- Gäst
- Oregistrerad ●
Fick ju för ett tag sedan väldigt bra hjälp att hitta en passande mjukvara för mig att använda mig av när jag ska försöka sätta igång och göra musik (tack å bock!) Problemet är bara att jag ännu inte har haft råd att införskaffa en bättre dator (som tyvärr krävs för att köra den mjukvara jag är intresserad av)
Har därför kommit fram till att jag tänker börja med att köpa hårdvara istället. Är ute efter något där man enkelt kan göra en hel låt i en å samma maskin och som dessutom inte ska vara alltför dyr. Skulle gärna hitta någon som inte låter alltför mycket trance-aktig och som är lättarbetad och i alla fall hyffsat logisk och icke-kraschbenägen (gärna stepprogrammering också)
Har kikat lite på RM1x som verkar vara en trevlig maskin. En jäkla massa möjligheter, en hyffsat stor display som, enligt vad jag förstår, går att använda till stepprogrammeringen. Har dock hört att den ska vara rätt buggig, eller är det bara enstaka exemplar?
Har även tittat på Korgs Electribe serie. Har tidigare fått tips, när jag var ute efter lite retroaktiga ljud, att kika närmare på ER-1, men även kanske EA-1. Har dock inte riktigt fått någon uppfattning om hur lättarbetade dessa maskiner är, om det är möjligt att göra en hel låt i dem eller om dom mer bara fungerar som ett komplement till andra maskiner? Även EM-1, som vad jag förstår tydligen ska vara någon slags ihopslagning av R och A?
Har ju även kikat lite på Roland MC-505, men den är nog en aningen dyr för mig (skulle gärna hitta något runt 1500) Så kanske finns det annan hårdvara jag skulle titta närmare på?
Om det finns någon som har testat RM1x och även någon från Electribe-serien så får ni gärna skriva någon rad i ett jämförande perspektiv. Alternativt tipsa om något ev. bättre alternativ?
Den billigaste allt-i-ett burken är nog RMX1. Jag har aldrig testat den men den ska ha samma system som qy-maskinerna i grunden. Som all hårdvara tar det tid att sätta sig in i tänkandet men när man väl är där så tycker jag att det är överlägset mjukvara. Det bästa är om du har möjlighet att gå till en musikaffär och leka. Ta god tid på dig och ladda hem och läs manualen innan du går dit.
Kosmonaut: Det är klart att en groovebox aldrig kan låta lika bra som ett proffesionellt datorprogramm men när man är nybörjare så är spelglädjen viktigast tycker jag. Datorprogram kan vara bra när man vet vad man är ute efter men onödigt avancerade om man bara vill experimentera med rythmer och melodier. Det tar nog ändå några år innan man är så duktig att man har användning för alla avancerade funktioner och då vet man förmodligen vad man vill ha också. 1500:- är billigt för att komma igång med skapandet och en liten ekonomisk risk om man tröttnar.
Ja, jag tror inte att ni mer erfarna användares syn på vad som låter bra och inte, stämmer särskilt väl överens med vad jag tycker. Jag satt ju för fasiken med ett gammalt Gameboy + LSDJ för något år sedan och tycket att det lät OK
Känner mest att jag vill hitta en groovebox som är lätt att komma igång med och som låter hyffsat. Sedan får jag väl ta nästa steg om jag skulle gilla det hela men känna mig begränsad med det jag har. Känns som att jag måste börja nånstans. Men som sagt, gärna en så lättarbetad som möjligt där man kan köra stepprogrammering.
Ni får helt enkelt försöka drömma er tillbaka några år till den tid där ni knappt visste vad en loop var och där ni var lite intresserade av att köpa någon trevlig beatbox som ni tänkte skulle göra er till stjärnor
Jag tycker rm1x suger som sequenser, man kan inte använda den till att bygga och jamma fram låtar i realtid, den kan inte byta pattern i recläge och i x0xläge är det solo på den kanalen man programerar.
Vet att andra tycker den är bra men kan vara bra att veta att den inte går att sätta i rec och bygga upp flertalet patterns och skifta i mellan och göra en låt som man kan förändra under rec/jammning.
Annars vetitusan vilken som är bra, kanske nån dyrare mc-??? eller mpc1k eller monomachine
Electribe-serien då? Eller är den ännu mer begränsad än RM1x? Har läst någonstans, kommer inte ihåg var, att man med fördel kan koppla ihop flera maskiner från electribe-serien, typ EA med ER - men dom kanske suger ändå?
Ja monomachine å sidstation verkar ju låta trevligt men dom är ju ruskigt dyra!
Electribearna är ju grymt lätta att använda och roliga. Har aldrig testat rm1x så jag vet inte hur den är att jobba med men qy-burkarna tyckte jag var lite sega. Har du tålamod att spara till en emx-1 eller en esx-1 så tror jag att du kommer att kunna ha kul i många år. De är dessutom så bra att du kan använda dem även när du bygger ut studion med lite proffsigare grejer.
Okej, låter ju riktigt bra det! Så Electribearna kan man alltså lätt stepprogrammera så att man inte behöver sitta å köra allt live? Har dock inte riktigt förstått skillnaden på alla de där Electribearna, tycker de låter mest likadant när jag lyssnar på dem på ex. Vintagesynth.
Angående EMX-1 så känns den lite väl dyr för min del just nu. Men det kan ju kanske vara smart att börja med ex. ER-1 (eller någon annan av de där jag inte kan skilja på) och sedan i så fall gå vidare till EMX-1.
Ang Korg's Electribe serie...
++ EA-1 (den blåa) är en tvåpart VA monosynth. Ganska begränsad, men man kan ha riktigt kul med den! Bra på basar, arpeggio, acid. Har dock lite klena filter, samt ingen ADSR
Audio in för filtrering av externa ljud. Osc mod (ring, sync & decimator). Delay, Chorus/Flanger & dist är enda effekterna som finns.
++ ER-1 (den röda) är en VA trummaskin. 6 VA ljud + samplat oh, hh, clap & crash. Tempodelay är enda effekten. Klen men rolig. Kan förutom trumljud göra feta basar & sjuka bubbliga psykadeliska oväsen!
++ ES-1 (den gröna) är en sampler. Mest gjord för trummor. Har ingen större koll där, då jag inte äger nån. Tror den har lite mer effekter än EA/ER. 8 sample parter + 1 slice har jag för mig det är.
++ EM-1 (den svarta) är en tvåpart synth & trummaskin. Endast samplat ljud i denna, ingen VA. Har i mitt tycke mkt kompetenta trumljud medans synthdelen har ganska begränsade ljud. Effektdelen är dock utökad här med bla pitchshifter, flanger, reverb, mod delay, resonator, dist m.m. Är nog den Electibe som är roligast att leka med solo.
På alla fyra modeller finns det "Motion sequence" som låter dig spela in rattrörelser. Mkt användbart...
Det har senare utkommit mkII versioner av EA-1, ER-1 & ES-1.
De senaste versionerna i Electribeserien är ESX-1 (sampler - 9 trumdelar, 2 synthdelar, 2 stretchparter & 1 slice part) & EMX-1 (9 trumdelar & 5 synthdelar). Dessa är mkt kompetenta groovlådor som desutom har mkt bättre kvalitet på ljuden än orginal serien, men så ligger de en slant över i pris också!
Oj! Nu blev det mycket att ta in på en och samma gång. Men då jag inte är så särskilt mycket inne på att ha trummaskin utan mer åt att göra trevliga melodier å låtar, allt i ett, eller ja lite mer allround grej helt enkelt - är det då typ EA-1 och EM-1 jag bör kolla närmare på?
ER-1 har jag läst en jäkligt massa positivt om här på forumet, att man ska kunna få till en massa ovanliga och sköna ljud, men den är väl mer tänkt att ha som trummaskin va? Om jag vill ha allt-i-ett så kanske det är dumt att köpa den nu? Kanske bättre att kompletera med den senare i så fall?
Så om man jämför electribemodellerna med RM1x så är dom alltså mer lättarbetade och kanske inte lika buggiga heller?
VA betyder Virituell Analog (dvs digital synt som härmar analoga).
vet att indigo har en rm1x och trivs (eller tvides?) med den. skulle personligen välja electribe.
Jo det lutar nog verkligen åt någon i electribeserien, men frågan är ju vilken? Vilken är mest allround och fungerar bäst för att göra hela låtar med enbart den enheten?
Så dom som har VA ger alltså möjligheten att spela ljud som låter som analoga synthar? Men vad innebär det då det endast finns "samplat ljud"? Är det att att man inte själv kan skapa egna ljud utan enbart måste använda sig av de ljud som finns inlagda från början? Det här är verkligen en riktig djungel, men det går ju åt rätt hål i alla fall då det känns som att electribeserien är något jag bör inrikta mig på.
Vilken är mest allround och fungerar bäst för att göra hela låtar med enbart den enheten?
EMX-1. Har du inte råd med den så blir det EM-1 (brukar ligga på 1500 i annonserna och verkar dessutom svårsåld = prutläge).
Jag har en EM-1 och även om jag gärna vill sälja den så kan jag inte rekommendera den till någon med-99:a. Det är klart, för sitt pris är den väl okej, men det dröjde inte många dagar förrän jag kände mig klart begränsad av den. ER-1 är inte heller så rolig, så mitt förslag är att du lägger lite mer pengar på en EMX-1 eller ESX-1 för det är maskiner som man kan få ut betydligt mer av.
Vad är det som gör EM-1 och ER-1 så begränsade? Observera att jag har mer eller mindre ingen som helst erfarenhet av dessa enheter (eller grooveboxar å synthar över huvudtaget) - men de kanske ändå känns alltför enkla även för en nybörjare?
Antar att det samma gäller för EA-1? Så även om man kombinerar ex. en EM-1 med en ER-1 så är det rätt värdelöst ändå? Tänkte att om man har tur kanske man kan få de två för dryga 2000, vilket ju är mer än halva priset för vad en EMX-1 kostar.
oskarrr. Hårda prylar är alltid begränsade. EM-1 har inte så många parter och bara en effekt åt gången, dessutom kan man inte editera dess grundljud jättemycket =den är begränsad. Vill du slippa begränsningarna till en billig peng så kör du mjukvara.
Ska du bestämt köra hårdvara på en liten budget så får du välja dig vid/jobba runt begränsningarna.
OK. Tänkte bara att de begränsningar ni ser kanske är något som jag inte alls märker förrän efter flera månaders användande. Är förståss svårt att säga, men allt är ju bättre än vad jag har nu (dvs. ingenting alls!) Så som sagt - även om jag skulle köpa en EM-1 samt en ER-1 och använda båda så suger det rätt rejält ändå?
EMX-1 verkar ju helt klart intressant men tyvärr blir det ju en hel del pengar å för en fattig student som mig så känns det lite som en chansning att lägga så mycket pengar på något som jag kanske känner är alltför avancerad för mig.
Förstår att mjukvara kan erbjuda mer möjligheter men samtidigt så känner jag just nu att jag gärna skulle ta mina första trevande steg inom musikskapandet med hårdvara som jag verkligen kan sitta å pilla på och som gör att jag hyffsat enkelt kan skapa hela låtar i en och samma burk. När jag väl behärskar ex. en EM-1 så kan jag ju i så fall då ta steget vidare till en EMX-1, alternativt köpa ny dator och mjukvara.
Om du ska ha en electribe ur den gamla serien är nog em-1 den som är mest allround. Du kan ju desstuom utöka med es-1 och ea-1 om du skulle hitt någon billigt senare. Men mitt råd är nog ändå att spara till en emx-1 eller esx-1.
Får jag tag i en EM-1 till ett bra pris så blir det nog den till att börja med. Sen, om jag av någon underlig anledning, skulle få in lite mer pengar så kan jag ju börja kika på EMX-1 om jag tycker att EM-1 har sina begränsningar men ändå gillar själva konceptet.
Kom just på att RM1x verkligen har försvunnit ur diskussionen, men den kanske är lite väl buggig för att vara intressant för min del?
Jag har ägt MÅNGA hårdvarusequencers/grooveboxar genom åren, och RM1X är en av de mest lättanvända och kreativa jag arbetat med, och den genererade många skisser och bra låtidéer. Alltid redo från power-on och tanken med att man sparar ljud ihop med sina spår är väldigt praktisk. Jag hade inga problem med buggar med den heller under de år jag använde den.
Bytte "upp" mig till RS7000 som blev en besvikelse för min del. Idag tycker jag dock att laptop + enkel sequencer kört ifatt hårdvara.
Idag tycker jag dock att laptop + enkel sequencer kört ifatt hårdvara.
Fast då kommer man ju in på mjukvara igen, och det håller nog de flesta här med mig om att jag har diskuterat färdigt
Nä, jag ska försöka få tag i en EM-1 och sedan byta upp mig från den då jag tröttnar.
e förespråkare för samplers
.. trycker i dom ljud man vill använda för stunden så begänsar man sig inte till låsta ljud som man ev tröttnar på senare
så säg en sampler[klaviatur om du vill lira piano] + sekvenser
[ES-1] .. kan bli lite trasslig om du vill ta ackord eller spela noter som på ett piano, men, men...den e riktigt grym!
annars finns det ju en mängd `bortglömda' samplerklaviaturer\workstations med sequencer i...som inte lär kosta skjortan idag, Roland XP-50?
ensonic har ju en del gamla sköna grejjer också innom workstations med sequencer - kanske kan börja där vad vet jag? ; )
vill inte att du låser in dig eller målar in dig i ett hörn det första du gör, bättre att du köper nåt du kan hålla kvar och utvecklas med
[RIGHT]annars får du kika på software[/RIGHT]
Det känns som att ju mer jag lär mig desto svårare blir det.
Så i en sampler för man helt enkelt över ljud från sin dator in i den och kan då använda typ vad som helst? Men menar du därigenom att ES-1 är "bättre" än EM-1 i fråga om att kunna utvecklas?
Ge gärna fler konkreta tips då jag själv har lite svårt att räkna ut exakt vad det är jag ska titta närmare på i så fall...
Grejjen med Electribe serien tycker jag är att dom skall användas tillsammans.
Om du tex börjar med en EM-1, så kan du köpa upp dig bara genom att köpa en ES-1 eller EA-1 om du får en tusing eller två över (ES-1 har iof kanske ett större beg värde än 1k!) koppla ihop och har ytterligare lite ljud! Electribarna funkar skitbra ihop. Pattern/song mode funkar bra, dessutom kan du köra dom igenom varandra (line in) om du vill skruva till det lite extra.
Har precis kört en 60min session med endast EM-1 + EA-1. Befriande & otroligt roligt! Inte världens bästa ljud (ska se om jag kan spela in nästa session!), men så hands-on & användarvänligt. Det svänger... *uuuh*
Men jag vill heller inte snöa in dig på nån viss modell. Tycker du ska kika runt lite, lyssna på lite ljuddemon å så...
Vad gör du för musik oskarrr?
Och var bor du? Det knaske finns nån 99:a i närheten som gärna demar lite synthar?
Vad gör du för musik oskarrr?
Och var bor du? Det knaske finns nån 99:a i närheten som gärna demar lite synthar?
Jag gör ingen musik, det är därför jag måste starta en massa trådar för att försöka få hjälp att börja göra musik Men om jag skulle säga vad jag skulle vilja göra för sorts musik så ursprungligen var jag väl inne på lite retro blipp-blopp aktigt men nu har jag insett att det inte är världens lättaste att hitta för en billig peng så nu har jag väl mer glidit över åt något slags electro-håll, även fast jag inte direkt känner någon lust att göra typ trance.
Jag bor i Uppsala och Ja! det skulle vara grymt att få en liten demostration av någon på hur alla dessa manicker egentligen fungerar. Typ grundkurs A1 eller nåt Nä men jag har ju varit in på musikbörsen men problemet är ju bara det att alla grejer jag är intresserade av säljs ju väldigt sällan där utan är sådant som har några år på nacken.
Men, men, jag har ju så sakta börjat inse att den perfekta musikskaparmojen för min del inte finns, utan att jag måste börja någonstans och sedan gå vidare därifrån. EM-1 verkar ju vara helt Ok för min del, även om jag kanske inte drömmer om att göra sådan musik som Korg lagt ut som demolåtar, utan snarare skulle vilja göra lite mer blippblopp, alternativt lite ovanligare grova ljud a la the knife.
es-1 har ju den nackdelen att man bara kan spela ljuden i en ton. Det går inte att göra melodier. Fördelen är att man kan lägga in vilka ljud som helst men den är tänkt för trummsamplingar. Men att testa grejerna innan köpa är alltid bra. Det är omöjligt att läsa sig till hur ett instrument är att jobbba med.