- Tomas på MacPrat.nu
- Medlem ●
citera:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
Säg att 3000 medlemmar betalar 65:- om månaden (vad MacWorld kostar) i medlemskap (2.340.000:-).
He, he. Jag skulle tippa att max 2-5% av användarna kan tänka sig att betala. Och det alldeles oavsett om det kostar 10:- eller 1000:- att vara med (det är inte ekonomi, utan graden av fanatism som styr.)
[ 21. februari 2003, 15:03: Meddelandet ändrat av: MacPrat.nu ]
Parallell - När Bonnier lade ner MacPower som vad jag minns hade 3000 medlemmar vid tillfället så organiserade Stefan Malmberg (min affärspartner) som då var med i MacSverige en insamling för att rädda MacPower. Minns inte exakta siffran för vad som samlades in men vi kom fram till att ca 1% betalade direkt (för en tjänst som faktiskt var nedlagd). Nu gjorde det insamlade resultatet (runt 30.000:- vill jag minnas) ingen skillnad för Bonnier så alla pengar betalades tillbaka till de som donerat dem. Argumentet att det faktiskt fanns en betalningsvilja bet inte på dem.
/Ola
P.S. Jag frågar Stefan om siffror senare i kväll och hoppas återkomma med rätt siffror. Så ta dem med en nypa salt tills dess.
Så fort man börjar ta betalt för saker så förändras så många saker. Finns det inte en risk för att betalande medlemmar börjar ställa krav om att få hjälp? Ställer man en fråga på 99mac idag så får man räkna med att inte få svar. Detta är ok för att det just är gratis. Men så fort man börjar ta betalt för saker så höjs ribban på vad som krävs tillbaka.
Har jag fel?
citera: Parallell - När Bonnier lade ner MacPower som vad jag minns hade 3000 medlemmar vid tillfället så organiserade Stefan Malmberg (min affärspartner) som då var med i MacSverige en insamling för att rädda MacPower. Minns inte exakta siffran för vad som samlades in men vi kom fram till att ca 1% betalade direkt (för en tjänst som faktiskt var nedlagd). Nu gjorde det insamlade resultatet (runt 30.000:- vill jag minnas) ingen skillnad för Bonnier så alla pengar betalades tillbaka till de som donerat dem. Argumentet att det faktiskt fanns en betalningsvilja bet inte på dem.
Jag arbetade på ett av företagen som ingick i Bonnier Interaktiv innan alltihop föll ihop som en punkterad sufflé 1997. Allt var klart nere i Värtan innan Bonniers högsta ledning plötsligt drog ur proppen och pengarna och kompetensen for sin kos. Allt såldes och styckades upp, och resultatet blev inte ens en tumme.
Mitt tydliga intryck av Bonniers ledning var att de var totalt inkompetenta. Högsta chefen för BI (som senare startade ett stort men dödsdömt företag som sysslade med försäljning via internet) hävdade bestämt att företaget skulle kunna tjäna grova pengar på att tillverka animerade loggor för tv, webben osv. :rolleyes:
[ 21. februari 2003, 16:06: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
hmm... 99 x frivilliga = 99 x x = x? hmmmm?
men om bara 100pers skulle betala denna summa så skulle martin kunna ta sej en liten semester, eller betala för driftskostnaderna.... men de är väl inge kul att lägga pengarna på väl?! låt killen få lite semester!
Jag är för en frivillig avgift, även om det nog kan innebära lite administrativa problem, typ vart ska pengarna gå? Fördelning mellan grabbarna själva, Recycler, 99mac AB eller Martins snabba-fordon-konto?
Men om man inför en frivillig avgift så kan man väl tänka sig att detta återspeglas i medlemmarnas "status", alltså istället för (eller parallellt med) "Medlem", "Veteran", "99mac-beroende" o.s.v. så kan det stå nåt i stil med "hygglig prick som betalar avgiften".
Risken finns dock att man är mindre benägen att hjälpa de som inte betalat, vilket gör att de inte tycker att det är värt pengarna ("Moment 99"...)
Bara en tanke.
Edit: Stavning...
[ 21. februari 2003, 16:10: Meddelandet ändrat av: Niklas ]
Kanske slagerfestivalen................ lol
Diskussionern har nog kommit så långt den kan komma utan att det blir upprepningar.
Frågan är vem som vi betalar till?
Det finns ju en MUG kopplad på någotvis till 99mac. Hur funerar det?
Det kanske behövs lite klargörande av detta.
Nu är ju denna tråd en diskussion mellan besökarna.
Intressant diskussion som Kenneth P drog igång!
Jag hör till dem som gärna skulle betala, säg 99 kr, för 99mac. Det är billigt för det utbyte man har.
Vi ska ha klart för oss att det jobb Martin & Co lägger ner inte är varken gratis eller gjort på en timme i veckan.
Vi som besöker 99mac någorlunda regelbundet har faktiskt också egen nytta av det, för många gånger får man tips här, som man själv tjänar kosing på, eftersom man har nytta av dem i sitt jobb, och attityden mellan medlemmarna är väldigt positiv, för de flesta inser att tjänster och gentjänster hjälper oss alla framåt.
Det har ju anmälts en del kritiska argument:
-"Om man måste betala, så kommer man att KRÄVA att få svar på sina frågor"
I så fall ska man kanske inte vara medlem, för dels kan man knappast kräva något för struntsumman 99 spänn, och dels, om det nu ska vara "professionella macanvändare", så vore det ytterst oproffsigt att ta för givet att medlemmar i en intressegrupp ska lösa ens problem.
- "Man skrämmer bort nya medlemmar"
Tveksam... Om någon vill bli medlem här, så är det väl för att innehållet är vederhäftigt. Vad skulle vederbörande få betala för att få motsvarande mängd information på annat ställe? Kanske kan man lösa detta genom att det första året är "avgiftsfritt"? Har man lust att vara kvar/Tycker man att man fått något värdefullt/ efter det första året, så är ju t ex 99 kr en struntsumma för att få fortsätta med det.
- "Man skrämmer bort gamla medlemmar"
Det kanske skrämmer bort de medlemmar som inte bidrar med något... eller som inte förstår svaren...
Dessutom... är inte chansen större att 99mac kommer att fortleva, om det kommer in lite frisk kosing till serverköp, lokalhyra osv osv, än att vi bara tar för givet att Martin ska slanta upp för alla pryttlar?
Är inte detta ett bra ämne för en omröstning?
[ 23. februari 2003, 03:27: Meddelandet ändrat av: Jan-Åke N ]
Just 99mac ser jag inte som en produkt med mina ögon. Därför tar jag inte till mig argumenten ”att kräva mer”.
Det är mer att jämnställa med en förening där man hjälper varandra. Men för att föreningen ska finnas ”i luften” är en summa - frivillig eller obligatorisk - inte fel?!
Annan åsikt?
citera:Skapades ursprungligen av: Kenneth Pilo:
Just 99mac ser jag inte som en produkt med mina ögon. Därför tar jag inte till mig argumenten ?att kräva mer?.
Det är mer att jämnställa med en förening där man hjälper varandra. Men för att föreningen ska finnas ?i luften? är en summa - frivillig eller obligatorisk - inte fel?!
Annan åsikt?
Ok. Håller med dig. Men för att betala en slant vill jag nog att det ska bli bättre än idag. Känns trist att betala för något som är gratis idag utan att få nånting "extra". Jag tror dock att det nog också automatiskt kommer bli bättre. Man slipper förmodligen newbie-frågor som upprepar sig för hundrade gången och det blir mer fokus på avancerade problem. Kanske också "Livsstil" kan fungera bättre. Mer en klubb än en förening. En klubb för proffesionella macanvändare.
Det enda lite tråkiga är väl att 99mac kommer sluta fungera som en "switcher-central" som får folk att byta från PC till Mac. Idag ser man många inlägg i stil med "Blivande switcher undrar...".
Ciryon
OK, Klubb är ett skönare ord
Det här med frivillig avgift är bra tycker jag. Det finns lokaltidingar som använder sig av systemet med ?stödprenumeration? vilket 99mac skulle kunna efterapa.
När någon ger sitt stöd klassas det som gåva, om jag inte missförstått det, vilket är bättre skattemässigt.
Med ett stöd kan inte medlemmarna heller ställa något krav. Men många av de som förstår att det kostar pengar att driva och uppskattar tjänsten i sig skulle troligtvis betala.
Det skulle då en gång per år blinka en ruta på 99mac;
? Ge 99mac ett stöd, betala in 100:- kronor på postgiro XXXX.
Det bör ju vara några av oss som betalar. Men med stöd menas ju inte några extra förmåner för betalande tycker jag, utan vi betalar för att vi är NÖJDA som det är idag, men HOPPAS på förbättringar och fortsatt dritf genom de pengar som kommer in.
Detta var min in ide om hur det skulle kunna se ut.
Edit: Stavfel
[ 23. februari 2003, 09:38: Meddelandet ändrat av: [email protected] ]
Många webbplatser av olika slag använder ju sig av ordet donation. ”Feel free to make any donation” ungefär.
Ett paypal-konto och saken är klar.
Vi som känner för att stödja eldsjälar med 27 öre dagen gör det och ”snyltare” får lura i vassen
[ 23. februari 2003, 09:56: Meddelandet ändrat av: Kenneth Pilo ]
Satt å funderade på den här tråden,
på något ställe står det att Gurus skulle kunna få en slant för den tid dom lägger ner här. Det kommer nog sätta käppar i hjulet. I många anställningskontrakt står det uttryckligt att man inte få idka konkurrerande verksamhet, vilket man skulle kunna kalla den här om man jobbar med MacOS tech support.
Men jag håller med något inlägg före mig, jag tänker inte betala för att hålla liv i en Windows-webbserver. Då vill jag se "Powered by MacOSX Server".
Delar Jonaz uppfattning - ett så lågt belopp är helt OK för min del. Vill däremot undvika att det blir ett A och B lag - skulle man kunna ha gratis provperiod för nya medlemmar, trivs dom så borde saken vara biff att slanta upp ynka 99 kronor. Hur som så är det inte rätt att Martin ska behöva ta alla kostnaderna och resten av oss åker snålskuts.
Olle
Huvudet på spiken Jonaz!
Lösningen är såklart att låsa ´Livstil´ för andra än betalande medlemmar. På det sättet så slår vi 3 flugor i en smäll.
1. Martin får hjälp till driften och vi får möjlighet att betala och dessutom få ngt litet för det.
2. Antal inlägg i Livsstil minskar dramatiskt och 99mac återgår till att handla om just Mac.
3. Icke betalande medlemmar har fortfarande full tillgång till det som betyder ngt på 99mac, dvs Mac-forumen.
haha, jag kommer givetvis att betala trots att jag skrev till Martin för bara 2 veckor sen att jag lika gärna kunde vara utan ´Livsstil´.
PS. Ingen som nappade på min idé ovan att vi går ihop på egen hand och försöker skramla ihop en klumpsumma till Martin?
[ 23. februari 2003, 18:20: Meddelandet ändrat av: mattan ]
citera:Skapades ursprungligen av: mattan:
Ingen som nappade på min idé ovan att vi går ihop på egen hand och försöker skramla ihop en klumpsumma till Martin?
Personligen tycker jag att det var en mycket bra idé. Om det så bara är en engångssumma.
Men vi får väl höra vad Mr 99mac säger själv först
Dessutom är det väl bra att poängtera att den här diskussionen aldrig har handlat om att detta krävs för 99macs ”fortlevnad”. Men jag tycker att vi som är här ofta borde visa vår uppskattning.
Det är rätt osvenskt nämligen...eller?
citera:Skapades ursprungligen av: Jonaz:
Ett sätt att motivera ev. medlemsavgift skulle kunna vara låsta forum för "betalande medlemmar"... Möjlighet till webmail a la "[email protected]" & virtuell stjärna i kanten
Yeah, jag pröjsar, men då vill jag att det skall stå "betalande 99mac-beroende"
Mattan har en bra idé. Den köper jag rätt av.
Sen kom jag på att vi tidigare hade en tråd där det funderades kring ett lotteri. Om jag minns rätt så var frågan inte helt utagerad när tråden var aktuell senast men det kanske är klart nu att det inte är möjligt att genomföra?
Finns detta alternativ fortfarande så kan man ju leka med tanken att medlemsavgiften även inkluderar en lott där man kan vinna en iPod eller vad det nu kan räcka till.
Det är ju som en förening oavsett om vi betalar eller ej.
Och föreningar har ju avgidter oftast symboliska så att det går att driva den. Jag tycker att kvaliten på 99mac är så hög att även om vi betalar så behöver inte kraven ökas, även om vissa tycker det. Inte så att man inte skall påpeka fröbättringar. Jag tycker att 99mac storhet är att så många kan komma in, även newbies. Men lite kan väl de som betalar få. tex ett erkännande för att de betalar i namnet.
citera: Möjlighet till webmail a la "[email protected]
Relevant tycker jag att detta låter, eftersom det redan har funnits en förefrågan från de som driver 99mac...
Och när jag tänkar ärligt efter på mina egna behov, är detta väl det enda stället där jag nyfiket undrar vilka hysch som är på gång från dag till dag och 99mac ligger numera faktiskt som en snabbknapp på mitt tangentbord...
...Men det tog långt mer än tre månader, innan jag med mina förutfattade meningar hade synat er i sömmarna och började skriva...!
citera:Skapades ursprungligen av: Kenneth Pilo:
citera:Skapades ursprungligen av: mattan:
Ingen som nappade på min idé ovan att vi går ihop på egen hand och försöker skramla ihop en klumpsumma till Martin?
Personligen tycker jag att det var en mycket bra idé. Om det så bara är en engångssumma.
Men vi får väl höra vad Mr 99mac säger själv först
Dessutom är det väl bra att poängtera att den här diskussionen aldrig har handlat om att detta krävs för 99macs ”fortlevnad”. Men jag tycker att vi som är här ofta borde visa vår uppskattning.
Jag tycker lite av idén med att göra det är att vi inte behöver blanda in Martin. Jag vet att han skrivit ngnstans att bidrag är välkomna och han angav ett postgiro.
Det understryker dessutom din poäng att detta gör vi helt spontant för att vi tycker att han gör en j-kla bra grej. Det blir bara lite roligare om vi går ihop så att det blir en slant (tänk om vi kunde spara ihop till en X-serve!).
Ok, då är vi 4 till att börja med.
mattan
Pilo
Täpp
bollman
Några fler som vill haka på (helt frivilligt)? Ingen minimisumma, max är 99 kr i donation, eller?
Jag kollade lite på underlaget i medlemsdelen. Vi är dryga 300 som gillar 99mac tillräckligt mycket för att ha gjort mer än 100 inlägg. Det är väl det vad vi har att jobba med preliminärt.
Edit: Addade en till listan.
[ 24. februari 2003, 08:39: Meddelandet ändrat av: mattan ]