Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

macfientlighet

Tråden skapades och har fått 129 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

quote: Det kan gå lika illa för Apple som för Quark som var ett ohotat program för bara ett par år sedan, med nu är rejält hotade av Adobe indesign om kanske även deras död vem vet. Det gäller även för PC och Mac!

Om du tycker att Quark borde känna sig hotade med en marknadsandel på 90% på publishingmarknaden. Du är ingen analytiker va? Som faan läser bibeln.

• Oregistrerad
  • 2002-12-27 15:29
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hunter78:
pple minskar i den totala världs försäljning av sina datorer och är idag ca 2.4 % och det är mycket lågt för Apple.
Så vadå att Mac os X säljer som attan om den hela försäljningen av Apple sjunker.

När man jobbar med t.ex. Adobe serien eller Mikromedia samt något annat program serie.
Då undrar jag om program man använder är annorlunda på Mac än de på Pc sidan!
T.ex. Adobe Photoshop är identisk på BÅDE MAC OCH PC!
Så varför påstå något så konstigt som just detta, att man jobbar lättare i Mac en Pc när programmet ät identiska med varandra.

Obs inget ont menat med detta inlägg.

Antalet ENHETER ökar dvs FLER macar som säljs. Men procentdelen på den TOTALA världsförsäljningen är mindre för att det trycks ut fler datorer.

Kul om du anser det är samma sak på Mac och PC. Hur sköter du färghanteringen/kalibreringen i windowsvärlden?

Det finns massor av andra saker som inte funkar på PC. Typografin är underlägsen i windowsvärlden. Vill man ha strul så producerar man grafiskt i PC miljön, det är fortfarande mycket smidigare i Mac OS. Besök en Reprofirma så kommer du få höra både det ena och andra...

På Tal om Quark så håller den oss i ett punggrepp som är skitsvårt att komma loss ifrån. Verkligheten är dessvärre inte alls så positiv för Indesign inom branschen ännu, även om jag önskade att vi kunde komma ifrån Quark illa kvickt.

Skapades av: :::NIKKE::::
*Snip*"På Tal om Quark så håller den oss i ett punggrepp som är skitsvårt att komma loss ifrån." *Snip*

*Gambit letar förbrilt efter vad NIKKE talar om*

Aj,aj,aj -det var näsan det...

[ 27 December 2002, 16:10: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

• Oregistrerad
  • 2002-12-27 16:17
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
*Snip*

*Gambit letar förbrilt efter vad NIKKE talar om*

Aj,aj,aj -det var näsan det...

Ja, ja... Nu inser jag...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: tiq:
I somras köpte byggde jag ihop en pc för mindre än 4000 kr (athlon 1600 XP, 80GB, 256MB) sen pajjade min G3a och jag har inte brytt mig om att laga den för att pcn funkat bra. XP funkar faktiskt helt ok. Inget strul, DivX funkar fint, det finns en massa spel därute som väntar på mig när jag skaffat ett riktigt grafikkort osv. Det enda jag känt under hösten är att windows dödar kreativiteten, man vill bara konsumera och inte skapa. Och det är ju inget bra.

Det låter som stöldgods, från vem snodde du operativet?

Citat:

quote: Det låter som stöldgods, från vem snodde du operativet?

Exakt! Folk glömmer lätt bort det där med att Windows också kostar, fast dom flesta piratkopierar andå Windows ändå så...

Å andra sidan, betalar man för Mac OS X då man köper en Mac, eller får man det gratis vid köp?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Antalet ENHETER ökar dvs FLER macar som säljs.

Där kom en lögn igen, Nikke. Apple säljer inte fler datorer nu än vad man gjorde tidigare, tvärtom, Apples försäljning räknat i antalet sålda datorer minskar kraftigt. Så det är inte bara marknadsandelen som minskar utan även antalet sålda datorer i absoluta tal.

http://www.apple.com/pr/library/2001/oct/17results.html

Q4 FY 2001: antal sålda datorer 850 tusen

http://www.apple.com/pr/library/2002/oct/16earnings.html

Q4 FY 2002: antal sålda datorer 734 tusen, en minskning med 14% jämfört med samma period ett år tidigare. Och tredje kvartalet FY 2002 sålde man färre datorer än vad man gjorde samma kvartal FY 2001. (FY = Fiscal Year = bokföringsår).

Du borde kolla upp saker innan du skriver om det, annars kan man ju inte tro på någonting alls som du skriver. All information som behövs finns på nätet, och "financial reports" från Apple kan du tro på eftersom det är straffbart att lämna felaktiga uppgifter där.

• Oregistrerad
  • 2002-12-27 18:04

Då år 2002 inte är till ända så får vi ju faktiskt jämföra mellan 2000 & 2001. vad jag minns och vad jag kan hitta så ökade antal enheter. Kvartalsredovisningar är enbart för en uppstirrad Aktiemarknad. När årsbokslutet kommer så ser vi avd 2002 innebar.

De Apple ÅF jag har bra kontakt med så är efterfrågan större än utbudet på flera modellet.

• Oregistrerad
  • 2002-12-27 18:11

Sen är ju antalet datorer i drift det viktiga. Då en PC har en kortare livslängd hos alla företag jag har insyn i, betyder att den installerade massan är större än vad en försäljning visar.

Då hårdvaran klara mjukvaran utan problem, vad finns det då för mening med att uppgradera?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2002-12-27 18:46
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Niklas Hjelm Smith:

Citat:

quote: Det låter som stöldgods, från vem snodde du operativet?

Exakt! Folk glömmer lätt bort det där med att Windows också kostar, fast dom flesta piratkopierar andå Windows ändå så...

Å andra sidan, betalar man för Mac OS X då man köper en Mac, eller får man det gratis vid köp?

Varför skulle det vara stöldgods?Jag har en fullversion av Windows liggande.Vill jag bygga en dator för 4000:-,använder jag naturligtvis det.

Du betalar naturligtvis för MacOs X.

• Oregistrerad
  • 2002-12-27 18:50
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ariel:
Du betalar naturligtvis för MacOs X.

Det är en del i priset av en ny mac. Det kan aldrig förtydligas för ofta!

Citat:

Då år 2002 inte är till ända så får vi ju faktiskt jämföra mellan 2000 & 2001. vad jag minns och vad jag kan hitta så ökade antal enheter. Kvartalsredovisningar är enbart för en uppstirrad Aktiemarknad. När årsbokslutet kommer så ser vi avd 2002 innebar.

De Apple ÅF jag har bra kontakt med så är efterfrågan större än utbudet på flera modellet.

För Apples del är år 2002 faktiskt slut eftersom man har vad som kallas "brutet bokföringsår". Apples år går från 1 oktober till 30 september. Så fjärde kvartalet FY2002 är tiden 1/7 - 30/9 2002. Så jag tog fram lite siffror till dig så att du förstår hur fel du har (jag är ledig idag :-).

Först har du siffrorna för "Fiscal Year 2000" för hur många datorer man sålde. Siffrorna är i tusental dator (med punkt för att markera tusentalen enligt svensk standard). Sedan kommer samma siffror för FY2001 och FY2002. Det du skall lägga märke till är hur försäljningen halverades till Q1-FY2001, det var då som luften gick ur Apples bubbla. Man hade blåst upp försäljningssiffrorna genom att "trycka ut" datorer till återförsäljarna. Men sista kalenderkvartalet 2000 vägrade återförsäljarna ta emot fler datorer innan man sålt de som fanns i lager. Apple erkände då att det fanns minst motsvarande 13 veckors försäljning ute i den så kallade kanalen, dvs ett helt kvartals försäljning låg osålt på lager hos återförsäljarna. Det totala antalet sålda datorer är samma för FY2002 som FY2001 med den skillnaden att det är en mycket tydlig minskning under sista hälften av FY2002 jämfört med FY2001. Säkerligen oroande siffror för Steve Jobs.

FY2000 Summa: 4.558
Q1 1.377
Q2 1.043
Q3 1.016
Q4 1.122

FY2001 Summa: 3.087
Q1 659
Q2 751
Q3 827
Q4 850

FY2002 Summa: 3.101
Q1 746
Q2 813
Q3 808
Q4 734

Siffrorna är Apples egna officiella försäljningssiffror.

Vilka ju är lite mer intressanta än uttalanden från en eller ett par lokala återförsäljare i lilla Sverige.

Citat:

Sen är ju antalet datorer i drift det viktiga. Då en PC har en kortare livslängd hos alla företag jag har insyn i, betyder att den installerade massan är större än vad en försäljning visar.

Då hårdvaran klara mjukvaran utan problem, vad finns det då för mening med att uppgradera?

Jag förtsår uppriktigt sagt inte vad antalet datorer i drift, och en PC:s eventuella livslängd, har med ditt mycket bestämda påstående att Apple säljer fler datorer än tidigare att göra.

• Oregistrerad
  • 2002-12-27 19:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik Wennerberg:
För Apples del är år 2002 faktiskt slut eftersom man har vad som kallas "brutet bokföringsår". Apples år går från 1 oktober till 30 september. Så fjärde kvartalet FY2002 är tiden 1/7 - 30/9 2002. Så jag tog fram lite siffror till dig så att du förstår hur fel du har (jag är ledig idag :-).

Vilka ju är lite mer intressanta än uttalanden från en eller ett par lokala återförsäljare i lilla Sverige.

De är som företaget jag jobbar på alltså... Hade ingen aning om att de hade brutit räkenskapsår. Man lär sig hela tiden nya saker!

tar man sen tiden mellan oktober 2001-oktober 2002 tycker jag bara iMacen varit något som kunnat sälja bra. Övriga maskiner har inte haft det där extra som är värt de där extra pengarna. Apples fokus på 10.2 har varit mycket tydlig. Det är först nu som många känner ett uppgraderingsbehov och att det finns maskiner med mer kraft (anser MP satsningen rakt över skulle skett tidigare).

Visst, jag hade fel. Anser fortfarande att nyförsäljning aldrig kan vara en rättvis pekpinne på vad som används. Apple har för bra maskiner som håller länge. Vi har 6100 maskiner ifrån 1994 som används i produktionen.

Lokala ÅF kan klart visa trender. jag upplever en massa UNIX folk som nya macmänniskor. Har två bekanta som varit Windows & Linux människor. Nu är det mac OS X som gäller för hela slanten.

• Medlem
  • 2002-12-27 20:07

För de flesta som köper en ny färdig pc från stor tillverkare ingår ju windows oxå.

Nej, inte stöldgods, datorbutiken.com, halva priset mot macoteket..

fan det låter som att jag är en switcher åt andra hållet, det var ju inte meningen.

(hmmm, jag ska köpa windows sen, nångång, kanske, när jag har pluggat klart och får pengar)

• Oregistrerad
  • 2002-12-27 20:17
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: tiq:
hmmm, jag ska köpa windows sen, nångång, kanske, när jag har pluggat klart och får pengar)

Jag hoppas att du när du får pengar först och främst lagar din mac.

”Kul om du anser det är samma sak på Mac och PC. Hur sköter du färghanteringen/kalibreringen i windowsvärlden?”

Ja det funkar inte perfekt Än men det kommer!!
Titta på vad Ms gör de köper upp Macromedia det är nog bara början tror jag!

Sedan det där med tradition!

Det är bara en gammal tradition med att köra Mac inom tidningsvärden
Men visst så kan jag hålla med om att det är lite lättare med Mac än så länge.
Det är bara tidsfråga innan det blir lika lätt på Pc sidan om det inte redan är det.

Men det är synd om Ms tar allt eller större delen och det kanske inte kommer att finnas alternativ till Pc i värsta situationen.
För hårdvaran är näst in till identisk mellan Mac och Pc förutom Cpu.

Arch@ngel

Vad menar du

herregud alltså...

mjä mjä mjä mjä...

• Oregistrerad
  • 2002-12-28 11:14
Citat:

”Kul om du anser det är samma sak på Mac och PC. Hur sköter du färghanteringen/kalibreringen i windowsvärlden?”

Ja det funkar inte perfekt Än men det kommer!!
Titta på vad Ms gör de köper upp Macromedia det är nog bara början tror jag!

Med tanke på Freehand 10 inte kan få ut saker i CMYK utan tar med en massa dekorfärger oberonde hur man gör så skulle det vara kul att se vad ett webföretag som Macromedia kan bidra till färghantering. RGB i trycksaker?

Färghantering, typsnittshantering och släpa och dra, nej Microsoft ligger tio år efter fortfarande.

• Oregistrerad
  • 2002-12-28 12:29

Under en oväntad jultristess gick jag och köpte M3 (jag skäms!). Prylb#garnas månatliga bibel. Behövde ha lite anledning att slösa bort julklappsspengarna från farmor.

Det är rolig när en redaktion, med en sådan PC/Windows-koncentration, skriver positivt om iBook:en och dessutom utnämner den till bästa produkt i konkurrens med fem andra PC-bärbara. Man håller sig dessutom utanför Mac/PC-kriget och kallar den för bästa dator. Inget som helst klagomål på OS X eller att man inte kan köra Windows-program på den. Artikelförfattaren menar att Windows-användare blir förvirrade till att börja med, men snart förstår den annorlunda (mer naturliga) logiken med OS X.

Hur som helst roligt att få se artiklar som dessa. Det nästan så att man får en viss respekt för tidningen. Jag tog dock mitt förnuft till fånga och fortsatte med att vara skeptiskt lite senare under dagen

:::NIKKE:::

Jag vet inte om du har hört talas om ordet utveckling inom Färghantering, typsnittshantering på pc sidan men visst.
Om de inte är framme nu så er Ms eller någon annan det tids nog.
Jämför pc och mac för 5 år sedan och nu så se du hur nära det börjar att bli inom all användnings områden.
För 5 år sedan sysslade man inte med video på pc system medan nu har Pc mycket större markans andel inom just video än för 5 år sedan.
Samma sak gäller inom alla dela av användnings områden för pc.
Det kallas för utveckling !

Citat:

Jag vet inte om du har hört talas om ordet utveckling inom Färghantering, typsnittshantering på pc sidan men visst.
Jämför pc och mac för 5 år sedan och nu så se du hur nära det börjar att bli inom all användnings områden.
För 5 år sedan sysslade man inte med video på pc system medan nu har Pc mycket större markans andel inom just video än för 5 år sedan.

Det enda jag har sett på företag är att man använder PC till komprimering. Cleaner 6 t.e.x kom flera månader före PC versionen. VIlket då man lätt kan räkna ut varför då den tillverkas av PC-centrerat företag delux.

Redigering har jag nog nästan aldrig sett på PC burkar. (nåja, någon enstaka gång då)

• Oregistrerad
  • 2002-12-28 13:05
Citat:

Video på PC. Ja, det tycker jag är mindre lyckat. Finns fortfarande ingen mjukvara som är i närheten av iMovie... Men om fem år så kanske är det i dagens nivå med macen, men då ligger Apple fem år längre fram.

Samma sak är det med färghantering i windowsmiljö. Kernatypsnitt i windowsvärlden, hyr kul blir det sen när det skall bli plåt?

Microsoft satsar på kontorsmiljöer där grupprpogram som Outlook är A & O. Det finns iofs dagstidningar som kör i windowsmiljö, men effektivare har de inte blivit. Vet bara få månadstidningar som kör i Windowsmiljö. Flera av dem är extremt missnöjda. Inom veckopress kommer jag inte på en enda. Microsoft är nog glada att slippa den grafiska industrins höga krav.

Apple flyttar hela tiden fram sina positioner. Den innovativa kraften finns i Apple. Microsft däremot är duktiga på att kopiera, men en kopia blir aldrig lika bra som orginalet.

Citat:

I sakfrågan har jag inget att säga, men är det utifrån ovanstående resonemang inte rent logiskt bättre för PC tillverkarna än för Apple. Att göra en dator som håller i snitt 2-3 år längre (som Apple) betyder ju också lägre omsättning och lägre försäljning. Det är ju bättre att sälja mer. Alltså vinner PC med kortare livslängd eftersom företagen tydligen är nöjda med det.

• Oregistrerad
  • 2002-12-28 20:40
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Carl.Fredrik:
I sakfrågan har jag inget att säga, men är det utifrån ovanstående resonemang inte rent logiskt bättre för PC tillverkarna än för Apple. Att göra en dator som håller i snitt 2-3 år längre (som Apple) betyder ju också lägre omsättning och lägre försäljning. Det är ju bättre att sälja mer. Alltså vinner PC med kortare livslängd eftersom företagen tydligen är nöjda med det.

Det beror på HUR man räknar.

Ett företag som ser att en mac kostar 15-20% mer i inköp får ju en dator som kan användas under längre tid innan den blir omodern.

För Apple är det självklart ett enormt problem. Om en apple kund redan har en dator som fungerar som en klocka, varför skall kunden då köpa nytt?

Så räknar man ur företagens synpunkt är macen billig. Sen skall vi inte glömma att det krävs mindre support och färre inom supportorganisationen!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Carl.Fredrik:
Det är ju bättre att sälja mer. Alltså vinner PC med kortare livslängd eftersom företagen tydligen är nöjda med det.

Det där beror på att väldigt många som ansvarar för datorinköp på företag seriöst tror att en dator bara varar i två år. Samma sak med windows. De är övertygade om att det ska "vara så". Ordet "Operativsystem" känner de oftast inte till.

Tyvärr ser sanningen ut så.

Som tidigare nämnts i tråden: okunskap!

Ciryon

Som företag bör man veta om vilka alternativ som finns till Windows. Men i en företagsmiljö som redan består av en mängd PC och anställda som troligtvis inte skulle klara av bytet speciellt bra så vore det bara dumt att byta.

Så trots att Mac OS X, eller andra är bättre kan det ju ändå vara Windows som passar bäst.

Kör man en Microsoftlösning fullt ut, med ActiveDirectory, Standard Desktop, Exchange osv så funkar det ju rätt bra.

Visst kan man få till detta med andra system men den operationen är knappast realistisk för de flesta företag.

Vi har 4 st Macar för grafiskt arbete, allt annat är Windows på Compaq-maskiner och jag tycker det är bra så.

[ 28 December 2002, 22:12: Meddelandet ändrat av: Johan Arvidsson ]

• Oregistrerad
  • 2002-12-28 22:19
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johan Arvidsson:
Visst kan man få till detta med andra system men den operationen är knappast realistisk för de flesta företag.

Spar företaget in 60% av supportkostanden och livslängden på systemet är 70-80% längre så blir det en massa pengar i slutskedet.

Citat:

Spar företaget in 60% av supportkostanden och livslängden på systemet är 70-80% längre så blir det en massa pengar i slutskedet.

Jo, men det är inte så. Det finns inga undersökningar som stöder påståendet att supportkostnaden blir så mycket lägre, och det finns inget stöd för påståendet att Macar generellt sett lever längre än PC. Jag har letat förtvivlat efter information som skulle stöda de påståendena men har inte hittat något. På företaget där jag arbetar så skall de Macar som finns idag bytas efter årsskiftet och jag försökte se till att man köpte nya Macar. Datoravdelningen läste då all reklamtexten från Apple, om lägre Total Cost of Ownership, längre livslängd, större användarvänlighet med mera och bad om bevis för att det stämde. Då visade det sig att de enda undersökningar som Apple baserade sina påståenden på var en urgammal undersökning av användarvänlighet (GISTICS-rapporten) som baserades på information som samlades in innan Windows 95 släpptes, och på en rapport som skrivits av en ensam konsult i Paris. Ingen av de undersökningarna klarade en rimlighetskontroll, metodiken var fel, materialet är gammalt och slutsatserna är tveksamma. Jag kontaktade då Apple lokalt i USA, men de kunde inte producera något material, och jag ställde också frågan till Oscar Bjers här på 99mac efter det att han hade kommit med samma påståenden om hur bra Macen var och påstått att det fanns material som stödde det, men utan att jag fick något svar. Och eftersom det inte finns något tillförlitligt material som stöder något enda av de påståenden om Macens överlägsenhet som man ser och hör varje dag så blir det inga Macar till oss, utan PC med Linux.

Om jag låter bitter så är det för att jag verkligen är bitter. Jag tycker det är uruselt av Apple att ständigt komma med sådana påståenden i reklamen utan att kunna komma upp med något bevis för att det som de påstår är sant. Och när de vår datoravdelning säger att det enligt deras erfarenhet inte kostar mer att supporta de NT-baserade system som används idag än vad det kostar att supporta Macar, och att de Macar som köpts in inte har en längre realistisk livslängd än vad de PC som köpts in har, så var utfallet av det hela rätt så givet.

[ 28 December 2002, 23:10: Meddelandet ändrat av: Erik Wennerberg ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: cheesemac:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik Wennerberg:

Citat:

Jo, men det är inte så. Det finns inga undersökningar som stöder påståendet att supportkostnaden blir så mycket lägre, och det finns inget stöd för påståendet att Macar generellt sett lever längre än PC. Jag har letat förtvivlat efter information som skulle stöda de påståendena men har inte hittat något. På företaget där jag arbetar så skall de Macar som finns idag bytas efter årsskiftet och jag försökte se till att man köpte nya Macar. Datoravdelningen läste då all reklamtexten från Apple, om lägre Total Cost of Ownership, längre livslängd, större användarvänlighet med mera och bad om bevis för att det stämde. Då visade det sig att de enda undersökningar som Apple baserade sina påståenden på var en urgammal undersökning av användarvänlighet (GISTICS-rapporten) som baserades på information som samlades in innan Windows 95 släpptes, och på en rapport som skrivits av en ensam konsult i Paris. Ingen av de undersökningarna klarade en rimlighetskontroll, metodiken var fel, materialet är gammalt och slutsatserna är tveksamma. Jag kontaktade då Apple lokalt i USA, men de kunde inte producera något material, och jag ställde också frågan till Oscar Bjers här på 99mac efter det att han hade kommit med samma påståenden om hur bra Macen var och påstått att det fanns material som stödde det, men utan att jag fick något svar. Och eftersom det inte finns något tillförlitligt material som stöder något enda av de påståenden om Macens överlägsenhet som man ser och hör varje dag så blir det inga Macar till oss, utan PC med Linux.

Om jag låter bitter så är det för att jag verkligen är bitter. Jag tycker det är uruselt av Apple att ständigt komma med sådana påståenden i reklamen utan att kunna komma upp med något bevis för att det som de påstår är sant. Och när de vår datoravdelning säger att det enligt deras erfarenhet inte kostar mer att supporta de NT-baserade system som används idag än vad det kostar att supporta Macar, och att de Macar som köpts in inte har en längre realistisk livslängd än vad de PC som köpts in har, så var utfallet av det hela rätt så givet.

Säger bara en sak: 99.6% nöjda användare... kanske läge att skrota även påståendet som ovanstående skribent nämner... nån mer än jag som håller med?

Vem har 99,6% nöjda användare? Och vilket av ovanstående påståenden ska skrotas?

Bevaka tråden