Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beställt Ipod mini från USA, total kostnad?

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Bara för att man skickar den som gåva så behöver han inte slå in den i papper eller något. Enda anledningen till varför man skickar den som gåva är för att man inte behöver betala någon skatt på gåvor som understiger 50 dollar.

Så jag ska alltså be killen jag köper den av att uppge värdet till typ 49 dollar? Blir väl lite jobbigt då om den kommer bort, att jag då bara får tillbaka för 50 fast jag kanske betalat 350...

Ursprungligen av oskarrr:

Så jag ska alltså be killen jag köper den av att uppge värdet till typ 49 dollar? Blir väl lite jobbigt då om den kommer bort, att jag då bara får tillbaka för 50 fast jag kanske betalat 350...

Du får välja själv...
Antingen skriver man 49 dollar och hoppas på paketet kommer fram vilket det till 99% gör om man skickar med UPS eller något. Detta är ingen garanti på att tullen inte öppnar paketet och att du inte behöver betala importskatt.
Eller så skriver han 350 dollar och så får du betala importskatt på 27%, och då försvinner hela vitsen med att handla ifrån USA. Fast du får ju tillbaka alla pengar om paketet försvinner.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Du får välja själv...
Antingen skriver man 49 dollar och hoppas på paketet kommer fram vilket det till 99% gör om man skickar med UPS eller något. Detta är ingen garanti på att tullen inte öppnar paketet och att du inte behöver betala importskatt.

Men om jag måste betala skatt så blir ju alltså det bara på 49 dollar?

Ursprungligen av oskarrr:

Men om jag måste betala skatt så blir ju alltså det bara på 49 dollar?

Dom är inte dumma på tullverket, utan jag tror att du åker på mer skatt. Det var en bra fråga dock, vad dom grundar på och hur mycket skatt man skall betala om det står 49 dollar på paketet. Jag tror dom har en lista över hur mycket saker är värda, och om dom ser att det är en iPod mini så blir det säkert mer än 49 dollar, tyvärr.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-29 18:15

Mats, du verkar ha bra koll på detta. En annan fråga. Om det nu inte finns någon ordersedel i paketet eller kvitto, hur kan dom då ta skatt på deT? Tänk om jag verkligen fick den i present? men spelar det roll om jag fick den i present? Om ipodden är pröjsad i USA, och inga pengar kommer från sverige, tar dom tull för det (även fast det är svårbevisat)?

Hälsningar
Raptor

Ursprungligen av Raptor:

Mats, du verkar ha bra koll på detta. En annan fråga. Om det nu inte finns någon ordersedel i paketet eller kvitto, hur kan dom då ta skatt på deT? Tänk om jag verkligen fick den i present? men spelar det roll om jag fick den i present? Om ipodden är pröjsad i USA, och inga pengar kommer från sverige, tar dom tull för det (även fast det är svårbevisat)?

Hälsningar
Raptor

Importskatt måste man betala även fast det är en present som är köpt i USA, men då måste presentens värde överstiga 50 dollar.
Det behöver inte vara en ordersedel i paketet för att tullen skall tvinga dig att betala importskatt.
Varför man nu ber säljaren att skicka den som present och med ett värde under 50 dollar är för att chansen skall öka att tullen bara låter det passera, utan att lägga på importskatt.
Ingen vet om det funkar, men det är väll lite som att vissa äter vitlök när man blir sjuk ihopp om att man skall bli frisk. Ingen vet om det funkar eller inte.
Tänk inte så mycket på vad som skall skrivas på paketet, det kommer alltid fram och att du skall behöva importskatt är mycket liten.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2004-03-29 15:19
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Du får välja själv...
Antingen skriver man 49 dollar och hoppas på paketet kommer fram vilket det till 99% gör om man skickar med UPS eller något. Detta är ingen garanti på att tullen inte öppnar paketet och att du inte behöver betala importskatt.
Eller så skriver han 350 dollar och så får du betala importskatt på 27%, och då försvinner hela vitsen med att handla ifrån USA. Fast du får ju tillbaka alla pengar om paketet försvinner.

jag trodde vitsen var att få den 4 månader innan den släpps här till vilket pris som helst, i.a.f. i mitt fall

JAG VILL OCKSÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ HA EN IPOD MINI. MEN jag fattar verkligen inte ett skit av hur man beställer från ebay eller något annat ställe!!! HJÄÄÄÄÄÄLP!!

maila gärna: a.savinen@kent.nu

Ursprungligen av everyme:

JAG VILL OCKSÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ HA EN IPOD MINI. MEN jag fattar verkligen inte ett skit av hur man beställer från ebay eller något annat ställe!!! HJÄÄÄÄÄÄLP!!

maila gärna: a.savinen@kent.nu

Du kan ju börja med att skriva lite seriösare så kanske någon orkar hjälpa dig...

Ursprungligen av sebobastian:

Du kan ju börja med att skriva lite seriösare så kanske någon orkar hjälpa dig...

Sorry. Jag blir bara så arg. Jag har haft pengar sedan julafton till en mp3-spelare, väntat på "april-realesen" sen februari, "juni-realesen" sen mars. "Ipod mini försenas ännu en månad, till juli" blev lixom droppen.

Men ja, jag kunde uttryckt mig seriösare.

  • Medlem
  • 2004-03-29 18:26

Risken för att de öppnar paket är grymt liten. Jag har beställt ett 50-tal prylar, spel och sånt genom åren och de gånger tullen haffat något har det varit paket som tydligt stoltserat med värdet (från amazon, paket med UPS).

Så det är bara att slappa och invänta sin ipod

  • Oregistrerad
  • 2004-03-29 18:32
Ursprungligen av Kira:

Risken för att de öppnar paket är grymt liten. Jag har beställt ett 50-tal prylar, spel och sånt genom åren och de gånger tullen haffat något har det varit paket som tydligt stoltserat med värdet (från amazon, paket med UPS).

Så det är bara att slappa och invänta sin ipod

På mitt paket står det nog att värdet är 350 USD. Vill inte ta risken att paketet går förlorat och att jag får 50 USD (altså att det står att värdet på paketet är 50USD). Det står dock gift.
Tror du dom öppnar paketet ändå?

Hälsningar
Raptor

  • Medlem
  • 2004-03-29 18:38

Står det $350 får du nog räkna med fetingtull, oavsett om det står gift eller ej. Men ditt samvete är väl rent nu när ännu en gamling slipper liggsår

  • Oregistrerad
  • 2004-03-29 19:38
Ursprungligen av Kira:

Står det $350 får du nog räkna med fetingtull, oavsett om det står gift eller ej. Men ditt samvete är väl rent nu när ännu en gamling slipper liggsår

Ärligt talat så vet jag inte vad som står på paketet. Anledningen till varför jag tror det är för att jag bad killen (från ebay) att försäkra försändelsen. Om den nu är försäkrad är det ju skit dummt att skriva att värdet är 50 USD, tänk om paketet går förlorat? då har jag ju förlorat hur mkt som helst även fast chansen är liten.

Eller?

Hälsningar
Raptor

På den jag köpte på ebay vilket inte har kommit ännu så stog det..

# Once payment is received item will ship within 1-3 business days, the tracking number will be provided to buyer
# This item will be mailed USPS Global Express Mail (3-5 day air) from our warehouse location in Boston
# All legal efforts will be made to reduce any applicable import duty and/or VAT, but in most cases there is none

Det är ju bra eller? Iofs så har han inte skickat den ännu men snart hoppas jag.. Skrev även till honom att jag ville att han skulle markera som gift och med lågt värde..

Bara att vänta och se då

  • Medlem
  • 2004-03-29 20:05

Har han försäkrat det så utgår han säkert från det faktiska värdet. Möjligen också med frakten inbakad. Och det känns lite kasst att betala tull på frakten också.

Sen så tar det ju alltid längre tid när paketet fastnar i tullen :\

Stackars tullen.. Bäst vi bjuder de på glass och prinsesstårta

Men om jag har fattat det rätt så ska man, om man nu vill vara en gambler, be personen att skicka varan som "gift" samt ange värdet till typ 49 dollar. Känns ju lite onödigt att ta försäkring då också, visserligen får man ju tillbaka 49 dollar om paketet går förlorar men det kostar ju extra med försäkring . . . ska man gambla så ska man!

förresten, en liten sak till: borde man inte ha större chans att slippa tullavgifter om paketet är inslaget? altså att det inte står IPOD MINI tydligt över hela paketet utan att det kanske är något neutralt papper runt hela kartongen istället . . .

Ursprungligen av oskarrr:

förresten, en liten sak till: borde man inte ha större chans att slippa tullavgifter om paketet är inslaget? altså att det inte står IPOD MINI tydligt över hela paketet utan att det kanske är något neutralt papper runt hela kartongen istället . . .

Klart den är inslagen? Annars blir ju kartongen förstörd av ettiketer osv..

  • Oregistrerad
  • 2004-03-31 11:25

Någon som vet vilken affär man kan skicka sin kompis till i USA? Vet någon om de finns på lager?? Min polare bor i LA, vast skall jag skicka honom?
/Mattias

Ursprungligen av Mattias L:

Någon som vet vilken affär man kan skicka sin kompis till i USA? Vet någon om de finns på lager?? Min polare bor i LA, vast skall jag skicka honom?
/Mattias

Be honom beställa på applestore.com så skickar dom till honom och sen kan han bara skicka den vidare till dig hemma i Sverige. Så gjorde jag å det funkade klockrent. Lyckades tillochmed använda ett rabatterbjudande så jag fick min för $225, blev 1900:- totalt innan jag hade den i min hand.
/Odieee

  • Oregistrerad
  • 2004-04-01 00:19

Ladda!

Jag kör min iPod på min laptop och jag får den inte att ladda när jag för över musik.
Jag måste köra 2 kablar. en när jag för över musik och en när jag bara skall ladda.
Det går bra på en stationär dator. men det har jag sålt.
Säkert en dum fråga men vad gör jag för fel?
Vet någon svaret så vore jag tacksam.
Mvh
Johan

Ursprungligen av Johanur:

Jag kör min iPod på min laptop och jag får den inte att ladda när jag för över musik.
Jag måste köra 2 kablar. en när jag för över musik och en när jag bara skall ladda.
Det går bra på en stationär dator. men det har jag sålt.
Säkert en dum fråga men vad gör jag för fel?
Vet någon svaret så vore jag tacksam.
Mvh
Johan

Varför frågar du om en ipod i ipod mini-forumet och dessutom helt fel tråd? Skapa en ny tråd i iPod-forumet istället...

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-10 09:41

jag har en kompis vars pappa jobbar på gambro,han skickar mkt paket till/från USA och kan det där med moms. Vill man ha minin så billig så möjligt så ska man be någon bekant skicka den. Dessutom ska den skickas som ett vanligt brev,utan några leveransföretag,bara genom posten. Sen är det smart att skicka minin utan paket för att paketet blir mindre o lättare och då betalar man mindre frakt! Ska be en släkting att skicka en mini nu 1800+300 frakt blir 2100 o det e bra pris

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2004-06-11 12:38

Jag köpte direkt från MacZone - USA, den kom i förrgår, totalkostnad 2373 Kr inkl frakt och moms,
varför skulle det inte gå att beställa från USA?

ken,
behöver man inte betala en massa tull å sån skit när man köper sådär då? Och skickade de verkligen hit till Sverige så är det ju bättre att köpa så än från ebay ju!

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2004-06-16 11:43

Det blev bara 2% i tull, vet ej varför, andra gånger har jag betalt 6% tull...76Kr i tull, 970 Kr i moms, jag har firma så jag drar ju av momsen i alla fall. Att man inte skulle få beställa från USA har jag inte hört förut, men i mitt fall så var det ju inga problem. kanske för att jag är gammal kund där, vet ej. Om nån beställer från USA så skicka med Fedex, eller Airborne, eller UPS. USPS (USA's post) suger, flera av mina paket har kommit bort i posten där.

Nu förstår jag inte riktigt, de här 900kr, kommer jag att behöva betala dem som privatperson? Det kommer alltså att bli mycket dyrare än 2300 för mig, eller?

Min kusin skickade min mini (underbar pryl förresten) själva Minin gick på 249$ och tullen och posten på 70$.

Så 320$
Perfekt pris, för den perfekta prylen

Bevaka tråden