Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beställt Ipod mini från USA, total kostnad?

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-03-30 15:40
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Ring och säg när du kommer så lägger dom garanterat undan en.

ja ringde till dom igår, men dom får inte lägga undan, så det är ju bara att hoppas på att det finns en inne när jag kommer.

Jag fick min blåa idag! En kompis köpte den och ett armband i N.Y. förra veckan, blev med frakt och allt 2400:-. Känns ganska billigt.

Han hade kryssat i "Gift" och skrivit 250$ som värde, men tullen har inte brytt sig om det.

Den är GRYM!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-30 18:00
Ursprungligen av Tobbe Sunesson:

Jag fick min blåa idag! En kompis köpte den och ett armband i N.Y. förra veckan, blev med frakt och allt 2400:-. Känns ganska billigt.

Han hade kryssat i "Gift" och skrivit 250$ som värde, men tullen har inte brytt sig om det.

Den är GRYM!

SÅ JÄVLA LEET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hälsningar
Raptor

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-15 20:31

Jag skulle satsat på Minin, har inget behov att gå omkring med mer än 4 GB musik samtidigt - och minin är djädrigt nice

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2004-03-15 20:44

Sant det som spiken säger. 4GB är nog tillräckligt.

Jag betalade 250 Bucks ungefär om jag inte minns fel. Sen återstår det att se om vi klarar oss ifrån tullavgifter OSV.

  • Medlem
  • 2004-03-15 21:16

Det är så jävla hårt när man får beskedet om att man ska betala 25% moms plus tullens avgifter. Fick ge 900 kr extra för en Gamecube för två år sedan

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-16 19:49

DILEMMA! Hade ju tänkt vänta med att köpa iPod Mini tills den lanserades i Sverige eftersom det blev så bökigt med frakt och så. MEN! En kompis ska till USA nästa vecka! Så jag får fundera om. Jag är inte säker på var i USA han ska, men var säljer de minis? Är det bara i Apple's affärer och var finns de?

De säljs i alla större elektronikaffärer, dock så får du räkna med att i 8/10 affärer (minst) är dem slut.

Min mycket fina iPod mini kom från USA idag.. Köpt på eBay! Den är LITEN, snygg och alldeles grön..

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-22 20:19

adlers: Way to go Hur mycket slutade det på? Blev det någon tullavgift och hur mycket kostade frakten? Var det USPS som levererade eller något annat? Funderar nämnligen på en själv...

  • Medlem
  • 2004-03-22 21:08

Min verkar aldrig komma. Säljaren utlovade "ships tomorrow" men efter 12 dagar har inget kommit ännu. Fick ett mejl häromdagen att färgen fanns och "will ship shortly".

huhu, vi får väl se veckan ut. Vill ogärna förlora 2500 på det här äventyret

Min gick på ca 340 USD med frakt.. Han skickade den med Global Priority för 30 USD

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2004-03-23 07:52

Jag väntar också fortfarande, blev lite problem med kreditkorts numret så han sket i att skicka till mig när den andra leveransen kom. Han säger att han ska "ship shortly" men vet han är osäker på när de kommer komma till honom. Skumma jänkare..

  • Medlem
  • 2004-03-23 11:11

drew: Din säljare råkar inte kalla sig "JORDOFILM" möjligen?

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2004-03-23 19:11

Nej det gör han inte. Seth Brown heter han.

Vad har du råkat ut för?

  • Medlem
  • 2004-03-23 20:15

Nej, råkat ut för något vet jag inte om jag gjort. Men eftersom du skrev att din säljare replikerade med "ship shortly" fick jag för mig att det var samma snubbe.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2004-03-23 20:38

Jaså!

  • Medlem
  • 2004-03-23 22:31

"Hi,
the Ipod mini is not out of stock all over the USA. That is a
misconception. The ipod mini is in very thin stock. I believe that Apple
is intentionally releasing them very very slowly. I manage to get 1 or
2
every 3-4 days. Yours has shipped, although it may have shipped a couple
days late as the IPODs were hard to come by last week. Now, I am stocked
up
and all of my orders have been fulfilled. So it has shipped.
-Jordan"

Intressant teori där, att Apple medvetet släpar efter med leveranser till butiker.

Men skönt iaf att min är på väg

Hittade någon som uppgav att han kunde skicka ipoden som en present. Innebär det då alltså att jag antagligen slipper tullavgifterna?

Ja det stämmer att du slipper tullavgift och momsen, så länge de inte misstänker att det det inte är en "gåva". Minns när jag beställt grejjor från Hongkong, och jag bad dem sicka det som en "gåva", tyvärr var tullarna på hugget och jag fick lov att betala full tull samt moms, ordersedeln låg kvar i paketet.

Förresten en annan rolig grej, jag fick min mini idag! Wee...

Om man säger att man får tag på en ipod mini för runt 2500 kr, om man då har otur att åka på moms och tullavgift, vad kommer det att kosta då?

Hittade ytterligarfe en person som sa att han istället för att skicka som gåva skrev ner värdet till under 100 USD, är det dåligt?

  • Medlem
  • 2004-03-24 09:45

"Om man säger att man får tag på en ipod mini för runt 2500 kr, om man då har otur att åka på moms och tullavgift, vad kommer det att kosta då?"

25% av det plus en avgift på 2% tror jag.

"Hittade ytterligarfe en person som sa att han istället för att skicka som gåva skrev ner värdet till under 100 USD, är det dåligt?"

Ja, då blir det ju 25% av det istället. Lite billigare

Kira, har du fått din mini än?

  • Medlem
  • 2004-03-24 10:44

Vet inte, posten har inte kommit än. Men innan veckan är slut får vi hoppas på iaf.

Om man kanske vill ha en mer "säker" införsel till sverige, så går de så klart att be sändaren att skriva ner värdet, men ju mer man skriver ner världet, ju mer kan misstänksamheten från tullen öka! Kan tänka mig att de håller ett extra öga på saker som inte finns i Sverige än. Men det konstiga är att upptäcker de att värdet är ned skrivet, eller att det är skickat som en gåva utan att det är det, så åker man inte på några extra straffavgifter, är de inte olagligt att försöka undanslippa moms och tullavgifter?

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2004-03-24 12:45

Är det någon som har beställt från American Goodies? Funderar nämligen på att beställa därifrån istället..

jag låg i american goddies kö på iPod mini men orkade inte vänta.. Fick den dessutom billigare via eBay.. Kolla in säljaren: darthkuru, han har inga iPods ute nu men när jag köpte min av honom så hade han minst en till i budgivning.

Han skickade den samma dag, angav "gåva" och värde 40USD på paketet (ingen tull för mig alltså)..

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2004-03-24 16:31

Tack för tipset!

Har hittat en ipod mini på ebay som jag är sugen på att köpa. Killen som säljer den sa att han kunde skicka den som gåva, men hur ska han egentligen göra då? Han borde väl slå in lådan i något slags papper så att det inte syns att det är en ipod, eller? Ska han ange ett lågt värde också trots att den skickas som gåva?

Bara för att man skickar den som gåva så behöver han inte slå in den i papper eller något. Enda anledningen till varför man skickar den som gåva är för att man inte behöver betala någon skatt på gåvor som understiger 50 dollar.
Så det spelar egentligen ingen roll om det står 'Gift' på paketet, för om dom öppnar paketet och ser att det är en iPod mini så åker du på att betala skatt ändå. Det handlar alltså om att ha tur när paketet passerar tullen. Lycka till.

Bevaka tråden