- Björnström
- Medlem ●
- Stockholm
Diskussionerna om nya Powerbook modellerna pågår för fullt och många diskuterar huruvida en 17" bärbar verkligen är bärbar.
1. Olika användare prioriterar olika egenskaper - nu undrar vi vilka två egenskaper som är viktigast för dig när du ska köpa/använda bärbart.
2. Har du bärbart idag?
3. Dessutom vill vi veta om du planerar att köpa någon av dom nya bärbara modellerna inom 3 månader.
Det verkar som om mina åsikter om bärbart är i minoritet!
De egenskaper jag värderar absolut högst:
- 1600x1200 på bildskärmen (gärna på en 15-16" skärm)
- Lång batteritid!
I övrigt så är det ju trevligt om den har Airport Extreme eftersom jag kör trådlöst hela dagarna. En 867Mhz G4 räcker bra och jag förutsätter "traditionellt snygg Apple design". I övrigt är det faktiskt inte så noga för mig tror jag.
Det jag värderar mest hos en bärbar dator är just bärbarheten, det nätta, minimala formatet. Ju mindre, tunnare och lättare desto bättre!
Nya Powerbook 12,1" är den perfekta datorn för mig, även om 13,3" kanske vore den optimala skärmstorleken ärligt talat. Vill man ha större är det bara att plugga in en extern skärm.
Apple har fått in ännu en fullträff! Enda problemet för Apple blir att pumpa ut tillräckligt många på marknaden, för suget efter PB 12" (AlBook) kommer att bli enormt.
[ 09 Januari 2003, 10:51: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
Storlek & vikt måste väl ändå vara de absolult viktigaste egenskaperna för en bärbar dator. Det som skiljer den bärbara från en stationär är just att den är mycket mindre och framför allt lättare.
Bildytan är väl inte speciellt viktig, på fältet kan man enligt mig leva med att skärmen endast är 12". Vill man sedan arbeta stationärt med den bärbara datorn så är det väl bara att koppla in en en extern skärm.
Visst är batteritiden också av värde, men på de allra flesta ställen idag så har man tillgång till nät-uttag. Till och med på de så kallade Reginatågen som används som pendeltåg-mellan flera orter i Sverige finns uttag för bärbara datorer. Så en lång batteritid ser jag inte som den viktigaste egenskapen,
/M
Jag skulle beställa en sjuttontummare idag om jag hade stålar. Den är helt perfekt för mig. Den ryms utan problem i min kombinerade kamera- och datorväska där jag har min digitala systemkamera, några objektiv och det lull-lull som behövs runt det.
Och Photoshop blir ju så njutbart på en stor skärm!
Hm, inteckning på bostaden kanske?
quote:Skapades ursprungligen av: -Martin-:
Storlek & vikt måste väl ändå vara de absolult viktigaste egenskaperna för en bärbar dator. Det som skiljer den bärbara från en stationär är just att den är mycket mindre och framför allt lättare.
Inte för alla. Fotografen/filmaren som släpar runt på objektiv som vart och ett väger lika mycket som en PB bryr sig nog inte så mycket över vikten. Vikten är delvis av intresse för mig men viktigast är att jag får så mycket skärm som möjligt ned i de väskor jag har.
quote:Bildytan är väl inte speciellt viktig, på fältet kan man enligt mig leva med att skärmen endast är 12". Vill man sedan arbeta stationärt med den bärbara datorn så är det väl bara att koppla in en en extern skärm.
Allt eftersom sker ju mer och mer arbete ute på fältet. Programmeraren som rör sig mellan olika arbetsplatser behöver en stor skärm, det kräver de moderna IDE:erna. Prova att köra Eclipse eller JBuilder på liten skärm - urk! Fotografen vill kunna jobba effektivt i Photoshop, filmaren vill kunna köra sitt videoredigeringsprogram. En bärbar maskin med bra prestanda, stor skärm och alla anslutningssorter ger möjligheter till helt nya och effektivare sätt att arbeta på. I det avseendet är 17-tummaren klockren.
Andra prioriterar tillräcklig funktionalitet i minsta möjliga väska. För dem är 12-tummaren mitt i prick.
Vilken tur att vi fick bägge!
Det som jag är ute efter i en bärbar dator, är upplösningen på bildskärmen liksom Martin. Känner att 1024x768 är alldeles för lite. Därför skulle en 17" Powerbook passa mig alldeles utmärkt. Sen vad som är prisvärt, 12" > 17" Powerbook låter jag vara osagt.
När det gäller bärbarheten är inte storleken den stora betydelsen hos mig, snarare vikten.
Hälsn Sebastian
Nu finns det ju kraftböcker med 12-tums normal och 15- och 17-tums panoramaskärmar. Härligt! Apple borde kanske göra en med en normal 14-tumsskärm också?
Apple kickar Dell, HP-Compaq och IBM etc stenhårt i baken. Vem f-n vill ha en Dull Inspiron egentligen - bara för att kunna använda några risiga Windows-program?
[ 09 Januari 2003, 11:11: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
För mig är det inte viktigt hur pass smidigt jag kan sitta och jobba på tåget med datorn eller om den väger två eller tre kilo. Det är tiden som jag sitter framför datorn som jag värderar och då är större skärm att föredra.
Dock är det ju så att jag vill ha en bärbar/släpbar så att jag HAR möjligheten att ta med mig datorn på mina resor vilken blir lite jobbigt med stationärt.
Användbarheten ser jag som det viktigaste.
Där är ju naturligtvis operativsystemet en viktig del. Men också förhållandet storlek/funktioner. (Vikt-mått kontra skärm-tangentbord-minne-anslutningar mm).
Men något som diskuterats mycket är ju ljudet. Klart den ska vara tyst. Den ska inte heller bli så varm som min 667a blir. Den går ju inte att ha längre stunder i knät. I det fallet är den ju inte användbar som "laptop".
Den ska också starta från vila på direkten (inte som det var i Mac OS 9 utan som det är nu i 10).
Jag sitter idag med en gammal PG G3 av fösta modell i väntan på att dom ekonomiska möjligheterna ska infinna sig så jag kan skaffa en PB G4 15".
Jag känner att det som betyder mest för mig är lite som för Martin faktiskt. Behöver inte det allra värsta i hastighet eller de största hårddiskarna mm. Men jag vill gärna ha möjligeter att kunna koppla mobilen via bluetooth och snabbt Airport. Där kan vi ju snacka om att få datorn riktigt bärbar. Att kunna sitta uppkopplad var du en är utan att ens behöva försöka hitta telefonen... För att inte säga att kunna synca telefonboken och alla adresser med mobilen. För sanningen är ju att mobilen är oumbärlig idag..
Sen är ju skärmen det som gör datorn användbar vilket får mig att satsa på en 15" då den fortfarande är lagom stor. Skulle dock gärna ha den i lite högre upplösning än idag. Kanske ha snäppet höre upplösningen än 17":arn har. Sen skulle jag gärna kunna ha datorn någon millimeter tjockare om det skulle ge mig bättre högtalare mm och för att få datorn att kännas lite mer reäl. Tycker i mångt och mycket att Pismon var suverän.
Sen ska ju datorn ha alla kontakter så att den har alla möjligheter som en stationer..
Så för min del ser jag fram emot när dom smyguppdaterar 15" till samma specar som dom nya. Då ligger det väldigt nära för mig att "inteckna" lägenheten..
Jag känner mig, precis som Martin, i minoritet.
För mig lutar det åt en 17". Minimalism är inget för mig när det gäller datorer. Trots sin storlek så väger den ju faktiskt bara 3.1 kg, och det tycker jag inte faller under kategorin "släpbart". Stor skärm, bra grafikkort och så många anslutningar som möjligt vill jag ha. Saknar IR.
quote:Skapades ursprungligen av: hugin:
Saknar IR.
Va ska du med IR till när du har inbyggd Bluetooth? Bluetooth är på långa vägar mycket smidigare än IR. Den enda frågan är väl egentligen hur den påverkar Airporten, men det återstår att se.
/M
Jag skulle vilja ha båda nya datorerna.
Den lilla bara för att kunna resa och skriva på, ladda ner digitalbilder på m.m.
Den stora när man behöver bildytan och sticker bort till kompis, eller till Adobes program samt spel.
Pris under 10.000 kr.
Skulle man välja "en" dator skulle den stora vara en bra medelväg för en stationär oh bärbar, för sisådär 20.000 kr.
Som det är nu har man ju inte råd.
Jag tror att båda har en bra marknad så varför välja. Då är det bara bra att man tog fram dessa två modeller. Eller?
Kollade in Dells hemsida för skojs skull.. För att få något i närheten av Apples värsting så är vi uppe i 36.000kr inkl moms. Men då är det en ful plastburk som väger över 3.5kg och saknar firewire 800 minst sagt om den har det något över huvud taget.. Har inget bluetooth och har endast 11Mbit Airport och bara 10/100 nätverk.. Har ingen DVD brännare heller... och har bara en 15" skärm... För att inte säga att den inte kör Mac OS X.
Dell ska ju ändå vara ganska billiga.. Apple är inte så dyra ändå..
Den väger från 3,5 kg och uppåt, dvs 3,5 kg utan batteri osv! Den verkliga vikten landar på drygt 4 kg. Den är mer än dubbelt så tjock som PB 17" och av äkta slagtålig plast. Vad är det för batteritid på Dell Inspiron, Latitude eller Precision? Det står ingenstans i Tech Specs - och de har inte ens orkat översätta hela materialet... Säger en hel del om Dell som företag.
[ 09 Januari 2003, 16:00: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
Liten, lätt och tyst
Jag vill ha en G4/12" - men inte förrän Apple har förstått att den inte skall betraktas som en snikmodell bara för att den är liten.
Men hallå, snacka om att skjuta sig själva i foten här, om tex (gammal god liknelse) BMW körde samma race så skulle deras minsta sportbilar inte ha läderinredning och färddator, etc. *morr*
Är omåttligt sur på Apple för att de fortsätter sin gamla "bra bättre bäst" lek - när det istället borde vara helt identiskt under skalet och "liten mellan störst" i fokus.
När den dagen kommer så skall jag fundera på saken, tills dess så finns det ingen anledning att byta ut sin iBook.
>Jag har fler bärbara men kunde bara markera en<
quote:Skapades ursprungligen av: -Martin-:
quote:Skapades ursprungligen av: hugin:
Saknar IR.
Va ska du med IR till när du har inbyggd Bluetooth? Bluetooth är på långa vägar mycket smidigare än IR. Den enda frågan är väl egentligen hur den påverkar Airporten, men det återstår att se.
/M
IR är rätt bra när man ska kommunicera med prylar som har IR och som saknar blåtand. Alla prylar har inte blåtand, du vet.
Ja, eftersom man nyligen fått 1Ghz SuperDrive PB via personalköp så blir det ju ingen ny på 3 år här.
Nog trodde jag att jag var duktig som väntade hösten ut och hann få med DVD-brännaren, men så kommer dessa maskiner.
Jag kör den bärbara mest som stationär så en 17" vore superbra. Sitter man på flyg och tåg över halva världen så är det väl för stort.
Jag pröjsade 30 000 spänn för min också så kostar en 17" idag bara 31 195.
Att man aldrig kan tajma rätt... :rolleyes:
I mitt tycke är det viktigaste ett bra tangentbord. Jag skriver otroligt mycket på mina bärbara och den Thinkpad jag har via jobbet nu är det bara en tidsfråga med innan jag får byta ut tangentbordet eftersom jag skriver allt från mail till artiklar på den.
En bra skärm är också otroligt viktigt. Att Apple endast erbjuder 1024x768 på en 12"-skärm känns ganska naturligt för mig men däremot hade det varit trevligt med en högre upplösning på deras 15"-modeller.
Tangentborden på de senare PB´arna tycker jag är något sämre än de äldre svarta modellerna. Kanske är det en vanesak, jag vet inte.