Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snart kommer min iPhone

Tråden skapades och har fått 526 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den 11 så ska min iPhone komma. Dock så kommer den till Näsåker så jag kan inte packa upp den förrän nästa helg.

Ursprungligen av ztaafen:

Den 11 så ska min iPhone komma. Dock så kommer den till Näsåker så jag kan inte packa upp den förrän nästa helg.

Igår, alltså en dag tidigare än vad de sagt, så levererades telefonen. Ska åka och hämta den ikväll.

Även fast alla vet hur iPhone ser ut, så kommer jag att posta en massa uppackningsbilder!

Ojojoj. Känner mig plötsligt blåst på 200 dollar! Nej, men eftersom dagens event skulle handla om iPod, så trodde jag inte att det skulle hända något med iPhone, trots att det är (var) deras "best iPod ever"... Nåväl, det är sådant som händer. Dock ganska tråkigt, då pengar drogs från mors konto igår, och jag ännu inte har den på ett par dagar.

Hade det varit så att jag hade telefonen redan nu så hade det inte gjort något för min del. Priserna ändras, det är bara att acceptera. Dock lite jobbigt när pengarna, som sagt, drogs igår. Pengar som skulle kunna användas till andra, viktigare, saker.

Nåväl. Ville bara skriva det. Dan före min födelsedag och allt.

Jag flyttade lite inlägg som inte hörde hemma i denna tråd hit:
http://www.99.se/iphone/224399-traden-foer-upplasning-iphone.html

Tredje dagen med min iPhone nu. Fortfarande helt frälst. Märker dock att den är lite "buggig". T ex när jag ett pågående samtal går till huvudmenyn, så tappar jag samtalet ungefär varannan gång.

Skärmen är fantastisk och verkar vara osårbar.

Hur är det med högtalartelefon på den? Antar att det finns?
Alltså en funktion så att man slipper ha luren till örat...

Ursprungligen av RockyMontana:

Hur är det med högtalartelefon på den? Antar att det finns?
Alltså en funktion så att man slipper ha luren till örat...

Den funktionen finns, ja. Högtalarna kan också användas för uppspelning av musik och videouppspelning.

/M

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-22 11:39

Två frågor; ingår det något fodral som man kan lägga Iphonen i då man köper den, och är det någon som har BT-headsetet från Apple, hur är det? Vad kostar det?

Ursprungligen av joakimd:

Två frågor; ingår det något fodral som man kan lägga Iphonen i då man köper den, och är det någon som har BT-headsetet från Apple, hur är det? Vad kostar det?

Fodral ingår inte, men en mikrofiberduk att torka av skärmen med skickas med.

BT-headsetet är riktigt trevlig, den laddas i iPhonens docka (ny docka med plats för både telefon och headset följer med headsetet). Apple har integrerat systemen skitsnyggt, glöm parkopplingen med sifferkombinationer och sökningar hit och dit - ställ bara både telefon och headset i vaggan så är det klart! När headsetet står i vaggan ser du laddningsstatus på iPhonens skärm. Ljudet är väl sådär, varken bättre eller sämre än liknande tillbehör.

En funktion som saknas i jämförelse med Sony Ericssons BT-headset är röstuppringning, Du måste ringa upp med telefonen, men samtalet kopplas via headsetet.

/M

Sådärja, ett stycke iPhone upplåst i Umeå och igång med Telia. Fem minuter senare kom första inkommande samtalet, från Björnström som ringde från sin upplåsta iPhone!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-22 18:00
Ursprungligen av Adrian B:

Sådärja, ett stycke iPhone upplåst i Umeå och igång med Telia. Fem minuter senare kom första inkommande samtalet, från Björnström som ringde från sin upplåsta iPhone!

Intryck?

Ursprungligen av joakimd:

Intryck?

Jag har hunnit ringa och SMS:a lite med den nu och det känns bara fint. Annars så har jag inte hunnit göra så mycket, men jag hade ju en låst iPhone till låns tidigare i höst och då sammanfattade jag mina intryck i ett lååångt inlägg här: Frågor och svar om iPhone-användning

Av snålhetsskäl har jag inte ställt in GPRS i telefonen, med 20 kr/MB hos Telia skulle jag bli ruinerad, typ en hundring bara att besöka aftonbladet.se

Är också mycket nöjd med telefonen.
Ett stor minus är att man inte kan synka mot Exchange men det verkar som att Visto är på väg att släppa något inom kort.

Ett annat minus som kanske inte är hela världen men som inte går att ändra är inställningar på veckodagar. iPhonen har default söndag som en första veckodag och detta går inte att ändra.

För att hålla kostnader nere när man surfa med Safari är att nyttja de webbsidor som fler och fler tidningar erbjuder.
Som exempelvis har Dagens Nyheter har en sida som heter mobil.dn.se.

Ursprungligen av heiko:

Ett annat minus som kanske inte är hela världen men som inte går att ändra är inställningar på veckodagar. iPhonen har default söndag som en första veckodag och detta går inte att ändra.

iPod touch har svensk kalender, så det kommer nog till iPhone i nästa uppdatering.

Ursprungligen av Adrian B:

iPod touch har svensk kalender, så det kommer nog till iPhone i nästa uppdatering.

Det dröjer nog inte många dagar tills man kan uppdatera sin iphone med andra ord med en svensk kalender.

  • Medlem
  • 2007-09-23 12:24

Efter en vecka utomlands med en iPhone istället för den vanliga Mac Book Pro så är jag helfrälst. I många lägen ersätter den en vanlig dator, det trevliga är också att alla brister (som jag kan se) enkelt kan ersättas med mjukvara.

3G och GPS-chip hade i och för sig inte varit fel men man man måste ju ha en orsak att köpa nästa modell också.

En annan grej, köp Apple-aktier om ni inte redan gjort det, Apple kommer att sälja 50 milljoner nästa år, ALLA som sett den - från tyska hemmafruar till engelska affärsmän - blir helt till sig när de fått känna lite, jag tycker nästa lite synd om Nokia, SE mfl som har missat detta, hur f-n kan en nykomling på telefonmarknaden göra detta?, dessutom med första versionen....

Ursprungligen av heiko:

Det dröjer nog inte många dagar tills man kan uppdatera sin iphone med andra ord med en svensk kalender.

Ja, om 1.1.x-uppdateringen nu innehåller internationalisering av iPhone, det är väl ingen som riktigt vet om det är så eller inte.

Man skulle förstås kunna tänka sig att man kan på något sätt extrahera det ur iPod touch, men den har hittills inte lyckats knäckas om jag förstått det rätt.

  • Medlem
  • 2007-09-23 11:24
Ursprungligen av Adrian B:

Sådärja, ett stycke iPhone upplåst i Umeå och igång med Telia. Fem minuter senare kom första inkommande samtalet, från Björnström som ringde från sin upplåsta iPhone!

tog det lång tid att låsa upp telefonen?

Ursprungligen av JGG:

tog det lång tid att låsa upp telefonen?

Njae är väl svaret på den frågan. Jag följde den här guiden som ska ta en timme, men jag stötte på problem några gånger, så det tog längre tid. Det är många moment, tyvärr. Jag har tagit lite skärmbilder och ska sätta ihop en svensk version av guiden (för ifun.se) hade jag tänkt.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-09-22 19:02

Mina intryck efter ett dygn med iPhone:

Well, blåtandsfunktionaliteten i iPhone är ett skämt. Hallå? Skicka filer? Nehe, varken in eller ut. Kan inte ta emot någonting över BT. Jag menar VCard, snälla, åtminstone!?

Kart-funktionen är ju slick, men gud vad det kommer kosta om man använder det lite mer aktivt utan WiFi.

Hörlurskontakten funkar bara med _väldigt få_ lurar pga idiotisk placering (säkert medvetet dock, om man tittar ner i kontakten ser det ut som det kanske skulle kunna vara något "mer" än bara ljud-ut om Apple vill)

SMS-funktionen är sådär. Det går ju inte att få bekräftelser vilket är synd. Det går inte heller att välja att skicka SMS över GPRS, det finns överhuvudtaget inga som helst inställningar när det gäller SMS-funktionen, inte ens byta signal för inkommande SMS.

Kamerafunktionen är _väldigt_ basic. Ta bild, titta, that's it. Kvaliteten duger väl för en telefonkamera men inte mer. Sen sitter linsen lite korkat till för man sätter gärna fingret framför när man ska ta en bild i liggande format. Ingen möjlighet till motljuskompensation eller färgbalans eller nånting faktiskt.

Inställningarna är lite virriga, en del saker kan man ställa in på 2 ställen, andra bara på ett och det känns inte alltid sådär helt genomtänkt var.

Utan iNdependence och alla tredjepartsprogram som redan börjat dyka upp så hade den varit rätt tråkig. Inga spel med, ingen iChat (duh!).
Stock-grejjen, vädermojjen och YouTube är ju sådär användbara.

Hur kunde man missa RSS-läsare?

Varför i hela friden kan man inte strömma iTunes musik _till_ iPhone via WiFi?

Varför ingen radio? (fast det kan man vara utan trots allt när den har wifi och bra läsare men eftersom det inte finns någon vettig mediaspelare så faller det.

Safari är verkligen lysande. Faktum är att Safari är programmet som får en vilja ha iPhone, det övriga kan jag verkligen både ha och mista och är inte mycket bättre eller sämre än på någon annan telefon.

Talkvaliteten är mycket bra, bättre än många "vanliga" telefoner.

Batteritiden verkar också över förväntan hittills.

Pet-gränssnittet känns bra än så länge även om det verkar som att telefonen segar något grymt ibland, jag kan skriva 5 tecken före den, lätt. Mina fingrar är också något stora för iPhone vilket gör att jag skriver otroligt mycket fel och det retar ju en.
Bidrar också till imponatorvärdet, det skall bli intressant om det håller i längden eller om allt "glassande" kommer i vägen för produktiviteten när man sett det tusen gånger.

Telefonen har osannolikt stort imponatorvärde vilket ju alltid är kul. Hala fram den och folk kommer springande mer eller mindre. Det skall bli intressant att se hur roligt det blir att leva med iPhone när man haft den någon månad. Jag vet ju hur det brukar vara när allt går tillbaka till normalt. Känns iPhone lika fräsch och kul då så har de ju lyckats. Just Safari som jag sa, är ett stort skäl till att fortsätta gilla den, fast det känns kanske konstigt att man skall gilla en telefon för dess webbläsare iPod touch kanske istället?

Jag låter väl kanske överdrivet negativ, men iPhone känns bättre än vad jag förväntade mig. Trots det så är det vääääldigt mycket beta-känsla över hela produkten (dock inte vad gäller finish). Jag tror dock att den har en ofantligt stor potential eftersom den faktiskt kör OSX i botten. Om bara Apple slutar vara så anala med att släppa in programmerare så kan iPhone faktiskt sopa banan med konkurrenterna på SmartPhone-arenan, men vi är inte där än...

Mycket bra resencion, bollman - Uppskattas mycket! Fan vad man blir sugen nu...:D

Senast redigerat 2007-09-22 23:22
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-23 12:27

Jag tror inte att Apple släpper internationaliserade uppgraderingar till iPhone innan de börjar sälja den i GB / Tyskland och Frankrike.

Enkel fråga till er med iPhone.
Fungerar det att lyssna på radio via internet (webbradio)?

Ursprungligen av stoffe1:

Enkel fråga till er med iPhone.
Fungerar det att lyssna på radio via internet (webbradio)?

Skulle vara kul att prova, finns det någon länk?

Ursprungligen av wunderbaren:

Skulle vara kul att prova, finns det någon länk?

Webbradio finns på te.x. http://www.sr.se http://www.thevoice.se

Ursprungligen av stoffe1:

Webbradio finns på te.x. http://www.sr.se http://www.thevoice.se

Ingen av dom där funkade för mig.

testa sr.se.. där har dom massa webradio..

Dom kör Real och WMA, funkar inte.

hookay, måste vara en sida som tar quicktime som webradio? det är inte många det va?

finns det någon form av mediaspelare som 3dje aprts program som går att lägga in och använda?

hej, ska ha med min iphone till skolan imon för första gången och vill inte att den ska ringa under föreläsningen, men jag hittar inte var man sätter den på ljudlös? någon som orkar förklara hur för mig?

och hur kopierar man sina kontakter på simkortet till iphonen?

mvh/ Anders

Bevaka tråden