- odlarn
- Medlem ●
- Borås
Novation Bassstation
http://vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=&annonceid=4708496
Roland sh-101
http://vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=&annonceid=4653501
Tja, välj själv
Basstation tycker jag är ganska tråkig. Fick aldrig något kläm på den. Låt trisst och platt. Men det är ju kanske bara jag? Hade även problem med midi->cv/gate (finns i någon gammal tråd)
Köp ett externt midi->cv-interface (doepfer? kenton?) och sen en pulse, sh-101:a eller egentligen vad sjutton som helst. Det mesta kan ju generera bas
Själv har jag precis upptäckt att FM är bra för lite slöa sinusbasar. Och sinus kräver ju inget filter för kontroll (Minimalt med feedback och allt annat spex så får man inte så mycket övertoner). Så här rakt på sak tycker jag du ska köpa dig en micromodular! Det är nog roligast?
odlarn, skärpning!
Du sitter inne på en MS20 och har mage att fråga efter en synth som kan "klämma ur sig helt ok basar"!
midi-cv interface är teh shit!
odlarn, skärpning!
Du sitter inne på en MS20 och har mage att fråga efter en synth som kan "klämma ur sig helt ok basar"!
midi-cv interface är teh shit!
hehe, ja.. det är klart man gillar ms20'n
kör det mesta genom dess filter.
kanske är ett midi/cv man ska ha... ingen som har ett till salu?
... micromodularen lät iofs rätt skojsig.
Tusenlapp? Det är väl vad en basstation rack kostar? Som också funkar com midi/cv-interface.
Jag är dock inte så förtjust i MS-20 som ren basmaskin, det har jag annat som gör bättre. Vet inte riktigt vad det är med ljudet som gör att jag inte spelar bas med den.
Dock, köra rena grundvågformer och lite filterfläppande funkar den till.
jgb, Fast grejen med en basstation som midi/cv är att (iaf jag, och har för mig att det är fler på forumet?) som har haft problem med den. Det kan vara så att man måste ha bättre stöm till den (har för mig att jag läste det på nätet eller var det här i forumet?). Men jag skulle inte lita på den som cv/gate grej.. Fast det är bara min fem cent.
zthee: Pratar vi fortfarande rack-modellen? En sådan har jag kört utan problem hemma hos en kompis, just som midi/cv. Vi körde en Yamaha CS-5 från den. Inget hårdtest dock, så har folk haft problem med den så är det nog läge att leta något annat.
jgb, Ja, rackmodellen. Fördelen som jag ser det med ett dedikerat midi->cv är att de ofta har aux och annat så att man kan styra lite mer parametrar än bara note on/off (det går ju att koppla runt, men fler ut är ofta roligare än brist på ut).
Odlarn, kolla upp micromodularen!
Odlarn: Köp en Basstation. Jag köpte en här på forumet i höstas och är nöjd med vad den kan åstadkomma även om det inte är "top-of-the-line". Har testat att koppla den till min CS-5 (midi/CV), vilket fungerade utmärkt!
Du får inte mycket bättre för de pengarna.....