Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple får passa sig så att de inte gör sina trognaste anhängare till sina fiender

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tycker det är rent förjävligt av Apple att sätta käppar i hjulen för alla som köpt iPhone och krackat. Det var ju dumt redan från början att låsa funktionerna som inte har med telefonfunktionen att göra. Apple har fått sina pengar, så vad gör det dem att vi fixat så att vi kan använda de funktioner som finns? Visst är de giriga nog att ta en del av operatörernas trafikintäkter också, så även om jag inte tycker att det är ok att de stoppar krackningar av telefonfunktionen, så förstår jag iallafall motivet. Men varför gör de så att senaste uppdateringen 1.1.2 (?) återigen får hela telefonen att låsa sig? Inklusive alla funktioner som inte involverar telefonabonemang. Man blir ju bara så förbannad. Alla vet att de man älskar mest är också de man blir mest besviken på när de agerar på ett sätt man inte sympatiserar med .:mad:
Jag har haft min iPhone sedan början av juli. Jag planerade om semestern för att min it-support skulle hjälpa mig att kracka så att jag tills idag kunnat använda allt utom telefonen. Jag har fortfarande inte krackat telefonfunktionen då jag fick uppgiften om att Apple sannolikt skulle förstöra telefonfunktionkracken med nästa programvaru-uppdatering. Vilket ju också skedde. Men att de är så jävla taskiga att de dessutom sätter käppar i hjulen för funktioner de ändå inte tjänar pengar på tycker jag suger. Det kostar oss Appleanvändare tid, pengar och förtroendekapital för varumärket. Även om Apple sannolikt har värdens mest lojala beundrarskara, tror jag att de ska passa sig så att det inte går som för mjukvaruleverantören Quark Xpress. De hade en minst lika trogen användarkrets, främst inom reklam och designvärlden. Men när de gång på gång hade noncharlant support och dessutom införde den urfåniga "dongeln", (en ful plastklumpsförsedd sladd som skulle hänga och dingla från de första supercoola bärbara Appledatorerna), då gick luften helt ur lojaliteten för det varumärket. Vem använder Quark nu? Alla i reklam- och designvärlden har lämnat dem och bytt till InDesign. Jag tycker Apple borde visa lite större respekt för sina användare.
Jag skriver detta med all välmening då jag själv jobbar med varumärkesfrågor. Och även om jag är irriterad just nu, då jag inte längre har någon nytta av min iPhone, är jag ännu en trogen Appleanhängare.

// A.

P.S finns det någon ny krack redan?

Jag har själv en iPhone och har låst upp den helt, kör den i Telias nät. För mig var det helt väntat att den första 1.1.1-uppdateringen skulle stänga till möjligheten att låsa upp telefondelen, Apple har med sina stentuffa förhandlingar med telefonbolagen (Apple kapar åt sig fett med pengar), målat in sig i ett hörn och är i praktiken tvingade till detta för att behålla trovärdighet i AT&T, T-Mobile, O2:s ögon. Men Apple nöjde sig inte med att göra det svårare att låsa upp telefonen, de förstörde även de redan upplåsta. Givet att AT&T knappast får en enda kund till på den manövern medan Apple förlorar förtroendet från ett icke ringa antal risktagande pionjärer, en grupp som Apple alltid fått stor "gerillamarknadsföringshjälp" av, tror jag de begår ett stort misstag. Apple sätter inte kunden i fokus längre. Företaget som ville förändra världen delar nu upp den till brickor i ett manipulativt spel med kortsiktiga intäkter som mål och kundernas tillit som handelsvara. Självklart vet Apple att folk reser runt halva jordklotet för att köpa en iPhone i USA, men de struntar i det för den kundgruppen passar inte in i spelet. Till dem säger Apple bara "fuck you, läs det finstilta".

Att de däremot verkar ha sabbat möjligheten att installera nya applikationer var mer förvånande. På den korta tid som iPhone funnits upplåst har det redan dykt upp flera lovande program som tydligt visar att inte bara Apple kan skriva proffsiga program för iPhone. Till dem säger Apple nu "lägg ner, vi kommer jävlas med er". Men jag tror att det kommer bli ändring på den här punkten och att vi får höra annat från Apple snart, trycket från utvecklarna runt om i världen är hårt. Det är snarare en fråga om NÄR det kommer ett API för iPhone, inte OM det gör det. Apples senaste publikation om hur man designar för iPhone antyder det genom en formulering som knappast är oavsiktlig: "Note: Currently, developers create web applications for iPhone, not native applications. Therefore, this document focuses solely on the presentation of web applications and other web content on iPhone."

Man kan dividera länge om Apple avsiktligheter och oavsiktligheter, men förutom den aggressiva jakten på upplåsta telefoner verkar det som om Apple fått till en buggig uppdatering också. Det flödar in rapporter om helt legitima telefoner med AT&T-abbonnemang som blir obrukbara efter uppdateringen. Så man får väl kyla ned sig en aning och se hur det utvecklar sig.

Och till sist vill jag säga att jag är så nöjd med min upplåsta iPhone. Jag tog en medveten risk när jag köpte den. Om den aldrig nånsin kommer att bli helt uppgraderbar tar jag smällen och köper en ny internationell/svensk när en sådan finns och spar den gamla som en påminnelse om att man alltid ska vara skeptisk till dem som vill förändra världen och ta betalt för det.

MYCKET bra skrivet tycker jag.

Med välmenande vänner behöver Apple inga fiender. Visst är det smart av Apple att bygga staket runt iPhone och sedan inte bara laga hålen utan desstuom smälla inkräktarna på fingrarna. Det ger ännu mer publicitet till Jesustelefonen. Vilket i sin tur medverkar till att Apple kan behålla sin hävstång in i mobiloperatörernas kassaflöde.

Det är en lek, har Jobs deklarerat. Men liksom pokerfuskarens lek är den stackad. Knekt eller tvåa, Apple vinner. Det finns redan ett telefonprojekt för de som vill hemsnickra. Hur många bygger för det jämfört med de som knåpar med iPhone. Förbjuden frukt lockar.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-02 13:49

Vänta nu...har jag fattat detta rätt: Ni är snea därför att Apple's updates gör att hacken inte funkar - ja, hela luren dör?! Och ni tror på fullaste allvar att detta skulle innebära kundförluster och i förlängningen då ekonomiska avbräck för Apple?!

Jisses. Hur gamla är ni? Om ni är under 15 så är det OK - glöm då detta inlägg.

Ursprungligen av mjg:

Vänta nu...har jag fattat detta rätt: Ni är snea därför att Apple's updates gör att hacken inte funkar - ja, hela luren dör?! Och ni tror på fullaste allvar att detta skulle innebära kundförluster och i förlängningen då ekonomiska avbräck för Apple?!

Jisses. Hur gamla är ni? Om ni är under 15 så är det OK - glöm då detta inlägg.

Jag är 46, hur ska jag då läsa ditt inlägg? Vad är ditt budskap förutom att du antyder att vi är löjliga som ens tycker något? Är det att man inte får/bör/kan diskutera vad som just nu pågår? Eller får man bara tycka som Apple tycker? Jag tycker det är väldigt intressant det som nu pågår och det ska bli spännande att se hur det slutar. Och under tiden vill jag diskutera det.

Självklart innebär Apples agerande förlust av kunder, det gör alla manövrar som begränsar kundkretsen, men det är väl inte i den omfattningen att Apple bryr sig. Om de förlorar tusen hängivna så skiter de säkert i det.

Nejdå, jag är inte alls sned för att att Apple uppdaterar. Det var helt förutsägbart och jag blev inte ett dugg förvånad. Man tar en risk och ibland får man sota/pröjsa för det. Det är inte alls synd om någon här.

Men det som gör mig förbannad är Apples inkonsekvens och otroliga chauvinism; i alla lägen vet Apple alltid bäst, även om de gör hastiga lappkast och drar iväg i helt annan riktning. De utnyttjar skickligt och skamlöst alla de kanaler de jobbat upp världen runt, för att hajpa sina produkter i övermåtta. Sen använder de den globala hajpen till att förhandla till sig avtal som andra mobiltillverkare bara kan drömma om. Sen kommer grejerna ut till butik och då utnyttjar de hajpen till att sätta rejäla överpriser, väl medvetna om att prylgalningarna ändå köper. Sen får de människor från hela världen att fara till USA och köpa deras telefon och Apple säljer glatt till dem utan invändningar. Pengar som pengar. Och när AT&T sen slår tillbaka på Apple (jag kan inte tro annat än att AT&T varit på dem rejält över att det var så lätt att låsa upp den) så måste de göra ett motdrag som sabbar för en mängd användare, även de som köpt enbart för att ha den som iPod/handdator och aldrig låst upp telefondelen, medan Apple skyller ifrån sig allt genom att peka på kontraktstexter. För Apple vet ju alltid bäst. Eller, gör de kanske inte det? Det blev ett herrans liv när de sänkte priset på iPhone nyss. Ett sådant liv och negativ publicitet att de fick backa och ge 100 dollar tillgodo till de som köpt dyrt. Då gick de ut och sa "förlåt, vi betedde oss dumt" trots att de bara gjort en prissänkning. Nu har de faktiskt haft sönder en pryl som folk betalat för och äger, och då måste man räkna med att det blir diskussion.

Och det blir en spännande diskussion!

  • Medlem
  • 2007-10-02 19:19
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Nu har de faktiskt haft sönder en pryl som folk betalat för och äger, och då måste man räkna med att det blir diskussion.

Apple har faktiskt inte haft sönder någonting. Det är användaren som gett ett kommando att utföra en uppdatering som Apple (och väldigt många andra på nätet) uttryckligen varnat för att installera.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Och det här agerandet rimmar illa med att de forfarande glatt säljer telefonen till folk som bor utanför USA, väl medvetna om att många av dem inte ens kommer kunna använda den som iPod.

Apple säljer inte heller telefonen till folk utanför USA, inte i någon kanal. Eftersom de inte kräver intyg i butikerna på var kunderna ska använda telefonerna så kan de ju inte heller hindra folk från att lämna landet efter köpet med sin iPhone.

Jag tycker Apples agerande är helt OK. Apple har valt en modell som sätter väldigt hårda krav på operatörerna. Ingen annan telefontillverkare har valt samma metod och Apple ska ha heder av att förnya denna ruttna bransch lite grann. Apples val innebär exklusiva avtal med utvalda operatörer. Men då måste man också skydda dessa operatörer så att de förblir hyfsat exklusiva. Dvs gentemot operatörerna måste man visa vilka häftiga åtgärder man gjort för att hindra hackarna. Men egentligen kvittar det, de hackande iPhone-ägarna (vi) är ju Apples bästa kunder. 1.1.1 kommer att hackas inom någon vecka och under tiden är det ju bara att låta bli att uppgradera. (Jag skulle ändå aldrig rekommendera iPhone till mormor förrän det finns en "riktig" svensk version...)

men herregud, vad är det igentligen att tjaffsa om?? Om det nu hade varit så att vi hade haft tillgång till den i svenska affärer.. jovisst, då hade man väl kanske haft lite samförstående med dig, men en telefon som inte ens har blivit releasad i sverige än kan man inte tjaffsa om.. Du ska ju igentligen inte ha tillgång till att använda den! (om man inte då använder AT&T...)

Ursprungligen av rosen888:

men herregud, vad är det igentligen att tjaffsa om?? Om det nu hade varit så att vi hade haft tillgång till den i svenska affärer.. jovisst, då hade man väl kanske haft lite samförstående med dig, men en telefon som inte ens har blivit releasad i sverige än kan man inte tjaffsa om.. Du ska ju igentligen inte ha tillgång till att använda den! (om man inte då använder AT&T...)

Jantelagen kallar vi det där.

Jag söker inte "samförstående", jag gillar diskussionen om hur Apple hanterar läget just nu. Att telefonen inte är releasad i Sverige har inget med saken att göra. Tycker du inte det är det minsta intressant att studera Apples agerande på global nivå och lokal nivå och se hur illa det hänger ihop?

Ursprungligen av Per Ejeklint:

... Nu har de faktiskt haft sönder en pryl som folk betalat för och äger, och då måste man räkna med att det blir diskussion.

Glömde du inte en liten detalj där?

...en pryl som folk betalat för, och äger, och har hackat

Du kan väl inte begära att Apple i alla sina framtida systemuppdateringar ska ta hänsyn till alla hack som finns?

Du köper telefonen med vetskapen att den är låst till AT&T, att möjligheten att installera tredjepartsprogram är begränsad, osv. Om du sedan vill förändra telefonen så är det upp till dig. Apple har inget ansvar för att dina hack orsakar problem med systemuppdateringarna.

Någon (dock inte jag) kanske tycker att de kunde varit schyssta och tagit hänsyn till de mest kända och vanligaste hacken den här gången... Men ska de göra det även vid nästa systemuppdatering (när hacken har hunnit bli ännu fler)? ...och nästa? ...och nästa?

Senast redigerat 2007-10-02 15:43
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Glömde du inte en liten detalj där?

...en pryl som folk betalat för, och äger, och har hackat

Du kan väl inte begära att Apple i alla sina framtida systemuppdateringar ska ta hänsyn till alla hack som finns?

Du köper telefonen med vetskapen att den är låst till AT&T, att det inte går att installera tredjepartsprogram, osv. Om du sedan vill förändra telefonen så är det upp till dig. Apple har inget ansvar för att dina hack orsakar problem med systemuppdateringarna.

Någon (dock inte jag) kanske tycker att de kunde varit schyssta och tagit hänsyn till de mest kända och vanligaste hacken den här gången... Men ska de göra det även vid nästa systemuppdatering (när hacken har hunnit bli ännu fler)? ...och nästa? ...och nästa?

Naturligtvis begär jag inget sådant. Men faktum är att för den som råkat uppgradera sin telefon så går det inte längre att backa och komma tillbaka till den funktionalitet man hade innan. Apple gör alltså permanenta förändringar men skyller på andra om telefonen råkar blir en papperspress. Det finns inga andra uppgraderingar från Apple som är så aggressiva, till och med firmware i datorerna kan man nedgradera om man vill det.

Och det här agerandet rimmar illa med att de forfarande glatt säljer telefonen till folk som bor utanför USA, väl medvetna om att många av dem inte ens kommer kunna använda den som iPod. Och minns att det bara var för knappa två veckor sedan som Apple ens började tala om saken... fram till dess sålde de utan en endaste varning, vare sig från moderskeppet eller butikspersonalen.

Jag hävdar fortfarande att hack installeras på egen risk, och att Apple inte har något som helst ansvar för att deras systemuppdateringar i kombination med ett hack kan göra telefonen obrukbar.

Har man installerat ett hack, så låter man bli att göra systemuppdateringar tills man är 100% säker på att uppdateringen fungerar tillsammans med hacket, eller tills man är säker på att det finns metoder för att backa. De som inte tar reda på detta, utan ändå kör systemuppdateringen, får skylla sig själva.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag hävdar fortfarande att hack installeras på egen risk, och att Apple inte har något som helst ansvar för att deras systemuppdateringar i kombination med ett hack kan göra telefonen obrukbar.

Har man installerat ett hack, så låter man bli att göra systemuppdateringar tills man är 100% säker på att uppdateringen fungerar tillsammans med hacket, eller tills man är säker på att det finns metoder för att backa. De som inte tar reda på detta, utan ändå kör systemuppdateringen, får skylla sig själva.

Men det är skillnad på om apple gör en systemuppdatering för att göra iPhone bättre eller om dom gör som nu och försöker förstöra all "hacking" som gjort. eller är det nån skillnad?

Ifall dom gör en uppdatering som gör att några program man hackat in inte funkar så får man ju leva med det. men när dom förstör allt så förstår jag att folk blir sura.
I min värld så är det iaf skillnad på att råka förstöra och medvetet förstöra. 1.1.1 verkar medvetet förstöra.

Ursprungligen av poseidon84:

Men det är skillnad på om apple gör en systemuppdatering för att göra iPhone bättre eller om dom gör som nu och försöker förstöra all "hacking" som gjort. eller är det nån skillnad?

Nej, det tycker inte jag. Apple gör en systemuppdatering, som dels ska ge nya funktioner till telefonen, och dels ska göra det svårare att hacka den.

Om den uppdateringen, i kombination med tidigare installerade hack, gör telefonen obrukbar, så är det inte Apples ansvar. De kan inte ta hänsyn till alla hack.

Den enskilde användaren har tagit flera risker - först att installera hacken, och sedan att installera systemuppdateringen ovanpå hacken utan att först ta reda på om det går att backa. Han får skylla sig själv.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det tycker inte jag. Apple gör en systemuppdatering, som dels ska ge nya funktioner till telefonen, och dels ska göra det svårare att hacka den.

Om den uppdateringen, i kombination med tidigare installerade hack, gör telefonen obrukbar, så är det inte Apples ansvar. De kan inte ta hänsyn till alla hack.

Den enskilde användaren har tagit flera risker - först att installera hacken, och sedan att installera systemuppdateringen ovanpå hacken utan att först ta reda på om det går att backa. Han får skylla sig själv.

Om deras uppdatering bara gav nya funktioner och kanske omedvetet förstörde så skulle jag hålla med dig. Men när apple agerar på detta vis och medvetet förstör så blir man lite ledsen.

Ursprungligen av poseidon84:

Om deras uppdatering bara gav nya funktioner och kanske omedvetet förstörde så skulle jag hålla med dig. Men när apple agerar på detta vis och medvetet förstör så blir man lite ledsen.

Jag ser det som att de har täppt till hål, och gjort det svårare att hacka. Om man vill kalla det att "medvetet förstöra" så kan man väl göra det. Vilka ord man använder beror väl på vilken synvinkel man har: den drabbade iPhone-användarens synvinkel, eller det affärsdrivande företaget Apples synvinkel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-03 21:55

Jesper O, Jogin, rhesus och Leftrustle > Ni skriver mycket vettigt i den här tråden och jag håller med vart enda ord. Mer än så orkar jag inte lägga på den här tråden.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-02 19:08
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Och det här agerandet rimmar illa med att de forfarande glatt säljer telefonen till folk som bor utanför USA, väl medvetna om att många av dem inte ens kommer kunna använda den som iPod. Och minns att det bara var för knappa två veckor sedan som Apple ens började tala om saken... fram till dess sålde de utan en endaste varning, vare sig från moderskeppet eller butikspersonalen.

Har jag missat något? iPhone säljs ju inte utanför USA? Ska personalen på applestore fråga efter medborgarskap/bostadsadress på varenda kund med lustig brytning som kommer in i affären? Apple har ju hela tiden gått ut med att det är US only samt AT&T som gäller i början och om du väljer att köpa en i alla fall så kan du ju knappast beskylla Apple för det.

Du drog en rövare och den gick inte hem. Inte just nu iaf. Det kommer snart en unlock + anysim för 1.1.1 också är jag övertygad om och då är allt frid och fröjd till 1.2

Ursprungligen av rhesus:

Har jag missat något?

Ja, hela min poäng. Men eftersom jag inte lagt ned så mycket tid på mina inlägg får jag finna mig i att bli missförstådd. Jag är alltså en happy camper och är hemskt glad över min iPhone. Det är Apples stil jag inte gillar, de har alltid varit duktiga på att utnyttja sin hängivnaste skara men den här gången går de för långt.

Ursprungligen av rhesus:

iPhone säljs ju inte utanför USA? Ska personalen på applestore fråga efter medborgarskap/bostadsadress på varenda kund med lustig brytning som kommer in i affären? Apple har ju hela tiden gått ut med att det är US only samt AT&T som gäller i början och om du väljer att köpa en i alla fall så kan du ju knappast beskylla Apple för det.

Apple marknadsför telefonen globalt, de instruerar sina medlemmar i Apple Developer Team (som är spridda över hela världen) om hur man ska utveckla för telefonen, de säljer den i USA till vem som än vill köpa, även om man betalar med sitt ICA-kort. Personalen i NY-butikerna är fullt medvetna om att de säljer massor med telefoner för direkt export, men det är först för c:a 14 dagar sen som de började säga att "garantin ryker om man hackar den". Självklart vet Apple att folk reser och att telefoner migrerar genom privatimport, och de njuter säkert av all gratis marknadsföring de får.

Om man bortser från själva telefonidelen var det väldigt lätt att aktivera resten av iPhone, helt lagligt. (Fast "lagligt" är ett tokigt ord i sammanhanget. Det handlar bara om kontraktstexter, vilka alltid står under lag. I många länder runt om i världen är operatörslåsning olagligt. Även i USA möjliggörs operatörslåsning genom ett tidsbegränsat undantag från deras egna lagar.) Köp en telefon med abonnemang, aktivera telefonen, säg upp AT&T-avtalet inom tre dagar. Vips har du en fullt lagligt aktiverad telefon! Det gick även att göra med deras kontantkort, men nu minns jag inte exakt hur tyvärr. Nu har Apple alltså låst telefonerna även för dem som helt i enlighet med lagar och kontrakt - även en massa användare i USA som av olika skäl inte vill ha AT&T-abonnemang, och inte ens använder den som telefon - låst ALL funktionalitet.

Ursprungligen av rhesus:

Du drog en rövare och den gick inte hem. Inte just nu iaf. Det kommer snart en unlock + anysim för 1.1.1 också är jag övertygad om och då är allt frid och fröjd till 1.2

Vadå? Den gick ju hem! Jag har ju min telefon, är fullt medveten om att den kanske inte går att uppgradera någon gång framöver. Blir det fallet köper jag en ny helt enkelt. Det har jag redan sagt två gånger i den här tråden men du kanske missade det.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-03 10:14
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Apple marknadsför telefonen globalt, de instruerar sina medlemmar i Apple Developer Team (som är spridda över hela världen) om hur man ska utveckla för telefonen, de säljer den i USA till vem som än vill köpa, även om man betalar med sitt ICA-kort. Personalen i NY-butikerna är fullt medvetna om att de säljer massor med telefoner för direkt export, men det är först för c:a 14 dagar sen som de började säga att "garantin ryker om man hackar den". Självklart vet Apple att folk reser och att telefoner migrerar genom privatimport, och de njuter säkert av all gratis marknadsföring de får.

Det är klart att de gör. Telefonen ska ju så småningom säljas över hela världen. UK och Tyskland är väl bara en månad bort nu. Jag förstrå fortfarande inte vad personalen på apple store har för skyldigheter att förhöra sig om kundernas nationalitet och du kan väl inte på fullaste allvar mena att de skulle veta vad ICA är för något? Det måste ju finnas 1000-tals olika kreditkort i USA och ingen känner nog till alla.

Du låter som en typisk svensk anno 2007: "Det kan inte vara mitt fel, måste vara någon annans, för det kan ju inte vara meningen att JAG ska ta ansvar för mitt eget handlande och själv ta reda på vad som gäller."

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Vadå? Den gick ju hem! Jag har ju min telefon, är fullt medveten om att den kanske inte går att uppgradera någon gång framöver. Blir det fallet köper jag en ny helt enkelt. Det har jag redan sagt två gånger i den här tråden men du kanske missade det.

Jag missade det, ursäkta. Du må väl göra vad du vill med din pryl som du köpt men det ligger i Apples intresse att försöka stoppa detta. De vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt samt hålla de avtal de ingått med sina partners. En riktig hacker accepterar spelets regler.

Senast redigerat 2007-10-03 10:39
Ursprungligen av rhesus:

Det är klart att de gör. Telefonen ska ju så småningom säljas över hela världen. UK och Tyskland är väl bara en månad bort nu. Jag förstrå fortfarande inte vad personalen på apple store har för skyldigheter att förhöra sig om kundernas nationalitet och du kan väl inte på fullaste allvar mena att de skulle veta vad ICA är för något? Det måste ju finnas 1000-tals olika kreditkort i USA och ingen känner nog till alla.

Förlåt, jag hade glömt att ironin är död. Sånt funkar inte längre i diskussionsforum.

Ursprungligen av rhesus:

Du låter som en typisk svensk anno 2007: "Det kan inte vara mitt fel, måste vara någon annans, för det kan ju inte vara meningen att JAG ska ta ansvar för mitt eget handlande och själv ta reda på vad som gäller."

Nu får du väl ändå kamma dig. Jag tar fullt ansvar för MITT handlande och har inte påstått något annat. Men jag förbehåller mig rätten att vara kritisk till Apples agerande. Mina år som en typisk appletaliban som inte tål att husguden kritiseras på något sätt är över. (Fast rollen axlas ständigt av nya personer, ser jag.) Jag älskar Apples produkter, och tycker överlag att de hanterar sitt monopol på ett ganska ansvarsfullt sätt, men i iPhone-frågan är det hybris som tagit över på 1 Loop St.

Ursprungligen av rhesus:

J... En riktig hacker accepterar spelets regler.

Aha, jag trodde det var tvärt om.

Nåja, det var en intressant diskussion.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-03 11:32
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Förlåt, jag hade glömt att ironin är död. Sånt funkar inte längre i diskussionsforum.

Det har väl aldrig riktigt funkat i diskussionsforum. För att det ska funka bättre kan man använda små symboler uppbyggda av kolon, streck och parenteser. Har för mig att jag hört talas om något sådant.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Mina år som en typisk appletaliban som inte tål att husguden kritiseras på något sätt är över. (Fast rollen axlas ständigt av nya personer, ser jag.) Jag älskar Apples produkter, och tycker överlag att de hanterar sitt monopol på ett ganska ansvarsfullt sätt, men i iPhone-frågan är det hybris som tagit över på 1 Loop St.

Apple har gjort många dåliga produkter och handlat minst sagt underligt i många frågor men just detta kan jag inte förstå. Hur ska de annars handla? Har de gått ut med att telefonen bara ska köra apple-sanktionerad mjukvara så är det ju det som gäller för tillfället. Hittar de en lucka isom hackarna använder så täpper de igen den. Tillverkarna av spelkonsoller gör ju samma sak med sina prylar, de är låsta för tredjepartsprogram.

Missförstå mig inte, jag vill själv både utveckla och köra egen mjukvara på iPhone och jag hoppas (och tror) att Apple släpper ett API till iPhone så småningom, jag tror att det är viktigt för att iPhone ska bli en riktigt stor succé när den värsta hypen lagt sig.

Någon appletaliban är jag inte. Jag är nog mer unix-nörd än apple-fanboy om jag ska placera in mig i något fack och för tillfället förtjänar jag mitt levebröd som Windows-utvecklare. Jag är inte ens särskilt sugen på en iPhone, inte rev A iaf

Senast redigerat 2007-10-03 11:44
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Förlåt, jag hade glömt att ironin är död. Sånt funkar inte längre i diskussionsforum.

.......... men i iPhone-frågan är det hybris som tagit över på 1 Loop St.

(Messerschmitt-läge PÅ)

1 Infinite Loop är väl adressen ?

(Messerschmitt-läge AV)

Ursprungligen av Goflorp:

(Messerschmitt-läge PÅ)

1 Infinite Loop är väl adressen ?

(Messerschmitt-läge AV)

Visst är det det.

rekursion subst. se rekursion

Det är ganska stor skillnad på att diskutera och framföra åsikter och att tjafsa.
Varför kan man inte ha samförstånd med honom för att den inte är släppt i Sverige?
Och tillgång har man väl ändå, fastän den inte är släppt i Sverige, de låser den inte till endast medborgare i respektive land, eller hur?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-02 15:21

Apple är som vilket annat superkapitalistiska amerikanska företag som helst - ägarnas vilja (profit) är Lag (rent bokstavligt faktiskt).
Dom beter sig precis lika sjysst/vidrigt som alla andra multijättar.
Det enda sorgliga i historien är att många fortfarande lever i myten om att Apple skulle skilja sig på något sätt - och blir därför besvikna hela tiden då rosendrömmarna störs av den råa verkligheten.

Deras koncept - att förnöja många och blåsa få - är mycket lönsamt och framgångsrikt på många sätt. Företaget är idag kraftigt expanderande och enligt investerare ett lovande framtidsprojekt.

Jag skulle själv vilja hacka en iPhone, men jag vidhåller att gnället är pinsamt.

Ursprungligen av mjg:

Apple är som vilket annat superkapitalistiska amerikanska företag som helst - ägarnas vilja (profit) är Lag (rent bokstavligt faktiskt).
Dom beter sig precis lika sjysst/vidrigt som alla andra multijättar.
Det enda sorgliga i historien är att många fortfarande lever i myten om att Apple skulle skilja sig på något sätt - och blir därför besvikna hela tiden då rosendrömmarna störs av den råa verkligheten.

Det där är något jag aldrig riktigt förstått. Jag får det inte riktigt att gå ihop.

  1. Bete sig illa mot sina kunder.

  2. ...?

  3. Profit!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-02 21:41
Ursprungligen av Marcus K:

Det där är något jag aldrig riktigt förstått. Jag får det inte riktigt att gå ihop.

  1. Bete sig illa mot sina kunder.

  2. ...?

  3. Profit!

Du läste inte hela inlägget (fy skäms): "att förnöja många och blåsa få". Detta är grundkonceptet i alla kapitalistiskt framgånstika företag. Dom mäter hela tiden balansen så att det inte slår över.
Välkommen till Verkligheten. Det är aldrig för sent att vakna.

Jag tror faktiskt att Apple skulle förlora fler anhängare av att ge efter för "upplåsarna" än om de håller kvar vid nuvarande modell. Med tanke på att de har blivit stämda (1) av människor som känner sig svikna över prissänkningen så behöver man inte tänka långt för att förstå all den negativa publicitet och alla stämningar de skulle få om de gav efter på upplåsningsfronten.
Jag förstår att man är besviken om man har lagt ut de pengar som krävs för att köpa en iPhone. Men uppdateringen kom ju inte som en blixt från klar himmel.
Snart kommer den att gå att låsa upp igen.
Men sen kommer nästa uppdatering och så blir den låst igen. Sedan så går der runt så.

Apple är inget "gott" företag, inga "good guys", de är lika illa som alla andra, men klarar sig bra på att vara snyggare. De har ju alltid älskat DRM, patent, inlåsningar och annan skit. Hur kan man ens tro att flaggskeppet iPhone skulle vara annorlunda?

Apples uppgift är att ge avkastning till sina aktieägare. Det kommer alltid vara och skall alltid vara avkastning som gäller. Att släppa låsta telefoner ger aktieägarna mer avkastning än att låta folk gå runt med olåsta.

/Martin

Källor:
(1) http://macworld.idg.se/2.1038/1.123521

Ursprungligen av Martin_Nordin:

Apple är inget "gott" företag, inga "good guys", de är lika illa som alla andra, men klarar sig bra på att vara snyggare. De har ju alltid älskat DRM, patent, inlåsningar och annan skit. Hur kan man ens tro att flaggskeppet iPhone skulle vara annorlunda?

Har du läst Steve Jobs Thoughts on Music?

På vilket sätt är patent skit?

Bevaka tråden