Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som fått sin nya iMac Alu!

Tråden skapades och har fått 284 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-22 19:56
Ursprungligen av bogg:

Det är glas, min badrumsspegel låter precis som iMacen låter också om man knackar på den... glas låter så när det är löst "uppspänt"...

Där ser man. Både jag och min flickvän skulle kunna satt båda våra armar på att det var plast dem har satt dit och inte glas. Det låter helt ihåligt! Får lägga upp det på en film helt enkelt.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-08-22 20:12

Då sitter jag äntligen här med min 24" 2.8 extreme framför mig just nu med det dryga jobbet att föra över cirka 250gb media från min pc. SWITCHER SOM JAG ÄR !

Hej, jag tänker köpa mig en iMac, den lite bättre av 20"s varianten. Det jag funderar på, är man dum om man inte tecknar Apple care garantin? Är det något som typ alla gör? och vinner man på något vis på att köpa den via apple store på internet eller är det ingen skillnad från att köpa den från t.ex macoteket? Tänker då mest på om det är någon slags försäkring man får, från apple store? Har aldig beställt någon dator där ifrån.

Ursprungligen av monophonic:

Hej, jag tänker köpa mig en iMac, den lite bättre av 20"s varianten. Det jag funderar på, är man dum om man inte tecknar Apple care garantin? Är det något som typ alla gör? och vinner man på något vis på att köpa den via apple store på internet eller är det ingen skillnad från att köpa den från t.ex macoteket? Tänker då mest på om det är någon slags försäkring man får, från apple store? Har aldig beställt någon dator där ifrån.

Jag har aldrig valt till applecare och känner ingen som gjort det heller, så det är nog inte nåt som de flesta gör. Däremot vet jag inte om det är en bra grej eller inte.

Ursprungligen av Anders Båth:

Jag har aldrig valt till applecare och känner ingen som gjort det heller, så det är nog inte nåt som de flesta gör. Däremot vet jag inte om det är en bra grej eller inte.

Apple care kan vara dyrt om inget skulle hända efter garantitiden men om något händer - ja då kan det vara bra med Apple Care.

Jag skulle inte tveka att lägga till den kostnaden för en dator i den prisklassen.

Fast man kan också betänka att från och med 2005 gäller tre år i svensk konsumentköplag.

Ursprungligen av draags:

Fast man kan också betänka att från och med 2005 gäller tre år i svensk konsumentköplag.

Skulle du kunna länka till källa? Jag har nämligen en iBook som lagt av..

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-25 22:25
Ursprungligen av draags:

Fast man kan också betänka att från och med 2005 gäller tre år i svensk konsumentköplag.

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=129
Det är tre års reklamationsrätt, och inte tre års garanti, värt att notera.

jag har köpt en 20" och valt att inte köpa till Apple Care nu, utan vänta och se ifall jag vill köpa till det senare. Hela första året har man vanlig garanti, ifall jag har lust kan jag teckna Apple Care (samma pris inom ett år som vid köp), så gör jag det senare.

Lite fler bilder från er som fått den hade varit trevligt så vi andra får drömma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-22 21:30
Ursprungligen av Cappachino:

Lite fler bilder från er som fått den hade varit trevligt så vi andra får drömma.

Är ganska så nöjd med min tillsågade razor propad mus matta som passar ganska så bra ihop med nya tangentbordet. Därför så postar jag en till bild på det!
http://min.mac.se/tobias/DSC00455.JPG sladden som sitter på musen skall egentligen inte vara där

Är hos min bror nu som har fortfarande har det gamla tangentbordet. Fasen vad tungt det känns!

Fick min 24", trevlig dator men den får gå tillbaka då skärmen inte håller måttet för lite mer kritisk foto redigering - synd....

/

Ursprungligen av jonte0:

Fick min 24", trevlig dator men den får gå tillbaka då skärmen inte håller måttet för lite mer kritisk foto redigering - synd....

/

Är det dina egna åsikter eller något vissa inlägg här på forumet fått dig att tro?

  • Medlem
  • 2007-08-22 23:12

jonte0, du får gärna utveckla det. HUR illa skulle du säga att det är? Har du försökt kalibrera skärmen?

Ursprungligen av JvD:

jonte0, du får gärna utveckla det. HUR illa skulle du säga att det är? Har du försökt kalibrera skärmen?

Jag har haft den hemma, jämförst med 20" G5 Rev A sida vid sida och den är nu tillbakalämnad. Båda kalibrerade med Gretag i1 Mtach 3.

Det är inte jätte illa men i mörka partier så försvinner detaljer och allt blir liksom ... mörkt/svart. Är man lite petig så funkar det inte helt enkelt. Djäkligt härlig burk dock - synd att den inte finns medd matte skärm - då hade jag behållt den lätt.

/

Ursprungligen av jonte0:

Jag har haft den hemma, jämförst med 20" G5 Rev A sida vid sida och den är nu tillbakalämnad. Båda kalibrerade med Gretag i1 Mtach 3.

Det är inte jätte illa men i mörka partier så försvinner detaljer och allt blir liksom ... mörkt/svart. Är man lite petig så funkar det inte helt enkelt. Djäkligt härlig burk dock - synd att den inte finns medd matte skärm - då hade jag behållt den lätt.

/

Mhm, 24 tummarn har ju sämre kontrast än 20".arn, eller ja ... svärta ^^

Någon mer än jag som undrar varför standardkalibreringen av skärmen har så "ljus" svärta? Bli inte rädda nu ni andra, jag fullkomligt älskar skärmen, men insåg att de gjort kalibreringen lite annorlunda än mot vad den brukar va. Om nån kalibrerar om till mer normal svärta så säg gärna till och dela med dig av kalibreringen.

Precis det är inte garanti men väl tre års reklamationsrätt och man har ändå ett bra skydd som konsument.

Bor man som jag på en ö är det guldvärt att inneha en Apple Care eftersom jag då får hjälp med transporten av burken, vilket jag inte får utan, då är det bara att ta sig till ett service ställe och den kostnaden kan bli dyrare än om jag införskaffat en Apple Care.

Ursprungligen av draags:

Precis det är inte garanti men väl tre års reklamationsrätt och man har ändå ett bra skydd som konsument.

Bortsett från att man bör vara beredd på att kunna bevisa att felet fanns där från fabrik, vilket ofta är stört omöjligt. Reklamationsrätten är alltså inget man ska förlita sig på om man vill vara säker på att slippa problem, just eftersom bevisbördan vid reklamation hamnar på dig som konsument.

  • Medlem
  • 2007-08-26 13:10

Efter att ha läst en del om kalibrering av denna skärm så är det dels uppenbart att glasskivan försämrar förutsättningarna för att kalibrerar den bra. Sedan verkar det också skilja sig mellan olika kalibrerigsverktyg, vilket kanske har med det föregående att göra. Hmm, kanske tar hem en och testar, är jag inte nöjd efter kalibrering så skickar jag tillbaks den. Värre än då är det väl ite

Har suttit med min 24" nu ett tag och måste säga att det är lite ovant med iMac då jag inte är ngn direkt guru utav imacen utseende men visst denna är ju dock 100 ggr snyggare än vit plast som ser ut som kom & hjälp tummen upp där för ALU!
Jämfört med min Macbook Pro 2,0 Duo intel Core med 2Gb Ram är denna "märkbart" mkt snabbare i filsystem och hantering. Hela datorn känns som en rejäl uppdatering.
Min iMac som jag valde utförande har 2,8Ghz samt 4Gb Ram skall väl tilläggas och det gör ju en del.
Skärmen är OUTSTANDING, ni som klagar på Glossy... förstår inte riktigt, sitter själv med datorn i ett ljust rum och fönster där solen står på ofta inte märker jag eller stör mig på detta i skärmen, är datorn avstängd så ser man ju självklart men annars stör man inte sig på det om man inte försöker leta efter att kolla på allt annat än just datorn.
Så än så länge är jag riktigt nöjd ändå! Denna kommer dock säljas så fort det kommer nya skärmar från Apple med Glossy då blir det en 17" Macbook HD istället igen

Ni som funderar på Glossy eller ej.... VÄLJ GLOSSY ingen tvekan jag skulle aldrig gå tillbaka till ngt annat.

Hur lång tid tog det för alla er som fått imacen? Förseningar?

Jag har funderat..!
Hur kommer mitt "Creative Inspire P580" 5.1 system fungera!?

Jag tänker då på att den aktiva subben har ju 3st 3,5mm kontaker som jag nu använder!

Någon som har 5.1 system till sin nya (eller gammla) iMac!?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-08-29 07:07

offtopic...

Ursprungligen av rosen888:

Jag har funderat..!
Hur kommer mitt "Creative Inspire P580" 5.1 system fungera!?

Jag tänker då på att den aktiva subben har ju 3st 3,5mm kontaker som jag nu använder!

Någon som har 5.1 system till sin nya (eller gammla) iMac!?

du får köra med stereo om den inte har digital ingång..spdif eller vad det heter

Ursprungligen av rosen888:

Jag har funderat..!
Hur kommer mitt "Creative Inspire P580" 5.1 system fungera!?

Jag tänker då på att den aktiva subben har ju 3st 3,5mm kontaker som jag nu använder!

Du skaffar ett USB-ljudkort. Finns många olika.
Kanske det här: http://www.pixmania.com/se/se/163556/art/hercules/ljudkort-5-1-usb-muse-poc.html

Min kommer i eftermiddag, äntligen! Det blir min första mac så jag undar om de e ngt jag ska tänka på. Aktivera brandvägg kanske, göra några andra inställningar? Städa skrivbordet ska jag hinna med tror ja:)

Har precis packat upp min imac, o herregud! inga reflektioner.. inga problem. Jag mår bra!

Har suttit vid min nya imac nån timma nu, det är helt otroligt vad skönt det är! har inga problem med tangentbordet, det är väldigt bekvämt, inga reflektioner... ska bara lära mig hur den funkar - det kan väl ta en bit in på natten kan jag tro... Men mycket nöjd med min första mac såhär långt!

har upprepat mig, ursäkta det såg jag inte

Nu tjatar jag, men jag är ny på mac det är min ursäkt..:) Jag lyckas inte få väder-widgeten att byta ort från Stockholm.. Har provat att skriva Kalmar - Kalmar, Sweden.. Vad gör jag för fel?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-08-29 16:57

offtopic..

Ursprungligen av wildcard:

Nu tjatar jag, men jag är ny på mac det är min ursäkt..:) Jag lyckas inte få väder-widgeten att byta ort från Stockholm.. Har provat att skriva Kalmar - Kalmar, Sweden.. Vad gör jag för fel?

skriv kalmar och tryck på enter så söker den själv

Ursprungligen av Csoft:

offtopic..

skriv kalmar och tryck på enter så söker den själv

de va inte svårere.. tackar!

Bevaka tråden