Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka egenskaper söker du i bärbart?

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-11 10:41

Finner ingen logik att vilja ersätta en stationär dator med en bärbar av den här storleken och så skall man ha alla möjliga och omöjliga kontakter för att vara kompatibellt men IR, Blåtand och allt annat. Då får man en dator av en vikt på flera kilo utan det som är viktig för just stationära datorer - utbyggnadsmöjligheter, med flera diskar, dvd, brännare och allt möjligt.
Den stationära dator är ändå under bordet och då har man bara skärmen framme så what´s the deal?.
Det är ungefär som man försökte komma med visionen om den papperslösa kontoret och då blev det ännu mera papper.
För mig är en 14 tumsskärm t o m för mycket på bärbar.
Det räcker med en 12-13 tums skärm, låg vikt, lång batteritid och bra prestanda - upp till 1GHz räcker - för mig när jag har den stationära "hemma".
För de som vill bara ha en dator - ja, det är en kompromiss som är svårt att förverkliga eftersom en klump med 17 tum och flera kilos vikt blir sällan bärbar.

Citat:

quote: Gå och lägg dig!
Blåtand är avsett för kommunikaton mellan t-bord, möss och telefoner m m.

Bluetooth ][ då?

Flickvännen fick hem sin första dator igår. En iBook 12". Den är så smäcker att man vill dö, och min gamla pismo känns som ett riktigt åbäke i jämförelse.

• Medlem
  • Nacka
  • 2003-01-11 14:06

Nog blir jag allt lite deprimerad när jag inser att jag för lika mycket deg som PBn jag sitter vid nu kostade för en knapp månad sedan skulle kunna få en Powerbook med 17" skärm, 2x DVD-R, bluetooth, Airport 54Mbit, firewire 800, GeForce4 440 Go och bakgrundsbelyst tangentbord.
Nog känner man sig lite bränd... :rolleyes:

Men å andra sidan är min PB inte sämre än den var innan, och jag vet inte om jag hade klarat att vänta de nästan tre månader det skulle ta innan man får den nya i handen...
Min PB är fortfarande en underbar maskin, även om det om tre månader finns ännu värre saker.

/arvid

[ 11 Januari 2003, 14:08: Meddelandet ändrat av: arvid. ]

• Medlem
  • 2003-01-11 15:28
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:
Nog känner man sig lite bränd... :rolleyes:
Men å andra sidan är min PB inte sämre än den var innan...

Jag kände samma sak efter förra keynote´n då jag helt plötsligt kunde få en vassare iBook än den jag köpte i juli för ca 4000:- mindre... Men sedan insåg jag hur mycket glädje jag har haft av den under tiden, och hur suverän jag fortfarande tycker att den är. Hade det varit en PC laptop hade jag med största sannolikhet inte känt detsamma eftersom "summan av delarna" där inte är lika stor som för en Mac. Med andra ord, ja, jag skulle också vilja ha en PB 12", men jag ångrar inte mitt köp en sekund!

Äsch, nåt fel här, när jag klickar på "Vote now" händer det inget. Troligtvis hjälper det med en omstart, men Apple säger ju att man aldrig behöver starta om Mac OS X...

• Medlem
  • 2003-01-12 10:33

Med Powerbook 12" så har vi ju fått en G4 iBook

Citat:

quote:Med Powerbook 12" så har vi ju fått en G4 iBook

Den är mindre än iBook.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-14 10:07

Förstår inte gnället om att 17":aren är för stor, köp en mindre då. Den stora powerbooken har nog sin målgrupp, jag kan tänka mig att folk som arbetar med ljudinspelning vill ha en bärbar dator som är lite större. Tänk att kunna göra liveinspelningar utan att behöva släpa omkring på en PM med tillhörande skärm, men ändå få plats med en hel del på skrivbordet. Även folk som tycker om att redigera video på fältet kommer att ha mer nytta än besvär av det stora formatet.
Målgruppen kanske är lite smalare än till 15" PB, men den finns där.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: qwilk:
Vad som däremot gör mig förbannad är när man medvetet försämrar en produkt genom mjukvara bara för att differentiera sin produktportfölj, t.ex. att man genom bortkoppling i firmware inte stödjer dual displays på iBook även om grafikkretsen i sig stödjer det. Man skall inte behöva hacka i firmware bara för att kunna utnyttja sin nya dator till dess fulla potential! .

Håller fullständigt med! Om min nya Ibook 800 skulle kunna detta (har inte vågat pröva hacket än, vet någon om det funkar?), skulle jag inte sukta riktigt lika mycket efter en 12,1" Powerbook. Köplusten minskar (som tur är) ännu mer efter att jag läst barefeats-artikeln - om spelprestandan inte är särskilt mycket bättre, kan jag lika gärna behålla Ibooken. Den duger för allt annat jag gör. Dock börjar hårddisken bli full efter mindre än en månad, skulle sitta fint med 60 GB nu.
När 12,1"-Powerbooken uppdateras med ett SNABBT grafikkort, ska jag tänka på saken igen. Men då har nog mamma skaffat sig en ännu snabbare Powermac, som jag nog kan ockupera

Om jag ska kunna ha den bärbara som min primära dator, värdesätter jag processor- och grafikprestanda högst. Men den skall helst vara tyst, och får inte kosta skjortan heller. De flesta studenter har inte råd med den dyraste Powerbooken!
Om jag har en annan, snabbare dator att spela på, värdesätter jag bärbarheten (dvs storlek, vikt) och batteritid mest.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Macnamus:
För mig är designen viktigast på det mesta jag köper, därför är jag naturligtvis en Maccer.

Oj! Jag har visst fått en beundrare

Intel realiserar sina processorer
Hur Apple ska vinna marknadsdelar med att sätta en större skärm på en gammal Powerbook när konkurrenten skär priserna mellan 30-40% är över mitt förstånd.

• Medlem
  • 2003-01-15 17:27

Jag vill ha:

Pismo modellen med:
- 2 till 3 GHz, G4 eller G5(64 bit)
- 128 Mb, snabb grafik uppl. 1600 x 1200
- 15" skärm, eventuellt widescreen
- IR, Blåtand, Airport extreme
- 60 - 80 Gb hårddisk
- 1 Gb RAM
- Superdrive

Annars är jag nöjd.

• Medlem
  • 2003-01-15 18:46

Åh, den Pismo-modellen låter ok, tycker jag... Den eller en 12" G4 PB med PC-card-slot och ett OS 10 utan unix-krångel... Det hade varit något!

• Medlem
  • 2003-01-15 19:13

Glömde skriva att med 2 -3 GHz förutsätter jag att systembussen är minst 500 MHz.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jonas Olsson:
Intel realiserar sina processorer
Hur Apple ska vinna marknadsdelar med att sätta en större skärm på en gammal Powerbook när konkurrenten skär priserna mellan 30-40% är över mitt förstånd.

Beror på vad man menar med gammal. AirPort Extreme, FW2, Bluetooth osv gör denna PowerBook till något mer än en gammal dator med större skärm. Men jag anar att för dig är det bara processor och MHz som betyder nåt och i så fall så är ju datorn samma som tidigare modellen (som iofs bara är två månader gammal!).

Prestanda är bara en del av ekvationen när man köper en bärbar dator. Om Apple inte kan öka processorhastigheten varannan månad (kom ihåg att 1 GHz PowerBooken kom i november!) så kan dom ändra på annat.

Medan du sitter där och tycker det går över ditt förstånd kan jag sätta en slant på att PowerBook 17 tum kommer att sälja rätt fint. Och säljer Apple bra så gör dom nåt som är bra uppenbarligen. Kanske inte i allas ögon, men det spelar mindre roll. Apple kliver med denna PowerBook in på en marknad som inte ens finns, den är helt unik och det i sig är ett bra drag, att våga bryta ny mark.

• Medlem
  • 2003-01-16 10:28

Jag instämmer. Man kommer långt med en G4 1GHz.
I praktiken är skillnaden mellan PC 2-3 GHz och G4 1GHz mindre än vad som presenteras i testerna.
Jag brukar köra, på min Pismo 500, en lite mer krävande applikation i Matlab på skolan. Exakt samma applikation kör jag på en PC (HP P3 1GHZ - stationär).
HP är inte mycket snabbare. På sin höjd kan det röra sig om 15-20%, och det är en stationär dator.

Kontentan: Megahertz spelar inte så stor roll i praktiken, men det ser jäkligt snyggt ut med en siffra som ex. G4 2,5 GHz.

Jag tycker bara att Apple´s produkter är på tok för dyra för att locka nya köpare. Och det är ju just det Apple måste göra – locka Windowsanvändare till att köpa Applemaskiner. Vi kan göra en jämförelse.

För $1,799.00 får du hos Apple:

12.1-inch TFT Display 1024x768 resolution 867MHz PowerPC G4

256MB DDR266 SDRAM 40GB Ultra ATA/100 Combo Drive NVIDIA GeForce4 420 Go 32MB DDR video memory 10/100BASE-T Ethernet FireWire 400

AirPort Extreme Ready Bluetooth built-in VGA & S-Video out

Hos t.ex Sony får du för samma pris:

PCG-GRX600 (Configure to Order model) Choice of Mobile Intel® Pentium® 4 processor 2.0GHz1-M, 1.9GHz1-M, or 1.8GHz1-M supports Intel® Enhanced SpeedStep™ technology2

512 KB integrated on-die level 2
Bus Speed 400 MHz
LCD 16.1" UXGA (1600x1200) TFT display

4X AGP enabled ATI Mobility™ RADEON™ 7500
32 MB VRAM (128-bit DDR SDRAM)
Dual display support

Choice of 256MB, 512MB or 1024MB DDR SDRAM, expandable to 1024 MB

Choice of removable 60 GB3, 40 GB3 or 30 GB3 hard drive

Choice of internal removable DVD-RW / CD-RW drive (CD-ROM read 24x max; CD-RW read 12x max; CD-R write 16x max; CD-RW write 10x max; DVD-ROM read 8x max; DVD-R/RW read 4x max; DVD-R/RW write 1x max) or internal removable CD-RW / DVD combo drive (CD-R read 24x; CD-R write 16x; CD-RW write 10x; DVD-read 8x; CD-read 24x)

Optional Floppy Drive
External 1.44 MB, 3.5" USB floppy disk drive (PCGA-UFD5)

Memory Stick® Media Slot
Supports MagicGate™ Memory Stick® media (optional)

Hot-Swappable Multi-Bay
Supports either DVD-RW / CD-RW drive or CD-RW / DVD combo drive and optional second battery

Integrated V.90 modem

Ethernet 10Base-T/100Base-TX Ethernet with RJ-45 interface

Pointing Device Center Jog Dial™ control with back button Electro-Static touch pad

Estimated Battery Life5
Lithium-ion battery, supports dual battery operation
1.5 - 4.5 hours with one battery 5
3.0 - 9.0 hours with optional second battery 5

PC Card Slots Supports two type one or type II cards or one type III card
CardBus support

Windows® sound system compatible with 3D surround
Built-in stereo speakers; monoral mini-jack microphone

i.LINK® (IEEE 1394) interface 4, TV out, 3 USB, RJ-11 modem jack, RJ-45 Ethernet, Memory Stick® media slot, VGA output, parallel, headphone (stereo), mic-in, port replicator interface

DC in, PS/2® keyboard and mouse, 2 USB, serial, parallel, VGA output, S-video, RJ-45, line-in, docking CN, TV out

+ en massa programvaror...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-16 10:41

Men sedan sitter du där med trötta gamla Windows i alla fall.

eh?

Citat:

quote:
Choice of 256MB, 512MB or 1024MB DDR SDRAM, expandable to 1024 MB

när du skriver detta så menar du väl inte att du kan välja 1024mb för samma peng som 256 mb? Blir ju lite förvirrande att jämföra när du tar upp alla val man kan plocka med och inte exakt de man får för samma pengar..

• Oregistrerad
  • 2003-01-16 16:20

Apples 17 tummare är ju en bärbar dator som helt skall ersätta en stationär dator. Mitt främsta behov är att kunna ta med mig "hela" min arbetsplats. Inte komplettera en annan dator. Därför är valet själklart prestanda och skärmstorlek går först. Annars hamnar man obönhörligen i en situation däe man har 2 datorer som skall komplettera varandra. Med bakgrund av det framstår 17 tumaren som ett klipp!

En 17-tummare med externt tangentbord och mus samt en Cinema HD Display...
...vilken jäkla uppsättning alltså...

• Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-01-18 11:24

Mycket jämförelser, men jag har svårt att hitta en windows maskin som har en 12,1 skärm med samma spec som nya PB? Personligen så vill jag ha så liten som möjligt med hög prestanda då jag ändå ansluter till extern skärm.

12-tums skärm är perfekt, men 1024px-upplösningen är för låg. Med töntfula MacOS X (moderna varianten av AtEase) krävs det åtminstone 1200px för att systemtypsnittet inte ska ta upp det mesta av arbetsytan.
(Ge mig ett Aaron för OSX nuuu!!!)

Vad sägs om denna lilla raring med integrerad kamera för $2099.99 :

• Models
PCG-C1MW
PCG-C1MWP
• Processor
Crusoe ™ processor TM5800 867 MHz 1
• Cache Memory
512 KB integrated on-die level 2
• Bus Architecture PCI
• LCD
8.9" UW-SXGA (1280 x 600) TFT display
• Graphics
ATI MOBILITY ™ RADEON ™ -M graphics chip 8 MB SDRAM
• Standard RAM
Up to 384 MB SDRAM
• Maximum RAM
384 MB SDRAM
• Open RAM Slot
0: SDRAM, uDIMM
• Hard Drive
30 GB 2 hard drive
• CD-RW/DVD-ROM Combo Drive
External CD-RW/DVD combo drive
(CD-R 24x; CD-RW 10x; CD-read 24x; DVD-read 8x)
• Floppy Disk Drive
External 1.44 MB, 3.5" (optional)
• Memory Stick ® Media Slot
Supports optional Memory Stick® media or MagicGate™ Memory Stick® media
• Modem
Integrated V.90 modem
• Ethernet
10BASE-T/100BASE-TX Ethernet with RJ-45 interface on port replicator

Min svåger som bor i London äger en sådan. Skärmen är liten med fantastisk skärpa och kameran är förvånansvärt bra! Tyvärr bara för Windows XP!

Bevaka tråden