantsvåg är väl det rekommendabla)
amino: alla nya CV-sequencers är väl digitala om jag förstått rätt? (att gamla sequencers är analoga är väl rätt självklart om vi pratar om Moogs och Buchlas tidigaste produkter.)
Jag vet inte var exakt du begränsade dig till nya sequencers, men nej, alla nya CV-sequencers är inte heller digitala.
Vi kan förmodligen käfta om hårda eller mjuka modularer är bättre hur länge som helst, men jag tror inte att det leder någonstans.
Och just därför har jag aldrig käftat om det heller, och då är jag ändå mig veterligen den enda personen i den här tråden som har ägt eller äger berörda apparater. Men det finns inget att käfta om. Vilket lag är bäst typ, Timrå eller Elfsborg? Likt förbannat slutar ett par trådar i veckan med att FM börjar babbla hårt, mjukt, analogt, digitalt bla bla bla.
Jag vet inte var exakt du begränsade dig till nya sequencers, men nej, alla nya CV-sequencers är inte heller digitala.
Vilka nya sequencers är inte digitala? (Ren nyfikenhet, det verkar otroligt mycket enklare att bygga just en sequencer med digital teknik och sen sätta rattar och CV-kontakter på.)
Men min kommentar om Q119 var ett dåligt skämt, och jag vet inte hur spännande det är att diskutera...
Och just därför har jag aldrig käftat om det heller, och då är jag ändå mig veterligen den enda personen i den här tråden som har ägt eller äger berörda apparater. Men det finns inget att käfta om. Vilket lag är bäst typ, Timrå eller Elfsborg? Likt förbannat slutar ett par trådar i veckan med att FM börjar babbla hårt, mjukt, analogt, digitalt bla bla bla.
Jag brukar försöka vifta med fredsflaggan i diskussionerna hårt/mjukt/analogt/digitalt, men om mina inlägg är så irriterande får du väl strunta i att läsa dem eller be att moderatorerna fixar en "ignorera användare"-funktion.
I just den här tråden är jag långt ifrån den enda som haft åsikter om de här sakerna och det finns ju tvärsäkra folk på bägge sidor, så du får nog stå ut med att debatten blossar upp då och då.
Nu ska jag patcha lite Nord tror jag.
kanske en dum fråga men jag orkar inte läsa all text om q119, vad skiljer q119's cv-utgångar från andra analoga sequensers, sitter det d/a-omvandlare där eftersom den sägs vara digital? Den har väl inget minne så jag kan inte se vitsen med det i så fall.