Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

macfientlighet

Tråden skapades och har fått 129 svar. Det senaste inlägget skrevs .

:::NIKKE:::

Så du menar att större del av företag har 4 – 6 år gamla maskiner i aktiv produktion.
Det om du påstår att en Pc håller ca 2-3 så håller macen 2 till 3 år längre än pc.

Så du menar att inom det grafiska så sitter man på gamla PowerMac 9600 , PowerMac 8600 , PowerMac 7300 , PowerMac 5500 ,PowerMac 6500
Som är datorer med ca 180 – 300 Mhz G3 ( Ca 5 år gamla Datorer )

Eller de första Blå/vita G3 Powermac med ca 300 – 450 mhz G3 i bästa fall en G4 350 – 500 Mhz av första modell av G4 serien.
Då talar vi om datorer som är ca 3,5 år gamla (introduced: September 1999
terminated: July 2000 )

Det vill jag se den tidnings som är riktig seriös sitter inte med äldre datorer än 3 år kan jag tänka mig.
Och då undrar du varför jo om man vill köra Os X eller hänga med i branschen utveckling så är det ingen stor chans att man sitter med 3 – 4 år gamla maskiner över hela produktions linje.
Det som är möjligt att man har några enstaka maskin kvar som fil server eller printpol mot ett tryckeri.

aeh kan jag tänka mig är att de kör (introduced: January 2001 And terminated: March 2001 (667 Mhz)/ July 2001).
Då sitter man på den sista modellen av PowerMac av typ : 667/733 Mhz och inte är det över hela produktions linje heller utan enbar också enstaka kvar. Eller om det är en liten tryckfirma eller lokal tidning med mycket liten antal tidningar som kanske sitter med så pass gammal dator park.

De tidningar jag har varit i kontakt sitter på 667 eller 733 och är i tankarna att byta ut en del av sin datorpark. Om det redan inte har gjort det.

Jag skulle våga påstå att stora tidningar sitter inte med datorer äldre än 3 år som är i aktiv tjänst men visst kan det finnas en och annan äldre modell som är kvar i tjänst.

  • Medlem
  • 2002-12-29 01:59

På ett av sveriges största månadsmagazin bytte formgivarna från PM 9500/200, till G4/400 när de kom. De har man fortfarande kvar. Skribenterna sitter med första versionen iBooks, eller G3:or. Som skrivarserver för en s/v skrivare stod en PM 7600. Allt fungerar, och inga planer för nyinköp finns. Som de flesta tidningar har man inte bråttom till OS X.

Vad menas med "seriösa tidningar"?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2002-12-29 10:36

Man får inte glömma bort många storföretag en gång i tiden bytte bort sin stora flotta med Appe datorer till förmån för Windows.Alltså finns det erfarenhet av Mac i företagsmiljö.Det går inte bara att skylla på okunskap.

Många företag vill ha det standardiserat över hela linjen.Allt från produktion till kund.Så har vi det,inte för att jag gillar det,men jag kan förstå det.

Jag tycker det låter lite löjligt att bara skylla på okunskap hos it avd.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ariel:
Man får inte glömma bort många storföretag en gång i tiden bytte bort sin stora flotta med Appe datorer till förmån för Windows.Alltså finns det erfarenhet av Mac i företagsmiljö.Det går inte bara att skylla på okunskap.

Många företag vill ha det standardiserat över hela linjen.Allt från produktion till kund.Så har vi det,inte för att jag gillar det,men jag kan förstå det.

Jag tycker det låter lite löjligt att bara skylla på okunskap hos it avd.

Det som är en av nackdelarna med "standardisering" är att säkerheten minskar drasktiskt. En blandad dator miljö minskar däremot riskerna.

Sen om jag får återkomma till support biten.
Har inga globala siffror men egen erfarenhet.

Jobbade som support ansvarig på ett företag förrut (kanske inte min bit då.. men men) och kan säga rakt av att det inte var så mycket jobb. Däremot när dom skulle "spara" och köpte in PCs med Win2000 så fick jag reda på att dom har 2 heltidsanställda som sköter utbildning, support.. Sammanlagt så går dom på ca 1,3 miljoner per år. Till skillnad när jag var där ca 250 000 kr per år. En viss skillnad.

Taxi STHLM bytte från Wintel baserade system och sparade ett par miljoner i supportkostnader också. Nu har dom visserligen bytt tillbaka till WinTel p.g.a ny mjukvara som bara fungerar på WinTel. Men kostnaderna är tydligen tillbaka.

På min flickväns hotell så krånglar Win2000 hela tiden. Dom har väl supportkostander på ca 10.000 kr i månaden. Och detta är för en maskin.

Egentligen borde inte supportkostnader vara ett större problem i datorvärlden. Finns ju extremt effektiva sätt att minimera det. Både på Mac, Linux, Unix och Windows. Men sålänge supporttekniker tar så mycket betalt så verkar det ligga i deras intresse att saker och ting inte fungerar en längre tid.

[ 29 December 2002, 13:07: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

  • Oregistrerad
  • 2002-12-29 12:47
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik Wennerberg:
Jo, men det är inte så. Det finns inga undersökningar som stöder påståendet att supportkostnaden blir så mycket lägre, och det finns inget stöd för påståendet att Macar generellt sett lever längre än PC.

Har du vägarna förbi Helsingborg skall jag visa verkligheten.

Visst Apple borde göra undersökningar som påvisar hur det är idag. Dessvärre så har de inte gjort några.

Jag trodde själv, förr, att livslängden var kortare, men jag ser hur vi ärver ner datorerna i organisationen. Det som tidigare var en layoutmaskin, kan bli en server. Efter ett tag funkar den bra som journalistmaskin etc etc... Till slut hamnar de som EAN kods framställare innan de 8 år efter de kom får gå i pension.

Modellerna som 7500/7600/7300 etc har varit extremt bra. Bara i med ett G3 kort och mer minne så håller den flera år till. Den enda nackdelen är diskarna börjar få problem efter 5-6 år.

Självklart så kommer en OS X övergång innebära en hel del nyinköp. Då kommer ju vi få ett avbräck i livslängdstänkandet. Men fram tills idag har det fungerat utmärkt!

  • Oregistrerad
  • 2002-12-29 12:57
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hunter78:
Jag skulle våga påstå att stora tidningar sitter inte med datorer äldre än 3 år som är i aktiv tjänst men visst kan det finnas en och annan äldre modell som är kvar i tjänst.

Du är välkommen på studiebesök. En av våra tidningar i Stockholm har en generell medelålder på sin macpark på fyra år... Flera 6100 används fortfarnade som journalistmaskiner...

Då tidningarna fortfarande sitter med en ålderstigen mjukvara som Quark Xpress så klarar man sig med en 8500 med G3 kort. Skrämmande men sant. Hade branschen hängt med och kört Indesign så hade maskinparken fått mer nytt blod.

Då layoutsidan sitter med lågupplösta bilder så krävs det inte mycket under huven. De enda gångerna är då de vill ha iTunes, RealPlayer, Quicktime, Flash och nyaste browserna. Då märker de att de sitter på en äldre maskin.

Kan ju påtala att våra FTP servar är två stycker 7600 med G3kort. De går hur perfekt som helst. Dubbla nätverkskort och noll problem!

Som supportmänniska så är jag glad för de små problem vi har på macsidan i företaget. Däremot så ser det inte så ljust ut på PC sidan alltid. Nu krävs det PC maskiner för att kunna göra vissa specialapplikationer. Fast sätter de ett webgränsnitt på det hela så löser det sig snabbt. Sen har vi även Citrix som ett starkt alternativ. Citrix klienten både i Mac OS 9 är faktiskt riktigt bra. Mac OS X har jag inte så bra koll på ännu, men är nian så bra så lär X vara ännu bättre skulle jag tro...

  • Oregistrerad
  • 2002-12-29 13:00
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ariel:
Många företag vill ha det standardiserat över hela linjen.Allt från produktion till kund.Så har vi det,inte för att jag gillar det,men jag kan förstå det.

Jag anser vårt företag borde satsa på mac OS X rakt över. Sätter man bara webgränssnitt på ett par applikationer så löser det sig helt och hållet. Det finns inget som kräver windows om man vågar titta på det rent ekonomiskt. Fast det handlar mycket om att våga och få PC gänget med sig. Jag tror dessa gamla DOSrävar skulle älska X.

Samtidigt är jag realist. Hos oss är datorer bara en kostnad, det är inget man tjänar pengar på(!). :rolleyes:

Sen det där med att macen håller längre en Pc idag kan jag inte hålla med om.
När det kommer till spel så håller macen kortare än pc.
Men i det stora så håller en mac idag inte längre än en pc gör.
Men visst finns det människor som sitter med 10 år gamla maskiner som bara fungerar som skrivmaskin.
Men om datorn ska kunna vara med om allt inom Multimedia samt spel så håller inte macen längre än pc tyvärr.
Den gamla tiden när macen var överlägsen Pc på många fronter är över, där den nya kungen heter PC, tyvärr men sant!
Man hoppas verkligen att Apple lyckas återhämta sig men jag tvivlar på det starkt!

  • Oregistrerad
  • 2002-12-29 13:53
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hunter78:
Sen det där med att macen håller längre en Pc idag kan jag inte hålla med om.
När det kommer till spel så håller macen kortare än pc.
Men i det stora så håller en mac idag inte längre än en pc gör.

Skall man spela de senaste spelen på PC så tycks det som att uppdateringstakten är var 6.e månad. Har en diehard spelnisse i bekantskapskretsen som byter ut det mesta i sin spelmaskin med 6 månaders mellanrum...

Fast vi har policy på att man inte får spela spel, så leksaker behöver vi inte...

Däremot så håller jag inte alls med om att en PC skall ha lång livslängd. Se på officepaktete. Bakåtkompabiliteten är lika med noll. Vi lägger in word 5.1 i massor av nya macar. På PC sidan måste vi ha ganska nya versioner för det sakll funka. Licenskostnaderna springer iväg med enorm fart. I bara mjukvaraulicenser som måste uppgraderas så blir de flesta av de PCs på jobb lika eller dyrare än motsvarande mac.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-12-29 14:10
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hunter78:
Den gamla tiden när macen var överlägsen Pc på många fronter är över, där den nya kungen heter PC...

Det där hörde jag redan när Windows 3.0 kom

Men det finns mycket i det Nikke säger, när Macen krånglar så är det Mac och Apple som det är fel på. När Windows krånglar och börjar kosta pengar så inte är det någon IT-chef som börjar skrika att nu j-v ska MS-skräpet åt h-e från det här företaget.

Att standardisera kring Wintel är nästan alltid legalt, oavsett kostnader och medföljande problem, men ska man införa en enda Mac så måste man ju självfallet kunna visa att detta absolut ger sänkta kostnader, och under absolut inga omständigheter får det medföra minsta lilla bsvär what-so-ever...

:::NIKKE:::

Nu har du igen tappat lite av värkligheten!

De människor som uppgraderar sina datorer med 6 månaders intervall är inte mer än 3DMark 2002 älskare där de ska ha absolut den högsta poängen man kan ha.

Men för en vanlig människa så håller en Pc lugnt 3 år och då hängert han med ganska bra i de flesta spel. En Man däremot håller inte mer än 1 eller kanske 1,5 år om allt ska flytta i ett spel.
Då undrar ni varför ju för macken är för klen dator när det gäller spel m.m.

” Däremot så håller jag inte alls med om att en PC skall ha lång livslängd. Se på officepaktete. Bakåtkompabiliteten är lika med noll. Vi lägger in word 5.1 i massor av nya macar. På PC sidan måste vi ha ganska nya versioner för det sakll funka ”

Det är ingen annat än REN LÖNGN!!

Visst är office paketen kompatibla med äldre officepaketen.

Jag hade själv första Officepaketen och funkade hur bra som helst med Word 2, 3, 4,
Nu sitter jag med Office XP och har öppnat gamla dokument från både mac och pc som var skrivna med word 4 på Mac och word 2 på Pc utan några som helst problem.

Även Office 97 funkade perfekt med ( Mina föräldrar har Office 97 ) med att öppna Mac Word 4 skrivna doc samt Pc doc med Word 2.

Mikke du får nog skaffa dig en pc först och prova dig fram för att se att den bild du har av pc inte är den samma som finns i verkligheten.
När det kommer till MS Office så kan du öppna alla Dokument som är skrivna i äldre version av Office eller Word Kan man öppna med nyare Office och där ingår även Alla Word version på både Pc & Mac sidan.
Har själv provat!
Jag kan även spara till alla versioner av tidigare Office eller Word på både Mac och PC om jag så skulle vilja det.

det ska VARA verkligheten

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hunter78:
Sen det där med att macen håller längre en Pc idag kan jag inte hålla med om.
När det kommer till spel så håller macen kortare än pc.

Egentligen kan en PC hålla länge också, men det finns någon konstig mentalitet i PC-världen att en dator inte håller längre än 2 år. Enda anledningen till att köpa nytt är för att kunna hänga med och jämt kunna spela de senaste spelen. För en majoritet av datoranvändarna (speciellt på företag) är det fullständigt ointressant.

För ungefär två år sen var det många företag som "uppgraderade" till windows 2000. Även om det inte är ett särskilt bra OS så gör den sitt jobb. De företagen har ingen anledning att köpa nytt eftersom datorerna kommer fortsätta göra sitt jobb om tre år. Så jag tror nog att det kommer bli längre livslängd även för windowsdatorer. Men på grund av alla säkerhetsproblem, buggar och inte minst korkat gränssnitt kommer de också dra på sig enorma supportkostnader under resten av sin livstid.

Citat:

quote:Den gamla tiden när macen var överlägsen Pc på många fronter är över, där den nya kungen heter PC, tyvärr men sant!

Jag bytte själv min ett år gamla PC mot en två och ett halvt år gammal Mac. Jag jobbar säkert dubbelt så snabbt nu. PC är "kung" för att flest människor använder det. Människor som skulle vara väldigt mycket gladare om de hade en Mac istället.

Har ni inte fått frågan "Om Mac är så bra nu då.. varför använder nästan alla Windows?". Vad ska man svara på det? Jo, OKUNSKAP!

Ciryon

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2002-12-29 14:52

Hur är det på teknikbaserade företag?Cad/Cam och liknande.Har för mig att det är svårt med Mac när det gäller sådant.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2002-12-29 15:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Har ni inte fått frågan "Om Mac är så bra nu då.. varför använder nästan alla Windows?". Vad ska man svara på det? Jo, OKUNSKAP!
Ciryon[/QB]

Att allt bara skulle vara ett missförstånd och bristande kunskap är nog inte hela sanningen.

Jag personligen föredrar Mac,och jag har egentligen bara datorn till att surfa,sköta lite ekonomiska bitar,saker som går lika bra på vilken dataor som helst.Vissa har datorn som spelmaskin,då är kanske inte en Mac ett förstahandsval.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-29 15:03
Citat:

quote: För ungefär två år sen var det många företag som "uppgraderade" till windows 2000. Även om det inte är ett särskilt bra OS så gör den sitt jobb. De företagen har ingen anledning att köpa nytt eftersom datorerna kommer fortsätta göra sitt jobb om tre år. Så jag tror nog att det kommer bli längre livslängd även för windowsdatorer. Men på grund av alla säkerhetsproblem, buggar och inte minst korkat gränssnitt kommer de också dra på sig enorma supportkostnader under resten av sin livstid.

Nja... Win2K är fasiken så mycket bättre än tidigare Windows-versioner, och betydligt rappare och trevligare än WinXP. Men visst: gränssnittet är idiotiskt och jag avskyr utforskaren, startmenyn och allt det där skräpet. Tyvärr måste jag ha Windows kvar ett tag till på grund av jobbet.

Jag skulle vilja kasta ut Microsoft för evigt, och det kommer jag att göra så snart Linux har utvecklats en eller två generationer till.

Helst skulle jag vilja använda Mac OS X på alla mina datorer, men det är omöjligt så länge Apple envisas med att ha egen hårdvaruplattform och så länge man inte kan köpa Macar från flera tillverkare till rimligare priser.

Och Mac OS X för Intel skulle vara omöjligt att stoppa!

[ 29 December 2002, 15:03: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Oregistrerad
  • 2002-12-29 15:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik Wennerberg:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Spar företaget in 60% av supportkostanden och livslängden på systemet är 70-80% längre så blir det en massa pengar i slutskedet.

Jo, men det är inte så. Det finns inga undersökningar som stöder påståendet att supportkostnaden blir så mycket lägre, och det finns inget stöd för påståendet att Macar generellt sett lever längre än PC.

Finns det någon undersökning som visar på motsatsen? Att PC-burkar håller längre än mac:ar, eller rättare sagt; Att PC/Windows-system genererar MINDRE kostnader än ett Mac-system?

Tror inte att du kan hitta ett sådant heller. Gartner gjorde en undersökning på ett universitet i Australien (kommer inte ihåg var) där man klart kunde påvisa kostnadsfördelar med att välja Mac/Mac OS framför PC/Windows.
Tyvärr motsade den undersökningen en hel del andra rapporter från Gartner, så man tystade ner undersökningen i bästa amerikanska stil. Hur skulle det se ut om ett seriöst undersökningsföretag som Gartner i hade det torrt om fötterna?

  • Medlem
  • 2002-12-29 15:45

I min ummgängeskrets ser det ut såhär, macmänniskorna sitter på 3-4 år gamla häckar och producerar.. Pc-nissarna sitter på sproilans maskiner och producerar inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-29 15:55

Producerar de inte? Får de inte sparken då?

:::NIKKE::: / nixon

Min farsa satt till nyligen på en gammal P2 300 Mhz Ca 6 År gammal Dator och ritade Cad Där ha själv ritade hela vårt hus i Just AutoCad R 14 och senare delen i AutoCad 2002 Så kom inte och säg att pc inte håller! Han hade förvisso mycket minne i datorn men jag var ganska imponerad att de ändå flöt så bra som det gjorde på den gamla datorn.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hunter78:
:::NIKKE::: / nixon

Min farsa satt till nyligen på en gammal P2 300 Mhz Ca 6 År gammal Dator och ritade Cad Där ha själv ritade hela vårt hus i Just AutoCad R 14 och senare delen i AutoCad 2002 Så kom inte och säg att pc inte håller! Han hade förvisso mycket minne i datorn men jag var ganska imponerad att de ändå flöt så bra som det gjorde på den gamla datorn.

2D Autocad är inte speciellt resurskrävande. Jag har själv (för lääänge sen) arbetat professionellt med en 486:a, DOS/Windows 3.11 och Autocad. Helt ok, men alltid ville man ha mer...

  • Oregistrerad
  • 2002-12-29 18:13
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ariel:
Hur är det på teknikbaserade företag?Cad/Cam och liknande.Har för mig att det är svårt med Mac när det gäller sådant.

Om du menar arkitekter och konstruktörer, så kan jag intyga att de inte vill byta bort sin Mac. Jag har en del kunder som har fått sådana propåer från IT-avdelningen, men där har det inte gått att ändra på plattform utan samtidigt byta ut personalen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-29 18:14

Varför finns inte AutoCAD för Mac OS X?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2002-12-29 18:41

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
[QUOTE] Helst skulle jag vilja använda Mac OS X på alla mina datorer, men det är omöjligt så länge Apple envisas med att ha egen hårdvaruplattform och så länge man inte kan köpa Macar från flera tillverkare till rimligare priser.

Säkerligen en orsak till den macfientlighet som finns.
Och Mac OS X för Intel skulle vara omöjligt att stoppa![/quote]Absolut!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hunter78:
Men för en vanlig människa så håller en Pc lugnt 3 år och då hängert han med ganska bra i de flesta spel. En Man däremot håller inte mer än 1 eller kanske 1,5 år om allt ska flytta i ett spel.
Då undrar ni varför ju för macken är för klen dator när det gäller spel m.m.

Har haft min Pismo 500 i tre år (modellen kom -99) och den klarar ändå att köra Medal of Honor:allied assault med hyfsad prestanda. Skulle vilja se den bärbara pc som gör det samma

Jag fattar inte ens vad den här diskussionen går ut på. Om du gillar att sitta med din Amiga 500 och göra saker. Så är det ju upp till dig. Huvudsaken är man leverarar och trivs med sin datormiljö. Även om folk kanske borde ge andra system en chans innan dom rackar ner.

  • Medlem
  • 2002-12-29 21:26

Blev erbjuden att köpa an 1.6 Ghz Compaq (modell okänd) m 512 MB minne, bra grafikkort (vet inte vad det betyder ännu, men förmodligen inte sämre än vad jag har i iMac´en) och 17" monitor för 4.500 pix (företagsburk som "måste bytas ut, börjar bli gammal"!).

Dessvärre kostar motsvarande power mac maskin 21.995 utan monitor (2x 867MHz, 256 MB ram).

Jag önskat verkligen att jag kunde byta min gamla trötta blå iMac men vad göra.

Så det får bli ytterligare en PC i familjen, mac´en får bli ren surf och barndator.

Apple´s priser SUGER!

Visst jämförelsen är orättvis då det är en beg. maskin till "kompis-pris för anställda" det gäller och ingen ny maskin men ändå.

[ 29 December 2002, 21:27: Meddelandet ändrat av: ErikG ]

  • Oregistrerad
  • 2002-12-29 21:29
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hunter78:
Det är ingen annat än REN LÖNGN!!

Visst är office paketen kompatibla med äldre officepaketen.

Jag hade själv första Officepaketen och funkade hur bra som helst med Word 2, 3, 4,
Nu sitter jag med Office XP och har öppnat gamla dokument från både mac och pc som var skrivna med word 4 på Mac och word 2 på Pc utan några som helst problem.

Även Office 97 funkade perfekt med ( Mina föräldrar har Office 97 ) med att öppna Mac Word 4 skrivna doc samt Pc doc med Word 2.

Licenspengar!

Du måste ha en ny version av Office om du kör XP. Men Mac OS 9.2.2 kan du fortfarande köra word 5.1. Motsvarande word kan du inte installera på XP. Du måste köpa en ny licens.

För ren ordbehandling så är Word 5.1 på macsidan utan tvekan den bästa versionen. Vi kör den, våra konkurrenter kör den.

I den takt man på windows sidan måste uppgradera sina wordpaket så är det som en helt ny mac, iofs har vi storkundsavtal, men det är inte mycket billigare än en norma licens.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-29 21:32
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hunter78:
:::NIKKE::: / nixon

Min farsa satt till nyligen på en gammal P2 300 Mhz Ca 6 År gammal Dator och ritade Cad Där ha själv ritade hela vårt hus i Just AutoCad R 14 och senare delen i AutoCad 2002 Så kom inte och säg att pc inte håller! Han hade förvisso mycket minne i datorn men jag var ganska imponerad att de ändå flöt så bra som det gjorde på den gamla datorn.

Det är bra det finns undantag. Farsan satt med min gamla Mac IIvi och jobbar med att producera medlemstidningar fram till för ett halvår sedan. Den är snart tio år gammal...

  • Oregistrerad
  • 2002-12-29 21:47
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:
Jag fattar inte ens vad den här diskussionen går ut på.

jag satt och reat upp mig både på hur jag ahr det på jobb, inkompetent snack hos vissa, sen så fick jag ett par frågor kring digitalkameror till win 2000 som inte funkade och en annan hade fått ett virus.

Min bägare av hålla god min till PC maffian rann över. Jag behövde skriva av mig och hamna här på mitt favoritforum.

Började undra vad folk tänker med och hur dåliga Apple är på att föra ut sitt budskap till företagen och privatpersonerna.

Som på jobb nu, Quark Xpress. Det står mig upp i halsen. Det kan komma en ny version, ja, men hur mycket buggar är det inte i den? Buggarna i Indesign vet vi och de kan vi lösa med att uppgradera ute på reprosidan. Quark + windows till VÅRA användare. Herre gud, det kommer bli en kattastrof. Har de haft svårt att hitta i Mac OS 9, hur i hela friden skall de klara windows. Vi har en hel del små redaktioner, de kan fortfarande i Quark, då borde ett byte till en bättre mjukvara med utbildning vara det bästa.

Så fort CS nämner något så åker vi på det. Citrix har de skrikit om, vad lägger vi energi på, jo citrix. Vi är i behov att mjukt byta ut både windowsplattformen och den nuvarande macplattformen. Inga beslut tas. Vi brukar vara bland de sista då det gäller ny teknik, men vi behöver ju faktiskt inte vara K-märkta om fem år...

Jag blir trött och arg på kortsiktigt tänkande. Att byta OS tar tid, men vi skall införa nya redaktionella system och allt annat före vi gör det nödvändiga bytet. Vi kan äntligen få bort alla småfel som uppstår genom klåfingriga användare som skall ha en strippande tjej gående över skärmen. När man för tredje gången är nere och stänger av det tillägget då blir jag trött... Jag vill kunna få ordning på användarna, det får vi med Mac OS X och Mac OS X server med opendirectory.

En sak är säker. De jag har fått att byta ringer mig aldrig om datatproblem. De ringer bara då de vill visa vad de åstadkommit i iMovie. Tänk om de med PC i min omgivning tod sitt förnuft tillfånga med. Så slapp jag ta mina windowskunskaper till bruk.

Drog ur min sladd till Compaqen på jobb. Nu blev det tyst och skönt...

Bevaka tråden