Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta betalt för att besöka webbsidor?

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skapades ursprungligen av: D Damlin:
Har Macworld slutat med reklam helt på sin hemsida?

Nej, vi har fortfarande reklam. Det är inte konstigare än att vi har reklam i tidningen.

Den stora skillnaden är att i tidningen så stör inte reklamen läsningen, och det gör den ju (milt sagt) på nätet. Får vi tillräckligt många besökare och tillräckligt många annonsörer kan vi dock börja ställa krav på vad som visas på sajten. Och i det läget kommer allt som poppar, låter, blinkar och stör att försvinna.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

Det finns inte en sanning.
TV är alla tvungna att betala för. Extra kanalerna betalar man för av andra anledningar. Vi kan inte jämföra Äpplen och päron.

Visst man kan jämföra det!
Datorn och Internetuppkopplingen är i princip alla också tvungna att betala för.
Precis som med TV:n och TV-licensavgiften.
Många som har TV betalar också extra för att få mer innehåll, ytterligare kanaler.
Att man betalar för detta beror ju på att man tycker dessa extra kanaler är värda att betala för.
Detta tycker jag är jämförbart med att betala för webbtjänster. Du betalar för att få tillgång till innehåll/tjänster på webben som erbjuder något du tycker är värt att betala för.

Det finns många fler exempel på tjänster som de flesta betalar för utan att de får något de kan ta på, så jag tror inte att detta är anledningen till motviljan att betala för innehåll på webben.

Citat:

Skapades ursprungligen av: CyberPet:
Jag tycker inte det är värt att betala bara för att läsa 3-4 nyheter på MacWorlds sajt som dessutom både MacNytt och MacPressen skriver om, vars tjänster är gratis.

Och inte är det speciellt redaktionellt jobbat heller, det är likadant oavsett om man läser MacNytt, MacPressen eller MacWorld... bara en pressrelease som alla andra.

Dagens Tips som legat i en vecka... hur fräsht är det? Veckans tips kanske... njae...

Låt tjänsten vara gratis fram till MacWorld har byggt den klart för nu är den inte värt en spänn!

Det kan naturligtvis alltid diskuteras hur bra/dålig en viss sajt är och om innehållet är värt att betala för. Men det är egentligen en detalj i just den här diskussionen.

Frågan är om det går att ta betalt för innehåll på webben. Inte vilket crap som helst, utan bra innehåll.

BTW så säljer vi fem gånger fler prenumerationer i veckan nu jämfört med tidigare. Via webbsajten. Så nog går det.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

• Oregistrerad
  • 2001-06-20 03:23

Nils: Tänkte bara förklara att jag är inte emot att man tar betalt för en sida. Men tycker man ska göra det på något annat sätt än så som ni bär er åt. Fråga mig inte hur men jag har funderingar, men de är så små så inte värda att nämna.
(Dock tycker jag att det hade varit sorligt om alla tagit betalt för sina webbsidor.)

Citat:

Skapades ursprungligen av: Ekelund:
Nils: Tänkte bara förklara att jag är inte emot att man tar betalt för en sida. Men tycker man ska göra det på något annat sätt än så som ni bär er åt. Fråga mig inte hur men jag har funderingar, men de är så små så inte värda att nämna.
(Dock tycker jag att det hade varit sorligt om alla tagit betalt för sina webbsidor.)

Även om betalning på webben blir normalt i framtiden, så kommer inte alla sidor att vara betalsidor - det kommer alltid att vara en minoritet av sidorna. Men de företag som har som affärsidé att leverera innehåll mot betalning, kommer att sluta skänka bort sitt material i framtiden. Det inbegriper alla former av mediaföretag.

Däremot kommer det att finnas gott om företag och organisationer som har helt andra skäl att finnas på webben än att skapa inkomster på själva sajten.

Men för att ta din första fråga: du har inget emot att vi tar betalt, det är metoden vi gör det på. Kan du bli mer specifik? Handlar det om att det är för dyrt, att du inte vill betala en stor klumpsumma, eller att du gillar sajten men inte tidningen?

Om vi skall kunna göra något åt det du inte gillar så måste vi veta vad det är du inte gillar...

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

PDF och framtiden?

Tillgång och efterfrågan var förr en ganska självklar devis i diskussionssammanhang. När JAG åker till statoil - så vill jag verkligen inte ha bananer eller kubbspel, jag vill ha ett oljebyte, nya bromsskivor möjligen eller någon som bara fyller på tanken för dricks. Min nutid har fått mig att börja undra om jag är unik i det avseendet, det verkar helt enkelt inte finnas efterfrågan på denna tjänst, även om man skulle kunna ta den för given i kraft av min ålder.

Det FINNS inte någon bensinmack, som jag vet, som tillhandahåller den här tjänsten längre. Däremot kan jag få åka ned och "göra det själv", ungefär som att mötas i banken av skylten "det här kan du göra hemma" (underförstått - försvinn!).

Med denna lilla tanke vill jag bara berätta att jag vill och kan betala för tjänster på nätet. Problemet är att de inte finns... Här kommer ett par exempel:

Jag kan hosta upp några tusen kronor för en PDF version av komplett "Prins Valiant" serien, endast de som är över 60 har kunnat läsa den serien till slut i Sverige.

Jag kan betala en hel del för liknande material t ex, "Modesty Blaise", "Svartkåpan" (bejublat bra serie som gick i Fantomen 1974-1975).

Därefter kan man tänka sig romaner till PDA;n. I dagsläget finns i princip bibeln, och "mormons bok " gratis att ladda ned, men jag vill BETALA för Vilhelm Mobergs samlade verk, eller Selma Lagerlöv eller, ja förresten, u name it!

Därför menar jag att PDF är framtiden. En årgång av MacWorld? DN i PDF varje morgon istället för på frukostbordet? På förlag, tryckerier och redaktioner över hela världen ligger materialet! Att scanna, att spara som en ps fil, att destillera och kränga till sådana som mig!? Är jag före min tid? Finns inget intresse? Varför händer inget? NE finns på 5 CD rom och dryga tjoget böcker, men var är PDF;en??

"Gör det själv guider", kokböcker, artiklar, alla Kalle Anka med Carl Barks, "Economist", kurslitteratur, tryckfrihetsförordningen, lagboken, regentlängder, en atlas, VM i fotboll 1994, fakta, matcher etc etc....

Jag står här med plånboken - var finns alla försäljare???

MVH Mattias

• Oregistrerad
  • 2001-06-20 13:36

Nils: Jag tycker att ni kunde ha gett ut dessa korta nyheter gratis, sen för prenumeranter kan ha en extra avdelning där de kan komma åt filer i stil med sådana som följer med på skivor i andra tidningar, så istället för att skicka med skivor som gör tidningen dyrare så lägger ni kanske fullversioner av en gammal version av ett program. Så kan man ladda ner det där. Menar nu börjar hastigheterna på internet i sverige täcka det för en nedladdning.
Sen såg jag någon annan som skrev och önskade hela artiklar på internet för pren. det kunde man också haft på sidan. Vore kanon. Ok inte alla för då hade jag inte läst tidningen och det vore sorligt. Kanske en chatt för enbart pren. där man har ett nick och sen kod, som man får med tidningen när man börjar pren.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-06-25 01:51

Problmet som jag ser det när det gäller macworld.se är inte att det har blivit betal site, utan mest att siten är så dålig rent innehållsmässigt. Inte för att Nils H är dålig, varken på teknik eller att skriva, tvärtom. Problemet verkar mest vara att det inte finns något riktig ork och vilja att driva siten.
Jag är övertygad att jag inte är ensam om att tycka detta. Känns som att man börjat i fel ände. Vore bättre att först förbättra siten och sedan kräva att man prenumerera.
Eller?

Citat:

Skapades ursprungligen av: acke:
Problmet som jag ser det när det gäller macworld.se är inte att det har blivit betal site, utan mest att siten är så dålig rent innehållsmässigt. Inte för att Nils H är dålig, varken på teknik eller att skriva, tvärtom. Problemet verkar mest vara att det inte finns något riktig ork och vilja att driva siten.
Jag är övertygad att jag inte är ensam om att tycka detta. Känns som att man börjat i fel ände. Vore bättre att först förbättra siten och sedan kräva att man prenumerera.
Eller?

Nu ligger "skyltfönstret" ute så att alla kan se vad som händer med sajten och hur den förbättras. Dessutom har vi som sagt en cookie-lösning för att göra inloggningen automatisk.

Kolla in den och berätta vad ni tycker.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

Citat:

Skapades ursprungligen av: Ekelund:
Nils: Jag tycker att ni kunde ha gett ut dessa korta nyheter gratis, sen för prenumeranter kan ha en extra avdelning där de kan komma åt filer i stil med sådana som följer med på skivor i andra tidningar, så istället för att skicka med skivor som gör tidningen dyrare så lägger ni kanske fullversioner av en gammal version av ett program. Så kan man ladda ner det där. Menar nu börjar hastigheterna på internet i sverige täcka det för en nedladdning.
Sen såg jag någon annan som skrev och önskade hela artiklar på internet för pren. det kunde man också haft på sidan. Vore kanon. Ok inte alla för då hade jag inte läst tidningen och det vore sorligt. Kanske en chatt för enbart pren. där man har ett nick och sen kod, som man får med tidningen när man börjar pren.

Om vi släpper nyheterna fria, och det utesluter jag inte, kommer det ändå inte att bli på samma sätt som tidigare. Av alla de kommentarer jag fått på vårt beslut att stänga (över 600 till dags dato) så framgår det att det vi skriver om i och för sig inte är unikt, men att det finns många som tycker att det _sätt_ vi skriver nyheterna, är unikt. Och att denna kvalitet är något som de uppskattar.

Med andra ord, våra nyheter är trots att de finns överallt, något som har ett värde i besökarnas ögon. Och då ska vi inte skänka bort det hur som helst.

Men en eller två nyheter om dagen är det inte omöjligt att vi skänker bort. Inte än dock.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld.

nder 2000 hade vi i snitt 12 400 i efterfrågad upplaga, och i snitt 45 000 unika ip-nummer på sajten varje månad.

Vi har 4.600 unika IP-nummer på 99mac.com de senaste 30 dagarna. Om man säger att vi vänder oss till "topp 10%" så....

- Den här diskussionen är för övrigt den längsta i vår korta historia här på 99mac...

Bevaka tråden