Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snart kommer min iPhone

Tråden skapades och har fått 526 svar. Det senaste inlägget skrevs .

sitter i svärfars soffa och surfar på min nya iPhone...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-01 19:14
Ursprungligen av Goflorp:

sitter i svärfars soffa och surfar på min nya iPhone...

Va kul, grattis till din nya telefon. Själv sitter jag i en hotellbar i Stockholm

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-02 05:05

YAY! Jag har iPhone..

Efter att ha varit med ipod touch sen september och sugit i mig allt det går att veta om denna lilla makapär så köpte jag mig slutligen en iTelefon idag. 8gb 1.1.2 OOB men återställde till 1.1.4 och körde Ziphone 2.5 som funkar helt fantastiskt!

YAY igen!!

Tack Eva.

Nu på morgonen har jag fyllt på med musik, kontakter, e-mail etc.
Nu känns den här som MIN iPhone !!!
Skrev på annat ställe om strulet; det mesta verkade härröra från min egen träskallighet att stoppa in USB-sladden i en USB-Hub....

Gud, jag FÖRSTÅR Gollum på ett helt annat sätt nu...

MY PRECIOUSSSSSSSSS *Äter en rå fisk till*

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-02 18:44

En liten snabb fråga: Vilket program rekommenderas för att "SSH:a" iphonen med windows XP?

Tacksam för svar

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-02 18:55
Ursprungligen av noxire:

En liten snabb fråga: Vilket program rekommenderas för att "SSH:a" iphonen med windows XP?

Tacksam för svar

Jag tycker puTTY är i en klass för sej. Men det finns säkert andra förslag, typ WinSCP.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-02 19:10

Jag har ingen erfarenhet av SSH, vet knappt var det är, men är puTTY användervänligt så söker jag reda på det

EDIT. Jag SSH:ar genom mitt trådlösa nätverk lr?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-02 19:43

Noxire, ja du SSH:ar genom ditt trådlösa nätverk. Jag rekommenderar Filezilla om du ska SSH:a i Windows.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-02 19:55
Ursprungligen av noxire:

Jag har ingen erfarenhet av SSH, vet knappt var det är, men är puTTY användervänligt så söker jag reda på det

EDIT. Jag SSH:ar genom mitt trådlösa nätverk lr?

puTTY är nog inte så användarvänligt
Mera gjort för kommunikationsnördar.....

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-02 20:00

hehe, då tar vi filezilla istället. Finns det någon bra guide, antingen här på forumet eller på någan annan webbplats, som förklarar hur man fixar SSH mellan datorn och iphone:n.

Behövs det någon speciell konfiguering av den trådlösa routern?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-02 20:04
Ursprungligen av noxire:

hehe, då tar vi filezilla istället. Finns det någon bra guide, antingen här på forumet eller på någan annan webbplats, som förklarar hur man fixar SSH mellan datorn och iphone:n.

Behövs det någon speciell konfiguering av den trådlösa routern?

Nejdå, det är bara att välja SSH istället för ftp när du gör en Connect. User: root, password: alpine. Port 22, men det blir det nog automatiskt när du väljer SSH.
IPnumret till din iPhone måste du förstås också ha, hittar du i Inställningar:WiFi under ditt nåtverksnamn (SSID). Klicka på lilla blå pilen....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-02 21:02

Skulle installera summerboard idag och då visade sig att jag hade valt fel version så det gick inte att installera, men den hade laddat ner det. Tas det nerladdade bort när man rensar kön eller ligger det kvar och skräpar ned systemet och gör telefonen segare?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-03 14:02

Jo hehe. Är det OpenSSH från installer.app som gäller till telefonen eller vad ska man använda?

EDIT: En fråga till: Alarmet på telefonen går det att ställa om till vårt tidsformat så man slipper PM och AM e.t.c. ?

Tacksam för svar

Senast redigerat 2008-03-03 22:17
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-05 11:33

Nu ligger min iphone ijämte mig, nästan tre veckors väntan är över :). Ska till att låsa upp den nu, ska bara äta en bit mat först.

Sedan är det väl bara att koppla in den, behålla at&t-kortet och sedan då itunes hittat den stänga ner itunes och starta Ziphone 2.4 (antar att det är en 1.1.3)

EDIT: Fungerar perfa ;). Det var en 1.1.2 jag fick, är det värt att göra en restore till 1.1.3? Måste jag då låsa upp den på nytt. Väldigt tacksam för svar på denna frågan.

Senast redigerat 2008-03-05 13:24
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-05 14:00
Ursprungligen av noxire:

Nu ligger min iphone ijämte mig, nästan tre veckors väntan är över :). Ska till att låsa upp den nu, ska bara äta en bit mat först.

Sedan är det väl bara att koppla in den, behålla at&t-kortet och sedan då itunes hittat den stänga ner itunes och starta Ziphone 2.4 (antar att det är en 1.1.3)

EDIT: Fungerar perfa ;). Det var en 1.1.2 jag fick, är det värt att göra en restore till 1.1.3? Måste jag då låsa upp den på nytt. Väldigt tacksam för svar på denna frågan.

Japp, då måste du låsa upp den på nytt.
Ställer du om till region Sverige ska du inte få AM/PM.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-05 14:20

Okej. Måste tacka dig kenjon för att du alltid har besvarat mina frågor. Har ju ställt frågor varje dag i tre veckor nästan :). Väldigt nöjd med min iphone, bättre än jag någonsin kunna drömma om. Tror jag behåller 1.1.2 en liten stund. Ska ändå inte installera massa program e.t.c. utan vill ha den som den är.

När man installerat swephone, måste man då gå in och ändra nånstans så man får svensk rättstavning för tyckte nämligen att det var engelsk ändå? Har installerat BSD subsystem+ssh. Det fanns något som hette community sources i installer redan så det tror jag inte att jag behöver.

Angående nummer formateringen från swephone: När man slår nummer blir det paranteser och skit, men det går jätte bra att ringa och ta imot samtal, inga krascher eller dyl. Är det med paranteserna normalt?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-05 14:25
Ursprungligen av noxire:

Okej. Måste tacka dig kenjon för att du alltid har besvarat mina frågor. Har ju ställt frågor varje dag i tre veckor nästan :). Väldigt nöjd med min iphone, bättre än jag någonsin kunna drömma om. Tror jag behåller 1.1.2 en liten stund. Ska ändå inte installera massa program e.t.c. utan vill ha den som den är.

När man installerat swephone, måste man då gå in och ändra nånstans så man får svensk rättstavning för tyckte nämligen att det var engelsk ändå? Har installerat BSD subsystem+ssh. Det fanns något som hette community sources i installer redan så det tror jag inte att jag behöver.

Angående nummer formateringen från swephone: När man slår nummer blir det paranteser och skit, men det går jätte bra att ringa och ta imot samtal, inga krascher eller dyl. Är det med paranteserna normalt?

Efter installationen av SwePhone måste du starta om telefonen. Sedan gå in i inställningarna (Allmänt:International) och välja region Sverige. Då tror jag parenteserna ska försvinna....
Rättstavningen är lite problematisk. Jag har faktiskt slagit av min (med programmet KB2) och installerat det svenska tangentbordet med åäö på "main view". Funkar kalas!
Det finns en "fix" som man kan göra för att få ordlistan att funka skapligt, se andra trådar här.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-05 16:26

Jag valde att behålla det engelska språket så installerade aldrig den fixen. Men när jag går in i "region format" så finns inte sverige :/

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-05 16:53
Ursprungligen av noxire:

Jag valde att behålla det engelska språket så installerade aldrig den fixen. Men när jag går in i "region format" så finns inte sverige :/

Du kan installera Svenska menyer, utan att aktivera det, du kan behålla engelska ändå.
Har du installerat Svenska Nummer, och startat om iPhonen?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-05 17:02

Jag har installerat svenska nummer, tryckt på home-knappen, sedan "slide to unlock" sedan restart och sedan gått in i general>international>region format.

Har dessutom "re-install":at en gång i installer.app och gjort samma procedur.

Har installer.app version 3.01, valde att uppdatera när den sa det och sedan så har jag FW 1.1.2om det är till någon hjälp.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-05 17:52

Allt löste sig kenjon när jag installerade det svenska språket. All tack för hjälpen så länge, jag lär återkomma

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-07 16:30

har precis fått min iPhone och installerat svenska menyer, lagt in simkontakter etc.

en skum grej bara. min nummer på simkortet var formaterad som "+46709512XXX" tex. När det numret sen ringde kände inte iPhone igen det utan visade det som ett nytt nummer och visade det som "0709 512 XXX".

betyder detta alltså att alla mina nummer måste vara formaterade så för att den ska känna igen dem? känns konstigt... och tråkigt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-08 12:26
Ursprungligen av martenj:

har precis fått min iPhone och installerat svenska menyer, lagt in simkontakter etc.

en skum grej bara. min nummer på simkortet var formaterad som "+46709512XXX" tex. När det numret sen ringde kände inte iPhone igen det utan visade det som ett nytt nummer och visade det som "0709 512 XXX".

betyder detta alltså att alla mina nummer måste vara formaterade så för att den ska känna igen dem? känns konstigt... och tråkigt.

Du bör ha alla nummer i din Kontaktlista formaterade med +46xxxx av två skäl:
Dels kommer Svenska Nummer att känna igen dem
Dels kommer du att kunna använda och ringa direkt från din Kontaktlista när/om du är utomlands.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-08 12:29
Ursprungligen av kenjon:

Du bör ha alla nummer i din Kontaktlista formaterade med +46xxxx av två skäl:
Dels kommer Svenska Nummer att känna igen dem
Dels kommer du att kunna använda och ringa direkt från din Kontaktlista när/om du är utomlands.

ja, men det är precis så jag har det redan. men när det ringer visas inte den kontakten utan iPhone känner inte igen det numret.

min nummer nu: +46-formaterade

detta känner den inte igen när det ringer.

jag har installerat alla 3 delar under swephone 1.1.4 kan jag tillägga. ordlistan, nummer och språk.

Senast redigerat 2008-03-08 13:07
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-07 22:04

Tänkte bara fråga en sak. Locate me funktionen i google maps finns inte på 1.1.2 va?

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2008-03-08 08:26

noxire--> nej det finns den inte

Har själv en fråga. Fick min iPhone igår och jag är mycket nöjd. Har inte ens fått mitt SIM kort från Telia än och tycker redan att det är den bästa telefonen jag har haft.

Har vissa betänkligheter angående Facebook, Twitter och Digg webappsen. Jag trodde att det fanns stöd för cookies i Safari men VARJE gång jag går in och ut från måste jag logga in. Från iphone.facebook.com blir t.o.m utloggad stup i kvarten. Några tankar angående det?

Sen en annan fråga, när behöver man egentligen OpenSSH och BSD Subsystem till om man kan installera themes osv. via SMBprefs?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-08 14:37
Ursprungligen av drew:

noxire--> nej det finns den inte

Har själv en fråga. Fick min iPhone igår och jag är mycket nöjd. Har inte ens fått mitt SIM kort från Telia än och tycker redan att det är den bästa telefonen jag har haft.

Har vissa betänkligheter angående Facebook, Twitter och Digg webappsen. Jag trodde att det fanns stöd för cookies i Safari men VARJE gång jag går in och ut från måste jag logga in. Från iphone.facebook.com blir t.o.m utloggad stup i kvarten. Några tankar angående det?

Sen en annan fråga, när behöver man egentligen OpenSSH och BSD Subsystem till om man kan installera themes osv. via SMBprefs?

Det finns trådar om cookies här redan. Prova t ex 1password.
BSD krävs av en del program. OpenSSH är bra att ha om man vill kunna komma åt telefonen om t ex WiFi pajar....

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2008-03-08 13:12

Såg nu att Safari iPhone inte har möjlighet att komma ihåg user/pass. Synd.

Hoppas de styr det till 2.0.

Edit: Det står ju överallt att iPhone fungerar med ALLA operatörer i Sverige förutom 3. Vad jag har förstått så fungerar den med alla operatörer förutom 3 förutsatt att du har ett 2G SIM och inte ett 3G som dem flesta operatörer har idag i alla fall?

Blev lite konfunderad för jag testade nyss kortet från min jobblur (Comviq) och det lirade inte alls.

Senast redigerat 2008-03-08 13:44
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-08 15:08
Ursprungligen av drew:

Såg nu att Safari iPhone inte har möjlighet att komma ihåg user/pass. Synd.

Hoppas de styr det till 2.0.

Edit: Det står ju överallt att iPhone fungerar med ALLA operatörer i Sverige förutom 3. Vad jag har förstått så fungerar den med alla operatörer förutom 3 förutsatt att du har ett 2G SIM och inte ett 3G som dem flesta operatörer har idag i alla fall?

Blev lite konfunderad för jag testade nyss kortet från min jobblur (Comviq) och det lirade inte alls.

Det funkar med 3Gkort. Det enda som vi har sett är helt nya kort, som aldrig har suttit i en telefon förut, kan ha problem. Sätt i kortet i en anna telefon, och låt den logga in hos operatören först, sedan ska det funka att flytta över det till iPhone.

Edit: gamla kort kanske inte funkar.... typ 3 år eller äldre.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2008-03-08 15:48
Ursprungligen av kenjon:

Det funkar med 3Gkort. Det enda som vi har sett är helt nya kort, som aldrig har suttit i en telefon förut, kan ha problem. Sätt i kortet i en anna telefon, och låt den logga in hos operatören först, sedan ska det funka att flytta över det till iPhone.

Edit: gamla kort kanske inte funkar.... typ 3 år eller äldre.

Då är det i så fall något fel med min iPhone. Troligtvis har jag låst upp den fel men jag är rätt säker på att jag har gjort rätt. Jävligt konstigt.

Kortet har suttit i min Nokia E65 tidigare och när jag stoppade in den i iPhone sa den "No Service".

Kanske är fråga om ett unikt fall?

Edit: Comviq/Tele2 kortet som jag har stoppat in är splitternytt.

Testade att köra Ziphone igen med AT&T kortet i om det nu skulle göra någon skillnad och stoppade sin in Comviq kortet men inga bars kommer upp. Helt "platt".

Edit2: Vet vad som är fel. Låste inte upp den med Ziphone 2.5c. Hade inte den blekaste om att det hade kommit en ny. Låser upp den igen nu och det tar betydligt mycket längre tid.

Senast redigerat 2008-03-08 16:29
Bevaka tråden