Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som fått sin nya iMac Alu!

Tråden skapades och har fått 284 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-03 15:33
Ursprungligen av Anders Båth:

Någon som vet varför de ändrat mini-DVI-utgången? Jag hade en adapter till min gamla iMac, men den passar inte längre. Den verkar vara något bredare, den nya.

Du måste ha klipt till den eller något. Jag har samma som jag hade till den vita 24". Mini dvi är ju mini dvi.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-03 16:10
Ursprungligen av Anders Båth:

Någon som vet varför de ändrat mini-DVI-utgången? Jag hade en adapter till min gamla iMac, men den passar inte längre. Den verkar vara något bredare, den nya.

Är du säker på att du inte hade Mini-VGA på den då, de ser nästan lika dana ut.

Ursprungligen av Sidde:

Är du säker på att du inte hade Mini-VGA på den då, de ser nästan lika dana ut.

Hmm ja de e väl möjligt, men då känner jag inte till begreppen tillräckligt bra fattar jag. Den förra kopplade jag med den adaptern in till TVn via S-video. Kan jag inte göra det med denna då?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-06 22:26
Ursprungligen av Anders Båth:

Hmm ja de e väl möjligt, men då känner jag inte till begreppen tillräckligt bra fattar jag. Den förra kopplade jag med den adaptern in till TVn via S-video. Kan jag inte göra det med denna då?

Du ska kunna köra Svideo till TVn, men vi snackar väl andra sidan på kontakten nu, sidan som ska in i datorn, att MINI-DVI-porten inte passade, och då frågade jag om du verkligen hade mini-dvi förut?

Det är bara delen som ska in i datorn som skiljer på sig mellan mini-vga och mini-dvi-adaptern. Och de är ganska lika.

Min spontana reaktion är att min iMac surrar. Inte superhögt men den surrar. Min iBook är knäpptyst.

Här finns lite bilder på den:
http://flickr.com/photos/svanerik/sets/72157601891207892/

Ursprungligen av Erik Svansbo:

Min spontana reaktion är att min iMac surrar. Inte superhögt men den surrar. Min iBook är knäpptyst.

Denna iMac är den tystaste dator jag haft, däremot inte tystare dator jag upplevt. Min flickväns MacBook är ju ibland HELT knäpptyst. Denna har ju hela tiden ett mkt svagt fläktljud men jämfört med andra "stationära" datorer är ju denna rena drömmen.
Däremot tycker jag mig höra, (och detta ljudet är mkt svagt, man måste typ luta huvudet på "rätt" sätt på mot datorn och inte ha NÅT annat ljud som stör), ett ljud som påminner om en hårddisk som läses/skrivs på. Men då inte det vanlig relativt höga ljudet, utan en mycket svagare version av detta ljudet. Inget jag stör mig på, men undrar lite vad det är.

Hur som helst är ju datorn helt otroligt fantastisk, och det är hur som helst den tystaste stationära dator jag upplevt.

Jo det fattar jag, men trodde att det ena då var en port för att få ut till TV och det andra för att koppla in till en skärm. Men det var bara något jag antog.. Vad är då skillnaden? Jag trodde det var mini-DVI, men det kanske det inte va då? Vad var det för utport på iMac G5orna?

Jag älskar Front Row djupt. Sjukt imponerande.
Jag gillar förresten hela datorn. Utom Mighty mouse som jag har ersatt med min Logitech MX310... Är det någon som vet om det finns ett fungerande control center till denna mus och iMacen, så jag kan programmera knapparn?

Ursprungligen av Erik Svansbo:

Jag älskar Front Row djupt. Sjukt imponerande.
Jag gillar förresten hela datorn. Utom Mighty mouse som jag har ersatt med min Logitech MX310... Är det någon som vet om det finns ett fungerande control center till denna mus och iMacen, så jag kan programmera knapparn?

USB Overdrive är väl lösningen då.
http://www.usboverdrive.com/USBOverdrive/

Tjenare!

Några frågor:

Finns det fortfarande väggmonteringsmöjlighet på den nya iMac'en, någon som har erfarenhet av det?

Någon som valt det nya trådlösa tangentbordet, isåfall intryck?

Funderar på att ersätta min MB med en 24" iMac då jag skulle vilja ha lite mer skärmutrymme och grafikkräm.

Vad jag förstår det som så har 24":aren standard VESA fästes möjligheter! men inte 20":arn konstigt nog!

Rätta mej om jagt har fel!

Känns som att du har rätt, annars hade Apple nog haft en 20" version också
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?mco=9402393E&nplm=MB060

förstår inte varför det inte går att få till 20":arn.. finns ju vanliga 19" displayer som man använda VESA-fäste på.. så det kan ju inte vara storleken..

Kan ju bara spekulera här, men det verkar ju som att man använder infästningen för foten för att fästa VESA fästet. Så det troliga är väl då att man inte använder sig av standard mått på 20" foten vilket ju låter otroligt korkat. Men återigen, bara spekulationer från min sida.

Tack för alla svar!

Funderar ändå på en 24" så det är ju lugnt, vet inte varför jag inte lyckades hitta fästet själv på siten. Dock vill jag minnas att man i alla fall på de gamla G5'orna monterade vesa-adaptern på samma ställe som foten och på den tiden kommer jag inte ihåg att det var någon skillnad på fästet... Men jag kan ha fel. Får springa in på en Applestore och reka lite.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-09-10 23:21

Till er som har 2.4ghz-versionen
Kan ni testa att spela upp den här filen:
http://rapidshare.com/files/54661828/sample.mkv.html

Och se om ni får framedrops eller frysningar eller något, det vore hyggligt!
Tack på förhand

Ursprungligen av qom:

Till er som har 2.4ghz-versionen
Kan ni testa att spela upp den här filen:
http://rapidshare.com/files/54661828/sample.mkv.html

Och se om ni får framedrops eller frysningar eller något, det vore hyggligt!
Tack på förhand

Shit, tänkte det vore kul att testa på min Amilo 2,79Ghz, 512Mb PC.. den står helt stilla! hehe.. vad gör att den kräver så pass mycket kraft för at köra!?

Ursprungligen av qom:

Till er som har 2.4ghz-versionen
Kan ni testa att spela upp den här filen:
http://rapidshare.com/files/54661828/sample.mkv.html

Och se om ni får framedrops eller frysningar eller något, det vore hyggligt!
Tack på förhand

Jag har en 24-tummare på 2.4 ghz och filen funkade klockrent.

(F-n vilken skön dator! Bara sådär i största allmänhet.)

Testade på min nya iMac 20" 2,4 Ghz. Förutom att den där filmen var lite seg i att komma igång (tog några sek) så flöt den på perfekt därefter!

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-09-11 22:51
Ursprungligen av Anders Båth:

Testade på min nya iMac 20" 2,4 Ghz. Förutom att den där filmen var lite seg i att komma igång (tog några sek) så flöt den på perfekt därefter!

Hur upplever du skärmen, med tanke på påståendena om att den ska vara sämre än föregående generations iMacs var till och med?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-12 00:10

Jag testade också med den där filmen, och kan rapportera samma resultat som Anders Båth på min iMac 20" 2,4 GHz med 1 GB standardminne. Jag är mycket nöjd med skärmen, men jag arbetar inte professionellt med grafik.

Ingen som har ett svar varför det inte funkar på PC? något speciellt som gör att det inte fungerar?

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-09-12 09:33

Tack för era svar.

Min MacBook orkar inte spela upp filen utan framedrops, mycket störande

Ska berätta en liten solskenshistoria (enligt mig )
i mitten av augusti beställde jag en imac 24" från apple store...gjorde misstaget att beställa med trådlöst tangentbord och leveransen beräknades till 10/10. tyckte detta var rätt ok då men när dagarna gick så blev jag ju mer och mer sugen.
För 2 veckor sen ringde jag till kullander & kullander i Malmö och frågade om de hade några inne. De hade en kvar på lager som jag hämtade på eftermiddagen (pillade lite på iphonen de hade i butiken oxå).

Det blev en 24", 2 gb minne, 300 (någonting) gb hdd, bt mus.

Måste säga att jag är grymt nöjd.
Den var så snygg och tyst att min datorhatande flickvän lät mig ha den i vardagsrummet istället för källaren.
Man hör inte om den är på eller av, helt underbart.
Nätverksdisken i rummet bredvid låter mer.

Ang. glossy skärm så har jag inga stora problem även om jag sitter med ryggen mot ett fönster. Om jag ska redigera foton mitt på en solig dag så tar det 2 sekunder att dra ner persiennen.

/Daniel

Jag hämtade den igår och har inte hunnit hårdtesta min 24-tummare. Men första intrycket är ett lyckligt fånleende WOW! Det är mycket större och mycket snyggare än min gamla förstagenerations 20-tums iMac G5.

Får nu gå med i denna gruppen. Efter att TNT hade "felsorterat" min dator tog det 2 dagar extra för mig att få den. Men nu äntligen! 24". Vilken pjäs! Riktigt häftig sak. Ska fylla den med massa gott och testa allt roligt! Wish me luck!

Då var jag med i klubben. iMacen kom igår. Måste tacka Apple stort för den suveräna överföringsassistenten. Allt från min användarprofil i Panther 10.3.9 i G4an överfördes perfekt. Firefox historik inkl. Har sparat flera timmars arbete med konfigurering tack vare detta.

iMacen är ett stort lyft på alla punkter. Skärmen är superb, klar och tydlig. Prestandan är utmärkt, ett stort lyft från företrädaren. Dock måste jag säga att G4/450MP hängt med bra, den klarade av att leva ungefär sex år med gott resultat.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-13 13:59
Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Då var jag med i klubben. iMacen kom igår. Måste tacka Apple stort för den suveräna överföringsassistenten. Allt från min användarprofil i Panther 10.3.9 i G4an överfördes perfekt. Firefox historik inkl. Har sparat flera timmars arbete med konfigurering tack vare detta.

iMacen är ett stort lyft på alla punkter. Skärmen är superb, klar och tydlig. Prestandan är utmärkt, ett stort lyft från företrädaren. Dock måste jag säga att G4/450MP hängt med bra, den klarade av att leva ungefär sex år med gott resultat.

MP-systemen från de äldre dagarna med ett modernare grafikkort duger verkligen. Har en 450MP ståendes som server, den fick aggera HTPC i sommarstugan förra året. Tycker den fungerar tillfredställande som hemmadator fortfarande, sålänge man inte ska surfa flash-sidor.

Inväntar själv en imac som ska ersätta en 1ghz powerbook, vilket är klart långsammare än 450MP när det kommer till dagligt arbete tycker jag.

Har tänkt på en sak och ber er andra med nya iMacs (och gärna er med äldre datorer också) att testa det här:
Volym-inställningarna funkar nämligen inte riktigt. Testa dra upp volymen på typ max m h a tangentbordet och trycka sen knapparna volymupp, volymner, volymupp, volymner några gånger. Håll sen inne volymnerknappen tills den går i botten. Testa sen att klicka volym-upp, volym-ner, volym-upp, volym-ner några gånger. Första gången man klickar upp volymen på en "plopp" så låter det ganska högt, andra gången lite lägre och till slut så når den den "riktiga" volymen motsvarande en plupp. Fler som upplever detta?

Ursprungligen av Anders Båth:

Har tänkt på en sak och ber er andra med nya iMacs (och gärna er med äldre datorer också) att testa det här:
Volym-inställningarna funkar nämligen inte riktigt. Testa dra upp volymen på typ max m h a tangentbordet och trycka sen knapparna volymupp, volymner, volymupp, volymner några gånger. Håll sen inne volymnerknappen tills den går i botten. Testa sen att klicka volym-upp, volym-ner, volym-upp, volym-ner några gånger. Första gången man klickar upp volymen på en "plopp" så låter det ganska högt, andra gången lite lägre och till slut så når den den "riktiga" volymen motsvarande en plupp. Fler som upplever detta?

Jo jag upplever exakt samma sak.

/Daniel

Bevaka tråden