Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya video-iPod - officiell tråd

Tråden skapades och har fått 352 svar. Det senaste inlägget skrevs .

är det bara jag som tycker att det är dåligt att klickhjulet är mycket mindre och att knappen i mitten är större?

Följer det med en laddare till den? Det verkar inte så på apples sida men jag tänte att det är lika bra att kolla.

Verkligen ingen som vet nåt om hur det blir med sladdfjärren?

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Verkligen ingen som vet nåt om hur det blir med sladdfjärren?

Dr Tinnitus

Vad jag vet kommer de flesta tillbör kopplas till dockuttaget. Så det löser sig.

Ingen som vet när denna maskin kommer till vanliga butiker?? Är helt ny inom Ipod området och undrar om butikerna brukar ha ett högre eller lägre pris än vad Ipod tar på hemsidan?!?

Tacksam för svar
Mvh Daniel

Ursprungligen av BetaOscar:

Följer det med en laddare till den? Det verkar inte så på apples sida men jag tänte att det är lika bra att kolla.

Ne inte vad jag har sett och de e lite synn...
oxå synn att dom inte har fjärrstyr brevid hörlurs ugången.

är det någon som vet om man kan använda firewire-kabel till den nya ipoden? jag hörde att apple ska ha tagit bort den här funktionen. idiotiskt om ni frågar mig, firewire är ju så mkt snabbare än usb, plus att aplle brukar vara kända för att stödja systemet.

Ursprungligen av ludviglindberg:

är det någon som vet om man kan använda firewire-kabel till den nya ipoden? jag hörde att apple ska ha tagit bort den här funktionen. idiotiskt om ni frågar mig, firewire är ju så mkt snabbare än usb, plus att aplle brukar vara kända för att stödja systemet.

Njae, den firewire som användes till iPod tidigare var firewire 400, dvs den hade en teoretisk hastighet på 400Mbit/s. USB2.0 har dock en teoretisk hastighet på 480Mbit/s. Så när det gäller hastighet kvittar det. När det gäller stabilitet anser en del dock att firewire är bättre, men personligen har jag inte märkt någon skillnad.

Btw, firewire fungerar fortfarande till två hål i väggen, right?

Ursprungligen av Eindpeng:

Njae, den firewire som användes till iPod tidigare var firewire 400, dvs den hade en teoretisk hastighet på 400Mbit/s. USB2.0 har dock en teoretisk hastighet på 480Mbit/s. Så när det gäller hastighet kvittar det. När det gäller stabilitet anser en del dock att firewire är bättre, men personligen har jag inte märkt någon skillnad.

Btw, firewire fungerar fortfarande till två hål i väggen, right?

Nja, inte riktigt va?

För vad jag vet så Firewire att föredra då den inte belastar datorn på samma sätt som USB.

Testa att ladda över en massa musik med Firewire och USB samtidigt som du utför lite krävande jobb på datorn och se om du märker vilket som segar ner datorn mest....

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Eindpeng:

Njae, den firewire som användes till iPod tidigare var firewire 400, dvs den hade en teoretisk hastighet på 400Mbit/s. USB2.0 har dock en teoretisk hastighet på 480Mbit/s. Så när det gäller hastighet kvittar det. När det gäller stabilitet anser en del dock att firewire är bättre, men personligen har jag inte märkt någon skillnad.

Btw, firewire fungerar fortfarande till två hål i väggen, right?

Själv så har jag märkt att Firewire är betydligt snabbre när det kommer till stora filer, specielt såna som är över 100mb. Ju större filer desto segare går USB2. Där emot är USB 2 väldigt snabb när det gäller små filer som låtar och sånt.

Nix. Den nya ipoden har inte stöd för firewire. Väldigt dumt att apple har gjort det på det här viset.

Kanske en dum fråga men ändå...

Kan jag lägga in och skicka filer lite hur jag vill?
Tänkte på att lägga in tex. 10gig musik och sen föra över det till en annan dator? Eller är det något med Itunes som omöjliggör detta?

Har även tänkt att använda denna som lagringsenhet för mina kort. Det är väl inga problem att plugga in den rakt i kameran och skicka över bilder? Kameran jag använder är en canon Ixus 40 och JVC GRx5. Kan detta vara några problem?

Kanske dumma frågor men tacksam för svar

/Daniel

  • Medlem
  • 2005-10-14 20:13
Ursprungligen av Daniel86:

Kanske en dum fråga men ändå...

Kan jag lägga in och skicka filer lite hur jag vill?
Tänkte på att lägga in tex. 10gig musik och sen föra över det till en annan dator? Eller är det något med Itunes som omöjliggör detta?

Har även tänkt att använda denna som lagringsenhet för mina kort. Det är väl inga problem att plugga in den rakt i kameran och skicka över bilder? Kameran jag använder är en canon Ixus 40 och JVC GRx5. Kan detta vara några problem?

Kanske dumma frågor men tacksam för svar

/Daniel

Gäller frågan nya G5:an?
Annars...posta i rätt tråd!!!!!

Ursprungligen av axa:

Gäller frågan nya G5:an?
Annars...posta i rätt tråd!!!!!

JA det gör den!!

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-10-14 22:05

Beställde en svart 30gig från applecenter/lund.Var typ den förste som förhandsbeställde av de så jag bör få den snabare än om jag hade beställt den via nätet idag då trycket är så stort

Ursprungligen av tayeh:

Beställde en svart 30gig från applecenter/lund.Var typ den förste som förhandsbeställde av de så jag bör få den snabare än om jag hade beställt den via nätet idag då trycket är så stort

Vet dom när dom får in den? Är det nästa vecka?
Jag beställde min från Apple i onsdags kanske borde köpt den i Lund i stället.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-10-14 23:37
Ursprungligen av Cappachino:

Vet dom när dom får in den? Är det nästa vecka?
Jag beställde min från Apple i onsdags kanske borde köpt den i Lund i stället.

De får nog in de någon dag efter att apple börjat skicka ut första leveransen. Kom ihåg att de fick in nano på en fredag,den veckan då den sändes ut....och de första som fick sin nano fick den onsdag/torsdagen den veckan ?

Humm, har ingen iPod längre, så jag har inte möjlighet att testa. Kan kanske stämma, själv har jag alltid lämnat burken när iPoden uppdateras (blir oftast på morgonen, hehe)

Hur mycket bredare är den nya video ipoden än gamla 4e generationen? den ser bredare ut pga nya skärmen...

Ursprungligen av jeanmarc:

Hur mycket bredare är den nya video ipoden än gamla 4e generationen? den ser bredare ut pga nya skärmen...

Den nya ipoden är i samma storlek som G4 förutom att den är tunnare.

Mjo, kan nog stämma. Blir ju lite annat när det göller video är klart, men till låtar (som vanligtvis ligger under 100MB) funkar ju USB2.

@Cappachino: Är inte nya iPod bredare?

EDIT: Förresten, ang klickhjulet, är det mindre än på iPod 4G, eller är det exakt samma klickhjul?

Ursprungligen av Eindpeng:

@Cappachino: Är inte nya iPod bredare?

Nej, 5G iPod (iPod video) har samma mått som iPod 4G, fast den är tunnare.

10.4 cm x 6.1 cm

Men både 30 GB (1.1 cm) & 60 GB (1.4 cm) modellerna är tunnare än 4G's 20 GB's modell (1.6 cm)

  • Medlem
  • 2005-10-15 10:15
Ursprungligen av Eindpeng:

EDIT: Förresten, ang klickhjulet, är det mindre än på iPod 4G, eller är det exakt samma klickhjul?

Klickhjulet är mindre på G5:an. På bilden ser G5:an mellan G4 U2 och Nanon, och du kan se skillnaden själv.

Ah, den är lika bred, men de har breddat skärmen mer ut i hörnen så att säga, right?

Ursprungligen av Eindpeng:

Ah, den är lika bred, men de har breddat skärmen mer ut i hörnen så att säga, right?

And we have a winner!

Jag besällde ipd g5 i tordags men noterade efteråt att det inte finns något uttag för fjärrkontroll till lurarna på åvansidan? Är det någon som vet nått om detta, om det kommer att komma så man kan ansluta underifrån på ipoden ?

Vore ju en nackdel att inte kunna ha fjärrkontroll....

Svara gärna om det är någon som vet...

Ursprungligen av e.landberg:

Jag besällde ipd g5 i tordags men noterade efteråt att det inte finns något uttag för fjärrkontroll till lurarna på åvansidan? Är det någon som vet nått om detta, om det kommer att komma så man kan ansluta underifrån på ipoden ?

Vore ju en nackdel att inte kunna ha fjärrkontroll....

Svara gärna om det är någon som vet...

Ingen som vet hur det kommer bli då Apple inte sagt eller visat upp något. Men Griffin har släppt en ny version av sin iFM som man även kan styra ipodens uppspelnings funktioner. Denna kopplas in underifrån i ipoden istället.
http://www.ilounge.com/index.php/news/comments/griffin-debuts-black-ifm-with-dock-connector/

Ursprungligen av Cappachino:

Ingen som vet hur det kommer bli då Apple inte sagt eller visat upp något. Men Griffin har släppt en ny version av sin iFM som man även kan styra ipodens uppspelnings funktioner. Denna kopplas in underifrån i ipoden istället.
http://www.ilounge.com/index.php/news/comments/griffin-debuts-black-ifm-with-dock-connector/

Vet ni om den gamla iFM från Griffin (den vita) funkar till den nya video-iPoden? Jag beställde just både en ny iPod och en iFM från Macoteket, vore ju synd om de inte funkade ihop...

Ursprungligen av coffee:

Vet ni om den gamla iFM från Griffin (den vita) funkar till den nya video-iPoden? Jag beställde just både en ny iPod och en iFM från Macoteket, vore ju synd om de inte funkade ihop...

Nix, den passar inte, tyvärr!

Bevaka tråden