Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som fått sin nya iMac Alu!

Tråden skapades och har fått 284 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-08-29 17:22
Ursprungligen av wildcard:

de va inte svårere.. tackar!

Tänk på att du har köpt en Mac

det är jäklar en otroligt skön data!

Ursprungligen av wildcard:

det är jäklar en otroligt skön data!

Vilken modell har du?

Ursprungligen av draags:

Vilken modell har du?

Packade upp min 20" imac idag, kom me posten strax efter lunch..

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-08-29 20:44

Min är up and running nu helt underbart... men har inte hunnit sätta i en 2gb sticka till ännu.. sitter bara 1 gb i nu.... 24" så klart

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-30 00:18

Nu blir jag avundsjuk! Min kommer först i nästa vecka...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-08-30 09:00

Har precis installerat Windows XP över bootcamp.
Sitter just nu och installerar Catia V5R16 så jag kan köra igång med CADen igen

Men kunde inte låta bli att kolla lite info om grafiken, enligt windows känns den igen som:
ATI Mobility Radeon HD 2600 XT

Huruvida det nu är ett custom chip i den för just apple är ju svårt att säga... men kollar man enligt denna recensionen:
http://www.notebookcheck.net/ATI-Mobility-Radeon-HD-2600-XT.3770.0.html

Citat:

This is a DirectX 10 graphic card from ATI and direct competitor to the NVIDIA GeForce 8600M GT graphic card for laptops. It appeared for the first time in the desktop replacement laptop HP Pavillion HDX 20" and showed good benchmarks (accompanied by Intel T7700 Core 2 Duo processor) and could be good enough for performance class 1. This would mean that the card is able to represent all modern games in high resolutions without motion interruptions.

Due to the Avivo HD videoengine the Chip accelerates HD Video like HD DVD, Blu-ray (Video Decoder for H.264/AVC, VC-1, MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4/DivX Video Codecs). Furthermore PowerPlay 7.0 brings longer battery runtimes. Furthermore, ATI Mobility Radeon HD 2600 XT is certified for Windows Vista (for the Aero user interface).

Technically, the chip owns 120 stream processors which are able to manage vertex-, geometric or pixelshader operations. Therefore DirectX 10.0 and Shader Model 4.0 are supported. To be mentioned is also the 256 bit wide ringbus.

Så hemskt dåligt kan det ju inte vara ska bli kul att se hur det klarar lite tung 3D Cad på 1920x1200

MvH Bylund

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-30 10:48
Ursprungligen av Csoft:

Ska bli kul att se hur det klarar lite tung 3D Cad på 1920x1200

Jag hoppas du rapporterar här hur den klarade uppgiften!

Ursprungligen av Csoft:

Har precis installerat Windows XP över bootcamp.
Sitter just nu och installerar Catia V5R16 så jag kan köra igång med CADen igen

Men kunde inte låta bli att kolla lite info om grafiken, enligt windows känns den igen som:
ATI Mobility Radeon HD 2600 XT

[...]

Så hemskt dåligt kan det ju inte vara ska bli kul att se hur det klarar lite tung 3D Cad på 1920x1200

MvH Bylund

CAD-rapporter av alla slag är välkomna. Helst ArchiCAD som ju kör OpenGL.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-17 00:05
Ursprungligen av johan_tanying:

CAD-rapporter av alla slag är välkomna. Helst ArchiCAD som ju kör OpenGL.

Känns långsammare än när jag körde med X1600 Softmoddat till FireGL... Men fungerar över förväntan... Hoppas det kommer softmodd till 2600 HD korten snart Är otroligt vilken skillnad det gör...

btw, Catia kör också med opengl...

mighty mouse är värdelös eftersom det inte går att hålla ner flera knappar på en gång.... tur att jag har 3d connexions space navigator... billig och otroligt effektiv om man vill köra med 3D.....

MvH Bylund

Måste fråga er macfolk nu när jag fått min mac. Lägger de funderingar jag har om datorn i denna tråden me, hoppas ni ursäktar
Lyckades tanka över min musik från pc:n via nätverket men, itunes tar inte emot alla filer jag infogar - vad beror det på?

Ursprungligen av wildcard:

Måste fråga er macfolk nu när jag fått min mac. Lägger de funderingar jag har om datorn i denna tråden me, hoppas ni ursäktar
Lyckades tanka över min musik från pc:n via nätverket men, itunes tar inte emot alla filer jag infogar - vad beror det på?

Kanske är något musikfil format som itunes inte kan konventera.
Vad jag vet så spelar itunes bara upp mp3 och m4a allt annat konventeras till detta så som wma filer.

Ursprungligen av Cappachino:

Kanske är något musikfil format som itunes inte kan konventera.
Vad jag vet så spelar itunes bara upp mp3 och m4a allt annat konventeras till detta så som wma filer.

Jag anade det. vad kan jag göra åt det då?

Fick min iMac 20" idag.

Fantastiskt fin dator men skärmen är faktiskt i grundutförande sämre än min tidigare gamla iMac G5 20" - tyvärr

Men det är ok för min del.

Men jag undrar om någon gjort en egen kalibrering av skärmen så den i ert tycke blir bättre.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-30 21:48

Idag dök den äntligen upp. Det tog ett tag, beställde ju redan den 8:e, dagen efter den släpptes.

Det känns som ett hyfsat lyft mot min gamla Quicksilver G4 733 mhz.

För de som är intresserade finns det ett gäng uppackningsbilder på flickr.

Det dröjde inte länge innan du installerade Vista på imacen, får man fråga WHYYY :D? (btw installera lite drivisar så du kan köra med Aero )

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-30 22:51

Jag installerade det för att kunna köra lite spel eventuellt och för att det kan "vara bra att ha". Det blev en väldigt liten partition. 32 gb.

Vad är Aero?

Installerade också Vista ganska direkt, enbart för att kunna köra Betssons och partypokers riktiga pokerklienter. Spel funkar ju bra att köra Cider-versionerna av nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-19 01:43
Ursprungligen av Anders Båth:

Installerade också Vista ganska direkt, enbart för att kunna köra Betssons och partypokers riktiga pokerklienter. Spel funkar ju bra att köra Cider-versionerna av nu.

Hur funkar klienterna i parallels? Använder du Pokertracker och PokerAce Hud och kan vittna om deras funktion?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-31 00:32

Båth: Via bootcamp eller någon emuleringsmjukvara? Vad funkar bäst?

Ursprungligen av Spiken:

Båth: Via bootcamp eller någon emuleringsmjukvara? Vad funkar bäst?

Jag kör Parallels, vill ju inte sitta i Windows-miljö. Nyaste Parallels erbjuder ju också att köra PC-programfönstrena i macos x (typ som crossover), men det har jag inte hunnit testa än.

Efter dessa trådar:

http://www.99.se/emac-imac/219916-imac-g4-startar-tutande-med-svart-skaerm.html

och

http://www.99.se/koepa-mac-koeptips/221129-posten-har-tappat-bort-min-dator.html

går jag vidare och har nu gullat med min nya iMac i helgen.
Åkte och hämtade den hos DS Store i Norrköping (en trevlig butik med hjälpsam personal) och kalaset gick på 21.380 kr (exkl. bensin ;-).

Det blev en:

2.4 GHz Intel Core 2 Duo
24"-skärm
4 Gb minne (DS Store har 4000 kr billigare minnen än Apple)
350 Gb hårddisk (planerar att köpa en större extern snarast)

plus AppleCare för 2095 kr (ingår i priset ovan).

Jag vågar inte köpa en Mac utan AppleCare eftersom jag med min tidigare iMac hade två logikkort som pajade (sommaren -06 och sommaren -07).
Och jag kommer aldrig att skicka min Mac till reparationsställe via Posten mer (en hemsk erfarenhet)!
Om det blir något fel på denna så placerar jag datorn i bilen och åker till DS Store där dom fixar datorn.

Och något mer att tillägga: Jag är HELNÖJD! Och förälskad. <3

Som jag skrev i ett tidigare inlägg vill iTunes inte ta emot alla musikfiler som jag flyttat från pc:n. Någon som kan hjälpa så jag kan få dit allt, antar att det måste gå?

Ursprungligen av wildcard:

Som jag skrev i ett tidigare inlägg vill iTunes inte ta emot alla musikfiler som jag flyttat från pc:n. Någon som kan hjälpa så jag kan få dit allt, antar att det måste gå?

Hallå, kul att du gillar din nya iMac, men det vore kanon om du sökte i forumet/google alt skapar en ny tråd innan du kapar tråden då den handlar mer om folk som har köpt nya iMac än folk som är nya i OSX.

Lycka till!

Ursprungligen av mendezzz:

Hallå, kul att du gillar din nya iMac, men det vore kanon om du sökte i forumet/google alt skapar en ny tråd innan du kapar tråden då den handlar mer om folk som har köpt nya iMac än folk som är nya i OSX.

Lycka till!

Självklart, jag ska leta andra trådar np.

Båth.
Vad menas med att köra programfönstrena osx? lite ny i detta!

Du kan välja att köra Windows i antingen ett fönster i OS X (macens operativsystem) eller att köra Windows i fullskärm så du inte ens märker att du har igång OS X. Du kan också välja att minimera Windows och ha programfönstrena från Windows i OS X, så de beter sig precis som vilket fönster/program som helst i OS X. Därmed har man lättare tillgång till Macen och man slipper märka av att man kör Windows. Sen kan du också använda dig av Apples Boot Camp för att starta datorn i Windows direkt, utan att starta OS X. Därmed får du den snabbaste hastigheten på Windows (den blir lika snabb som PC med motsvarande prestanda.

ok, då hänger jag med! visste inte bara att man kunde "minimera" windows! låter som en skön åtgärd!

  • Oregistrerad
  • 2007-09-03 14:04

Spontana reaktioner: Helvete vad 24" är stort. Jag har haft olika bärbara tolvtumsmaskiner i 6 och ett halvt år nu, så det är enorm skillnad.

Avstängd kan man ha den som spegel, men när den är på stör jag mig inte, trots lampa och fönster bakom mig.

Den är mycket ljusstark. Powerbooken körde jag alltid på max, den här har jag fått dra ner till bara fyra punkter.

Den är snygg!

Tangentbordet är skönt, men musen passar inte ihop utseendemässigt.

Någon som vet varför de ändrat mini-DVI-utgången? Jag hade en adapter till min gamla iMac, men den passar inte längre. Den verkar vara något bredare, den nya.

Bevaka tråden