Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rätt till sin egen formgivning

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2002-12-02 21:00

Förra lördagen ringde en kund och bad mig göra en annons för en lokaltidning. Visst kan jag göra en annons sa jag.
Jag gjorde ett fyrfärgsjobb(CMYK) och vektoriserade allt.
Förra söndagen kom kunden och skrev under korrekturet och jag skickade via mail in annonsen i TRE format, eps, ai och pdf. I mailet skrev jag tydligt och klart:
- Om ni har några problem eller undrar någotonting var vänlig ring XXX eller maila XXX!

Värt att känna till är att kunden fortfarande inte vet om att det är fel på annonsen! Kunden har fått min annons som affisch från lokaltidningen i A3-format (bara det är ett brott mot upphovsrätten) utan att jag kände till detta! Men ialla fall dessa affischerna är OK och ser precis ut som det godkända korrekturet!

End of story!

Idag fick jag den tryckta annonsen, till min förvåning har Lokaltidningen gjort följande:
1. Ändrat typsnitt (jag har alltså vektoriserat allt!)
2. Bytt format
3. Ändrat i alla toningar i annonsen.
3. Lagt till och ändrat format på vissa illustrationer.

Jag blir SÅ förbannad och vad kan jag göra?
Hjälp någon...
Vore tacksam för ett snabbt svar om vilka åtgärder jag kan göra!
/D

Jag är inte hundra på vad lagboken säger.
Men för det första hade jag kollat med kunden och frågat om och i så fall varför dom har bett tidningen ändrat i annonsen och inte sagt till om dom ändringarna redan till dig.

Jag hade även slagit en signal till lokaltidningen och frågat vad f*n dom håller på med där. Det är ju, om inte en skriven, en oskriven lag att man inte ändrar i andras original. Tyvärr brukar mindre tryckerier och lokaltidningar inte känna till detta eftersom dom i många fall är Klåpare.

Skicka lösenordskyddade PDF:er istället och ge dom bara rättigheter att skriva ut och RIP:a originalet.

Enligt mina erfarenheter är det bara låginformerade troglodyter som sitter på lokaltidningarnas annonsavdelningar.
Jag har varit med om liknande flagranta övertramp och då har jag fört ett jävla väsen om upphovsrätt m m.
Vet inte om det finns några regler i detta fall, men jag skulle kräva ersättning dubbelt upp för förvanskning av originalet.
Knappast troligt att det finns några skrivna regler, som det finns med fotografiska alster. Kolla med Grafiska förbundet, men för att få hjälp där måste du nog dessvärre vara medlem.
Hävda din konstnärliga integritet och kräv ersättning för att dom har förvanskat och förstört materialet du har lämnat.
Skicka en faktura på ditt jobb till lokalblaskan där du tar betalt för ditt originalarbete för det ursprungliga materialet och lägg sedan på lika mycket till i skadestånd för att dom har förvanskat och förstört det du lämnade från början.
Sen är det bara att vänta tills dom ringer, för det gör dom - garanterat.
Och då vet du vad du ska säga, antar jag.

Upphovsrättslagen - inte ett ord om grafisk formgivning.

[ 13 December 2002, 15:48: Meddelandet ändrat av: MacPrat.nu ]

  • Medlem
  • 2002-12-02 21:31

Tack för era snabba svar!

Nej, men då finns det ju inget lagrum.
Då får man hävda att man blivit kränkt och trampad på tårna. På nåt j-a sätt måste man ju kunna hävda sig.
Rent juridiskt kan det inte vara oantastligt.

Jag har fått bilder snodda på olika sätt, men jag har fått rätt eftersom jag kunna stödja mig på just upphovsrättslagen.

I fall när det handlar om grafisk form finns det inget lagrum ännu. Det är dags att det skapas ett sådant illa kvickt nu.
Eller hur?

[ 02 December 2002, 21:36: Meddelandet ändrat av: Nurell ]

  • Medlem
  • 2002-12-02 21:45

Hmm.
Läste detta på riksdagens hemsdia:
"
1 Kap. Upphovsrättens föremål och innehåll

1 § Den som har skapat ett litterärt eller konstnärligt verk har
upphovsrätt till verket oavsett om det är

1. skönlitterär eller beskrivande framställning i skrift eller tal,

2. datorprogram,

3. musikaliskt eller sceniskt verk,

4. filmverk,

5. fotografiskt verk eller något annat alster av bildkonst,

6. alster av byggnadskonst eller brukskonst, eller

7. verk som har kommit till uttryck på något annat sätt.

Till litterära verk hänförs kartor, samt även andra i teckning
eller
grafik eller i plastisk form utförda verk av beskrivande art.

Vad som i denna lag sägs om datorprogram skall i tillämpliga delar
gälla även förberedande designmaterial för datorprogram.
Lag (1994:190)."
Riksdagens hemsida

I denna lag nämns ett flertal gånger om grafiska verk och /eller konstnärliga verk.
Detta måste ju gälla för grafisk formgivning?!
/D

Självklart.
Nita dom jävlarna!

  • Medlem
  • 2002-12-02 22:14

Visst kan man hävda att de har förstört mitt verk.
Jag har förlorat min inkomst(korrektur mm).
Jag har blivit kränkt...

Vad mer?
/D

Lägg av /D

Du har ju gjort ditt jobb.
Kunden har tagit det och betalt för det, uppenbarligen.
Nu är det ett nytt användningsområde, då har du rätt att ta betalt em gång till för omproduktion, dessutom har dom förstört och förvanskat ditt arbete.
Stå på dig nu.
Börja inte grina.

  • Medlem
  • 2002-12-06 06:16

Har snackat med tidningen oc det blev en JÄVLA diskussion...

Tidningen hävdar att de har rätt att ändra/ta bort material då vissa saker då de kan uppfattas som stöttande. De kan även vägra att ta med en annons.

Det sista kan jag hålla med om!

Jag började argumentera om att de bruttit mot upphovsrättslagen och att de har kränkt mig.

Det enda de kunde tänka sig "ställa" upp på var att lägga in annonsen igen utan kostnad.
Men va fan sa jag. Ni har gjort så att jag förlorat mitt rykte och en del inkomst, sa jag. Jag vill ha ersättning för att ni gått in i min annons och gjort en massa ändringar samt att jag förlorat min korrekturersättning!

Men som sagt de hävdar att de får göra på detta sätt...

Vad gör jag???
Hjälp!
/D

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-12-06 08:50

Det finns en logisk bräcklighet i tidningens resonemang. Visst kan de vägra att ta in en annons (för Sverigedemokraterna t.ex) om de uppfattar den som stötande, men de har inte och har aldrig haft rätt att gå in och ändra i en annons då den inte berör det redaktionella. En annons är per definition ett stycke köpt mark i tidningens utrymme och kunden måste samtycka till eventuella ändringar. Om så inte vore fallet kan man ju tänka sig absurda scenarion där annonsavdelningen ändrat i text och budskap, slängt in en annan bild till en slogan etc. Det vore ju förnuftsvidrigt. Redaktioner har oftast (om inget annat är sagt) rätt att ändra i korrektur vad gäller journalistiska texter (i alla fall på kultursidorna där jag själv florerat), dock inte utan att kontakta upphovsmannen. Enda stället i en tidning där det tycks vara fritt fram för redaktionen att ändra hur de vill är på insändarsidan, men den är å andra sidan s.k. obetalt forum.
Stå på dig och låt inte klåparna köra med dig. Du har rätt!

  • Medlem
  • 2002-12-06 09:02

Tack för alla svar!
Alltså tidningen kan INTE ändra i min annons även om de sagt till kund eller skrivit det på deras hemsida/tidning att de har rätten att ändra i annonsen?! Vet dock ej om så är fallet men jag måste vara förberedd på allt.

Upphovsrätten gäller alltid och kan inte avlösas av någonting annat, eller???

Vad jag har fått fram utav en jurist från jureka.net så HAR grafisk formgivning SAMMA lag/regler som för Fotografier. Alltså man får inte ta en bild, man får inte retuschera utan upphovsmannens godkännande.

Vad tror Ni?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: /D:
Vad jag har fått fram utav en jurist från jureka.net så HAR grafisk formgivning SAMMA lag/regler som för Fotografier. Alltså man får inte ta en bild, man får inte retuschera utan upphovsmannens godkännande.

Vad tror Ni?

Så har jag också fattat det.

Däremot så kan de säkert ändra i dina saker om de kan visa att du har godkänt det i något avtal.

Men för att ett avtal ska vara giltigt så måste du vara medveten om det. Annars kan du inte godkänna det. Alltså får de inte ändra i dina prylar.

Upphovsrätten gäller, punkt slut.

Dina alster äger du rätt till om inget avtal säger annorlunda (du gör dina alster på beställning av en kund som skriver in i kontraktet att de äger det du skapar). I ALLA andra fall äger upphovsmannen rätten till verket och all förändring är helt olaglig utan upphovsmannens tillstånd.

Så är det bara, sen kan den där blaskan säga vad dom vill.

Vad säger din kund?

Ändring: Stavfel

[ 06 December 2002, 10:47: Meddelandet ändrat av: William WM ]

  • Medlem
  • 2002-12-06 11:04

Jag tog detta med min kund i början på veckan.
De hade inte märkt någonting men de var fortfarande nöjd med annonsen trots ändringarna. Men de sa tänk om det hade blivit sämre? Då hade våran image skadats...

Blir så förbannad när de gör så här!

Håller på med kommunens turistbroschyr och en stor lokal företagare har alltid en helsidesannons i denna broschyr. I år ska inte vi göra annonsen utan det kommer en färdig annons från lokaltidningen, för den gör de gratis!

Det gäller inte en annons från tidningen som redan är klar. De jobbar ju med 170 dpi normalt och tror heller knappast de har ufallande A4 som ett standardformat. Det handlar om nyproduktion och det kostar gratis.

Det är ju illavarslande om lokaltidningar börjar in å tafsa på reklambranschens områden och dessutom jobbar gratis.

[ 06 December 2002, 11:19: Meddelandet ändrat av: Anders T ]

Känner igen problemet. Vi har många kunder som går under samma flagg men som är sina egna företagare. Många förstår inte varför dom ska gå till oss och betala x kronor för att få en annons gjord när tidningen som den ska publiceras i gör det utan extra kostnad.

Att sedan moderorganisationen vill att det ska se lika ut i hela landet är inget som dom små egna företagarna bryr sig om.

Min generella uppfattning är att tidningarna ska ägna sig åt att publicera annonserna och låta "proffs" sköta formgivningen. Givetvis faller detta på sin egen rimlighet eftersom varenda liten godisbutik eller liknande inte ska behöva gå till en reklambyrå för att få en annons producerad. Men lokaltidningarna i landet visar gång efter annan att dom inte ska pyssla med reklam och marknadsföring...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Dolk:
Min generella uppfattning är att tidningarna ska ägna sig åt att publicera annonserna och låta "proffs" sköta formgivningen. Givetvis faller detta på sin egen rimlighet eftersom varenda liten godisbutik eller liknande inte ska behöva gå till en reklambyrå för att få en annons producerad. Men lokaltidningarna i landet visar gång efter annan att dom inte ska pyssla med reklam och marknadsföring...

Visst kan jag hålla med. Men å andra sidan är det få små företag som har råd att anlita en reklambyrå utan använder då hellre sig av en gratis tjänst, så kanske ska reklambyråer vara lite billigare... Finns flera sätt att se på det.

[ 06 December 2002, 12:44: Meddelandet ändrat av: William WM ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-06 13:06
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Dolk:
Skicka lösenordskyddade PDF:er istället och ge dom bara rättigheter att skriva ut och RIP:a originalet.

Detta löser inte problemet med pdfen i sig. Det bara är att skriva pdfen till postscript och köra den genom distillern en gång till, för att få bort lösenordsskyddet. Lösenordsskydd är endast användbart om man begränsar utskriftsmöjligheten.

  • Medlem
  • 2002-12-09 10:27

RESULTATET;
Pratade med tidningen i fredags...
De hävdar att jag inte är kunden då MIN kund beställde annonsen. Resultatet hävdar de att jag ska debitera MIN kund för annonsen som de har gjort om.

Jag stod på mig och hävtade att de brutit mot upphovsrättslagen och att de ska ersätta mig. Visst sa dom men om du skickar en faktura till oss så skickar vi en till våran kund MED pålägg!

Jag blir så trött på allt detta. Nu när de hotar med att skicka en faktura till min kund riskerar jag att förlora kunden i fråga. Skickar därför inget krav om ersättning, det blir bara mer skada än nytta!

Ah, nu får Sverige skärpa regler och lagar för den grafiska branchen så här får det inte gå till!

/D

PS
Är det någon som vet vart eller vem man vänder sig till för att få en kontrakt skrivet när det gäller annons/broschyr/logotyp mm skrivet??? Hur mycket kostar det att få ett sådant kontrakt skrivet på ett ungefär?
DS

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: /D:
Är det någon som vet vart eller vem man vänder sig till för att få en kontrakt skrivet när det gäller annons/broschyr/logotyp mm skrivet??? Hur mycket kostar det att få ett sådant kontrakt skrivet på ett ungefär?
DS

Gå med i Svenska Tecknare så kan de hjälpa dig.

Svenska Tecknare är en facklig organisation för landets illustratörer och grafiska formgivare med uppgift att tillvarata medlemmarnas intressen i juridiskt, ekonomiskt och ideellt hänseende.

  • Medlem
  • 2002-12-11 09:57

Vill tacka för alla tips och all den hjälp jag fått.
Men finns det inte någonstans där man kan ladda hem "kontrakt", dvs avtal vad gäller rättigheter om fotografi, logotyper mm???

Ok, med risk för att trampa någons självkänsla på tårna så skall jag (i egenskap av f.d. medielärare) förklara lite hur det ligger till:

Upphovsrätt kan iofs gälla för grafisk form, MEN, det krävs att verket i fråga når s.k. "verkshöjd" vilket i princip annonser och liknande ALDRIG gör. Därmed gäller heller ingen som helst upphovsrätt.

Antag för diskussionens skull att verket trots allt når verkshöjd då består upphovsrätten grovt sett av två delar

1) Ekonomiska rättigheter. I fallet med grafisk form överlåts den i princip alltid till kunden, som med andra ord kan förfara nästan hur de vill med verket - eftersom det är precis vad de har betalat för - rätten att fritt få använda det.

2) Ideella rättigheter, som bl.a. består i rätten att bli erkänd som upphovsman (så att ingen annan kan påstå att de gjort verket etc.) samt rätten att skyddas mot kränkande användning (i t.ex. pornografiska, rasistiska etc. sammanhang).

Problemet för grafisk form är mao att upphovsrätt inte gäller, och även om det gjorde det så skulle man knappast kunna hävda att ändrade typsnitt o dyl är kränkande.

Sveriges lagstiftning på området är ingalunda unikt - tvärtom råder i stora delar av västvärlden likartade förhållanden och det finns ett flertal internationella avtal som reglerar tvister etc.

Tyvärr så har svenska medieskolor och designtidskrifter för vana att jämställa grafisk form med konst (vilket det alltså i juridiskt mening inte är) och därmed skapa helt felaktiga förväntningar hos dem de utbildar.

Trots att kunden har rätt att göra vad de vill med materialet så har självfallet inte annonsavdelningen rätt till det. Däremot så faller nog mindre justeringar in under vad en annonsavdelning har rätt att göra. (observera att man med "mindre" i såna har sammanhang menar vad den tänkte läsaren uppfattar som mindre - inte formgivaren)

Mitt helt privata råd är släppa det så snabbt som möjligt. Man måste välja sina strider och då är det klokt att välja såna där man någon chans att vinna.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Richard Rönnbäck:
Upphovsrätt kan iofs gälla för grafisk form, MEN, det krävs att verket i fråga når s.k. "verkshöjd" vilket i princip annonser och liknande ALDRIG gör. Därmed gäller heller ingen som helst upphovsrätt.

Så juristen i inlägget några inlägg upp har alltså fel? Varför når aldrig annonser och liknande verkshöjd menar du?

Nej, Juristen har rätt: Principiellt finns inget hinder för annonser att nå verkshöjd men i realiteten däremot så når de ytterst, ytterst sällan verkshöjd.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-11 23:35

Vad krävs av något för att det ska nå verkshöjd då? Vad är kriterierna?

/arvid

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-12 02:01
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:
Vad krävs av något för att det ska nå verkshöjd då? Vad är kriterierna?

/arvid

Här är en definition från en gammal hovrättsdom som jag hittade via Google.

"Kravet på verkshöjd innebär att verket skall vara en produkt av skapande andligt arbete och ha en viss grad av självständighet och originalitet"

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mattan:
Här är en definition från en gammal hovrättsdom som jag hittade via Google.

"Kravet på verkshöjd innebär att verket skall vara en produkt av skapande andligt arbete och ha en viss grad av självständighet och originalitet"

Antar att annonser som följer centralt framtagna guidelines inte klassas som vare sig självständiga eller originella...

Observera att hovrätten med "självständigt" och "originalitet" inte menar exakt det som man i dagligt tal lite slarvigt kallar originellt.

Istället handlar det om att föremålen inte ska kunna dubbelskapas, dvs att två personer, oberoende av varandra, skulle kunna komma till väsentligen samma slutresultat.

Observera att man inte kollar huruvida ngt dubbelskapande faktiskt ägt rum - utan man gör en bedömning om det skullle kunna ske Om dubbelskapande anses möjligt så är det inte tillräckligt originellt...

T.ex. skulle en roman av vilken författare som helst inte kunna samtidigt och oberoende skrivas av någon annan, därför är de upphovsrättsligt skyddade.

För t.ex. en annons för köttfärs, med en röd splash där kilopriset anges till 29:90 kan man däremot inte utesluta dubbelskapande.

Anledningen till att det funkar så här är att den enes rättigheter är den andres brist på rättigheter. Låt säga att en sådan annons skulle kunna skyddas - det skulle i så fall innebära att ingen annan fick göra en snarlik annons.

Hur kul vore det egentligen?

Bevaka tråden