Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Liten billig bassynth?

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-02 14:26

Med en micromodular kan du ju göra vad som helst! Nästan.

Jag har ju också en Basstation, och måste säga att den är helt ok. Köpte den för en massa år sedan och vi har faktiskt använt den i nästan varenda låt vi gjort med NMA.
Inget jag sitter och skruvar fram asballa synthljud med, men letar jag efter en schysst synthbas till en låt hittar oftast ett passande ljud i den.

Men visst, är man experimentbenägen så är säkerligen en uModular ett roligare köp...

man kan alltid trixa o stoppa sladden i ett annat hål (ms20) men jag kör den aldrig som bas

Basstation är verkligen inte särskillt spännande. Den kan iofs ge ifrån sig anonyma ljud som är lätta att använda sig av. Klart ballast med den är just midi->cv/gate konverteraren

MicroModularen är i stort sett vad man gör den till! Mycket prisvärd! Om man verkligen inte orkar göra egna ljud på den så är det lätt som tusan att ladda hem ett par olika bassynt-patcher som i de flesta fall fungerar minst lika bra som en basstation. Kör den genom ms20-filtret! Eller varför inte ms20:an genom modularen? Eller varför inte både på en gång!?

• Medlem
  • Borås
  • 2006-11-02 15:04

usch vad det rycker i köptarmen nu

Haha. Men förfasen Õdlarn, kööp:D
Slår även ett slag för dendära Micro modular´n. Otrolig bang for the buck!

• Medlem
  • 2006-11-02 15:38

En micromodular e aldrig fel, speciellt inte till det priset.

Känn pressen Odlarn!

Du kommer inte komma ut rakryggad ur den här diskutionen förrens du inhandlat en Micro Modular!

Har själv ingen, men för det priset borde man ju köpa en!

• Medlem
  • Nyköping
  • 2006-11-02 17:48

det finns inget editprogram för os x till micromodularen va ?

annars hade jag knipit den...

odlarn: din MPC funkar vellan
- sno nått ljud eller sampla typ MS20 för att knacka in basar → filtrera genom MS20

auto~kromatisk skala för note pitch\note variation-lir ger melodier
<allt e i o f s redan klart för bas-puffar utan halvtons-liret>
så det känns vellan rätt så onödigt med en extra bassynth i min mening...men tänker kanske annorlunda

• Medlem
  • Borås
  • 2006-11-02 18:01

tycker att det är lite segt att sampla hela tiden

japp, om du inte vill se potetialet ska jag befria dig från att jag går in på det mer

• Medlem
  • Borås
  • 2006-11-02 20:59
Ursprungligen av kallback:

japp, om du inte vill se potetialet ska jag befria dig från att jag går in på det mer

nu ska vi inte vara sådana gå gärna in på mer på potensialen, kunskap är ju makt

Micromodular är bra. Basstation är skit. MS20 är ingen särskilt bra bassynth men vinner ändå på ett MIDI/cv-interface. Skippa skor nästa månad också och skaffa ett Kenton Pro Solo till din MS-20 när du köpt Micromodularen.

Den kan allt som storebror kan utom att den inte är 4-parters multitimbral. Den klarar en patch i taget. Å andra sidan går den ner i en generös rockficka och låter sjukbra. 1800:- är ingenting för en pytteliten synth med oändliga möjligheter.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2006-11-02 19:35

men vet någon om det finns en editor til mac os X !?!?!?!?! vill också ha en micromodular!

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-11-02 19:49

Instämmer med de som nämnt Waldorf Pulse...inte helt lätt att hitta iofs...

leere: Clavias betaeditor för Nord Modular finns här (kraschar när man gör vissa specifika saker, men den funkar - det är vad jag använder för att göra patchar med).

Dessutom finns det en open source-editor som heter Nomad som är under utveckling. Den hittar du här på Sourceforge.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2006-11-02 20:00

fm: tackar. det avgör saken - skall skaffa micormodular...

Nord Modular-fan som jag är så är jag ändå lite tveksam. Vill man specifikt ha en bassynth så kan nästan begränsningarna vara det man är ute efter... Vad har du tänkt dej för arbetssätt?

Här är en tråd jag hade igång för ett tag sen: http://99musik.se/forum/showthread.php?t=22225

• Medlem
  • Borås
  • 2006-11-02 21:01
Ursprungligen av Peter H:

Nord Modular-fan som jag är så är jag ändå lite tveksam. Vill man specifikt ha en bassynth så kan nästan begränsningarna vara det man är ute efter... Vad har du tänkt dej för arbetssätt?

Min tanke när jag skrev tråden var ju en simpel liten låda som gick att midistyra... sedan när modularen kom på tal så kom jag att tänka på en effekt jag efterlyste i en annan tråd som kanske man kan skapa med den... sedan är jag ju inte främmande för att göra annat än basljud

Microkorg är en bra basmaskin. Också bra på annat. Också bra pris.
Men om du vill ha ennu enklare, ennu billigare + egen sequenser, kan du kika in EA-1. Då har du dessutom en utmärkt sequenser till MS20:an när du köpt ditt Kenton MIDI happarajs!

• Medlem
  • Borås
  • 2006-11-02 22:17

fast jag har ju en mpc som jag tror funkar ganska bra som sequenser

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-02 22:28

Vad var det för effekt du var ute efter i den andra tråden?

• Medlem
  • Borås
  • 2006-11-03 08:15
Ursprungligen av zthee:

Vad var det för effekt du var ute efter i den andra tråden?

Det var Beat repeaten.. Nu var det iofs G2 det snackades om där:
http://99musik.se/forum/showthread.php?t=22098&highlight=beat+repeat

Clase, det kanske vore något.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2006-11-02 23:10

microkorgen är fins som bassynth... måste nog göra några ljud på den ikväll

skulle dock hellre föredra odlarns ms20 före micromodularen och eventuellt microkorgen...

• Medlem
  • Skövde
  • 2006-11-02 23:16

Odlarn, skit i alla trista microkorgar och Sh-101'r. Pappsen ska ju naturligtvis ha en 3 oscilatorsynt att leka med. Min Waldorf Pulse sitter just nu i ett rack och samlar damm då jag har fullt upp med en massa annat (PPG Wave, FM8, Micro Q, Monomachine & Machinedrum...fullt upp både både i tidsaspekt och spectrum helt enkelt) så du skulle kunna få låna den i någon månad eller två. Funderar på att göra mig av med den, men är inte ritkigt säker ännu...kanske kommer jag sakna den...

• Medlem
  • Nyköping
  • 2006-11-02 23:26

clase: känns som den påminner lite om min nova. men att novan har mer :rolleyes:

insåg nu att jag hittat felet med novan och bör avvakta med nya inköp tills jag utforskat novan lite mer...
(det som inte används glömms ju bort dessvärre:( )

• Medlem
  • Skövde
  • 2006-11-02 23:48

Har bara lekt med en Nova kort i en musikaffär, men kortfattat så känns det inte som att den är lika naturligt rå som en Pulse kan vara. Novan lät lite slickt på något sätt.

Grejen med just Pulse, som jag upplever det, är att den är skräddarsydd för att vara basist. Den levererar en tät bas (moogigt) och har ett filter som passar väldigt bra för det, samt att den även kan låta roland och leka TB-303. Kom på att jag måste testa Pulsen mot jgb's småttingar för att se hur likt den kan låta.

Novan har ju naturligtvis mer, både i polyfoni och i modulationsmöjligheter, eftersom den ska vara mer bred. Men som sagt...jag rynkar lite på näsan åt den (tills jag hör någon göra ett tuft ljud med den).

(sitter här och funderar för övrigt på vad jag vill ha för basist egentligen. Hade Pro-One haft en osc till så hade den nog varit given för mig...men nu känner jag att jag nog måste spara ihop till en minimoog trots allt )

Offtopic: False Messiah: Tack för länken till betaeditorn för modularen. Nu kan jag sälja min pc.

Clase:
Om du vill göra dig av med Pulsen så är jag intresserad!

Och om du vill ha Pro-One med fler oscillatorer, så kan jag ju fortsätta med Evolver-övertalningen... -Den borde passa fint då med tanke på att filtren ska va hyfsat lika (om jag inte minns fel nu såhär efter 2 öl).

• Medlem
  • Nyköping
  • 2006-11-03 00:04

clase - skall spela inte råare ljud när jag fått iordning felet. just nu står den bara där och ser blå ut
däremot har den ju 3 filter varav en är 18db

vet dessvärre inte hur rå din pulse låter. men om du har lust att göra lite inspelningar kanske jag kan tänkas att vara intresserad.

Bevaka tråden