Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

macfientlighet

Tråden skapades och har fått 129 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2002-12-25 19:17

Ibland undrar man vad folk har för referenser. De har hört att macen är urusel. Ingen kör mac, macen bara hänger sig etc. Själv har de fått sitt tionde virus under året. De har installerat om hela datorn för fjärde gången i år. Deras julklapp, en kamera med USB anslutning funkar inte. De måste bara ladda ner en massa uppdaterinmg till både musen, kamernan, windows och sen lite till mediaplayerns så borde det funka.

CS skriver att windows är bäst. IT cheferna i sverige jublar, de valde rätt! CS vet allt! IT cheferna får sin årliga muta ifrån MS och deras ÅF och lovar köpa mer PCs med windows!

Ibland undrar man... :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-25 19:23

Allt beror på okunskap. De flesta företag har inte ens testat Mac och anledningen är enkel: Windows är standard och alla är inkörda på det. Mac OS ses som ett dyrare, krångligare alternativ. Så länge Apple eller Linux-folket inte kan ändra på den bilden kommer Windows att vara standard.

Apples Think Different-kampanj gjorde att många hemanvändare som hittills inte hade köpt en dator gjorde det. Men den hade ingen som helst effekt på företagsmarknaden, vilket heller inte var Apple avsikt. På många företag tänker man inte annorlunda utan där uppmanas man att tänka exakt likadant och foga sig i de beslut som fattas högre upp i hierarkin. (Och på många firmor sitter snabbutbildade MCSE-snubbar som feta proppar för utvecklingen.) Är det månne därför näringslivet i Sverige går så pass dåligt?

När det gäller CS måste man väl säga att den tidningen är helt och hållet blind för andra alternativ än Windows. I den mån man ö h t skriver om Mac är det i en nedlåtande, överslätande ton. Åter igen: allt beror på okunskap.

[ 25 December 2002, 19:33: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Oregistrerad
  • 2002-12-25 19:46
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Åter igen: allt beror på okunskap.

Det var förbanne mig det bästa jag hört sedan jag examinerade mig!

Okunskap är ledordet i det hela. IT-avdelningarna och IT-chefen utvärderar väldigt trångsynt och får ändå styrelsen med sig efter budgetarbetet. Kan du sedan då visa att Mac:en hade varit ett bättre alternativ, ekonomiskt och tekniskt, har du samtidigt sagt; Tjänstefel! Vilken IT-chef lyssnar på det?

Sedan är det även lite otur med i handlingen. När IT-yran var på gång under 97 var det bara Microsoft som hade ett multiuser-system för vanliga människor. Inte för att det var bra, utan för att det fanns.

Hur rör man om i ankdammen av IT-beslutsfattare? Tala klarspråk om de ekonomiska aspekterna med styrelsen? Hur då? Tänk dig en fet rubrik i DI:
- Har du koll på din IT-chef?
Naturtligtvis redaktionellt material med rejält faktaunderlag.

När de inblandade börjar inse att Oscar Bjers inte företräder ett pajasföretag utan ett bättre alternativ, blir det annan ton i skällan...

...frågan är bara när?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-25 19:58

CS skrev om Citrix.

Gissa vad som uttestas på jobb?

Vi sitter kvar med Windows NT 4, Mac OS 9 och Quark Xpress. Ingen fara, vi kommer nog bli K-märkta snart!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-12-25 20:16

"- Windows är bäst, det vet man ju"

Min flickväns farsa fick just sin personalköps-PC(IBM). Han vart inte så nöjd:
- Scannern och kopieringsfunktionen på skrivaren funkade inte alls och utskrifterna strular.
- grafikkortsdrivisen var kass
Han tyckte för övrigt att XP kändes segt(P4 2,4GHz 512Mb ram!). Så han stängde av snusket(teletubbies-temat).

Själv sitter jag på en nästan tre år gammal G4 500 med världens modernaste(?) OS, Mac OS 10.2.3, och allt flyter på smidigt och inget strul (ta i trä)!

Gott nytt år!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2002-12-25 21:03

Jag har en ny emac med 640Mb ram.Den funkar i princip inte alls.Jag är inte heller särskilt nöjd.

Min budget PC funkar perfekt.Den är jag nöjd med.Inte slö alls (P4 1.8Mhz med 512 Mb ram.)
Vilken slutsats kan man dra av det?

Att jag ska hålla mig till Wintel eller?

[ 25 December 2002, 21:04: Meddelandet ändrat av: Ariel ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-25 21:20

Oj oj. Nu är vi snart där igen i datorkrigets lortiga skyttegravar. Var är S_W när man behöver honom?

Allt beror på okunskap och trångsynthet - från alla sidor. Macen är inte bäst på allt, men Mac OS är fasen så mycket bättre än Windows på många olika sätt.

Ulla-Bella Seketerare eller Konrad Kontorsknodd som ska arbeta med Word, Excel och lite Powerpoint behöver ingen Mac. Knutte Revisor behöver ingen Mac för han använder i princip bara ett enkelt bokföringsprogram och Excel. Figge Gejmer vill lira dataspel och då funkar inte en Mac särskilt bra osv. Än så länge har Apple inte satsat på de marknaderna.

Men den som vill ha kul med video, ljud, foto, grafik och musik bör nog ta en ordentlig titt på Mac OS som i mitt tycke är ett betydligt bättre köp än en Windows-burk.

Mina fem kopek.

Nej då inget dator-krig. Om alla bara inser att man håller sig till det som passar en bäst, oavsett vad det är PC eller Mac spelar ingen roll. Ingen kan ändå övertyga eller övertala mig om vad jag skall använda. Det avgör jag själv och jag är inte heller intresserad av att övertala eller övertyga någon annan. De får själva avgöra vad de vill ha. Punkt.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-25 21:33

jag undrar om man kan få folk att gå ifrån Quark 4.11 mac OS 9 till Quark 5 och Windows utan problem. jag tror det är lättare att gå till Indesign & Mac OS X....

Vad tror ni? :rolleyes:

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2002-12-25 21:48
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
jag undrar om man kan få folk att gå ifrån Quark 4.11 mac OS 9 till Quark 5 och Windows utan problem. jag tror det är lättare att gå till Indesign & Mac OS X....

Vad tror ni? :rolleyes:

Vad som är lätt och vad som är svårt är kanske individuellet.Men att fortsätta med Mac Os X och indesign borde vara smidigare än att byta system.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-26 11:29

Shit alltså... Jag fattar inte att folk tjafasr så mycket över vilken dator man använder.... vem fan bråkar om vilken rakapparat man använder eller vilken äggvisp eller video som är den enda rätta....? SÅ XXXXX TRÖTTSAMT!

  • Oregistrerad
  • 2002-12-26 11:52
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ktulu:
Shit alltså... Jag fattar inte att folk tjafasr så mycket över vilken dator man använder.... vem fan bråkar om vilken rakapparat man använder eller vilken äggvisp eller video som är den enda rätta....? SÅ XXXXX TRÖTTSAMT!

har du vart inne på www.99shaver.com nu igen?!

  • Oregistrerad
  • 2002-12-26 12:36
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ktulu:
Shit alltså... Jag fattar inte att folk tjafasr så mycket över vilken dator man använder.... vem fan bråkar om vilken rakapparat man använder eller vilken äggvisp eller video som är den enda rätta....? SÅ XXXXX TRÖTTSAMT!

Det är viktigt ur rent företagsekonomisk synpunkt. Vi har idag 50% mac 50% pc. Att ständigt försvara macen är inte alltid lätt. allt enkelt görs i PC världen, ordbehandling och lite ekonomiprogram. Båda sakerna funkar lika bra i Linuxmiljö, men det finns det ju ingen support på (!)((Vi har ännu inte fått support ifrån MS en enda gång då det har varit strul trotts vi har ett fett avtal med dem. På macsidan är det layout, bildbehandling mm mm.

  • Avstängd
  • 2002-12-26 12:58

Fanskapen är ju asdyra och går nåt sönder sitter du faen där utan en dator. Enda orsaken till att ha Mac är OS X.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-26 13:04

Det viktiga för mig i den här frågan är att det finns alternativ. Linux är ett alternativ, MacOS X ett annat. Men det räcker inte! Vi kan inte ha en tillverkare i en sådan monopolställning som M$ har. En sak som jag märkt genom åren är att de som hugger tillbaks mest när man sågar M$ av någon anledning är fjortisar som inte ens är torra bakom öronen. Men i de allra flesta fall när man sitter och har en diskussion med en vuxen person så inser dom det uppenbart olämpliga med att köpa M$ produkter. Dessvärre vågar de sällan ta klivet över till Mac eller Linux, ofta pga att de menar att de inte kan Linux el Mac. Och häri ligger det paradoxala, för en PC kan dom minsann gå och köpa utan minsta tvivel! Jag menar att Apple fortfarande inte lyckats förmedla det centrala budskapet att Macen är en användarvänlig plattform. När det gäller marknadsföring så räcker det inte med att folk har hört att Macen är användarvänlig, de måste VETA att det är så.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke Seid:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ktulu:
Shit alltså... Jag fattar inte att folk tjafasr så mycket över vilken dator man använder.... vem fan bråkar om vilken rakapparat man använder eller vilken äggvisp eller video som är den enda rätta....? SÅ XXXXX TRÖTTSAMT!

har du vart inne på www.99shaver.com nu igen?!

"Windozzzz, The best a Man can geeeeeet!"

Okunskapen rules.

Finns inte mycket mer att tillägga än att det är mycket tråkigt och förargeligt.

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-12-26 13:20
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iGnu:
Fanskapen är ju asdyra och går nåt sönder sitter du faen där utan en dator. Enda orsaken till att ha Mac är OS X.

Peppar peppar, aldrig har nå´t gått sönder för mig under dom ca: 6 åren som jag kört mac men jag håller med dig till 99%.

Jag tycker inte om folk/organisationer med för mycket makt. Makt korrumperar.

Mac OS X är inte perfekt. Men jag gillar det bättre än Windows-systemen. W2K är dock inte dåligt. Vi kör W2K rakt av på jobbet och det är stabilt. Men det är strul med drivrutiner, rättigheter, skrivrättigheter osv dagarna i ända.

Om vi använde OS X rakt av skulle vi säkert ha samma problem. Skillnaden är att jag vill inte stödja ett företag med en sådan makthunger och brist på innovation som M$ ger intrycket av att vara. De vill verkligen kontrollera allt. Jag vill inte registrera mig och skicka all världens möjlig information till Redmond. Jag låter kanske nojjig men så är det.

Apple kanske samlar samma information. men de har mindre makt att utnyttja det.

Om man bortser från dessa saker och återkommer till vilket system som är bäst så är svaret nog detsamma för alla:

Det som funkar bäst för dig.

[ 26 December 2002, 13:23: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

jag bytte från pc för ett år sedan och jag måste erkänna att jag faktiskt är nöjd med min mac och framför allt osx.

Och jag önskar att fler kunde se att det faktiskt är bra med mac.

Några vänner till mig ska starta en animations studio - de har blivit erbjudna en mac miljö.

men dom vill ha pc för att dom gillar inte macen, dom tycker att den är så svår att navigera i.

Men när man väl testar argumenten så har han inte kört mac någon längre tid och inte heller kört osX.

Vad handlar det egentligen om Pc Vs Mac !!!

Om pc är bättre eller sämre än Mac är högst personligt !

Det finns mac datorer som fungerat klockrent likaså pc med Winndows 2000/Xp.
Det spelar ingen roll vad man använder bara man trivs med det samt att det är stabilt.
Macen kan aldrig konkurrera med pc pgr av priset.

Men att börja kasta skit på Mac eller Pc är ju löjligt!
En sak man glömmer är att Microsoft hela tiden knappar in på OsX och det gör inte saken bättre.
Pc blir allt starkare på alla fronter även där en gång apple var den dominerande leverantören. ( Skolor världen över, nu är det Dell som är störst ).

Visst kan man tycka om ett system mer eller mindre men lägg av med att snacka skit om Pc eller Mac.
Pc & Mac används på olika område men macen krymper medan Pc växer. Det är FAKTA! Men vadå mac vänner bryr sig väl inte eller?
Pc är inget dåligt system om man bara lär sig det, med det gäller även macen, det mesta är mängd grundlösa påstående om Pc eller Macen som oftast har lite eller ingen alls förankring i verkligheten, gäller både Mac och Pc!

Håller med till viss del. Dock tycker jag att Mac:en växer sig större för varje dag som går. Själv är jag inte ANTI något, jag älskar datorer och allt som har med dom att göra. Att jag nu på senare tid har valt Mac:en som huvuddator har mycket med vad Apple har åstadkommit med MacOS X... Unix och ett GUI som är himmelskt! Vad mer kan man önska sig??? Hårdvaran i sig är helt ok men priset har länge varit något som har satt käppen i hjulet för mig. Konkurrensen har öppenbarligen hårdnat rejält och det är kul att se, för det är verkligen något som behövs på den MS dominerade marknaden. Länge leve Mac:en!

EDIT: rättade lite stavfel

[ 27 December 2002, 00:11: Meddelandet ändrat av: David Sinclair ]

  • Medlem
  • 2002-12-27 03:48

I somras köpte byggde jag ihop en pc för mindre än 4000 kr (athlon 1600 XP, 80GB, 256MB) sen pajjade min G3a och jag har inte brytt mig om att laga den för att pcn funkat bra. XP funkar faktiskt helt ok. Inget strul, DivX funkar fint, det finns en massa spel därute som väntar på mig när jag skaffat ett riktigt grafikkort osv. Det enda jag känt under hösten är att windows dödar kreativiteten, man vill bara konsumera och inte skapa. Och det är ju inget bra.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: tiq:
I somras köpte byggde jag ihop en pc för mindre än 4000 kr (athlon 1600 XP, 80GB, 256MB) sen pajjade min G3a och jag har inte brytt mig om att laga den för att pcn funkat bra. XP funkar faktiskt helt ok. Inget strul, DivX funkar fint, det finns en massa spel därute som väntar på mig när jag skaffat ett riktigt grafikkort osv. Det enda jag känt under hösten är att windows dödar kreativiteten, man vill bara konsumera och inte skapa. Och det är ju inget bra.

Exakt! Det är ju helt induvellt dock. Men jag håller med. Har inget emot att sitta på XP/NT2000 för att surfa, spela o.s.v Men när jag skall jobba med något. Ja då är det alltid OS X jag går över till ändå.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-27 10:35
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hunter78:
Pc & Mac används på olika område men macen krymper medan Pc växer. Det är FAKTA! Men vadå mac vänner bryr sig väl inte eller?

Det är rent strunt.

Windows försvinenr starkt ifrån serversidan och fler och fler funderar på att byta. Vår serverpark hade kunnat bli enormt uppgraderad om vi satsar på Linux. Alla de miljoner det kostar att uppgradera till något som ännu inte är buggfritt, tycker jag personligen är onödigt. Men "kära" Microsoft har slutat ge suppport till NT4 och då läggs allt fokus på det.

På klientsidan så är det Citrix som fått fart. Det är iofs windows, men samtidigt har det i skolor och offentligverksamhet flertal Linux projekt startats. Jag anser inte att mina skattepengar skall gå till dyra Microsoftlicenser då Linux är gratis.

macen behåller sin andel och växer en hel del. Avancerade program inom 3D & PrePress som innan bara rullade i Windowsvärlden finns nu till Mac OS X och de flesta jag känner slängerna gärna ut windows och allt strul som de haft med det. Ett litet företag har inte råd med de supportkostander en windows installation drar med sig...

Vi har 50/50 då det gäller Mac/PC. Ändå är de fler på windowssidan... Logiskt?

Jag vill inte ha ett datorkrig, det jag vill poängtera alla de som har en massa myter. De som tror att det inte finns office till Macen. De som tror att macar bara är allt i ett maskiner. Tidningar som CS skriver sällan om Apple eller Mac OS om det inte är något negativt. Då blir det rubriker. Att Mac OS ligger ett par år före XP är det få windowsanvändare som vill medge...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Windows försvinenr starkt ifrån serversidan och fler och fler funderar på att byta.

....har det i skolor och offentligverksamhet flertal Linux projekt startats. Jag anser inte att mina skattepengar skall gå till dyra Microsoftlicenser då Linux är gratis.

...macen behåller sin andel och växer en hel del.

Jag förstår inte var du fått det från, för inget av det du skriver är sant. Du påstår att du inte vill ha ett datorkrig men ändå skriver du helt horribla påståenden om olika plattformar. Du verkar också göra det klassiska misstaget att tro att bara för att det är på ett visst sätt på det lilla företag där du arbetar så är det likadant i hela världen.

Fakta är att

- Microsoft inte alls förlorar på serversidan. Tvärtom så ökar man och går dessutom uppåt i serverstorlekar. Microsoft täcker nu inte bara små workgroup servers utan har också kommit in på marknaden för stora tunga 32-processorservrar, och täcker genom det nästan hela spektrat. Windows 2000 Server i dess olika former (tre varianter från små servrar till mycket stora) är ett bra fungerande serveroperativ som fixade de få brister som fanns i NT4 Server (framforallt katalogsystem och diskquota). En uppgradering från NT4 Server till Win2K Server är alltså väl värd pengarna.

- kostnaden för själva licensen är bara en liten del av totalkostnaden för ett datorsystem. Att Linux inte kostar något för själva licensen innebär inte att Linux är gratis totalt sett. För vissa typer av arbetsuppgifter fungerar Linux mycket bra. Exempel på det är webservrar och grafiska arbetsstationer, för inom de områdena finns programvaror som fungerar. Inom många andra områden fungerar det inte lika bra.

- Macens andel av datorförsäljningen sjunker kraftigt och är nu lägre än någonsin. Tidigare i höst skrevs det en del om det, även på 99mac, och de siffror som kommit från Apple visar att Macens andel är 1,4% i Europa, 3,4% i USA och 2,4% totalt i världen. Och lägre än så har det så vitt jag vet aldrig någonsin varit.

Jag vill inte heller ha ett datorkrig men jag kan inte förstå varför det sprids rena myter/lögner. Det är ju inget som Apple vinner på. Jag tycker om att läsa inläggen på 99mac, för de innehåller en hel del värdefull information. Men tyvärr så finns det en liten grupp på några få personer som nästan genomgående skriver inlägg om Mac/Windows som inte innehåller någon sanning alls. De inläggen skulle jag gärna vara helt utan. Vi kanske kan få någon slags killfilterfunktion här (eller det finns kanske men jag har missat det)?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-27 13:17
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik Wennerberg:
Jag förstår inte var du fått det från, för inget av det du skriver är sant. Du påstår att du inte vill ha ett datorkrig men ändå skriver du helt horribla påståenden om olika plattformar. Du verkar också göra det klassiska misstaget att tro att bara för att det är på ett visst sätt på det lilla företag där du arbetar så är det likadant i hela världen.

Fakta är att

- Microsoft inte alls förlorar på serversidan.

- kostnaden för själva licensen är bara en liten del av totalkostnaden för ett datorsystem. Att Linux inte kostar något för själva licensen innebär inte att Linux är gratis totalt sett. För vissa typer av arbetsuppgifter fungerar Linux mycket bra. Exempel på det är webservrar och grafiska arbetsstationer, för inom de områdena finns programvaror som fungerar. Inom många andra områden fungerar det inte lika bra.

- Macens andel av datorförsäljningen sjunker kraftigt och är nu lägre än någonsin.

Jag vill inte heller ha ett datorkrig men jag kan inte förstå varför det sprids rena myter/lögner. Det är ju inget som Apple vinner på.

För det första, de flesta mätningar av försäljning är extremt missvisande. Då en PC idag ofta har en livslängd på 2-3 år medans en Mac har 5-6 års livslängd så blir det en snedvriden bild av den totala installationen. Här där jag jobbar så bidrar vi till den myten då vi i produktion har 6-7 år gamla macar.

Tyskland väljer Suse som operativ i den offentliga verksamhet. Mandrake håller på att få samma ställning i Frankrike. Samma sak ser vi i våra grannländer. Detta är jättestora förluster för MS.

http://www.idg.se/ArticlePages/200212/12/20021212163106_CS/20021212163106_CS.dbp.asp

http://newsforge.com/newsforge/02/12/04/2346215.shtml?tid=19
http://story.news.yahoo.com/news?tmpl=story&ncid=528&e=2&cid=528&u=/ap/20021120/ap_on_hi_te/japan_linux
http://www.idg.se/ArticlePages/200212/04/20021204130738_CS/20021204130738_CS.dbp.asp

Morgan Stanley frågade 225 stora IT chefer kring Linux. 46% funderade inte på Linux, 29% hade redan Linuxservrar och övriga 25% funderade seriöst på att byta.

En seriös IT chef ser fördelar med Linux.

Mac OS ökar i antalet användare. Att jordens totala antal användare blir fler betyder INTE att Apple blir mindre. Procenten på antal sålda enheter är en sak, antal installerade är en annan.

Fast kära "Microsoft" har ju lyckats med konsttycket att hitta företag som gör undersökningar som stödjer deras mål och visioner.

Tycker Microsfts egen kampanj att nästan skänka bort operativ om ett företag funderar på Linux. Det kräver iofs godkännande i Redmon, men som företag kan du få licenserna för en fjärdedel bara du inte tar in Linux. Sök på IDG så finner du information om det med.

Samtidgt syns inte en Linux burk i den informationsmängd som en del företag hänvisar till, Microsft i första hand. Köper jag en Compaq server så följer en windowslicens med även om jag skall köra Linux på den. Var räknas den servern? Jo som windowsmaskin!

Det skulle vara intressant om någon skulle räkna på operativsystem i drift och andelarna där. Kan garantera att windows skulle vara betydligt mindre än vad som görs gällande!

Vi får dra igång en ny tråd om vi skall fortsätta med att genomskåda Microsofts mördande marknadsföring.

Hmm... jag håller med om att Linux kanske skulle kunna ersätta Windows inom vissa områden. Vanliga kontorsburkar kan man ju köra Linux på med OpenOffice eller StarOffice.

MEN, nu ska vi komma ihåg en sak. Som någon påpekade tidigare, bara för att själva "linux-licensen" är gratis betyder det INTE att bara man kör linux så sparar massa massa pengar automatiskt.

Till alla som gnäller att Windows är så krångligt kan jag ju säga direkt att Linux är betydligt krångligare. Jo, visst nu på senare tider har användargränssnittet blivit betydligt bättre om man kör KDE eller Gnome.

MEN, var gör du då om du har lite ovanlig hårdvara? Jag har hållit på med Windows ett bra tag och har aldrig tyckt att det vart speciellt krånligt att få igång någon hårdvara eller installera drivtutiner.

I Linux är det betydligt mer huvudvärk om du ska få igång någon ovanlig hårdvara. Så om man inför Linux på kontorsmaskiner räkna med en hel del supportkostnader. Det är fan så mycket krångligare än Windows. Den som hävdar motsatsen ljuger. Visst, vem som helst kan lalla runt i KDE och tycka han är ball för han kör Linux, men hur blir då när han stoppar in nåt i burken och drivisar inte finns? Jo, antagligen får han hålla på att mecka i terminalen. BETYDLIGT krångligare än Windows.

På serversidan vet jag inte riktigt, men jag kan tänka mig att det kanske är jobbigare att administrera ett Linuxsystem och sitta och knacka i terminalen, än att köra Win2000 Server. Det kanske blir relativt höga supportkostnader där med.

Så parollen "ut med Windows in med Linux" kanske inte funkar i alla lägen.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-27 13:51
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: grand_master:
Så parollen "ut med Windows in med Linux" kanske inte funkar i alla lägen.

Nej, rakt av kan man aldrig räkna hem något.

Det krävs knowhow och intresse. För ett mindre företag kan det bli för dyrt. fast i större företag med 30-40 olika servrar där licenskostanderna blir ett par miljoner, där går det enklare att räkna hem en vinst under ett par år. Ett stort problem är att de stora konsultföretagen har noll koll på Linux. De kan bara windows. De mindre konsultbolagen, har däremot svårt att visa vad de går för.

Enligt Erik Wennerberg inlägg så håller jag med.
Apple som en gång var den enda aktören inom skolsystemet är idag snart ett blott minne för Dell har tagit över.

Att Man bygger dyra och lyxiga program till Macen betyder inte att de använd på macar för det.
Apple minskar i den totala världs försäljning av sina datorer och är idag ca 2.4 % och det är mycket lågt för Apple.
Så vadå att Mac os X säljer som attan om den hela försäljningen av Apple sjunker.
Man får tänka att många av OS X licenser inte är köpta med en ny dator utan bara själva Operativsystemet. Sen att människor vill ha det senaste inom hårdvaran, gör det inte lätt för Apple att hänga med. Både pris och prestanda ligger Pc lång mycket bättre till än Mac.
Jag kan slå vad om att många som gapar högt för Macen har en Pc liggande någonstans fast att de hatar Windows/Pc konceptet.

Jag har bl.a. gjort inlägg där man har visat hur illa det är med Apple fast att Apple fortsätter att försöka att överleva.
Jag mins att Apple var det minsta företaget bland 6 st där
DELL, HP, Compaq, IBM, Siemens och Apple som var minst.
T.ex. Är Siemens den största aktör i Norra Europa när det gäller mest sålda datorer av märke.

Apple har en sak och det är deras mjukvara som de borde bygga vidare och strunta i hårdvaran om de vill överleva!
Det kan gå lika illa för Apple som för Quark som var ett ohotat program för bara ett par år sedan, med nu är rejält hotade av Adobe indesign om kanske även deras död vem vet. Det gäller även för PC och Mac!
Windows blir allt bättre med tiden samt att Pc hårdvaran är så mycket bättre en Apple datorer, kan leda till att många går över till Pc plattformen med Windows eller Linux som system. Inte nog om priset är viktigt.

Sen en sak som stör mig ganska mycket är t.ex. En sådan myt ” Men när jag skall jobba med något. Ja då är det alltid OS X jag går över till ändå. ”
Nu är detta inte åsyftat åt Christopher Anderton utan till största allmänhet.

När man jobbar med t.ex. Adobe serien eller Mikromedia samt något annat program serie.
Då undrar jag om program man använder är annorlunda på Mac än de på Pc sidan!
T.ex. Adobe Photoshop är identisk på BÅDE MAC OCH PC!
Så varför påstå något så konstigt som just detta, att man jobbar lättare i Mac en Pc när programmet ät identiska med varandra.

Obs inget ont menat med detta inlägg.


Bevaka tråden