Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta betalt för att besöka webbsidor?

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag håller med om att betalsidor antagligen kommer och bör öka. Nästa steg för att vinna konsumenten är, förutom att hålla med en bra sida, att kunna ta betalt på ett enkelt och bra sätt tror jag. Det är inte speciellt roligt att betala en faktura.. eller.. jag tycker det är skittråkigt att se högen av räkningar växa desto närmare månadslutet man kommer. Betalar mycket hellre av avgift på ett kreditkort eller tom via telfonräkningen / mobilräkningen - man ringer helt enkelt ett betalnummer och får ett användarnamn och loggin uppläst för sig... Hur som helst så tror jag att det viktigaste är att det är lätt och att det går snabbt som allt annat på nätet.

Vad rörigt det blev.

• Oregistrerad
  • 2001-06-14 16:16

Nils: Nu börjar vi snacka olika saker, som jag nämnde innan så behöver vi bara nyheter i stil med macnytt.com, alltså korta men ändån omfattade inte artiklar med flera tusen ord, det är det jag köper tidningar för. Alltså att få ihopa en sida med några rader bör inte vara dyrt.

Och nej jag dissar inte den kåren anser bara att hemsidor för tidningar bör ha korta nyheter. Dock hade jag kunnat tänka mig betala en avgift till sida liknande er, där man på morgonen kunnat läsa nyheter ur en laptop eller annan maskin vid matbordet i köket.
Men jag tycker dock att små nyheter kan finnas tillgängliga så hade jag valt att gå till väga.

(Klarttext): Laggt upp en sida där det fanns gratis små nyheter (som macnytt.com), sen haft betal versionen vid sidan om där du kan publicera de artiklar dina skribenter skriver. Antar att ingen av dem skriver för hand så att förra över till sidan kan dock han göra som du tänker betala 25-30000:- i mån, för annars förtjänar han inte den summan långt ifrån.

När det gäller php och cpp, så nej det kan inte alla, men för att göra grunden till sidan där man publicerar smånyheter hade inte krävt mycket arbete inom dessa område och det medför att man inte behöver väldigt duktiga c++ användare utan räcker med de som gått grundkurs.

Jag själv har en gång gjort ett halvbra(dock inget jag ser proffsigt gjort) community med php och c++, i grunden använde jag enbart funktioner och php funktionen System(). Även om jag vet hur man programmerar i oop så behövde jag inte det.

• Oregistrerad
  • 2001-06-14 16:20

Nils: Jag glömde säga att få ihopa dessa små snuttar kan inte dina skribenter skriva ihopa dem och sen ge dem till den såkallade webmastern som sen lägger upp det. Menar det är väl onödigt att både skribenterna och webmastern göra samma research? Antagligen så kommer en hel del av områdena i tidningen också skrivas ut på sidan eller?

Jag kan inte annat än att hålla med Nils Holmlöv, finns inget som helst skäl att bedriva en ideel verksamehet för ett företag, iaf inte om det går med förlust, effekterna av den marknadsföring och goodwill som blir av en website är begränsad. Dessutom så tror jag att den största delen av Macworlds läsare är prenumeranter ?, någonting som dock inte fungerar är att ta betalt för Macworld.se i nuvarande skick..
d.v.s bara för nyhetsrapporteringen, då behöver man mer innehåll mer åt det stuk dem andra IDG tidningarna har på webben. Repportage, Pdf filer av vissa artiklar, filarkiv m.m att ta macworld.se på den usla nivån den ligger nu och börja ta betalt för den är nog inget smart drag.

Hade varit bätte att öka kvaliteten på siten innnan man börjar ta betalt för den, för att skapa en efterfrågan. Eller ?

> Nils vad ligger fördelningen lösnummer vs prenumeration i procent ?

Något jag saknar är MER av dom där långa artiklarna. Jag tycker det är roligast att läsa om svenska nyheter som man inte läst någon annanstans.

Angående MacNytt artiklarna så finns ju MacNytt för dom "kunderna"...

• Oregistrerad
  • 2001-06-14 20:11

Det var ett %"€"&#"! tjatande om MacWorld. Nu är jag less på s##&"#"n! Nils - skriv krönikor i stället för att surfa hit och försvara din /"&"(#="("# åsikt hela tiden! Thanks!

Det ar ingen som tvingar dig att lasa just denna trad. Sjalv tycker jag diskussionen ar valdigt intressant och ar glad over att Nils overhuvudtaget ar har och kommenterar.

Det samma.
Nils H skriver väldigt intressanta inlägg och har intressanta tankar om vad som sker. Han har även en klar syn och en tydligt verkligehetsuppfattning (marknadsuppfattning) på vad som händer på internet.

Det är mer än vad vissa andra har här.

• Oregistrerad
  • 2001-06-16 16:49

Klart Nils ska vara här och skriva kommentarer, menar vi vill väl inte se demontrations upplopp för att inte redaktörer är på detta forum?

Det är juh så det kan bli, precis som i göteborg för att inte politikerna är där och lyssnar på folket.(Fast iof de som tog till våld var juh inte vanliga demonstranter, dessa var inte äns politiskt insatt, om vi då inte räknar med afa som också var inblandad i något, bland annat att ha gått på SVT teamet för de trodde det var dålig reklam för dem.)

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Nu måste jag faktiskt kommentera föregående inlägg.

Att driva en sida professionellt som Nils talar om är dyrt. 99mac.com drivs ju i stort sett ideellt och ändå har vi rätt stora kostnader.

- När du räknar med lön så glömde du bort sociala avgifter och semesterersättning. Dessutom får du inte en duktig person för 13.000 i månaden.

- Du kan inte driva kommersiell och professionell verksamhet genom att hosta den hemma hos någon via bredbandsbolaget.

- Programvara och server kostar MYCKET! Jag skulle gissa att 99mac.com har programvara och server för ca 50.000,- exkl moms....

Samma sak gäller även för www.MacNytt.com. Programvara för servern och inte minst själva serverhårdvaran och uppkopplingen kostar stålars...

MacNytts innehåll skapas av ideellt arbete. Skribenterna jobbar frivilligt. Det går tyvärr inte att garantera ett visst innehåll. Men av erfarenheter så har det visat sig att en ideell sajt kan vara mycket konkurrenskraftig mot en komersiell sajt.

Det är just detta som är syftet med internet - att kunna ha olika typer av innehåll på sajterna beroende på vilken toppdomän sajten ligger under.

.edu är utbilning i USA som exempel.

I Sverige finns inga "sub-toppdomäner" som talar om vad för slags sajt det är.

MacWorld.se skulle om det kunnat finnas en subtopp-domän hetat MacWorld.betal.se då den går över till att inte vara gratis. .betal är bara påhittat för detta exempel.

MacNytt.com ligger under .com och inte under .se. Skulle MacNytt heta MacNytt.se skulle den kanske kunna ha legat på MacNytt.se eller MacNytt.free.se...

Nu snurrar det lite för mycket i mitt huvud. Jag hoppas att det framgår att det finns tidningar som kör ideell eller komersiell verksamhet.

Så länge det finns ideell verksamhet kommer detta att sätta hård press på komersiell verksamhet.

Tidningar med komersiell verksamhet kommer att behöva göra något VERKLIGT UNIKT för att kunna försvara sin affärsmodell.

Till IRL+Webb-paket:

Handelsbankens kunder betelar och har alltid betalat en avgift för olika ärenden. Webb-tjänsten är _gratis_ för kunderna.

Det är dock antagligen annorlunda för tidningar...

MacWorld.se måste verkligen hitta på något väldigt unikt innehåll för att kunna skapa mervärde till kunderna.

Aftonbladet kör sin sajt öppen och gratis. Detta stärker varumärket. Är jag bortrest och vill köpa en tidning så köper jag Aftonbladet för att jag vet hur deras kvalité är på innehållet.

Ska bli intressant att se hur det kommer att gå för MacWorld. Det enda bra med MacWorld är studentrabatten för tidningen

Jag tycker tidningarna Expressen och Aftonbladet skiljer sig mer an vad deras hemsidor gor. Jag koper beroende pa vad som star pa forstasidan...impulskop. Hemsidorna kollar man hela tiden, bada tva.

Beroende pa vilken bilaga som medfoljer ocksa, naturligtvis. Aftonbladets Puls ar bra och har nagot Expressen inte kan mata sig med tycker jag. Darfor kopte jag alltid Aftonbladet pa fredagarna. Som sagt, det galler hur man presenterar innehallet.

Intressant ar Spray (stor portal som vi vet) salde webbannonser för tre miljoner kronor i april. En kalla sager till ComputerSweden att:

Citat:

– Med tanke på att enbart säljstyrkan är på tolv personer kan man fråga sig hur det bär sig ekonomiskt, säger källan.

Om spray.se drar in ynka 3 miljoner blir det annu klarare varfor Macworld gjorde vad dom gjorde.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Ekelund:
Nils: Nu börjar vi snacka olika saker, som jag nämnde innan så behöver vi bara nyheter i stil med macnytt.com, alltså korta men ändån omfattade inte artiklar med flera tusen ord, det är det jag köper tidningar för. Alltså att få ihopa en sida med några rader bör inte vara dyrt.

Jag pratar inte om flera tusen ord - jag pratar om tusen tecken. Att hitta en nyhet, skriva tusen tecken om den, och publicera den korrläst och klar, tar omkring en halvtimme för en vanlig, erfaren skribent. Har man gjort det 5-10 gånger per dag i ett par månader kommer man ner i kanske 20 minuter.

Multiplicera med 6-8 så ser du hur mycket tid det tar.

Det du pratar om låter misstänkt likt en pressrelease-tjänst som helt utan redaktionell inblandning basunerar ut reklam- och pr-material från företag. Såna tjänster finns och har definitivt ett värde, men det skall _inte_ blandas ihop med journalistisk verksamhet.

Journalistisk verksamhet kostar (och det gör även pr-tjänsterna, men det är en annan historia).

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

Citat:

Nils: Jag glömde säga att få ihopa dessa små snuttar kan inte dina skribenter skriva ihopa dem och sen ge dem till den såkallade webmastern som sen lägger upp det. Menar det är väl onödigt att både skribenterna och webmastern göra samma research? Antagligen så kommer en hel del av områdena i tidningen också skrivas ut på sidan eller?

Det blir inte gratis bara för att den som skriver texten bokförs på ett annat kostnadsställe än webbredaktören. Om den som skriver texten tar en timme om dagen på sig är kostnaden för texten 12,5% av kostnaden för den personen.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jhonny:
Repportage, Pdf filer av vissa artiklar, filarkiv m.m att ta macworld.se på den usla nivån den ligger nu och börja ta betalt för den är nog inget smart drag.

Hade varit bätte att öka kvaliteten på siten innnan man börjar ta betalt för den, för att skapa en efterfrågan. Eller ?

> Nils vad ligger fördelningen lösnummer vs prenumeration i procent ?

Om vi pratar om macworld.se just nu, i skrivande stund, och inte för en månad sedan, så kan jag inte hålla med om att sajten är usel. Tvärtom, jag tycker den håller lika bra klass som Macnytt och Macpressen. Den uppdateras upp till åtta gånger per dag och har fått en rejäl uppryckning i designen.

Vi visste detta när vi valde att stänga för alla utom medlemmar, och tyckte att det var tillräckligt bra för att dra igång.

Man kan alltid diskutera lanseringen - så är i efterhand kan vi konstatera att det finns vissa saker vi skulle gjort annorlunda med facit i hand.

Angående fördelningen lösnummer - prenumeranter så kan jag inte avslöja några siffror men så mycket kan jag säga att andelen prenumeranter överväger stort.

Den springande punkten är väl hur många av de som besökte sajten som köper tidningen? Under 2000 hade vi i snitt 12 400 i efterfrågad upplaga, och i snitt 45 000 unika ip-nummer på sajten varje månad. Det fanns med andra ord en betydande andel sajtbesökare som inte köpte tidningen.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

Citat:

Klart Nils ska vara här och skriva kommentarer, menar vi vill väl inte se demontrations upplopp för att inte redaktörer är på detta forum?

Det är juh så det kan bli, precis som i göteborg för att inte politikerna är där och lyssnar på folket.

Jag ser helst att jag inte blir jämförd med politikerna i eu-toppen eller Sveriges Riksdag. I den här debatten/diskussionen utger jag mig inte för att representera någon eller något annat än mig själv och MacWorld. Jag försöker förklara hur MacWorld ser på utvecklingen på nätet och varför.

Jag har full förståelse för dem som tycker att det är tråkigt att webben går mot till stora delar stängda sajter, öppna endast för medlemmar. Det är ett trendbrott.

Men man måste ha klart för sig att den utveckling och det tillstånd som rått på nätet de senaste två-tre åren med extremt påkostade satsningar som är gratis, aldrig varit hållbar. Jag tror inte att de extremt påkostade satsningarna kommer att försvinna, men jag tror att de kommer att kosta pengar. Har jag fel, så är alternativet inte att vi återgår till hur det sett ut de senaste åren med allting gratis, utan då blir utvecklingen sådan att webben visserligen är gratis, men att det stora utbudet av påkostade tjänster försvinner. Då blir webben ett forum för idealister/hemsidessnickare och renodlad företags/myndighetsinformation. All form av fristående innehåll kommer att försvinna.

Det är ett sämre alternativ än betalvägen.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

Citat:

Skapades ursprungligen av: Carl-Johan Eelde:
MacNytts innehåll skapas av ideellt arbete. Skribenterna jobbar frivilligt. Det går tyvärr inte att garantera ett visst innehåll. Men av erfarenheter så har det visat sig att en ideell sajt kan vara mycket konkurrenskraftig mot en komersiell sajt.

Jag tycker att du är lite naiv. Macnytt är ur ett rent redaktionellt/etiskt perspektiv, inte på något sett fristående eller oberoende. Macnytt drivs av Applepaj AB, och de har naturligtvis ett syfte med det. Jag vet inte om sajten uppnår syftet, men det är bara löjligt att påstå att Macnytt är rent ideellt.

Vilket inte betyder att Macnytt är dåligt eller att ni som jobbar där inte gör det ideellt.

[quote]
<klipp>

Till IRL+Webb-paket:

Handelsbankens kunder betelar och har alltid betalat en avgift för olika ärenden. Webb-tjänsten är _gratis_ för kunderna.

Det är dock antagligen annorlunda för tidningar...

[/quote]

Det kan man säga. Bankerna tjänar stora pengar på att slippa ha personal i kassorna och på att behovet av bankkontor minskar. De flesta journalister som bevakar det här häpnar ju över hur alla vi bankkunder utan några som helst protester nu tvingas utföra det jobb bankerna tidigare utförde, gratis.

Sedan handlar det om olika affärsmodeller också. Banker tjänar i praktiken pengar på att låna in till en viss ränta, och låna ut till högre ränta. Att sköta betalningar är en extratjänst som stödjer den verksamheten, men den skulle i praktiken kunna köras av ett eget bolag.

Det tidningar gör på webben är precis samma sak som vi gör IRL. IDGs affärsidé är att sälja it-relaterad information. Att det numera även görs på webben innebär inte att vi kan göra det gratis, det går på tvärs mot vår affärsidé.

Kort sagt: Bankerna tjänar pengar på webben genom besparingar, vi förlorar pengar genom att ge bort arbete som vi i andra sammanhang kan ta betalt för. Större än så blir inte skillnaden.

[quote]MacWorld.se måste verkligen hitta på något väldigt unikt innehåll för att kunna skapa mervärde till kunderna.

Aftonbladet kör sin sajt öppen och gratis. Detta stärker varumärket. Är jag bortrest och vill köpa en tidning så köper jag Aftonbladet för att jag vet hur deras kvalité är på innehållet.

[/quote]

Aftonbladet tjänar pengar (tjänade?) eftersom de är så stora. Det kommer alltid att finnas vissa sajter som är tillräckligt stora för att reklamfinansiering skall löna sig, precis som IRL. Men det handlar om ett fåtal.

Varför är det ingen som tar upp Expressen förresten? Expressens sajt är också gratis, och deras upplaga går ju inte direkt lysande...

[quote]Ska bli intressant att se hur det kommer att gå för MacWorld. Det enda bra med MacWorld är studentrabatten för tidningen [/quote]

Hehehe, är det verkligen det enda som är bra? Du är den första person jag hört talas om som vill ha en tjänst enbart för att den är rabatterad. De flesta brukar inte vilja betala alls för produkter de inte tycker har några bra sidor...

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

Hoppas det går åt skogen för Macworld.

Går det bra så kommer bara fler o fler att haka på trenden o nätet kommer att bli bara en till i mängden av reklampelare som resten av Media.

Jag förstår att det kostar pengar att driva siter av större mått.
Men jag önskar att det kunde lösas på ett annat sätt.
Hur vet jag inte.

Tack å lov finns det entusiaster som driver siter med bra innehåll... som denna.

Jag håller fortfarande kvar drömmen om att internet skall vara fritt.
Fri programvara, fria nyheter, fria tjänster.

Så jag vill passa på att tacka alla som driver fria siter och utvecklar fri programvara samt tjänster.

Utopia here I come!!

Programvara, nyheter och tjänster som inte kostar ett ore kommer alltid finnas. Men de lar nog inte oka i antal...

En annan tanke ar: allt pa Internet ar ju betydligt mer tillgangligt an det ute i handeln (ett klick sa far man nyheter, ett klick sa far man lasa post osv osv), skulle det inte vara logiskt att betala mer for det jamfort med att kopa Expressen i kiosken?

Jag ar beredd att betala for tillgangligheten. M.a.o ocksa for tjanster via internet.

En anledning till att folk inte vill betala för att besöka hemsidor är väl för att dom inte får en produkt att ta på.

Jämför då med t.ex Papperstidningar, Böcker, skivor etc

Så känner åtminstone jag lite...

• Medlem
  • 2001-06-18 21:56

Det som är så bra med internet är att det finns så mycket information gratis, det finns många som inte har råd att köpa all information i bok- eller tidningsform eller betala för det på internet. Tjänar man multum spelar det ju ingen roll om man får både en och flera extra räkningar att betala, utgifter som kan knäcka den som lever på marginalen.

Självklart ska man också kunna ta betalt som innehavare av en site, det gäller bara att - som sagts - ha en tillräckligt unik profil som lockar.

En anledning till att folk inte vill betala för att besöka hemsidor är väl för att dom inte får en produkt att ta på.

Jag tror inte detta är orsaken till motviljan att betala för webbtjänster.
Jämför med TV:n. De flesta betalar ju för innehåll där utan att gnälla.

Vem ska finansiera alla dessa fria tjänster Daniel?

Även om allt vore fritt, tidningar, sajter, tjänster osv. så KOSTAR det fortfarande pengar att erbjuda dessa tjänster. De som arbetar med tjänsterna måste också leva, eller hur?

Du hoppas på att det går åt skogen för Macworld (och de andra som eventuellt kommer upphöra med reklamfinansierade sajter). Hur kan du då dra slutsatsen att om dessa upphör med reklam så kommer reklamen på nätet att ÖKA?

Jag förstår helt enkelt inte din logik. Eller har jag missat något?

Visst, det är entusiaster som driver denna sida. men det är inte enbart de som skapar innehållet här.

Bristen på en fysisk produkt kan jag till viss del förstå. Men håller du inte med om att en webbtjänst med t ex en sökbar nyhetsdatabas erbjuder mer än ett nummer från den fysiska tidningen?

Betaltjänster på nätet är här för att stanna. Jag kommer t o m ihåg att när Martin Lindhe, som är en gammal Macworldmedarbetare, fick sitt Macpower nedlagt, så erbjöd sig många medlemmar att betala för få behålla tjänsten.

[ 18 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Låt oss inte hetsa upp oss om denna diskussion.
Det finns inte en sanning.
TV är alla tvungna att betala för. Extra kanalerna betalar man för av andra anledningar. Vi kan inte jämföra Äpplen och päron.
Hur mycket ni än önskar att det skulle vara sanning att webben blir "betal" så är det trots allt framtiden som får visa vem som har rätt.
Själv tror jag att det är absolut total BS. Det är lika idiotiskt som då ett fruntimmer på Ericsson står och förklarar hur vi skall ringa till våra kylskåp och fråga om allt är o.k. för 3.-/min. Dessa människor har aldrig betalat en enda telefonräkning själva.
Det finns ingenting som skulle vara tillräckligt intressant för mig så att jag skulle betala för tex. MacWorld.
Siterna måste se till att de har något som är så intressant att jag ids besöka dem. Hur de finasierar sig struntar jag i, det är inte min business.

Jag tror att det är många som behöver komma ber på jorden och få kontakt med verkligheten...
Verklighetsfabriken är här!

"Jag tror att det är många som behöver komma ber på jorden och få kontakt med verkligheten...
Verklighetsfabriken är här! "

Menat för IT-företagarna, Framfab, BB, Icon, etc.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Vem ska finansiera alla dessa fria tjänster Daniel?

Även om allt vore fritt, tidningar, sajter, tjänster osv. så KOSTAR det fortfarande pengar att erbjuda dessa tjänster. De som arbetar med tjänsterna måste också leva, eller hur?

Du hoppas på att det går åt skogen för Macworld (och de andra som eventuellt kommer upphöra med reklamfinansierade sajter). Hur kan du då dra slutsatsen att om dessa upphör med reklam så kommer reklamen på nätet att ÖKA?

Jag förstår helt enkelt inte din logik. Eller har jag missat något?

Visst, det är entusiaster som driver denna sida. men det är inte enbart de som skapar innehållet här.

Bristen på en fysisk produkt kan jag till viss del förstå. Men håller du inte med om att en webbtjänst med t ex en sökbar nyhetsdatabas erbjuder mer än ett nummer från den fysiska tidningen?

Betaltjänster på nätet är här för att stanna. Jag kommer t o m ihåg att när Martin Lindhe, som är en gammal Macworldmedarbetare, fick sitt Macpower nedlagt, så erbjöd sig många medlemmar att betala för få behålla tjänsten.

[ 18 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Vem som ska finansiera det vet jag inte och det skrev jag, men jag skrev också att jag ÖNSKAR att det vore gratis (vilket de flesta sidor är nu).

Att det inte kommer funka fattar jag med men man får väl drömma?

Dessutom borde dom som startar sina jumbositer tänka efter lite... före.
Det enda dom ser är det stora kapet!
Men nu har det vänt.
Det räcker inte med en luddigt nertecknad affärside som har nåt med internet och datorer att göra.

Har Macworld slutat med reklam helt på sin hemsida?
Har dom dragit ner reklamen överhuvudtaget?
Svårt för mig att kolla så därför frågar jag.

Jag tror inte att företagen kommer dra ner särskilt mycket på reklamen bara för att dom inser att dom kan ta betalt för sitt innehåll.

Men vad jag menade med mitt inlägg är att jag tycker att internet till stor del har blivit en reklamplats för företagen.
ALLT har ju en hemsida nuförtiden. www.snickers.com t.ex
Behövs såna sidor?
vill man betala för sånt?
Även om man inte betalar för det direkt så betalar man för det indirekt om man köper nån av deras produkter.

Det är det som jag vill slippa.

Men som sagt det är bara önsketänkande.

Nu är inte detta inlägg riktat mot just Macworld, utan mot branschen som helhet.

Jag vet att Macworld har bra skribenter och det är oerhört mycket jobb bakom tidningen.

Men jag tycker "utvecklingen" går åt ett tråkigt håll.

Jag tycker inte det är värt att betala bara för att läsa 3-4 nyheter på MacWorlds sajt som dessutom både MacNytt och MacPressen skriver om, vars tjänster är gratis.

Och inte är det speciellt redaktionellt jobbat heller, det är likadant oavsett om man läser MacNytt, MacPressen eller MacWorld... bara en pressrelease som alla andra.

Dagens Tips som legat i en vecka... hur fräsht är det? Veckans tips kanske... njae...

Låt tjänsten vara gratis fram till MacWorld har byggt den klart för nu är den inte värt en spänn!

Citat:

Skapades ursprungligen av: Micke W:
Låt oss inte hetsa upp oss om denna diskussion.
Det finns inte en sanning.
<klipp>
Hur mycket ni än önskar att det skulle vara sanning att webben blir "betal" så är det trots allt framtiden som får visa vem som har rätt.
Själv tror jag att det är absolut total BS. Det är lika idiotiskt som då ett fruntimmer på Ericsson står och förklarar hur vi skall ringa till våra kylskåp och fråga om allt är o.k. för 3.-/min. <klipp>

Jag säger inte att den enda vägen är en betald webb. Det jag däremot hävdar är att tiden då majoriteten av sajterna är reklamfinansierade, är på väg att ta slut.

Om jag har rätt, och det går att ta betalt för innehåll på webben, så kommer vi att få se fler och bättre sajter i framtiden. Har jag fel, om det är omöjligt att ta betalt för innehåll på webben, kommer väldigt många sajter att försvinna.

Det finns nämligen inget självändamål i att ha en webbsajt för företag som lever på att sälja innehåll. Syftet med sajten är precis som med alla andra produkter, att någonstans tjäna på den.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

Bevaka tråden