- sisältää
- Medlem ●
- Ale
Det finns ingen maskin som är perfekt. Jag misstänker att ljuden i em-1 är riktade mer åt hitliste-techno än retro blipp-blopp. Jag tror kombinationen ea-1 och es-1 är 10ggr bättre för den musiken du bekriver. Börja med en ea-1 och lär dig grunderna i subtraktiv synthes och köp sedan en es-1 och lägg på beats. Allt i ett maskinen som gäller just nu är nog tyvärr en datorn.
Det finns ingen maskin som är perfekt. Jag misstänker att ljuden i em-1 är riktade mer åt hitliste-techno än retro blipp-blopp. Jag tror kombinationen ea-1 och es-1 är 10ggr bättre för den musiken du bekriver. Börja med en ea-1 och lär dig grunderna i subtraktiv synthes och köp sedan en es-1 och lägg på beats. Allt i ett maskinen som gäller just nu är nog tyvärr en datorn.
Hitliste-techno, uschiamej det lät inte kul! Får några slags Scooter-vibbar av det ordet, typ killar i fula solglasögon, med stylat blekt hår som står rakt upp. Urk.
Så du menar att EA-1 är lite mer retro då? När jag lyssnar på demos på Korgs hemsida tycker jag dom låter typ likadant alla dom här Electriberna, men det kanske blir så i en amatörs öra.
Den enda hårdvara jag har hittat med riktigt retroljud är ju Sidstation och den kostar ju ändå en hel del. Plus att man väl ändå måste ha en synth till den för att kunna använda den?
ea-1 "simulerar" en analog synt. Dvs du formar ljudet helt själv med hjälp av filter, envelopes och olika oscillatorer. Den kan inte låta som piano eller andra verkliga ljud utan det mesta blir "elektroniskt". ea-1 innehåller två separata synthar som kan spela olika ljud och olika melodier samtidigt.
em-1 har samplade ljudkällor som kan vara allt möjligt, tex fiol, trummor, sång, analogsynthar. Dessa ljuden kan modiferas lite men behåller i grunden sin karaktär. Du kan meo inte ratta fram vilket ljus som helst. em-1 kan spela 2 olika ljud och melodier + ett antal trummljud samtigt.
es-1 har inga ljud alls utan innehåller 127 tomma minnesplatser som du kan fylla med vilket ljud som helst, tex trummor, gitarr-riff, sångsnuttar osv. Es-1 kan spela ett gäng olika samplingar samtidigt men det finns ingen möjlighet att spela melodier utan den ät tänkt som rythmbox.
emx-1 är som en blandning mellan em-1 och ea-1. Du har 5 virtuella synthar och ett gäng färdiga trummljud.
esx-1 är som en es-1 på steroider. Du ha massor med fler minnesplatser för samplingar och du kan äver göra melodier på två parter. Man kan använda den som en synth genom att sampla en enkel vågform och forma genom filter osv precis som på ea-1.
Tack för förklaringen robopants, den behövdes. Ja men då låter ju EA-1 bra mycket roligare än EM-1. För är det nånting jag verkligen avskyr så är det synthar (å liknande) som försöker låta som typ saxofon, fiol etc. det vill jag absolut inte ha, är inte ute efter att göra nån slags musik som ska låta som ett band med "riktiga" instrument, utan vill mer göra musik med suspekta elektroniska ljud som gärna får vara lite retroaktiga
EMX-1 låter ju helt klart trevlig men är ju tyvärr en hel del dyrare än de andra modellerna. Men angående EA-1, har inte den några trummljud alls? Tänkte om det är svårt att göra en hel låt i en sådan, att man inte får till någon skön rytm utan att det mest bara blir melodier, eller går det ändå att skruva fram sådant som kan tänkas vara själva beatet?
Men om man, bara för att krångla till det hela ännu mer i min hjärna, även skulle ta å lyfta in RM1x i diskussionen. Vilken av Electriberna kan den säga stå närmast? Försöker den låta som en fiol såsom EM-1, är det en slags rythmbox som ES-1, eller är den mer elektronisk i sina ljud såsom EA-1?
EA-1 har bara två ljud. Du kan ju göra en bastrumma på ena kanalen och en synthslinga på andra men några hela låtar kan du inte göra. Du kan däremot ha väldigt kul och lära dig hur man bygger ihop svängiga riff och basgångar. När du sedan har råd köper du en es-1 och lägger trummor på alla tuffa melodier och basgångar som du har sparat i din ea-1. Den första synthen jag fick pilla med var en sh-101 som bara kan göra ett ljud åt gången och den har inte ens effekter. Den lyckades ändå hålla mig vaken många nätter framöver och tack vare att jag började med en så pass enkel synth så blev jag inte avskäckt utan lärde mig grunderna i subtraktiv synthes.
Men utifrån din beskrivning av de olika Electribearna så förstår jag inte alls texten på Vintagesynth.org som säger
"The Electribe EM-1 Music Production System is another great Electribe series instrument with two analog emulated synth-parts and eight drum-parts. Sort of combining the elements of the original Electribe EA-1 and ER-1, the new EM-1 is an all-in-one groove and dance music machine for DJs and musicians alike! "
Om den som dom skriver är en slags ihopslagning av EA-1 och ER-1 borde den väl kunna gå att skruva fram egna ljud som inte försöker låta som en fiol? Gaah. Jag är för trött för det här. Det skulle vara grymt att få se alla dom här manickerna IRL och verkligen klämma på dem och efter det ta ett beslut om vilken av dem som kan tänkas passa. Så otroligt svårt att förstå dem bara genom att läsa, är väl därför jag måste ställa så många frågor till er snälla 99musikare.
EM-1 har samplade vågformer. Det blir inte riktigt lika flexibelt som ea-1 men den kanske duger. Jag vet inte eftersom jag inte provat den. Min erfarenhet är att man tröttnar fort på ROMplers(synthar med fasta samplade ljud).
Dito samplade vågformer i MC-505 och RM1x.
Jag är inte fullt lika skeptisk till samplade vågformer. Det kan till och med vara ett plus för en nybörjare, eftersom det är en mindre sak att hålla reda på och det kan ha sina poänger att ha annat än de klassiska analogsyntvågformerna att leka med.
Det var av det här skälet jag mfl tipsade om mjukvara, då blir det inte lika knutet till att köpa en specifik box utan både Reason, Live och Renoise gör det du vill.
Men du har fått massa tips och jag tror det bästa du kan göra nu är att bestämma dig för något alternativ och se hur det funkar. Vi kan diskutera fördelar och nackdelar med EMX-1 vs RM1x vs ES-1 vs MC-505 (som jag tror är ett bra alternativ, bara för att spä på förvirringen) vs något annat hur länge som helst, men det finns helt enkelt inget perfekt alternativ och det är svårt att säga vad som passar dig innan du testat något av dem.
Alla allt-i-ett-lådor har begränsningar i större eller mindre grad, men stirra dig inte för blind på det. Alla de här lådorna är instrument, och även om de är fulla med technoljud som möjligen var tuffa 1995 så kan de göra mer än så om du lär dig hur de funkar.
Så: bestäm dig för en budget, kika på Vendolin och köp något av EMX-1/ES1+EA1/MC505/RM1x, gör musik och om det inte funkar för dig så sälj och köp nästa alternativ.
EM-1 har ju inga samplade saxofoner eller fioler direkt, utan mest samplade vågformer. Det är allt från sinus/pulse/sågtand/fyrkant i olika varianter till de som mest låter som "riktiga" instrument vilka är några finger/pick/slap bas ljud & några organ/chord ljud.
50 ljud & 144 trumljum är det som gäller.
Tycker nog att du ska ha något med 1 trumpart & 1-4 synthparter. Sen om det är en Korg, Roland, Yamha, Zoom, Whatever, så tror jag inte det spelar så jättestor roll. Det är nog bara att köpa nått å testa, sen i efterhand så kan du ju konstatera om det var rätt grej eller inte! Det är nog svår för någon annan att säga att "just den prylen är rätt för dig".
Bara för att späda på förvirringen så tycker jag du ska kolla upp Yamaha AN/DX 200!
Jo, förstår att det går att diskutera hur länge som helst vilka för- och nackdelar det finns med olika modeller och att jag egentligen borde testa dem i verkligehten, men problemet är ju att jag inte har möjligheten att göra det! Är ju därför jag försöker fråga mig fram innan jag ger mig ut på jakt på Vendolin. Men jag får väl helt enkelt chansa och köpa någon av de här alternativen som har diskuterats och sedan i så fall dumpa den och gå vidare.
Mjukvara förstår jag är mer flexibelt, jag begär inte på något vis att det jag köper för en billig peng ska vara "perfekt", men såhär till en början skulle jag dock gärna ha hårdvara. Dels för att min dator just nu är rätt seeeeg men även för att jag känner att jag vill ha något fysiskt som jag verkligen kan ta på och inte bara se som grafik på en skärm.
Men om man säger såhär då. Finns det någon burk som gör det möjligt för mig att:
- Göra hela låtar i en och samma låda (och inte bara delar av låtar) - m.a.o. har en trumdel och en eller flera synthdelar
- Själv kunna skruva fram en massa sköna elektroniska ljud (och som inte bara låter som ett riktigt instrument som man inte kan skruva till en massa, alt. låter som 90-tals trance raktigenom)
- Är lättarbetad och därigenom kan passa en nybörjare (kanske att stepprogrammering kan vara bra här så att man inte behöver köra allt live)
- Är hyffsat stabil och inte kraschar hela tiden ?
Just nu känns det nog ändå som att jag får försöka få tag i något billigt och sedan testa den (typ EM-1) och därefter avgöra om den är alltför begränsad eller om den duger gott åt mig. Viktigaste kriterierna känns ju för min del just nu att den bör vara lättarbetad och iaf ha lite retroljud och inte massa 90-tals trancehitljud.
Men om man säger såhär då. Finns det någon burk som gör det möjligt för mig att:
- Göra hela låtar i en och samma låda (och inte bara delar av låtar) - m.a.o. har en trumdel och en eller flera synthdelar
- Själv kunna skruva fram en massa sköna elektroniska ljud (och som inte bara låter som ett riktigt instrument som man inte kan skruva till en massa, alt. låter som 90-tals trance raktigenom)
- Är lättarbetad och därigenom kan passa en nybörjare (kanske att stepprogrammering kan vara bra här så att man inte behöver köra allt live)
- Är hyffsat stabil och inte kraschar hela tiden ?
Du menar monomachine?? hyperlådan no1... typ dyr men värd...
Nu har jag funderat lite och kommit på några fler frågor
- ES-1: Har läst att man inte är "bunden" till vissa ljud i den utan att man kan lägga in egna. Exakt hur går detta till? Menar ni att man måste hitta egna ljud på ex. internet som man sedan på något vis ska föra över till ES-1, eller är det mer att man själv har möjlighet att i ES-1 ratta fram helt egna ljud?
- ER-1: Har läst att den ska vara lite mer retro (eller ja kanske inte lika mycket trance som de andra) men att den nog främst är tänkt för att ha som någonslags trummaskin, eller ja något man lägger bakgrundsbeated med. Går det alltså inte att göra hela låtar med en ER-1? Är det för få kanaler att jobba med eller är det bara att den mest innehåller typ trumljud? Har lyssnat på vissa demoljud men där låter det ju bara mest som någonslags grundbeat som går om å om. Har tidigare fått ett tips om ER-1 där tipsaren skrev "du kan snurra till ljuden att låta nästan hur som helst inom den analoga sfären, defintivt blippblopp" men vad jag har hört av ljudexemplen så stämmer ju inte direkt detta?
oskarr: Jajamen, ES-1:an kan du föra in egna ljud i men den kommer fulltankad med ljud i sig från fabriken. ER-1:an är finfin för blippblopp och electrobongos men du får ingen vettig bastrumma ur den. Du gör inte hela låtar med bara en av dem (om du inte gör minimal).
Electro och trance görs med samma instrument, ofta tillochmed *duckar för stenar* med samma ljud...
Men vilka ljud för man in då? Alltså finns det vissa ljudbanker man kan hämta ljud från elller kan jag i stort sett spela in ett ljud där jag säger "hej jag heter oskarrr" och sparar som wav och sedan för över till ES-1:an? Hur stora minneskort kan man ha i den?
Så ER-1:an är alltså mer än bara bakgrundsbeat utan det är även blippblopp ljud i den? Vore kul att höra några exempel på det, för det enda jag har hört är ju bara en massa bakgrundsgrejer.
"Du gör inte hela låtar med bara en av dem (om du inte gör minimal)." Menar du en av Electribearna? Så även om man vill vara riktig retro å göra typ tv-spelsmusik (som ju inte brukar vara direkt avancerad) så räcker inte ER-1?
ES-1 låter ju bra för att man kan lägga in egna ljud (kanske då även tv-spelsljud om man nu hittar det nånstans?)
ER-1 låter bra om det nu är som ni säger att den fungerar för blippblopp, för jag vill verkligen inte syssla med trance (som ju det finns gott om exempel när man kikar på Korgs hemsida)
Har ju så gott som bestämt mig att det blir någon av Electriberna men det pendlar verkligen mellan vilken av dem jag bör välja. Som sagt - någon där man kan göra retromusik a la Pluxus, Puss, SMK (kanske) m.m. OBS! Förstår att det aldrig kommer låta lika fint som dom banden men det är iaf åt det hållet jag vill gå, vill alltså inte låta som typ Scooter eller något annat 90-talsband
Sökte efter ER-1 mp3-filer och hittade då den här sidan (bläddra ner så nämns ER-1 där med tillhörande mp3) Förstår dock inte om ljuden verkligen kommer från ER-1 eller om den bara har använts till viss del...
Annars var ju demon från sidan extremt skön! Riktigt trevliga ljud där.
Edit: Hittade en ER-1 mp3 till http://www.audiopervert.com/audio/korg_er1.mp3
Förstår dock inte om ljuden verkligen kommer från ER-1 eller om den bara har använts till viss del...
Från sidan: "Numerology/ER-1 mix recorded 'live' to DP4.02 via 828MkII, no extra processing or editing applied. Encoded 128Kb MP3, 1:47."
Det han gjort är att låta programmet Numerology styra ljuden, så det är inget du gör (på något enkelt sätt) med bara en ER-1.
ES-1 är en sampler, så du kan trycka in i princip vilka ljud som helst. Riktiga trummor, syntade trummor, biltut, röster, loopar, tvspelsljud osv (tills minnet tar slut). Begränsade möjligheter att ändra på ljuden när de väl befinner sig i ES-1:an dock.
Minnet är på någon MB (max 100 samplingar, totalt ~100 sekunder).
ER-1 är en trumsynt, så du kan skruva på ljuden en hel del, men å andra sidan kan du inte göra annat än just syntade trummor. Inget man gör en hel låt på.
ES-1 är nog den som är lättast att göra egna låtar med, eftersom du är friare med vilka ljud du kan använda. Den och en synt i någon form (EA-1 osv) så kan du göra hela låtar.
Klassisk C64- och Amiga-musik har bara 3 eller 4 röster totalt, så i princip skulle det gå att tex använda bara en ES-1 eller ER-1 för att göra sån musik, men det kräver nog betydligt mer tålamod och mer programmering än de flesta är förmögna till.
Aha . . . Så blev det krångligt igen. Men ER-1 har alltså förutsättningar för att göra ljud som iaf går åt C64/amiga hållet? Och om man använder den tillsammans med ex. ES-1 eller EA-1 så borde man kunna göra lite retro-tvspels-aktiga-låtar utan alltför mycket programmerande?
Ja, fast snarare C64-ljud än Amiga, eftersom Amigan använder samplingar.
Ja, fast snarare C64-ljud än Amiga, eftersom Amigan använder samplingar.
OK, trevligt trevligt. Ber om ursäkt för min tröghet men återigen - det är alltså extremt svårt att göra en hel låt på ER-1 (även om man bara gör tvspelsmusik) p.g.a. att den har för få "kanaler" eller vad det nu heter? Eller finns det någon annan anledning?
Blir det typ att man har en kanal där man kör nånslags bas/beat/trum-grej och en annan där man kör melodin, å that's it, eller finns det flera kanaler?
Men om jag skulle köpa ER-1 plus någon annan Electribe såsom EA-1 eller ES-1 så kan jag använda ER-1 till att göra trevliga trumljud och C64-ljud, plus att jag kan använda ex. EA-1 för att göra en fylligare melodi? Hoppas jag har förstått saken rätt nu
Men om jag skulle börja med ER-1 och sedan, när jag har lärt mig den, utöka med någon annan Electribe? Elller är den redan så begränsad i början att jag antagligen skulle lessna på att det var så svårt att göra hela låtar i den?