Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tja,

Funderar på att köpa en MacBook. Inte MacBook Pro alltså, utan standardvarianten som kostar 10 papp, typ. Nu funderar jag på vilka möjligheter till att göra musik på den jag kommer att ha. Funkar det att köra logic/reason, räcker prestandan? Att skärmen är såpass liten är ju en minus, men jag har bara 10 papp att slänga ut. Är ljudkortet som sitter i okej?

Regards,

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-10 11:19

Finns en annan tråd delvis om det här, kanske kan vara intressant:
http://99musik.se/forum/showthread.php?t=20556

Kortfattat så kan jag säga att prestandan räcker långt om man inte ska göra riktigt grova produktioner. Min gamla iBook på 800MHz räcker också långt.. och det är en jäkla skillnad mellan dem.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-10 12:21

För att svara på ljudkorts-frågan kan jag säga att min kompis macbook hade en latency på 110ms in och 600ms ut i Cubase SX körandes under Windows XP. Vet inte hur snabbt det ligger under OSX, men det är nog en bra idé att köpa ett externt USB- eller firewire-ljudkort till den om du ska jobba "seriöst".

EDIT: det var en macbook, INTE powerbook.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-12 12:37
Ursprungligen av kroffe:

För att svara på ljudkorts-frågan kan jag säga att min kompis powerbook hade en latency på 110ms in och 600ms ut i Cubase SX körandes under Windows XP.

Powerbook och Windows XP... virtual PC då alltså? Inte konstigt om det gav sådana resultat...

Låter som något knas med drivare under Windows. Jag får ner mot 2ms på min gamla Powerbook, och jag kan inte tänka mig att Macbookarna är så mycket sämre.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-10 13:33

Kollade inte iofs vad han hade drivisarna ställt mot - Multimedia driver vs andra brukar ju ge lite olika resultat i SX...:rolleyes:

Tja! Du kan ta upp frågan på den här sidan http://99mac.se

Ah, missade att det rörde sig om en Powerbook. Då är det ju inte så konstigt med skyhög latency. Det är ju rätt meningslöst att försöka köra ett program som Cubase under VirtualPC och förvänta sig någon form av prestanda. På en Macbook är det ju en annan sak, där kan man köra windowsprogram "native" och få samma prestanda som på vilken PC som helst.

Har sett gott om folk som bara använder det interna ljudkortet på i/Powerbook när de kör live, så det funkar bra nog.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-12 13:51

Mina högst amatöriga observationer:
MacBook har ju numera en Core 2 Duo-CPU i sig, dvs en 64-bitars CPU med dubbla kärnor, räcker nog ett tag.
Pro:n har ju framförallt bättre grafikkort, större skärm, fler portar, ExpressCard-slot osv, inget som hjälper musikprogram direkt (vad jag vet).
Sitter på den förra modellen, Core Duo 2.0 Ghz, upplever inte skärmen som liten.
Eller jag menar, det är ju hyfsad upplösning, 1280*800, och widescreen passar ju rätt bra för timelines.
Det inbyggda ljudkortet klarar 24bit/96Khz, och kan köra en bunt mjuksyntar med lägsta latencyn utan problem.
Nu har jag inte gjort så feta projekt, men jag tror att hårddisken med sina 5400 RPM kan vara den begränsande faktorn om man har massvis med audiospår.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-12 14:09

my mistake, menade macbook, billigaste varianten 1.2GHz 512Mb minne eller vad det nu är. XP kördes "standalone" ifrån bootcamp, d v s inte emulerat..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-12 14:14

I Windows måste man väl skaffa ASIO-drivers och härja innan man kommer ner till nån vettig latency?
Annars låter det bisarrt högt, men jag har ingen dator med Windows på, så ska inte säga nåt om det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-12 15:15

Jo, vet att han skulle testa bl a "ASIO for all" som är en OK freeware-driver som finns till en rad olika plattformar, bland dom windows. Återkommer om resultatet...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-12 19:23

Nu är ju inte främsta skälet vid köpet av en Apple-dator att köra Windows, men det är kul att han testar. Som du säger, så skulle nog en extern pryl göra sig bäst eftersom det inte lär finnas drivare för Apples prylar (såsom det interna ljudkortet), i synnerhet inte sanktionerat från Apple själva - de vill ju att man framför allt ska köra OS X så klart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-12 21:32

Joo, nog finns det.. Apple har ju ett verktyg för att man ska kunna installera Windows på en egen partition på sin Mac.
Det går ju inte att installera Windows rakt av, eftersom Windows kräver gamm-BIOS, nymodigheter som EFI går inte för sig.
Och via det verktyget (Boot Camp), så funkar det mesta tror jag, men inte allt (fortfarande beta).
Men iaf, under Mac OS funkar det inbyggda kortet finfint, låg latency utan problem eller installation av tredjepartsdrivers typ ASIO i Win.

Jag funderar på att köpa en MacBook, den vita 2,0 GHz.
Vill köra den tillsammans med mitt Matrox Dualhead2Go så jag kan köra med
två externa skärmar.
Är det någon som testat något liknande, eller vet om det är omöjligt?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-11-13 12:58

har varit helt inställd på en macbook pro av någon andledning (nästa datorbyte).

men skillnaderna till musikbruk är inte stora då ? (ok 3gb ram i macbook pro)
grafik i all ära men det är inte sådant jag tänker syssla med.

måste även fråga... nu sen apple gick över till intel... hur stor är chansen för virus till osx ?

är glad att de standardvirusarna som finns inte kommer till min powerbook
så man slipper antivirusprogram och annat som slöar ner datorn...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-13 18:55

leere: Så länge du kör OS X på den så är det ju lika säkert som det alltid varit.
Det finns ännu inga virus/maskar "i det vilda", så man kan ta det rätt lugnt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-13 13:05

Outshape: Jag tippar på att det är omöjligt, men jag vet förstås inte hur Matrox-matrikeln är konstruerad. Matrox är väl förvisso framför allt grejer som byggs för att stödjas av Windows. En extern skärm kan man köra utan problem i alla fall, två vet jag inte. Kanske en fråga för 99mac, all svensk mackompetens hänger där.

Leere: Finns än så länge inga skäl att köra antivirusprogram till Mac. Kanske egentligen inte till PC heller om man surfar med viss försiktighet, kör webmail och brandvägg. Men det vågar man väl knappt påstå högt.

Rent allmänt så kan jag säga att redan iBook var / är en höjdare till musikproduktion, åtminstone enligt mig med program som Logic, Audacity och Reason. Så att Macbook är det är givet. Pro-modellen är mer lyxig men den "vanliga" kan man garanterat också producera album med, rakt ur boxen, utan externt ljudkort om så önskas.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-11-13 14:01

audacity jävlas för mig och min powerbook. knycket ljudet helt och sen vägrar släppa ifrån sig ljudkortet efter avslutad session..

annars är jag helnöjd med min powerbook. den är ju som en gammal traktor.
maler över det mesta det interna ljudkortet är ju dessutom över förväntan
så macbookens lär ju inte vara sämre.

det enda jag önskar av apple är att de skulle kunna göra valet att man kan slänga in en 7200rpm's disk i macbooken och kanske lite mer ram. så vore allt så enkelt.

/leere - ram missbrukare

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-13 14:36

Jepp, Audacity gör så, men inte om du ser till att ljudets buffer tystas helt innan du går in i Audacity. Har provat själv, om jag låter t ex reasons reverb klinga ut helt och sedan öppnar Audacity så funkar det.

Det funkar också åt andra hållet. Men inte om man är för snabb, för då slåss programmen om ljuddrivaren och då får man gå in i Reasons ljudinställning igen och åter välja interna ljudkortet efter att man är klar i Audacity.

Vet inte om du är van appleanvändare, men "avslutad session" kan ju innebära att du bara stänger Audacitys fönster. Programmet är dock aktivt ändå i så fall. Välj för säkerhets skull "äpple + Q" - dvs att avsluta Audacity efter din "session" med programmet.

Audacity verkar lite dåligt portat till OS X eftersom det har såna där hyss för sig när det stjäl ljudkort osv. Jag har haft liknande problem med PD, så jag misstänker att det är portaudio eller något liknande open source-ljudbibliotek som bråkar.

createdigitalmusic har skrivit lite om de nya macbookarna. För musikbruk tror jag inte att det något större skillnad mellan den och MBP.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-11-13 21:03

PF: jo jag kör äpplet och q. lärde mig första dagen

däremot kanske jag inte låter det klinga ut. för när jag använt audacity så kan jag inte titta på youtube av någon andledning.

sond: ah. det lugnar mig. windowsdatorer har bara varit problem för mig nämligen.

Ok, min gamla PIII 1,0 GHz laptop börjar låta väldigt sjuk nu. Går igång med ett par rejäla hostningar om morgonen. Har redan bestämt att nästa laptop blir en MacBook, men har ett litet problem eftersom jag bor i London men vill ha en dator med svenskt tangentbord. Någon mer utlandssvensk som vet om man kan lösa detta?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-19 18:32

Köp den i .se nästa gång du är här. Studentrabatt har du ju. Kanske kan du beställa den på apple.se och ange London-adressen som leveransadress. Kolla om du har Mecenat-möjlighet (mecenatkortet). Då får du runt 1000:- i rabatt på datorn.

Hur är grafikkortet i Macbook? 64mb shared låter inte så bra måste jag säga.
Jag vill köra med min dualhead2go tillsammans med mina två 19"-skärmar.
Någon som vet om det är möjligt?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-29 22:12

Det är möjligt, iaf enligt denna:

http://insidemacgames.com/news/story.php?ID=14406

Ursprungligen av outshape:

Hur är grafikkortet i Macbook? 64mb shared låter inte så bra måste jag säga.
Jag vill köra med min dualhead2go tillsammans med mina två 19"-skärmar.
Någon som vet om det är möjligt?

Ursprungligen av batmannen:

Det är möjligt, iaf enligt denna:

http://insidemacgames.com/news/story.php?ID=14406

Länken funkar inte för mig. Jag köpte dock en PC istället, mest för att jag vill köra två externa skärmar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-21 12:40

outshape: Tre skärmar kanske blir lite för mycket. Två funkar fint iaf.
Men jag kollade på Matroxs hemsida, och dom verkar inte ha stöd för nåt annat än Windows hsh.
"Requirements

Operating system: Microsoft Windows XP, Windows 2000"

  • Oregistrerad
  • 2006-11-24 01:34

Godag,jag tänkte kanske slå till på en MacBook (2.0 ghz,1gb-ram-varianten) i dagarna och har isf lite funderingar kring hur det skulle funka att köra Acid Pro genom Windows med bootcamp,är det lite av en dröm som inte kommer gå i uppfyllelse?

Bevaka tråden