PDF och framtiden?
Tillgång och efterfrågan var förr en ganska självklar devis i diskussionssammanhang. När JAG åker till statoil - så vill jag verkligen inte ha bananer eller kubbspel, jag vill ha ett oljebyte, nya bromsskivor möjligen eller någon som bara fyller på tanken för dricks. Min nutid har fått mig att börja undra om jag är unik i det avseendet, det verkar helt enkelt inte finnas efterfrågan på denna tjänst, även om man skulle kunna ta den för given i kraft av min ålder.
Det FINNS inte någon bensinmack, som jag vet, som tillhandahåller den här tjänsten längre. Däremot kan jag få åka ned och "göra det själv", ungefär som att mötas i banken av skylten "det här kan du göra hemma" (underförstått - försvinn!).
Med denna lilla tanke vill jag bara berätta att jag vill och kan betala för tjänster på nätet. Problemet är att de inte finns... Här kommer ett par exempel:
Jag kan hosta upp några tusen kronor för en PDF version av komplett "Prins Valiant" serien, endast de som är över 60 har kunnat läsa den serien till slut i Sverige.
Jag kan betala en hel del för liknande material t ex, "Modesty Blaise", "Svartkåpan" (bejublat bra serie som gick i Fantomen 1974-1975).
Därefter kan man tänka sig romaner till PDA;n. I dagsläget finns i princip bibeln, och "mormons bok " gratis att ladda ned, men jag vill BETALA för Vilhelm Mobergs samlade verk, eller Selma Lagerlöv eller, ja förresten, u name it!
Därför menar jag att PDF är framtiden. En årgång av MacWorld? DN i PDF varje morgon istället för på frukostbordet? På förlag, tryckerier och redaktioner över hela världen ligger materialet! Att scanna, att spara som en ps fil, att destillera och kränga till sådana som mig!? Är jag före min tid? Finns inget intresse? Varför händer inget? NE finns på 5 CD rom och dryga tjoget böcker, men var är PDF;en??
"Gör det själv guider", kokböcker, artiklar, alla Kalle Anka med Carl Barks, "Economist", kurslitteratur, tryckfrihetsförordningen, lagboken, regentlängder, en atlas, VM i fotboll 1994, fakta, matcher etc etc....
Jag står här med plånboken - var finns alla försäljare???
MVH Mattias