- robopants
- Medlem ●
- Malmö
ER-1 är _bara_ rythmer. Det går i teorin att göra melodier men det är extremt tidskrävande. Som att spela blinka lilla stjärna på en virveltrumma genom att trycka på skinnet med ena handen och banka med den andra.
Förenklat kan du se er-1 som ett elektronisk trummset och ea-1 som två enkla synthar med ett ljud var.
oskarr: leta rätt på en riktig c64 på närmsta loppmarknad och köp prophet64 om du vill låta c64...
Eller gräv fram en gammal pc ur garderoben och kör Fasttracker. Retro ska vara på riktigt. Programmet funkar utmärkt på nyare datorer också.:)
Låta som gamla tv-spel är i grunden inte så svårt. Använd rätt vågformer (triangel, pulsvåg, sinus, sågtand och brus), inget knepande och knåpande med filter och sådant i onödan (de flesta gamlingar hade inte så bra med sådant, C64 undantagen).
Aldrig mer än 3-4 ljud som spelar samtidigt. Eventuella effekter skall användas extremt sparsamt, sådant fanns inte då. Lär dig programmera de klassiska fejkade ackorden, dvs arpeggion på hög hastighet.
Ett alternativ är att köra någon variant av emulator och ett musikprogram till den plattformen, åtminstone till C64 så finns sådant i mängder. Gratis.
Aldrig mer än 3-4 ljud som spelar samtidigt. Eventuella effekter skall användas extremt sparsamt, sådant fanns inte då. Lär dig programmera de klassiska fejkade ackorden, dvs arpeggion på hög hastighet.
Bra chipmusik pressar å andra sidan ut varenda uns av ljudskapande från de där 3-4 rösterna, så även om det bara är 3 totalt kan det vara betydligt fler ljud och dessutom mikroprogrammering (som arpeggiona).
Själv tycker jag en tracker är bäst för att göra sån musik (inte så konstigt, eftersom klassisk datorspelsmusik gjordes med just trackers), så jag skulle återigen rekommendera Renoise. Om så bara för att det är ett enkelt sätt att lära sig skillnaden mellan att jobba med samplingar och med syntade ljud. Ladda ner Renoise och någon bra gratissynt (tex Automat) så blir det enklare att förstå skillnaden mellan tex ER-1 och ES-1.
Som jag tror jag skrivit tidigare så är bra hårdvara för sån här slags musik antingen svårjobbad, begränsad, dyr, eller alla tre.
Men är du fast besluten att använda hårdvara tror jag du ska strunta i detaljerna (för alla Ex-1-apparaterna är begränsade på olika sätt) och helt enkelt skaffa någon av burkarna och se om de passar dig. Vilken som helst av ES-1+EA-1/ER-1+EA-1/RM1x/MC505 funkar att göra hela låtar med, så det är mest frågan om att hitta en kombination som passar dig och som du trivs med.
edit: jag håller alltså med robopants inlägg, så försök pruta lite mer i den där andra tråden.
jag håller alltså med robopants inlägg, så försök pruta lite mer i den där andra tråden.
Men om jag nu skulle få tag i EA-1 + ER-1 till ett bra pris så är det då alltså möjligt för mig att, på ett ganska lätt sätt, få till musik som verkligen inte låter som 90-tals-listhits-techno utan som kanske går åt det mer chipmusikiga hållet (även om det självklart inte kommer låta precis som på en C64)?
Överallt där jag har läst om Electribearna så står det att dom är så väldans lättarbetade så jag tror nog att dom kan vara en bra start för min del, även om det finns mjukvara som kanske är bättre. Vill helt enkelt ha nånting att klämma på, plus att min dator är så pass instabil och att jag har tröttnat vid att sitta vid den. Samt att man ju inte få glömma att när jag, om ungefär två månader, ska ut på utsåld turné så är det ju överlägset att ha hårdvara
Men om jag nu skulle få tag i EA-1 + ER-1 till ett bra pris så är det då alltså möjligt för mig att, på ett ganska lätt sätt, få till musik som verkligen inte låter som 90-tals-listhits-techno utan som kanske går åt det mer chipmusikiga hållet (även om det självklart inte kommer låta precis som på en C64)?
Ja.
Har redan kört LSDJ förut men tyckte att det var lite väl omständigt (hade en gammal version). Å jo jag vet att det finns en massa mjukvara som låter retro men jag vill som sagt gärna testa lite hårdvara nu såhär i början.
C64 kanske inte är något direkt krav men jag vet inte annars riktigt hur jag ska beskriva det jag är ute efter, är väl att det ska låta lite nintendo 8-bit, eller ja lite gammalt tv-spel helt enkelt Band som Puss, Slagsmålsklubben, Pluxus.
Men jag kan ju iaf fastställa att jag inte vill göra techno/trance-aktig musik som Scooter, Prodigy, eller ja nåt annat sådant 90-taligt. Men det kanske är svårt att säga vilken av Electribearna som passar mig bäst i så fall? Tror jag har fått tips om köp för varje en av dem, så det är lite snurrigt i huvudet just nu. Å jo, jag vet att det bästa vore om jag kunde testa dom IRL men den möjligheten har jag inte.
Förut har jag ju fått tips om att EM-1 är bäst som någon slags helhetsmojäng som har bäst potential att skapa hela låtar i, men å andra sidan så är det ju inget vidare om den låter alltför mycket 90-tals techno och inte retro. Men om ER-1 har sköna rytmer (som kanske kan passa in för den typ av musik jag är intresserad av) och EA-1 nu har en effekt som gör att det blir lite 8-bitars, kanske det är dom två jag borde köpa? Iofs blir det ju dubbelt så dyrt som att köpa typ EM-1 men det kanske är värt det? Är ju så att säga rätt bortkastat att lägga pengar på något som är hyffsat billigt men som inte låter som jag vill.
OK, låter grymt bra. Bara nu inte någon annan användare kommer och förstör det här för mig
Kanske ska förtydliga ytterligare å säga att jag inte måste ha någon slags renodlad C64-musik utan att det att det ska gå åt det hållet, snarare än techno. Men men, blir till att jaga dessa två då
Alltså, en bitreducerare gör inte automagiskt ljuden till tv-spelsartade. Att man kallar det för 8-bitarsmusik har att göra med hur processorn i de här gamla manickerna fungerade, inte med att ljudchippet på något sätt spelade ljud med åtta bitar.
Rena vågformer är det som gäller. Det kan man få ut ur i stort sett vilken synt som helst, såvida den inte är mycket märklig. Det handlar mer om HUR man använder sakerna än VAD det är man använder. Håller man sig inom de begränsningar som de gamla prylarna hade så blir det mycket enklare att göra "rätt". Använd inget som inte de gamla ljudchipen kunde.
Electribarna är skitkul både om man är nybörjare eller rutinerad. Jag har pysslat med elektronisk musik till och från i snart 15 år och har fortfarande inte tröttnat på att leka med enkla monofoniska synthar och stepprogrammering x0x-style. Jag kunde bara drömma om något som ea-1 och er-1 för en tusenlapp styck när jag började med musik. Själv fick jag jobba en hel sommar för attt ha råd med en Juno-106. Och då behöver man både dator, midi-interface, mixer och effektbox för att kunna göra något vettigt.
Kul som faan!
Vi har ju några levande manualer här på 99 om du stöter på problem...
Om förre ägaren inte har sparat över preset B13 på EA-1:an, har jag för mig att det låter rätt retro...
Glömde skriva förut men tack så jättemycket för all hjälp jag har fått! Känns otroligt lyxigt att ha människor som hjälper en hela tiden. Och det lär väl behövas i framtiden också kan jag tänka men till en början ska jag ladda ner manual å sitta å traggla själv, det ska nog inte vara alltför svårt.
Måste kolla in det där med B13 också tack för tipset!
Grattis till köpet. Du kommer ha kul med dom maskinerna.